Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2022 22:29

Cathy schreef:Maar wat vind jij dan een goede balans?
Veel teksten over uitverkiezing gaan over het verkiezen van mensen voor een bepaalde taak hier op aarde.
Ik las bijvoorbeeld bij een dominee in de hitte van deze discussie dat hij alleen het eerste deel van Joh 15: 16 citeerde maar de rest niet. Dan krijg je een vertekend beeld naar mijn idee.
Ja, er zijn teksten die duiden op een verkiezing van eeuwigheid tot hemel of hel maar het zijn er weinig.
En om er dan een heel theologisch bouwwerk omheen te creëren; ik vraag me af of dat wijs is.
Zeker gezien de vruchten van die ‘uitverkiezingsboom’.
En ik heb er in mijn tijd in de wijkverpleging akelige vruchten van gezien. Om die reden raakt het mij ook allemaal, ook al ben ik zelf gelukkig zo niet op gevoed en opgegroeid.


Elbert heeft dit grotendeels al beantwoordt. Deze leerstelling moet niet lijden tot passiviteit en lijdelijkheid (was helaas in orthodoxe kringen wel veel gebeurt). Lege avondmaaldtafels en mensen die op hun sterfbed verzuchten: het moet je wel gegeven worden. Terwijl de Bijbel oproept tot geloof en bekering en het volgen van Hem (met die oproep begon Jezus ook bij de roeping van Zijn discipelen waar het in Joh 15:16 primair om gaat) en gaandeweg ga je steeds meer ontdekken dat Hij je riep en je luisterde maar dat Hij je al had uitgekozen en je riep. De uitverkiezing is bedoeld als troost en zekerheid voor de gelovige maar het wordt zo vaak een angst voor ze.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor elbert » 11 aug 2022 09:15

hans0166 schreef:Want .. wat? Er staat helemaal niets over de eeuwigheid daar.

Cathy schreef:Ik ben het met je eens dat het in Joh 15:16 de verkiezing/ selectie van eeuwigheid is maar zonder de zaligheid als doel. De discipelen werden bestemd om vrucht te dragen. Judas was ook uitverkoren met als doel Gods plannen te volvoeren.
Dat daar dan wellicht ook een zalig leven op volgt kan waar zijn maar staat er niet en behoort tot Gods geheimenissen.
Heel Gods handelen in de Bijbel heeft de redding van mensen tot doel, tot verheerlijking van Zijn Naam. Dit plan om mensen te redden was er al van voor de grondlegging van de wereld (Ef. 1:4) en alles wat Hij doet in de Bijbel is uitvoering van dat plan. Dat is verkiezing. God doet namelijk niets zomaar. Als mensen dus zalig worden, is dat een gevolg van die verkiezing en kunnen ze ook zeggen dat God het is die hen al van eeuwigheid op het oog had om hen te redden. Daar is niets engs aan, maar het is juist iets om blij en dankbaar van te worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor benefietdiner » 11 aug 2022 13:53

elbert schreef:Heel Gods handelen in de Bijbel heeft de redding van mensen tot doel, tot verheerlijking van Zijn Naam. Dit plan om mensen te redden was er al van voor de grondlegging van de wereld (Ef. 1:4) en alles wat Hij doet in de Bijbel is uitvoering van dat plan. Dat is verkiezing. God doet namelijk niets zomaar. Als mensen dus zalig worden, is dat een gevolg van die verkiezing en kunnen ze ook zeggen dat God het is die hen al van eeuwigheid op het oog had om hen te redden. Daar is niets engs aan, maar het is juist iets om blij en dankbaar van te worden.
Ik zou niet willen stellen dat er geen angst zit in de leer van de uitverkiezing, zie o.a. Psalm 116.

Als je van te voren weet dat je de wetstrijd wint hoef je niet angstig te zijn maar wie weet dat van te voren?... niemand. Er is veel afvallen van gelovigen.

