GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor gravo » 29 dec 2021 16:46

elburger schreef:(...) Einde dit onderdeel van discussie

't Zijn maar kleine dingen, ik weet het.
Maar ik mis een . aan het einde van je laatste zin.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Broeder » 16 feb 2022 18:57

Mij treft het elke keer weer als ik hoor spreken over "de geldigheid van de doop". Dat is juridische taal, geen geloofstaal. Wat zeg je nu eigenlijk met de term "geldigheid"? Dat je een bepaald juridisch kader kan scheppen en als aan bepaalde voorwaarden worden voldaan dat er dan echt sprake van is dat deze persoon is gedoopt. Als aan die volwaarden wordt voldaan sta je in het boekje van de kerk, en waarlijk wat een vreugde is dat toch. En nog groter de vreugde als kerken dan besluiten andermans administratie over te nemen en te checken op geldigheid.

Maar zonder gekheid: zodra met geldigheid iets wordt gezegd in termen als heilbemiddeling dan moeten we heel voorzichtig worden als kerk. Als Gods heil afhankelijk wordt gemaakt van onze juiste hantering van de sacramenten, dan maken we er bijna een magisch trucje van. Of, zoals ik laatst iemand hoorde zeggen, dan maak je er een soort QR-code van. "U moet gedoopt zijn, anders ontzeg ik u de toegang tot deze eeuwige feestzaal."

Er is maar één doop, laten we die ook gerust van elkaars kerkverband overnemen en het aan iedereen zelf overlaten hoe die doop dan doorwerkt in iemands leven.

Maar ik ben niet zo naïef om te denken dat de GGiN zo luchtig over deze hobbel denken als ik. Als iemand onderhand een update kan bieden over wat daar is besloten, ik ben zeer benieuwd.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Cahier » 17 feb 2022 12:22

Broeder schreef:Mij treft het elke keer weer als ik hoor spreken over "de geldigheid van de doop". Dat is juridische taal, geen geloofstaal. Wat zeg je nu eigenlijk met de term "geldigheid"? Dat je een bepaald juridisch kader kan scheppen en als aan bepaalde voorwaarden worden voldaan dat er dan echt sprake van is dat deze persoon is gedoopt. Als aan die volwaarden wordt voldaan sta je in het boekje van de kerk, en waarlijk wat een vreugde is dat toch. En nog groter de vreugde als kerken dan besluiten andermans administratie over te nemen en te checken op geldigheid.

Maar zonder gekheid: zodra met geldigheid iets wordt gezegd in termen als heilbemiddeling dan moeten we heel voorzichtig worden als kerk. Als Gods heil afhankelijk wordt gemaakt van onze juiste hantering van de sacramenten, dan maken we er bijna een magisch trucje van. Of, zoals ik laatst iemand hoorde zeggen, dan maak je er een soort QR-code van. "U moet gedoopt zijn, anders ontzeg ik u de toegang tot deze eeuwige feestzaal."

Er is maar één doop, laten we die ook gerust van elkaars kerkverband overnemen en het aan iedereen zelf overlaten hoe die doop dan doorwerkt in iemands leven.

Maar ik ben niet zo naïef om te denken dat de GGiN zo luchtig over deze hobbel denken als ik. Als iemand onderhand een update kan bieden over wat daar is besloten, ik ben zeer benieuwd.


Aan het ene uiterste heb je de sacramenten als heilsmiddelen. Aan het andere uiterste is er alleen nog maar kerkelijk theater overgebleven (met een clown op de preekstoel). Dat laatste is, denk ik, in onze tijd een veel groter gevaar. Met de verlichting en het modernisme is er een rationalisme de westerse wereld binnengekropen waarbij nog maar amper ruimte is voor een werkelijkheid buiten onze welbekende vijf zintuigen.

Het is net als met de zegen. Ik lees: “Alzo zullen zij Mijn Naam op de kinderen Israëls leggen; en Ik zal hen zegenen.” Num. 6: 27 of “En in wat huis gij zult ingaan, zegt eerst: Vrede zij dezen huize! En indien aldaar een zoon des vredes is, zo zal uw vrede op hem rusten; maar indien niet, zo zal uw vrede tot u wederkeren.” Luk 10: 5-6. Als in de kerk een ambtsdrager de zegen uitspreekt, gebeurt daar dan iets, of niets?

Op Youtube en ook verder op internet zijn een heel aantal Rooms Katholieken actief die vanuit de Amerikaanse evangelicale wereld zijn overgestapt. Het doet mij pijn als zij spreken over de “real presence” van Christus in de Eucharistie, en dat zij die niet hadden in het heilig avondmaal. Terwijl de aanwezigheid van Jezus in het avondmaal mij namelijk niet vreemd is. Ik vind die overtuiging vanuit onze kerken verwoord in art. 35 NGB. Verschil is er natuurlijk wel, want als Gereformeerde wijs ik zowel de Roomse transsubstantiatie af, als de Lutherse consubstantiatie.

In de doop wordt de naam van de Drie-enige God verbonden met die van de dopeling. Deze doop is ingesteld door onze Heere (Matth. 28:18-20) en ongeacht wat die persoon daar nu van vindt heeft er iets plaats gevonden. Het was maar geen morsen met water. De doop is niet heilsnoodzakelijk in die zin dat slechts ongeloof verderft (Mark. 16: 17), maar het is dodelijk voor de ziel haar te veronachtzamen (Hand. 3: 23, Gen. 17:14)

Wanneer we voluit erkennen dat er in de kerk maar geen toneel wordt gespeeld en er echt dingen gebeuren die met onze normale zintuigen niet waarneembaar zijn, dan eist dat zorgvuldigheid van de kerk en spreken we niet van magie. Met zorgvuldigheid komt vervolgens ook vaak een taalgebruik om de hoek die juridisch of legalistisch aandoet. “Geloofstaal” wat dat ook maar mag wezen, moet daarom niet worden uitgespeeld tegenover “juridische taal”.
Laatst gewijzigd door Cahier op 17 feb 2022 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron