Protestantse Kerk in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 23 nov 2021 21:14

Voor een actuele omschrijving van de Protestantse Kerk in Nederland verwijs ik naar een stuk van haar eigen website: https://www.protestantsekerk.nl/over-ons/


Hierbij een aantal actuele aantallen (vanuit de Protestantse Kerk vernam ik dat op de website steeds de meest actuele cijfers staan):

De Protestantse Kerk in Nederland heeft 1.577.429 leden, verdeeld over 1.521 gemeenten.
De gemeenten van de Protestantse Kerk hebben samen 2.149 kerkgebouwen in eigendom, waarvan er 1.225 een monumentenstatus hebben.

Begin 2020 zijn er 147 pioniersplekken van start gegaan of in voorbereiding. Bij een pioniersplek zijn gemiddeld 52 mensen stevig betrokken (maandelijks of vaker betrokken bij een activiteit), waarvan ongeveer de helft al kerkelijk actief was. In totaal zijn er ruim 19.000 mensen bij een pioniersplek betrokken.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor elburger » 11 dec 2021 05:43

Er vanuitgaande dat de "utopie" die dr.Plaisier voor ogen heeft "ooit" eens plaats zal vinden, dan is dat weer een verschraling van het Woord.
Ik kom steeds meer mensen tegen die het gesproken Woord in PKN gemeenten veel te eenzijdig vinden. Als je geloofd, gedoopd bent en aan het HA aanzit worden alle zonden je vergeven en kom je in de hemel!
Nou, zo werkt dat dus niet. De farizeeën en schriftgeleerden(Lucas 18:9-12) kwamen ook niet in de hemel als zij zich niet bekeerden zoals de tollenaar! (Lucas 18 13-15) en Levi (Lucas 5:27-32)

Anderzijds trekken ook veel mensen naar de PKN gemeenten, vrij evangelische gemeenten, pinkstergemeenten e.d. toe. Wat zegt men? " het is allemaal wat losser, de diensten zijn korter, daarna mogen we zwemmen, winkelen", etc, etc.
Zeer aantrekkelijk, voor met name jongeren die onder het "juk van de oud geref. gem.", bijv. zijn gekomen omdat men is gaan trouwen of samenwonen.

Ik vrees voor die verschraling, en wat dat voor gevolgen heeft? De toekomst zal het laten zien.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor gravo » 11 dec 2021 15:29

elburger schreef:(...) Ik kom steeds meer mensen tegen die het gesproken Woord in PKN gemeenten veel te eenzijdig vinden. Als je geloofd, gedoopd bent en aan het HA aanzit worden alle zonden je vergeven en kom je in de hemel! Nou, zo werkt dat dus niet (...)

In je haast om goed in het gehoor liggende verwijten te maken aan medechristenen van de PKN, misken je met bovenstaande een belangrijke en Bijbelse boodschap.
De Bijbel leert ons dat degene die gelooft zalig zal worden. Zo werkt dat dus.

En dat is geen bijkomstigheidje, geen uitzondering op een regel en al helemaal geen eenzijdige of selectieve cherry-picking uit de Bijbel. Nee, dat is in OT en NT de kern van de zaak, die ook door de Reformatie als zodanig in het hart van de theologie is geplaatst: rechtvaardiging door geloof, sola fide. Het is tegelijk de makkelijkste en de moeilijkste waarheid voor ons mensen.

We doen liever ons best, tuigen liever een heel stelsel op van plichten, gewoonten, regels, logische verbanden en voorwaarden. Om daar onze handen lekker aan vol te hebben. Zodat we de aard van onze godsdienst kunnen regelen, discussiëren, bijschaven, fine-tunen, besturen, controleren, systematiseren, uitleggen en conserveren. Dat zijn in de grond van de zaak allemaal vormen van werken, van doen, van inspanningen waar we stiekum voor beloond willen worden. Een zuivere leer zal ons helpen, een goed inzicht, een duidelijke uitleg, een stevig theologisch debat, puntjes op de i. Alles uit angst dat het allemaal te gemakkelijk gaat. Dat gaat zomaar niet! D'r moet hard voor gewerkt worden!

En zo verdwijnt het heil, de zaligheid achter de betaalmuur (terwijl het gratis is en om niet): eerst dit, dan dat en kom dan nog maar eens terug. Eerst voorwaarde 1, dan voorwaarde 2, dan voorwaarde 3. Eerst betalen met een zuivere opvatting, met een juist theologisch inzicht, met het lidmaatschap van de correcte kerk, met een behaald theorie-diploma en dan is er eventueel iets mogelijk op het gebied van zaligheid voor je ziel of een plek in de hemel. Voor wat hoort wat. Eerst naar de pijpen dansen van de kerk, van een dogmatiek, een dominee of een mopperende refo, dan krijg je pas een bevestigend knikje dat het goed zit met jou en je geloof. Geloof wordt onder voorwaarden verkregen en toevallig zijn die voorwaarden sterk gekoppeld aan bepaalde kerken met bepaalde opvattingen. Zo ontstaat zelfs de gedachte dat God Zich ook niet rechtstreeks tot mensen mag richten en dat geloof altijd via een niet PKN kerk moet worden geschonken. Christenen die het unieke ontvangstkanaal van de genade willen zijn en de Heilige Geest zo aan door hen ontworpen banden willen leggen.
De Kerk weer als Middelaar. Precies de fout die de Reformatie de RKK verweet.

De Bijbel breekt met deze obstakels. Het vraagt in essentie een kinderlijk geloof. That's all folks! In de Bijbel leidde dat ook al tot knarsetandende schriftgeleerden, die dit niet konden verdragen. En die hun energie liever besteedden aan eindeloze twistgesprekken om deze wijze van denken te ontzenuwen. Ook met die houding dat het volgens hen allemaal veel te makkelijk ging.

Maar gelukkig hebben we deze Bijbelse voorbeelden van een verkeerde houding om niet diezelfde fout te maken.

Ik erken dus dankbaar en voluit het geloof dat ik aantref in de PKN. Meer is niet nodig. Misschien is het allemaal veel te weinig voor je. Mopper de mopper. Maar daar helpt de Bijbel me ook enorm mee.
Ik stel me bijvoorbeeld voor dat het gemiddelde geloof van een lichte, vrijzinnige christen (je weet wel: de christenen waar je je zo zorgen om maakt) slechts zo groot is als een mosterdzaad! Echt heel klein dus! Maar wat lees ik dan?
Niks aan de hand....ook dat geloof, zo klein als een mosterdzaad, is al voldoende!

Ik heb nu echt dat heerlijke gevoel dat ik gelijk krijg van de Bijbel! En dat ik mijn medechristenen van de PKN gewoon als echte gelovigen mag beschouwen en dat ik helemaal niet verplicht ben om voortdurend schampere opmerkingen naar medebroeders en zusters te maken vanuit een verondersteld kwaliteitsprobleem van hun geloof.

Ach wat zou het. Waar heb ik het nog over. De Bijbel heeft zich hier al lang heel duidelijk over uitgelaten. En de Bijbel heeft toch gelijk!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor benefietdiner » 11 dec 2021 16:56

d:)b Geweldig gravo.
Ook deze heb ik weer uitgeprint om verder te laten lezen aan gelijk gestelde broeders als elburger d:)b

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor elburger » 11 dec 2021 18:01

gravo schreef mij

je haast om goed in het gehoor liggende verwijten te maken aan medechristenen van de PKN, misken je met bovenstaande een belangrijke en Bijbelse boodschap.
De Bijbel leert ons dat degene die gelooft zalig zal worden. Zo werkt dat dus
en nog veel meer, zie 2 posten terug.

Gelukkig mag een ieder nog voor zijn eigen mening en beleving uitkomen.
Ik ben blij daar waar ik nu in de kerkbank zit.
U bent blij daar waar u zit.
Prima toch!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 12 dec 2021 16:55

IK VRAAG ME AF.....