In deze wil dr. G.A. van den Brink ook een andere benadering geven aan de Reformatorische gezindten. Hij wil het ‘historische geloof’ al bij de redding rekenen en daar wil de reformatorische gezindten natuurlijk niet aan lees maar: https://www.refoweb.nl/dwars/1577/briev ... den-brink/

Desalniettemin ligt er veel waardevols in een historisch geloof. Onmiskenbaar heeft God vaak een historisch geloof gebruikt als bedding voor het zaligmakend geloof. Historische geloof is ook onmisbaar en op een gegeven moment wordt je ook innerlijk geraakt door Woord en Geest. Het Woord blijkt zaad van wedergeboorte te zijn. Die mens ervaart nu het Woord in zijn ontdekkende, vernieuwende en vertroostende kracht. Hij of zij gelooft het Woord omdat de Geest in het hart getuigt dat God Zelf spreekt.

Heb je dan nooit geen angst meer? Ik zou willen stellen dat de angel er uit weg is maar ‘op je hoede blijven’ is wel raadzaam.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Jesaja40 » 12 aug 2022 11:09

Vanuit de Joodse traditie bestaan er wel degelijk kleine lettertjes in het evangelie. Ze bestaan gewoon en hebben hetzelfde gewicht als een vastlegging van een anekdote of een leerstelling die een directe afgeleide is van het invullen van de geboden en leefregels. Dat zorgt ervoor dat de uitleg en woordverkondiging niet oppervlakkig is en dat er meerdere lagen zitten in de uitleg. Vele kerkelijke gebruiken komen niet voort uit de Joodse traditie. Toch zijn die ontstaan en voor velen onder jullie een vast ijkpunt in de liturgie en/of prediking. Kerkelijke tradities en voorgevingen verschillen nu eenmaal en op zich is dat geen enkel probleem.

Wij Joden hanteren per synagoge ook een liturgische traditie en dat is geen enkel probleem. Hoe gaan wij daarmee om? De Sjabbat is een vast gegeven. Wij prijzen ons gelukkig dat er nergens een gebod is hoe de Sjabbat van seconde tot seconde ingevuld moet worden.

Verschilpunten mogen nimmer leiden tot een verwijdering of ketterij bij gelovigen. Men gaat dan voorbij aan de veelkleurigheid van gelovigen die allen op weg zijn naar de toekomst.

Velen onder jullie kijken uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Ieder mens is onderweg en leeft vanuit zijn/haar eigen cultuur en kerkelijke achtergrond. Dat is een proces van een mensenleven en dan is de bestemming bereikt. Aards leven is dan voltooid. De Eeuwige vraagt van de mens rekenschap van zijn/haar daden. Menigeen moet dan stamelen: ik heb het niet zo goed gedaan en niet bereikt wat ik voor ogen had en de kleine lettertjes in het evangelie nauwelijks ontdekt.

Het evangelie mogen wij dus leren lezen alsof de kleine lettertjes, de verborgen schat voor ons grote letters gaan worden. Ik denk dat dat de intentie is van Gert van den Brink.

Het lezen, uitleggen en verkondigen van het Evangelie is een zaak van grote letters. De kleine details geven vaak glans, kleur en smaak. Die sluiten meer aan bij de intentie van de schrijver van de brief of Bijbelboek.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2022 16:24

benefietdiner schreef:Ik zou niet willen stellen dat er geen angst zit in de leer van de uitverkiezing, zie o.a. Psalm 116.

Als je van te voren weet dat je de wetstrijd wint hoef je niet angstig te zijn maar wie weet dat van te voren?... niemand. Er is veel afvallen van gelovigen.

