Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Gtn » 12 sep 2022 12:06

Mijn idee waarom "Dordt" als uitgangspunt genomen wordt: in rechts reformatorisch Nederland word je tegenwoordig nogal snel voor 'remonstrants' uitgemaakt. Om dit te weerleggen gebruikt ds. van den Brink de geschriften waarmee de remonstranten weerlegd zijn.

Mijns inziens doet hij dat heel helder en duidelijk.

Zelf zou ik nog een stap verder willen gaan: ook de Farizeeërs (geestelijke leiders) in de tijd van Jezus waren er van overtuigd dat ze het bij het juiste eind hadden, en brachten het volk onder de wet. Dat is exact wat er ook met het hypercalvinisme gebeurt.

Ik vind het dan ook volkomen logisch en terecht dat ds. van den Brink hiertegen strijd.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor benefietdiner » 13 sep 2022 16:41

Marnix schreef:Precies. En misschien zit in alle visies wel een kern van waarheid omdat iedereen een verschillende focus kiest maar ligt de volledige waarheid in het naast elkaar laten bestaan van die dingen. Want iedereen baseert zich op de Bijbel en zegt: De Bijbel zegt dat God mensen kiest en de ander: de Bijbel zegt dat we een keuze hebben en opgeroepen worden om het goede te kiezen dus misschien moeten we stoppen om daar "partij tussen te kiezen" en moeten we leren om beiden naast elkaar te laten staan aangezien de Bijbel beiden leert. Als gereformeerden zijn we heel goed in dogmatiek, alles verklaarbaar willen proberen te maken maar misschien moeten we daar eens mee stoppen omdat we er juist altijd mee tekort doen aan Gods volle raad.
Gtn schreef:Mijn idee waarom "Dordt" als uitgangspunt genomen wordt: in rechts reformatorisch Nederland word je tegenwoordig nogal snel voor 'remonstrants' uitgemaakt. Om dit te weerleggen gebruikt ds. van den Brink de geschriften waarmee de remonstranten weerlegd zijn.

Mijns inziens doet hij dat heel helder en duidelijk.

Zelf zou ik nog een stap verder willen gaan: ook de Farizeeërs (geestelijke leiders) in de tijd van Jezus waren er van overtuigd dat ze het bij het juiste eind hadden, en brachten het volk onder de wet. Dat is exact wat er ook met het hypercalvinisme gebeurt.

Ik vind het dan ook volkomen logisch en terecht dat ds. van den Brink hiertegen strijd.

met alle twee eens.

Een vervolgbrief op Cvandaag van Ds. A. Kort aan Ds. A.C. van den Brink en achter een betaalmuur die ik niet kan lezen.

De vraag aan mij zelf is of ik de brief van ds. Kort wel wil lezen wat de kopopschrift van Cvandaag zegt al veel, daar staat: ‘ U maakt van Gods knechten een schrik beeld’. Duidelijk gaat de inhoud van deze brief niet over het onderwerp / inhoud maar over personen oftewel dominees. Predikanten die zich beledigd voelen over de uitspraak van Ds. van den Brink in zijn eerste lezing.
Maar lees een even wat deze dominees teweeg brengen.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... evangelie/

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor benefietdiner » 14 sep 2022 12:42

Ds. G. Clements maakt op de opening van de Generale Synode van de Gereformeerde Gemeenten een hint naar Ds. G.A. van den Brink. Hij zei:

„de uiterlijke kerk is in verwarring. Daar zit iets treffends in, ook gelet op de verwarring van de laatste weken over de geloofsleer en over de vraag wat bekering is. Christus maakt in deze gelijkenis onderscheid: niet alle geloof is zaligmakend geloof.”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2022 13:55

benefietdiner schreef:Ds. G. Clements maakt op de opening van de Generale Synode van de Gereformeerde Gemeenten een hint naar Ds. G.A. van den Brink. Hij zei:

„de uiterlijke kerk is in verwarring. Daar zit iets treffends in, ook gelet op de verwarring van de laatste weken over de geloofsleer en over de vraag wat bekering is. Christus maakt in deze gelijkenis onderscheid: niet alle geloof is zaligmakend geloof.”


Dat lijkt me evident. De duivels geloven ook en God en ze sidderen... Gelukkig hangt of geloof zaligmakend geloof is niet af van dogmatiek en de leer tot in de puntjes goed weten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Cathy » 14 sep 2022 17:07

benefietdiner schreef:Een vervolgbrief op Cvandaag van Ds. A. Kort aan Ds. A.C. van den Brink en achter een betaalmuur die ik niet kan lezen.

De vraag aan mij zelf is of ik de brief van ds. Kort wel wil lezen wat de kopopschrift van Cvandaag zegt al veel, daar staat: ‘ U maakt van Gods knechten een schrik beeld’. Duidelijk gaat de inhoud van deze brief niet over het onderwerp / inhoud maar over personen oftewel dominees.

Die wil je idd niet lezen. De brief staat bol van de ad hominem en speculaties.
Ze kunnen die briefwisseling beter stoppen. :(
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Speedy » 14 sep 2022 18:38

Cathy schreef:Die wil je idd niet lezen. De brief staat bol van de ad hominem en speculaties.
Ze kunnen die briefwisseling beter stoppen. :(


Ja en Vd Brink ook het is werkelijk triest voor woorden hoe het allemaal (van wederzijdse kanten) gaat.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Gtn » 15 sep 2022 09:33

Speedy schreef:Ja en Vd Brink ook het is werkelijk triest voor woorden hoe het allemaal (van wederzijdse kanten) gaat.


Ik vind juist dat ds van den Brink het heel netjes doet en helder uitlegt.

Kun je aanwijzen wat je bedoelt?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor gravo » 15 sep 2022 17:08

Het valt mij op dat veel forummers de scherpe bewoordingen van v/d Brink proberen te neutraliseren door ze te plaatsen in een vanzelfsprekend enerzijds - anderzijds. De één legt de nadruk hier, de ander legt de nadruk wat meer daar. Een kwestie van evenwicht. De ene stem houdt de ander in balans. Beide kanten zijn belangrijk.
Anderen zien het als een onverkwikkelijke, onterechte woordenstrijd. Zo groot zijn de verschillen toch niet? Moet je het nu zo hoog laten oplopen?

Naar mijn mening wordt de aanklacht van v/d Brink dan in beide gevallen niet goed verstaan. Voor mij is de felle toon van zijn bijdragen een bewuste, pijnlijke, maar noodzakelijke correctie van exact dat fenomeen dat de identiteit vormt van een aantal bevindelijk gereformeerde kerken en stromingen. Het is een theologische aanval op een leerstuk dat alleen in deze kringen voorkomt. De vraag is of v/d Brink spreekt voor (een deel van) de HHK. Ik sluit niet uit dat deze uitspraken ook een identiteits-vormende functie hebben of zullen krijgen voor de HHK. Immers, het leerstuk dat stelt dat het genadeverbond wordt beheerst door de uitverkiezing is in alle Hervormde gedaanten van Hervormde Kerk, Gereformeerde Bond of HHK altijd als vreemd en te vergaand beschouwd. Vreemd aan de Bijbel, vreemd aan de Gereformeerde leer. Door zich ervan te distantiëren wordt de HHK wellicht meer en duidelijker HHK.

En het gaat echt om dit leerstuk. Het leidt op de achtergrond namelijk tot de gewraakte praktijk in de genoemde kerken. De uitverkiezing, zo geformuleerd, lijkt niet alleen het handelen van mensen compleet stop te zetten, maar ook het handelen van God. Alsof Hij ook onontkoombaar beperkt wordt door het vaststaande besluit. Het "wie weet, God mocht Zich wenden" wordt zo een loos Bijbelwoord. We zouden veel positiever over Gods welbehagen (waarin het woord 'goed' voorkomt) moeten spreken: de vrije gunst die eeuwig Hem bewoog!
Dat is Bijbelser dan decretum horribilis of de term "beheersen" die nu het genadeverbond zijn kracht lijkt te ontnemen en het beperkt. Op die manier is het geen wonder dat het merendeel van kerkgangers die deze taal horen menen dat zij zo goed als zeker nooit zalig zullen worden. Met het leerstuk van 1931 is de suggestie in hoofd en hart gekropen dat Gods welbehagen een dreigende werkelijkheid is die resulteert in een zeer klein percentage van gezaligden en een massa damnata. En dat is onbijbels. Er zijn vele woningen in het Vaderhuis, anders zou Jezus ons dat wel hebben gezegd, hoor ik uit Zijn mond! Deze openbaring moet ook verdisconteerd worden in de theologie. En als dat niet meer kan, omdat andere theologische uitgangspunten dat verhinderen, dan zijn er fouten gemaakt en dreigt dwaalleer. De dwaalleer dat God met handen en voeten gebonden is aan Zijn eigen besluit om de hemel vrij leeg te houden. Alsof Gods vrijmacht niet ook zou kunnen samengaan met een schare van gezaligden die niemand tellen kan. Waarom 'verkiezing' altijd maar een synoniem laten zijn voor 'beperking'? Waarom zo weinig geloof in de goede afloop van Gods werk op momenten dat we niet aflatende benadrukken dat het louter Gods werk is dat er toe doet? Als we het zalig worden terecht verbinden aan Gods Raad, waarom houden we dan op z'n minst ook niet de mogelijkheid open dat alle mensen zalig worden, zoals de wens van God ook in de Bijbel te lezen is? Waarom niet hoger, groter en meer van God gedacht dan wij aanvankelijk voor mogelijk hadden gehouden? Gods gedachten zijn hoger dan onze gedachten! Maar de ruimte in God om mensen ondanks alles toch te zoeken en te vinden, zelfs in de heggen en in de sloppen, "opdat Mijn huis vol worde", lijkt in de bevindelijk gereformeerde theologie die v/d Brink bekritiseert nu wel een onmogelijkheid, een shibboleth, een steen des aanstoots. Het past niet bij de voorstelling die is blijven hangen van "een klein kuddeke", van een enkeling. Zoveel ruimte is er niet (meer) in deze gereformeerde theologie. "Te ruim, te ruim" is nu een verwijt geworden aan alle andere kerken, aan alle andere theologen, aan alle andere christenen.