Ik zie die volle Bethlehemkerk hier in Den Haag zondagmiddag, mijn Gereformeerde Bondsgemeente
En ik vraag me af: wát onderscheidt ons eigenlijk, en dan bedoel ik plaatselijk en niet landelijk.
Ja, ik vraag me af: wat is hier in Den Haag nu het verschil tussen een Gereformeerde Bondsgemeente, de Christelijk Gereformeerde Kerk, de Nederlands Gereformeerde Kerk en de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt?
Hier in de stad?
Of in mijn geboorteplaats Delft?
In geloofsleer?
Niets!
In liturgische gewoonten?
Een paar verschillen.
In onze gemeente zingen we ritmisch de psalmberijming van 1773 én we zingen uit het oude Liedboek voor de Kerken, Hervormde Gezangenbundel 1938, Weerklank, Op Toonhoogte, Opwekking.
We lezen uit de Herziene Statenvertaling.
In de GKv zingt men uit de Gereformeerde Liedbundel en ook uit allerlei liederenbundels en men leest uit de NBV.
De verschillen liggen dus op het vlak van bijbelvertaling en de te zingen liederen.
Gelukkig zijn er beamers en projectieschermen.
Dus was het geen enkel probleem om zo'n interkerkelijke dienst te houden.
Het thema: IK GELOOF ÉÉN HEER, ÉÉN KERK.
Vanuit de Bijbel leren we dat er voor God twee volkeren zijn.
De biologische nakomelingen van Abraham, Izaak en Jakob waarmee God verbonden sloot.
Verbonden.
Beloften.
Jezus zegt: schapen van deze stal.
Maar Jezus zegt: Ik heb ook nog schapen die niet van deze stal zijn.
Het verbond met Abraham is eigenlijk zeer aards: het beloofde land waarvan concreet de grenzen worden aangegeven; een talrijk nageslacht; de Nakomeling die tot zegen is voor de hele wereld.
En die andere kudde.
De gelovigen-uit-de-heidenen en de gelovigen-uit-de-Joden, de gemeente van Christus.
God kent maar één Gemeente.
Alle naambordjes aan onze kerkdeuren of kerkmuren tellen voor Hem niet.
Dacht je nou echt dat de HERE rekening houdt met de dogmatische verschillen tussen de GG en de GGiN?
Waren de felle discussies tussen de aanhangers van Gomarus en Arminius van het allerhoogste belang?
Hoogoplopende discussies over de toe-eigening van het heil?
Over de predestinatie?
Over de schrijfwijze van HEER, HERE en HEERE?
Ooit weleens gedacht aan een huilende God?
Wát is de boodschap aan de bevolking van onze dorpen en steden als ze al die kerkgebouwen zien?
Mensen op weg naar de kerk die elkaar niet groeten, families die uiteen gevallen zijn door kerkscheuringen.
Nee, ik ben geen theoloog, zeker geen dogmatische scherpslijper.
Wel aandachtige Bijbellezer met aandacht voor kleine details en pastor, herder onder de mensen.
Ik zat in die stampvolle Bethlehemkerk en ervoer: het is goed.
Ik sprak na afloop met medekerkgangers en ze zeiden: dit willen we vaker beleven.
Als het aan theologen en professoren en synodes ligt, blijven we altijd gescheiden.
Als het aan de kerkgangers en vele predikanten ligt, willen we meer.
Gods Geest werkt meestal het sterkst in en door eenvoudige mensen.
Leidinggevenden moeten rekening houden met de regel, met kerkenraden, classicale vergaderingen, synodes.
Iemand schreef me: 'U beleefde een hemel op aarde'. Ja, dat klopt.
Ds. Peter Bakker vroeg: "Eén Kerk?
Of vindt u uw eigen kerk nog altijd de beste kerk?"
Mijn ervaring is, dat gelovigen niet houden van verandering.
We hechten aan ónze plaats, stoel, kerkbank.
'U zit op mijn plaats'.
We hechten aan de manier van zingen, onze liederenbundel, onze manier van Avondmaal vieren.
Als het aan ons ligt zingen we nog eeuwen lang niet ritmisch, de berijming van 1773, zuinig aan met gezangen.
Maar ik verlang naar het moment dat de heilige Geest de volledige leiding overneemt.
Dat de heilige Geest ons gaat laten verlangen naar elkaar.
Psalm 133 'de broeders en zusters van hetzelfde huis, hetzelfde ouderlijk huis, kinderen van één Vader, zouden toch moeten samenwonen'.
Want wáár dié broeder- en zusterliefde woont, gebiedt de HERE Zijn zegen.
Mensen op straat zeggen: 'Kijk toch eens hoeveel die christenen van elkaar houden'.


P Gerrets (emeritus predikant)


want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Broeder » 16 feb 2022 11:22

gravo schreef:In je haast om goed in het gehoor liggende verwijten te maken aan medechristenen van de PKN, misken je met bovenstaande een belangrijke en Bijbelse boodschap.
De Bijbel leert ons dat degene die gelooft zalig zal worden. Zo werkt dat dus.

En dat is geen bijkomstigheidje, geen uitzondering op een regel en al helemaal geen eenzijdige of selectieve cherry-picking uit de Bijbel. Nee, dat is in OT en NT de kern van de zaak, die ook door de Reformatie als zodanig in het hart van de theologie is geplaatst: rechtvaardiging door geloof, sola fide. Het is tegelijk de makkelijkste en de moeilijkste waarheid voor ons mensen.

We doen liever ons best, tuigen liever een heel stelsel op van plichten, gewoonten, regels, logische verbanden en voorwaarden. Om daar onze handen lekker aan vol te hebben. Zodat we de aard van onze godsdienst kunnen regelen, discussiëren, bijschaven, fine-tunen, besturen, controleren, systematiseren, uitleggen en conserveren. Dat zijn in de grond van de zaak allemaal vormen van werken, van doen, van inspanningen waar we stiekum voor beloond willen worden. Een zuivere leer zal ons helpen, een goed inzicht, een duidelijke uitleg, een stevig theologisch debat, puntjes op de i. Alles uit angst dat het allemaal te gemakkelijk gaat. Dat gaat zomaar niet! D'r moet hard voor gewerkt worden!

En zo verdwijnt het heil, de zaligheid achter de betaalmuur (terwijl het gratis is en om niet): eerst dit, dan dat en kom dan nog maar eens terug. Eerst voorwaarde 1, dan voorwaarde 2, dan voorwaarde 3. Eerst betalen met een zuivere opvatting, met een juist theologisch inzicht, met het lidmaatschap van de correcte kerk, met een behaald theorie-diploma en dan is er eventueel iets mogelijk op het gebied van zaligheid voor je ziel of een plek in de hemel. Voor wat hoort wat. Eerst naar de pijpen dansen van de kerk, van een dogmatiek, een dominee of een mopperende refo, dan krijg je pas een bevestigend knikje dat het goed zit met jou en je geloof. Geloof wordt onder voorwaarden verkregen en toevallig zijn die voorwaarden sterk gekoppeld aan bepaalde kerken met bepaalde opvattingen. Zo ontstaat zelfs de gedachte dat God Zich ook niet rechtstreeks tot mensen mag richten en dat geloof altijd via een niet PKN kerk moet worden geschonken. Christenen die het unieke ontvangstkanaal van de genade willen zijn en de Heilige Geest zo aan door hen ontworpen banden willen leggen.
De Kerk weer als Middelaar. Precies de fout die de Reformatie de RKK verweet.

De Bijbel breekt met deze obstakels. Het vraagt in essentie een kinderlijk geloof. That's all folks! In de Bijbel leidde dat ook al tot knarsetandende schriftgeleerden, die dit niet konden verdragen. En die hun energie liever besteedden aan eindeloze twistgesprekken om deze wijze van denken te ontzenuwen. Ook met die houding dat het volgens hen allemaal veel te makkelijk ging.

Maar gelukkig hebben we deze Bijbelse voorbeelden van een verkeerde houding om niet diezelfde fout te maken.

Ik erken dus dankbaar en voluit het geloof dat ik aantref in de PKN. Meer is niet nodig. Misschien is het allemaal veel te weinig voor je. Mopper de mopper. Maar daar helpt de Bijbel me ook enorm mee.
Ik stel me bijvoorbeeld voor dat het gemiddelde geloof van een lichte, vrijzinnige christen (je weet wel: de christenen waar je je zo zorgen om maakt) slechts zo groot is als een mosterdzaad! Echt heel klein dus! Maar wat lees ik dan?
Niks aan de hand....ook dat geloof, zo klein als een mosterdzaad, is al voldoende!

Ik heb nu echt dat heerlijke gevoel dat ik gelijk krijg van de Bijbel! En dat ik mijn medechristenen van de PKN gewoon als echte gelovigen mag beschouwen en dat ik helemaal niet verplicht ben om voortdurend schampere opmerkingen naar medebroeders en zusters te maken vanuit een verondersteld kwaliteitsprobleem van hun geloof.

Ach wat zou het. Waar heb ik het nog over. De Bijbel heeft zich hier al lang heel duidelijk over uitgelaten. En de Bijbel heeft toch gelijk!

gravo


Ik hou wel van een gepassioneerde liefdesverklaring aan sola fide. En als dat wordt neergezet tegenover een te wettische, gestructureerde, toch-stiekem-kan-ik-het-verdienen-geloofsopvatting dan zeg ik hartgrondig "amen". Ik had je post in grote lijnen exact zo kunnen optekenen.

Maar dan zou ik opnieuw in een valkuil trappen waar ik al zo vaak in ben getuimeld.

Ik zou de term "geloof" vanzelfsprekend achten, alsof dit een eenduidige term is met een eenduidige uitwerking. Hoe vaak hoor ik het wel niet? "We geloven allemaal in dezelfde God." Ja, er is er immers maar eentje. En tegelijk: nee. Als jij gelooft in een God die als Rechter je klaarstoomt voor je eeuwig oordeel, geloof je (wellicht) niet in God die als danser met zijn schepselen danst en samen met hen een toekomst vormgeeft die nog openligt. Geloofsinhouden en -praktijken doen er wel degelijk toe. Ze zijn een uiting van wat bepaalde groepen dan ook maar onder "geloof" verstaan. Met andere woorden: geloof is een begin, maar het heeft ook een effect, een uitwerking, anders zou het een krachteloos concept zijn.
En die uitwerking zegt weer iets over de bron daarvan.

Elk kerkverband heeft zo zijn eigen uitwerking van wat zij verstaan onder geloof en al die uitwerkingen vormen wel degelijk verschillende verhalen om in/uit te leven. Die geest is uit de fles en krijg je ook niet meer terug. Daarom zal één universeel kerkverband ook nooit gebeuren. Maar gelukkig is het lichaam van Christus, de kerk in Bijbelse zin, daarvan niet afhankelijk.

Mijn vraag aan gravo zou dus zijn: wat bedoel je als je zegt "geloof"?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Pcrtje » 22 apr 2022 13:37

Een interessant antwoord van dr. C.A. van der Sluijs. Mijn oog bleef hangen bij de tweede alinea, waar ik eventjes over heb nagedacht. De predikant verwijst naar artikelen 27-29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis (NGB), alwaar het over de ware en valse kerk gaat. Het is een interessant woordenspel van de NGB - zoals dr. Van der Sluijs het uitlegt - om enerzijds afscheidingen als onschriftuurlijk te verbieden maar anderzijds de eigen afscheiding recht te willen praten door haar een vervanging of hervorming te noemen. Of, zoals Van der Sluijs het uitlegt:

    [D]e Kerk van de Hervorming is geen afscheiding van de Roomse Kerk, maar zij kwam in de plaats van die kerk, die daarmee geen kerk meer was en is. Uiteraard, want de Nederlandse Geloofsbelijdenis verbiedt afscheiding als onschriftuurlijk!
Zo heb ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht. Is dit onderscheidt wel zo hard en duidelijk te maken? En kunnen alle van de hervormde kerk afgescheiden kerken zich niet op eenzelfde semantisch onderscheid beroepen? Neem bijvoorbeeld de de HHK (uit de hervormde kerk), CGK (quasi uit de hervormde kerk), de GGiN (uit de GerGem) of in extremis DGK en GKN uit de GKv.* Zij kunnen zich toch net zo goed een 'vervanging' of 'hervorming' in plaats van een 'afscheiding' noemen om zo het oordeel der NGB te omzeilen? Dat er zovele kerken in Nederland zijn die aanspraak maken op de naam gereformeerde kerk is mijns inziens daar een goed voorbeeld van.

Zo wordt het dus eigenlijk een dilemma. Want is het wel zinvol om dit onderscheid te maken? Als je ervoor zou kiezen om dit onderscheid niet te maken, dan zijn al deze kerken afgescheiden en dus valse kerken! Maar als je ervoor zou kiezen om dit onderscheid wel te maken, dan kan zonder nadere criteria iedere scheurende groepering zich beroepen op het zijn van een vervanging of hervorming; waarmee de begrippen (semantisch) inhoudsloos dan wel betekenisloos worden.