In deze wil dr. G.A. van den Brink ook een andere benadering geven aan de Reformatorische gezindten. Hij wil het ‘historische geloof’ al bij de redding rekenen en daar wil de reformatorische gezindten natuurlijk niet aan lees maar: https://www.refoweb.nl/dwars/1577/briev ... den-brink/

Desalniettemin ligt er veel waardevols in een historisch geloof. Onmiskenbaar heeft God vaak een historisch geloof gebruikt als bedding voor het zaligmakend geloof. Historische geloof is ook onmisbaar en op een gegeven moment wordt je ook innerlijk geraakt door Woord en Geest. Het Woord blijkt zaad van wedergeboorte te zijn. Die mens ervaart nu het Woord in zijn ontdekkende, vernieuwende en vertroostende kracht. Hij of zij gelooft het Woord omdat de Geest in het hart getuigt dat God Zelf spreekt.

Heb je dan nooit geen angst meer? Ik zou willen stellen dat de angel er uit weg is maar ‘op je hoede blijven’ is wel raadzaam.


De wedstrijd is gewonnen door Jezus Christus en daardoor is er overwinning voor wie in Zijn voetsporen treedt. Wij hoeven de wedstrijd niet meer te winnen maar wel Hem navolgen. Voor wie dat doet hoeft er geen angst te zijn, de liefde sluit angst uit.

U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met 'Abba, Vader'. De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Cathy » 12 aug 2022 16:54

elbert schreef:Heel Gods handelen in de Bijbel heeft de redding van mensen tot doel, tot verheerlijking van Zijn Naam. Dit plan om mensen te redden was er al van voor de grondlegging van de wereld (Ef. 1:4) en alles wat Hij doet in de Bijbel is uitvoering van dat plan. Dat is verkiezing. God doet namelijk niets zomaar. Als mensen dus zalig worden, is dat een gevolg van die verkiezing en kunnen ze ook zeggen dat God het is die hen al van eeuwigheid op het oog had om hen te redden. Daar is niets engs aan, maar het is juist iets om blij en dankbaar van te worden.

Naar mijn mening trekt je het nu wel erg breed. Niet dat het niet waar zou zijn maar een ‘algemene verkiezing’ is dan net zoiets als ‘algemene genade’. Natuurlijk weet God hoe Hij zijn plan gestalte geeft en wie Hij daarvoor inschakelt/ selecteert.
Maar dat was niet de intentie van deze discussie. Die gaat over voorwaardelijk of onvoorwaardelijk preken en vooral de voorwaarden die het zicht op de oproep tot geloof hebben ontnomen. Preken die uit balans zijn en mensen verhinderen om tot overgave te komen.

Zoals ik het nu zie en volg wordt het geloven in allerlei theologische brokjes gehakt en vervolgens wordt er op de vierkante millimeter gepuzzeld welk stukje er tot het ‘echte’ geloof gerekend kan worden en welke niet en in welke volgorde ze behoren te liggen en we denken het dan ook nog beter te weten dan anderen die er een andere volgorde of beladenheid aan geven.
Dan zijn we toch bekrompen tobberds?

Ik heb in Delhi rondgelopen en aan de Ganges gestaan en heb die enorme mensenmassa gadegeslagen. Wat ben ik blij met een genadige, rechtvaardige en barmhartige God die echt niet aan de – ook door Hem – geschapen Hindoes zal vragen of zij de formulieren van Enigheid wel onderschrijven; of het eens zijn met een vierschaar of een serie bijlslagen of iets dergelijks.
(Ja, mijn haren rijzen wel eens ten berge wanneer ik zulke dingen lees)
Ben ik dan blij en dankbaar met mijn persoonlijke uitverkiezing (tot zaligheid) of is mij dat dan tot troost zoals zovelen keurig religieus correct weten te zeggen?
Dankbaar zeker, maar blij niet altijd en een troost is het zeker niet.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Boanerges » 12 aug 2022 22:22

De ellende (ik gebruik dat woord met nadruk) met de Uitverkiezing is dat het een leerstelling is geworden die naar mijn mening is ontstaan vanuit de “als-dan” gedachte.
Omdat wij als Christenen denken te weten waar het naartoe gaat met de wereld en met onszelf redeneren we telkens vanuit de eindsituatie. We hebben ons daar een beeld bij gevormd (dat zou nog al eens ontzettend af kunnen wijken van hoe de hypercalvinist daar tegen aankijkt, dat terzijde) daar begint de “als-dan” gedachte: als God zich niet kan vergissen omdat Hij God is dan kan er dus ook niemand missen…….enz..
Daar gaat de leer over de uitverkiezing dus faliekant mis. Wij hebben niets te vinden of te weten over hoe God Zijn plan uitvoert! Daar moeten we gewoon vanaf blijven. Welke hoogmoed heeft ons betoverd! We leven in het NU en in dat NU zijn wij geplaatst. Uitverkiezing is een non-discussie die in de gehele kerkgeschiedenis vele pijnlijke schade heeft uitgericht. Niet omdat God dat zou zeggen maar omdat daarmee ten diepste de zonde van de mens zichtbaar wordt: op de stoel van God gaan zitten.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor benefietdiner » 13 aug 2022 07:36

Marnix schreef:De wedstrijd is gewonnen door Jezus Christus en daardoor is er overwinning voor wie in Zijn voetsporen treedt. Wij hoeven de wedstrijd niet meer te winnen maar wel Hem navolgen. Voor wie dat doet hoeft er geen angst te zijn, de liefde sluit angst uit.

U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met 'Abba, Vader'. De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.
Die wetstrijd wel ja maar die bedoelde ik niet.

Ik bedoelde de wetstrijd van: ‘de navolging van Christus’ zoals Paulus aan Timotheüs schreef in 2 Timotheüs 4:

Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid,

Tevens beschrijft Paulus daar de afval van een gelovige namelijk Demas.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2022 07:42

Boanerges schreef:De ellende (ik gebruik dat woord met nadruk) met de Uitverkiezing is dat het een leerstelling is geworden die naar mijn mening is ontstaan vanuit de “als-dan” gedachte.
Omdat wij als Christenen denken te weten waar het naartoe gaat met de wereld en met onszelf redeneren we telkens vanuit de eindsituatie. We hebben ons daar een beeld bij gevormd (dat zou nog al eens ontzettend af kunnen wijken van hoe de hypercalvinist daar tegen aankijkt, dat terzijde) daar begint de “als-dan” gedachte: als God zich niet kan vergissen omdat Hij God is dan kan er dus ook niemand missen…….enz..
Daar gaat de leer over de uitverkiezing dus faliekant mis. Wij hebben niets te vinden of te weten over hoe God Zijn plan uitvoert! Daar moeten we gewoon vanaf blijven. Welke hoogmoed heeft ons betoverd! We leven in het NU en in dat NU zijn wij geplaatst. Uitverkiezing is een non-discussie die in de gehele kerkgeschiedenis vele pijnlijke schade heeft uitgericht. Niet omdat God dat zou zeggen maar omdat daarmee ten diepste de zonde van de mens zichtbaar wordt: op de stoel van God gaan zitten.


Precies, het gaat dan om de combinatie van de leerstukken van Gods soevereiniteit en dus de uitverkiezing voor de grondlegging van de wereld, waardoor mensen naar een soort karikatuur van de uitverkiezing gaat leven. Om dat wat basaal te zeggen: voor de schepping wist God wie er allemaal zou gaan leven. Ieder persoon stopte hij in een bakje “uitverkoren” of “verworpen” en dus gaat iedereen leven naar dat stempel. Je kan wel naar de kerk gaan maar als je niet in het goede bakje zit zal je het ware geloof nooit krijgen. Zit je daar wel in, dan krijg je dat wel. Dat gaat buiten jezelf om, daar kan je niets aan bijdragen. Het moet je gegeven worden.

Uitverkiezing is geen non-dicussie, het is een troost en zekerheid voor de gelovige: God had je al op het oog voordat je Hem kende en Hij laat zijn kinderen niet los. Geen onzekerheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2022 07:49

benefietdiner schreef:Die wetstrijd wel ja maar die bedoelde ik niet.

Ik bedoelde de wetstrijd van: ‘de navolging van Christus’ zoals Paulus aan Timotheüs schreef in 2 Timotheüs 4:

Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid,

Tevens beschrijft Paulus daar de afval van een gelovige namelijk Demas.


Dat is dezelfde wedstrijd, wij kunnen die niet winnen want Jezus Christus heeft overwonnen, wij moeten in Zijn voetsporen gaan. En ja, je kan die wedstrijd opgeven, afvallen. Maar dat is niet iets wat buiten je om gebeurt. En als kind van God mag je weten dat Hij je ook weer op zal zoeken. Dus nee, je kan niet stilzitten en denken: ik ben er al. Dat klopt. Dus hoeft er geen angst te zijn, wel vastberadenheid. Dat ben ik met je eens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor benefietdiner » 13 aug 2022 07:51

Jesaja40 schreef:Vanuit de Joodse traditie bestaan er wel degelijk kleine lettertjes in het evangelie. Ze bestaan gewoon en hebben hetzelfde gewicht als een vastlegging van een anekdote of een leerstelling die een directe afgeleide is van het invullen van de geboden en leefregels. Dat zorgt ervoor dat de uitleg en woordverkondiging niet oppervlakkig is en dat er meerdere lagen zitten in de uitleg.
Nee dat bedoeld Gert van de Brink niet!

Hij legt er ook de nadruk op dat die kleinen lettertjes helemaal niet bestaan.

Ze worden er in de prediking tussen gevoegd met een duivelse leugen.

Deze:
“Wij (sommige reformatorische predikanten in al deze gelederen) zijn voor het aanbod van genade, maar tegen het woord aannemen. We preken wel de belofte maar niet het geloof. We beschrijven het huis maar sluiten de deur. We roemen het brood des levens maar delen het niet uit. We erkennen het bevel tot geloof en bekering maar raden je aan er niet aan te gehoorzamen.”

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Boanerges » 13 aug 2022 20:46

Marnix schreef:Uitverkiezing is geen non-dicussie, het is een troost en zekerheid voor de gelovige: God had je al op het oog voordat je Hem kende en Hij laat zijn kinderen niet los. Geen onzekerheid.


Zijn dat niet soortgelijke “kleine lettertjes” maar dan omgekeerd, in positieve zin? Heeft God werkelijk het individu op het oog of komt deze gedachte ook uit de “als-dan” redenering? (Omdat ik ben uitverkoren heeft God mij altijd op het oog gehad) Ik geloof dat God een inclusieve God is die altijd het totaal voor ogen heeft. Zijn Schepping, Zijn Volk, Zijn Kudde (ging op zoek naar dat ene schaapje, zeker, maar vanwége de kudde) Hij had de Wéreld lief en daarom gaf hij Zijn Zoon. Denk je dat de Israëlieten die achter de wolk- en vuur kolom aanliepen allemaal een persoonlijke relatie me God hadden en zich dus realiseerden dat God hen persoonlijk op het oog had?
Zijn wij niet veel te veel bezig met het straks en vergeten we daarbij niet waar we nu voor op aarde zijn? Recht doen en liefhebben. Ik merk dat momenteel zo bij de hyper calvinisten wanneer het bijvoorbeeld het milieu betreft. Het zal de meesten een zorg zijn. Ik denk dat God daar veel verdriet van heeft. (Als je alzo over God kunt spreken)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2022 21:26

Boanerges schreef:Zijn dat niet soortgelijke “kleine lettertjes” maar dan omgekeerd, in positieve zin? Heeft God werkelijk het individu op het oog of komt deze gedachte ook uit de “als-dan” redenering? (Omdat ik ben uitverkoren heeft God mij altijd op het oog gehad) Ik geloof dat God een inclusieve God is die altijd het totaal voor ogen heeft. Zijn Schepping, Zijn Volk, Zijn Kudde (ging op zoek naar dat ene schaapje, zeker, maar vanwége de kudde) Hij had de Wéreld lief en daarom gaf hij Zijn Zoon. Denk je dat de Israëlieten die achter de wolk- en vuur kolom aanliepen allemaal een persoonlijke relatie me God hadden en zich dus realiseerden dat God hen persoonlijk op het oog had?
Zijn wij niet veel te veel bezig met het straks en vergeten we daarbij niet waar we nu voor op aarde zijn? Recht doen en liefhebben. Ik merk dat momenteel zo bij de hyper calvinisten wanneer het bijvoorbeeld het milieu betreft. Het zal de meesten een zorg zijn. Ik denk dat God daar veel verdriet van heeft. (Als je alzo over God kunt spreken)


Zo bedoel ik het niet want dan krijg je toch weet een passiviteit. Het kan zijn dat sommigen er zo mee omgaan, hoeft niet altijd individueel te zijn, je kan ook juist een soort verbondsautomatisme krijgen. Zijn we niet allemaal kinderen van Abraham / lid van de GKV / bij het beste kerkverband met de beste leer. Dan zou je voor de wereld ook geen boodschap hebben omdat die daar niet bij horen. Maar de oproep tot geloof en gehoor geldt iedereen en wie gelooft en zich bekeert mag gaan ontdekken dat God al in Hem werkte. Dat vinden sommigen arminiaans omdat ze niet snappen hoe dat met de uitverkiezing en Gods almacht te combineren is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Jesaja40 » 17 aug 2022 11:02

Benefietdiner citeert:
Nee dat bedoeld Gert van de Brink niet!

Hij legt er ook de nadruk op dat die kleinen lettertjes helemaal niet bestaan.


Laat ik het op een andere manier uitleggen dat de kleine lettertjes wel terdege bestaan. Als ik medicijnen voorgeschreven krijg zit daar een blijsluiter bij. De zogenaamde kleine lettertjes die mij wijzen op mogelijke bijwerking en punten waar ik rekening mee moet houden. Deze kleine lettertjes zijn algemeen en lang niet voor iedere gebruiker van toepassing. Toch is die bijsluiter noodzakelijk als er ongemerkt zich iets voordoet wat ik in die kleine lettertjes had kunnen lezen. Die kleine lettertjes zijn diet het medicijn, maar duiden op mogelijke bijkomstige reacties op de ingenomen medicijnen.

Zo vervullen de kleine lettertjes terdege een rol in het welzijn van de mensheid. Dat zie ik ook in het evangelie, grote of kleine gebeurtenissen dienen altijd vanuit de cultuur en context gelezen te worden. Geen zwart/wit verhaal maar in de natuurlijke kleur. Onze Joodse cultuur is erop gericht alsof wij zelf uit Egypte zijn bevrijd en door de rietzee en de Jordaan zijn overgestoken naar het beloofde land. Dat is geen utopie, maar een werkelijk meeleven met ons voorgeslacht. De consequentie is dat wij daardoor geconfronteerd worden moet onze goede en onze slechte daden in het verleden. Voor velen zijn dat kleine lettertjes in de geschiedenis geworden. Voor ons moeten die kleine lettertjes springlevend worden en mogen (moeten) we leren vanuit het verleden. De mens is helaas geneigd on de kleine lettertjes te gaan vergeten of niet noemenswaardig te noemen.
De kleine lettertjes zijn een gebruiksaanwijzing, een handreiking. Wie die kleine lettertjes niet ter harte neemt en/of kennis van neemt brengt zichzelf mogelijk schade aan.

Ze worden er in de prediking tussen gevoegd met een duivelse leugen.

Deze:
“Wij (sommige reformatorische predikanten in al deze gelederen) zijn voor het aanbod van genade, maar tegen het woord aannemen. We preken wel de belofte maar niet het geloof. We beschrijven het huis maar sluiten de deur. We roemen het brood des levens maar delen het niet uit. We erkennen het bevel tot geloof en bekering maar raden je aan er niet aan te gehoorzamen.”


Ook hier zie ik een tweedeling naar voren komen herders en huurlingen die een kudde schapen onder hun hoede hebben. De verantwoordelijkheid in hun functie is zeer zwaar en van hen zal nog meer rekenschap door de Eeuwige afgelegd moeten worden. Ik zoek daar een andere benaming voor: je jebt een wegwijzer, die je feilloos de plek wijst en alls wat je onderweg tegenkomt. Maar je moet het wel zelf helemaal doen. Je hebt ook een gids, die gaat met je mee totdat de eindbestemming is bereikt. Beiden hebben uitgebreide kennis van zaken en zijn je van dienste. Soms hebben we niets aan een gids, die zit je vaak zo dicht op je huid en weet wat je doet. Velen willen autonoom zijn en op zich is daar niets op tegen. Als de gids doorheeft dat je welbewust op je einddoel afgaat geeft hij je direct de ruimte. Je mist dan wel laatste stukje informatie op je levensweg.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Cathy » 17 aug 2022 14:56

Boanerges schreef:Wij hebben niets te vinden of te weten over hoe God Zijn plan uitvoert! Daar moeten we gewoon vanaf blijven. Welke hoogmoed heeft ons betoverd! We leven in het NU en in dat NU zijn wij geplaatst. Uitverkiezing is een non-discussie die in de gehele kerkgeschiedenis vele pijnlijke schade heeft uitgericht. Niet omdat God dat zou zeggen maar omdat daarmee ten diepste de zonde van de mens zichtbaar wordt: op de stoel van God gaan zitten.

Ik denk ook dat je gelijk hebt. Het is een logisch doorredeneren van wat God zegt.
"God wil dat alle mensen zalig worden maar ….we weten allemaal dat Hij dat eigenlijk niet wil want……..en dus…"
Zo spreken over God terwijl we Hem totaal niet begrijpen lijkt mij on-wijs.
Begonnen bij Calvijn en verder logisch doorgeredeneerd door Beza en het heeft zijn duizenden verslagen.
Maar wie zegt ons dat God volgens onze menselijke logica werkt?
Al die voorwaarden zijn van minuscule blokjes geëvolueerd (oei, beladen woord ) tot een torens van Babel.
Dat bedoel ik met balans. Het is ontwricht geraakt.
Dat bedoelt van den Brink volgens mij ook.
Het moet weer terug naar verantwoorde theologische proporties. Zonder kleine lettertjes. Want dat er vaak teveel vanuit God geredeneerd wordt is inderdaad zonde en komt ons niet toe.

Jesaja40 schreef:Laat ik het op een andere manier uitleggen dat de kleine lettertjes wel terdege bestaan. Als ik medicijnen voorgeschreven krijg zit daar een blijsluiter bij. De zogenaamde kleine lettertjes die mij wijzen op mogelijke bijwerking en punten waar ik rekening mee moet houden. Deze kleine lettertjes zijn algemeen en lang niet voor iedere gebruiker van toepassing. Toch is die bijsluiter noodzakelijk als er ongemerkt zich iets voordoet wat ik in die kleine lettertjes had kunnen lezen. Die kleine lettertjes zijn diet het medicijn, maar duiden op mogelijke bijkomstige reacties op de ingenomen medicijnen

Ik begrijp je goede bedoelingen maar waar het - volgens mij - hier om gaat is dat die kleine lettertjes van jouw bijsluiter teveel bovenop de adviezen van het te gebruiken medicijn worden gelegd en juist een giftige reactie kunnen bewerkstelligen.
Dat staat dan een vertrouwend gebruik met hoop op genezing/welbevinden behoorlijk in de weg zoals je je misschien kunt voorstellen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

cron