Ik zie de ernstige terechtwijzing van v/d Brink dan ook als een daad waarin fundamenteel afscheid wordt genomen van deze leer én van de kerken die deze leer hebben uitgewerkt en toegepast in prediking en pastoraat.

Dat het fundamenteel is, blijkt ook uit de scherpe reactie van de kant van predikanten die deze leer verdedigen. Zij voelen dat het hier niet gaat om een te relativeren opmerking of om een nuance die aangebracht wordt in een gedeeld belijden. Nee, zij weten denk ik dat hier echt afscheid wordt genomen op basis van een resolute afwijzing van een leerstuk en van een identiteit die daarop is gestoeld.

Des te interessanter is mijns inziens de positie die andere HHK predikanten of de HHK zelf hierin zal gaan innemen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Dorpeling » 17 sep 2022 20:49

Marnix schreef:Gelukkig hangt of geloof zaligmakend geloof is niet af van dogmatiek en de leer tot in de puntjes goed weten.

Niet van dogmatiek of de juiste uitleg van 'de leer' inderdaad.
Maar minder dan het zaligmakend geloof is niet genoeg om met God verzoend te worden. En juist dat geloof is een geschonken geloof, uit genade alleen zalig te worden.
Dat stukje mis ik bij vdBrink toch wel.

gravo schreef:Als we het zalig worden terecht verbinden aan Gods Raad, waarom houden we dan op z'n minst ook niet de mogelijkheid open dat alle mensen zalig worden, zoals de wens van God ook in de Bijbel te lezen is?

gravo

Een algemene verzoening bedoel je? Dat is pas onbijbels.. hoeveel teksten zou je daarvoor moeten schrappen?


Wat staat er ook al weer voor waarschuwing in het laatste hoofdstuk van de Bijbel? Om nog eens over na te denken..

Goede zondag allen
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor gravo » 17 sep 2022 22:32

Dorpeling schreef:Een algemene verzoening bedoel je? Dat is pas onbijbels..

Nee, dat bedoel ik niet. Ik snap best dat je met zo'n bekende kreet in één keer mijn bijdrage bij het grof vuil wil plaatsen, maar dit was geen discussie over alverzoening, dus zo makkelijk kom je er niet vanaf.

Waar het mij om gaat is het volgende. Uitgaande van de gereformeerde visie op uitverkiezing, heb ik er geen moeite mee om wedergeboorte, geloof en bekering geheel en al als gave van God te zien. Ook ga ik mee in de gedachte dat het Gods Raad is, Zijn welbehagen, Zijn eeuwig raadsbesluit waardoor wij zalig worden. Gods wil is in alle dingen bepalend en ook in zaken van geloof en eeuwig leven.
Maar met deze belijdenis, en dat is nu mijn punt, is nog niet gezegd dat we weten wat de inhoud van die Raad Gods is. Wij weten, ondanks ons belijden omtrent de uitverkiezing, toch niets van de inhoud van Gods besluiten. En speculatie daarover wordt nadrukkelijk afgewezen in de Bijbel.
En dus moeten we rekening houden met een heel spectrum aan mogelijkheden: dat er minder mensen zalig worden dan wij verwachten, maar ook met de mogelijkheid dat het er veel meer zijn dan wij dachten.
En in de vermoedens die wij daar over kunnen hebben, lijken mij de Bijbelteksten waarin staat dat God wil dat alle mensen zalig worden belangrijk. Bovendien, wij weten en geloven dat God goed is. Wij zouden daarom van God mogen verwachten dat Zijn weg en werk de beste is. Goed van God denken, Zijn genade, liefde en barmhartigheid verkondigen, is dat niet de kern van de goede boodschap, het Evangelie?
Kortom, ik pleit voor een gelovig en hoopvol spreken over God. Dat Zijn Woord vrucht draagt, dat Zijn Woord niet leeg weerkeert en dat we alle troostrijke woorden die we in de Bijbel vinden aangaande de mogelijkheid om zalig te worden door verkondiging van en geloof in Jezus Christus, van harte omarmen en koesteren.

