Mark2 schreef:Wie echt in God geloofd geloofd alles wat Hij zegt in Zijn Woord.
Maar ons hart is zo slecht dat het vaak tegen spreekt en eigen wegen gaat.
Dat is de natuurlijke vrucht van ons hart. Ook van christenen want die hebben nog veel te strijden tegen de oude mens.
Als eerste moeten we onszelf verliezen en Hem in alles geloven en pas dan vallen historisch geloof en toeëigenend geloof samen.
Daarna kunnen we in beginsel door de Heere Jezus Gode aangename vruchten van goede werken voort brengen.
Pfft....
Mark2 schreef:Naamloos geeft zijn vrijzinnige mening.
Ik geef mijn gereformeerde mening, maar ik lees hem de les en stel me boven hem volgens jou.
Hebreeën 11:6 Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen.
Uit het historisch geloof komt het toeëigenend geloof voort.
De natuurlijke vrucht daarvan is dankbaarheid van waar uit de goede werken komen.
Dat bewaard de mensen om zich op hun werken te beroemen.
Bedoel je nou te zeggen dat iemand die goede dingen doet vanuit een ander motief dan dankbaarheid zich op zijn/haar werken beroemt?
Wie zich gewoon op zijn naaste richt en de behoeftigen eten, drinken, kleding, onderdak en gezelschap geeft doet dat niet om zich daarop te beroemen maar gewoon uit naastenliefde.
Er zullen best wel mensen zijn die dergelijke dingen doen om voor zichzelf een goede naam op te bouwen, maar die hebben de forcus op zichzelf.
Trouwens, je kunt je evengoed beroemen op je dankbaarheid, 'ik heb tenminste 'het' goede motief voor m'n goede daden', maar daarmee heb je toevallig ook de focus op jezelf i.p.v. op je naaste.
Ik hou het wel voor gezien verder, op deze manier krijg je inderdaad nooit een normale discussie.

Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)