Dus, als onderwerp van gesprek: hoe dit onderscheid te duiden?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Pcrtje » 22 apr 2022 13:41

* Uiteraard moet ik meteen denken aan de rechtvaardigingspogingen van hen uit mijn eigen kerkelijke achtergrond. Wie herinnert zich bijvoorbeeld onderstaande afbeelding of vergelijkbare schema's nog?

Afbeelding
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2022 16:15

Wie niet :lol: leuke is dat je die altijd kan maken voor ieder kerkverband.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Cahier » 22 apr 2022 23:33

Pcrtje schreef:Of, zoals Van der Sluijs het uitlegt:
    [D]e Kerk van de Hervorming is geen afscheiding van de Roomse Kerk, maar zij kwam in de plaats van die kerk, die daarmee geen kerk meer was en is. Uiteraard, want de Nederlandse Geloofsbelijdenis verbiedt afscheiding als onschriftuurlijk!
Zo heb ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht. Is dit onderscheidt wel zo hard en duidelijk te maken? En kunnen alle van de hervormde kerk afgescheiden kerken zich niet op eenzelfde semantisch onderscheid beroepen?

Ik heb niet echt affiniteit met de gedachten van GB-predikanten over de welbekende artikelen 27-29 NGB en kan daar niet veel zinnigs over zeggen. Toch wil ik wel opmerken dat ik in het antwoord van ds. Van der Sluijs een onderscheid meen te vinden tussen “de Kerk van de Hervorming” en de “Hervormde Kerk”. Ds. Van der Sluijs lijkt de Kerk der Hervorming als overkoepelende term te gebruiken voor de kerken van heel de gereformeerde gezindte. Deze zin is daarin veelzeggend: “Nu is de Kerk der Hervorming verbroken en verbrokkeld in diverse kerken.”

    Uiteraard, want de Nederlandse Geloofsbelijdenis verbiedt afscheiding als onschriftuurlijk!
...
Zij kunnen zich toch net zo goed een 'vervanging' of 'hervorming' in plaats van een 'afscheiding' noemen om zo het oordeel der NGB te omzeilen?

In artikel 28 NGB wordt twee maal gesproken over afscheiden:
  • Het is het ambt aller gelovigen, volgens het Woord Gods, zich af te scheiden van dengenen die niet van de Kerk zijn, en zich te voegen tot deze vergadering [i.e. de enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen], het zij op wat plaats dat God ze gesteld heeft; ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing
  • Daarom, al degenen die zich van haar [i.e. de voornoemde heilige vergadering] afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods.

Lees vervolgens de akte van afscheiding of wederkering uit 1834. De Hervormde Kerk wordt aangewezen als valse kerk en de christelijke plicht en opdracht tot afscheiding van degene die niet van de Kerk zijn met woord en daad beleden:

“daardoor heeft nu dit Nederlandsche Kerkbestuur zich gelijk gesteld aan de door onze vaderen verworpene paapsche Kerk; dewijl niet alleen het vroeger opgenoemde verderf word oopgemerkt, maar daarinboven Gods woord wordt verworpen of krachteloos gemaakt door kerkelijke wetten en besluiten ... en zij vervolgd die godzalijklijk willen leven in Christus Jesus naar zijne eigenen voorschriften in zijn woord opgetekend ... en de contientie der menschen gebonden;”
...
uit dit alles tezamen genomen is het nu meer als duidelijk geworden, dat de Nederlandsche Hervormde Kerk niet de ware, maar de valsche Kerk is volgens Gods woord en Art. 29 van onze belijdenis, weshalve de ondergetekenden met dezen verklaren dat zij overeenkomstig het ampt aller gelovigen Art. 28 zich afscheiden van de gene die niet van de Kerk zijn, en dus geen gemeenschap te willen hebben, met de Nederlansche Hervormde Kerk, tot dat deze terug keert tot de waarachtige dienst des Heeren”

Vanuit de Afscheiding gezien is op basis van de NGB dus alleen de vraag relevant of de Hervormde Kerk een valse kerk was en, zo ja, of de Hervormde Kerk of haar opvolger de PKN ondertussen is wedergekeerd tot de waarachtige dienst des Heeren.

Overigens is de route die Abraham Kuijper nam met de doleantie ook interessant. Vanuit de doleantie kon men de Hervormde Kerk niet eenduidig als valse kerk aanwijzen. Er werd namelijk een onderscheid gemaakt tussen plaatselijke gemeenten en het synodale juk. De doleerende gemeenten zagen een wezenlijk verschil tussen het principe van de afscheiding en van de doleantie. De dolerenden scheidden zich nergens van af, maar erkenden simpelweg het recht van het Hervormd kerkbestuur niet (meer).

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor hans0166 » 23 apr 2022 06:24

de kerk van de hervorming


welke hervorming precies dan?
de Lutheranen?
de Anglicanen?
de Calvinisten?

Gezien de verwijzing naar de NGB zal het de laatste mogelijk zijn wat bedoeld wordt, maar lijkt mij een nogal beperkt gezichtsveld.

Die grote stromingen zijn nauwelijks met elkaar te vergelijken, laat staan dat ze onder de noemer vallen die door de Ds. bedoeld wordt.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Cahier » 23 apr 2022 08:20

hans0166 schreef:welke hervorming precies dan?
de Lutheranen?
de Anglicanen?
de Calvinisten?

Gezien de verwijzing naar de NGB zal het de laatste mogelijk zijn wat bedoeld wordt, maar lijkt mij een nogal beperkt gezichtsveld.

Die grote stromingen zijn nauwelijks met elkaar te vergelijken, laat staan dat ze onder de noemer vallen die door de Ds. bedoeld wordt.


Wellicht dat Ds. Van der Sluijs in eerste instantie aan de Nederlandse situatie dacht, waar we eigenlijk geen Lutheranen en Anglicanen hebben, maar waarom zou hij in breder context niet ook die verbrokkeling daartoe kunnen rekenen?

We spreken van De Reformatie of De Hervorming. Niet over meerdere hervormingen en reformaties. Het ging daarbij om de 5 sola’s: Sola Scriptura, Sola Fide, Sola Gratia, Solus Christus en Soli Deo Gloria.
Het gevecht van Paulus tegen de Judaïsten, is dezelfde als die van Augustinus tegen de Pelagianen, als die van Luther, Zwingli en Calvijn tegen de Pausgezinden.
En daarbij kan ik vanuit het antwoord van Ds. Van der Sluijs treffend citeren: “Ik heb daarin allen lief die de Heere ootmoedig vrezen. En dan met name in de rechtvaardiging van de goddeloze, het artikel waarmee de kerk staat of valt, naar een woord van Luther."

In haar 39 artikelen is de Anglicaanse kerk Calvinistisch en op de welbekende grote synode van Dordrecht (1618-1619) was zij daar vertegenwoordigd. Ook nu nog zijn er zogeheten gereformeerde Anglicaanse theologen. Wie onder ons kent de boeken van J.I. Packer niet?

Wanneer we de scheiding tussen Luther en Calvijn bemerken, dan ging het in eerste instantie over de vraag hoe Christus in het avondmaal tegenwoordig is. Er is een wezenlijk verschil tussen consubstantiatie en de gereformeerde avondmaalsleer. In de leer van de rechtvaardiging verschilden ze niet. Het boek “de servo arbitrio” wordt ieder die de Heere vreest van harte aanbevolen. Ook in later datum zijn er godvruchtige mannen opgestaan in de Lutherse kerken. En wie heeft niet gehoord van de worsteling van H.F. Kohlbrugge tegen het rationalisme en modernisme van de 19e eeuw waardoor hij van de preekstoel van de Lutherse kerk van Amsterdam werd geweerd?

De kerkmuren blijken als het om de aloude leer van de hervorming gaat dan soms plotseling toch betrekkelijk laag.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2023 20:02

Ik speel als organist in een midden-orthodoxe, een confesionele en een gereformeerde bondsgemeente en in een oud-katholieke parochie. Het mooie van veel orgels is, dat ze op een balkon zijn gepositioneerd. Als organist zit je vrij hoog en kijk je makkelijk over kerkmuren heen.

Een verademing.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 13 gasten