En dat is wat ik doe.

Daarom lijkt mij die tekst over de vele woningen in het Vaderhuis ook zo troostrijk. Daar kun je wel je schouders over ophalen of proberen het te neutraliseren door direct een verwijt van alverzoening aan mijn woorden te koppelen, maar zeg nu eerlijk: over die vele woningen gesproken: als dat niet waar zou zijn, dan zou Jezus dat ons toch hebben verteld? Zo heeft Hij het Zelf gezegd!
Ik heb van Hem nergens begrepen dat dat punt van die vele woningen geschrapt is. Dus ik beschouw het nog steeds als een zeer waarschijnlijke mogelijkheid.

En als ik dat dus doe, dan voel ik direct spanning met christenen die menen dat er slechts weinig mensen zalig worden.
Ik vind dat je op z'n minst ook de mogelijkheid van een grote schare moet openhouden. Want wij weten die dingen gewoon niet. Het ligt verborgen bij God.
Het enige is dat ik denk dat het uiteindelijk bij God altijd beter wordt dan wij ons kunnen voorstellen. Dat het iets is dat niet in ons mensenhart kan opklimmen, dat er die verrassing in zit van het wonder op het Pinksterfeest, dat het zich uitbreidt tot alle talen, volken en naties, dat het gaat over de kerk van alle tijden en plaatsen en dat Gods huis vol zal worden.

Neem me niet kwalijk dat deze zaken mij dierbaar zijn en blijven en dat het beeld van het Koninkrijk van God als een groeiende en bloeiende zaak deel uitmaakt van de inhoud van mijn geloof.

De vraag: "zijn het er ook weinigen die zalig worden?" is door Jezus vrij scherp beantwoord!

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 18 sep 2022 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2022 23:15

Dorpeling schreef:Niet van dogmatiek of de juiste uitleg van 'de leer' inderdaad.
Maar minder dan het zaligmakend geloof is niet genoeg om met God verzoend te worden. En juist dat geloof is een geschonken geloof, uit genade alleen zalig te worden.
Dat stukje mis ik bij vdBrink toch wel.


Ik mis dat helemaal niet. Als je de Bijbelse oproep tot gehoorzaamheid en geloof gaat afdoen als “ik mis dat God ons roept en genade aanbiedt” heb je niet helemaal begrepen waarom christenen geloven in een almachtig God zonder dat dat afbreuk doet aan onze oproep tot geloof en bekering. Bij vd Brink lees ik juist dat God geeft en vraagt. Beide dingen die de Bijbel ook naast elkaar laat staan. Ipv ze tegen elkaar uit te gaan spelen.

Goede zondag allen[/quote]
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor benefietdiner » 14 okt 2022 16:00

Gereformeeden Gemeente werd op haar synode 13-10-2022 te Gouda ‘pijnlijk verrast’ op het onderwerp: bezinnen op eenheid binnen eigen kerkverband.

Vanuit de HHK waren vragen gesteld over het zogenoemde doen van ”belijdenis voor de kerkenraad” bij kerkelijke overgangen. In recente gesprekken met de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) heeft het deputaatschap aangegeven „pijnlijk verrast” te zijn door recente uitspraken van dr. G. A. van den Brink over prediking in de gereformeerde gezindte.

Over de verrassing werd niet ingegaan.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Prisma23 » 10 feb 2023 13:30

dominee Gert van den Brink zelf aan het woord : https://www.nd.nl/podcast/dick-en-danie ... closemodal in een podcast

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor benefietdiner » 10 feb 2023 19:04

ja... en zo gaat dat er aan toe in de reformatorische kringen.

https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... cht-ik-op/

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Boekenlezer » 11 feb 2023 14:53

benefietdiner schreef:ja... en zo gaat dat er aan toe in de reformatorische kringen.

https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... cht-ik-op/

Die heb ik bekeken. De in het verhaal vertelde geestelijke armoede is wel heel schrijnend! 'Vrijwillige armoede' noemde een kennis van mij die ooit. Want de Bijbel legt het niet op.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten