GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lydia63
Sergeant
Sergeant

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Lydia63 » 24 jul 2021 18:37

Marnix schreef:Zoals ik al zei, ik begrijp beide kanten van het verhaal wel. In deze discussie gaat het vooral om de kinderdoop-variant en vanuit die kant (Gergem, RKK) en daarom benoemde ik dat de doop teken van het verbond is wat dat is vanuit die doopvisie zo. Als het ging om een evangelische gemeente zou ik dat nooit benoemd hebben.

Misschien moet je eens praten vanuit je zelf, dat praat wat gemakkelijker.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 24 jul 2021 18:57

gravo schreef:Dat Haaibaai daar een andere mening tegenover stelt en ook suggereert dat dit het officiële RKK standpunt is doet wat mij betreft niet zo ter zake.

waarvan ik als andere RK deelnemer ook al de werkelijke RK situatie over vermeld heb. Officiele standpunten van de Kerk kunnen op diocesaan gebied bijna altijd aangepast worden aan de situatie. MUV moraal ( die weer wel een pastorale "rekkelijkheid" hebben) en ex cathedra uitspraken.(die zéér zeldzaam zijn)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 jul 2021 20:24

Lydia63 schreef:Misschien moet je eens praten vanuit je zelf, dat praat wat gemakkelijker.

Dat is wat ingewikkeld als het onderwerp “ GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw” is. Los daarvan is het ook niet zo vreemd als iemand dan in een subforum waar de protestants christelijke leer en de formulieren worden onderschreven, zegt dat de doop als het teken van het verbond kan worden gezien ;-)

En nou va ik op vakantie.
A proud man is always looking down on things and people; and, of course, as long as you are looking down, you cannot see something that is above you.”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Haaibaai » 25 jul 2021 13:06

Is een dominee die weg gaat uit een kerkverband dan nog wel een ware gelovige en worden dan alle dopen daarmee ongeldig ?

Neen natuurlijk niet,als een dominee of Priester over de schreef heeft niets te maken toen hij als bevoegd en geordend bedienaar zijn ambt uit oefende. De sacramentele handelingen hangen niet van de bedienaar af als zij zo als voorgeschreven gedaan en bediend zijn.Gelukkig maar.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Veendam
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Veendam » 25 jul 2021 16:09

Haaibaai schreef:Neen natuurlijk niet,als een dominee of Priester over de schreef heeft niets te maken toen hij als bevoegd en geordend bedienaar zijn ambt uit oefende. De sacramentele handelingen hangen niet van de bedienaar af als zij zo als voorgeschreven gedaan en bediend zijn.Gelukkig maar.

Als de streep zo getrokken gaat worden dan moet ook de conclusie zijn dat omdat het niet af hangt van de bedienaar er dus ook geen verschil is wanneer dit gedaan is door een man of een vrouw zou je dan ook moeten zeggen.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 25 jul 2021 17:17

Veendam schreef:Als de streep zo getrokken gaat worden dan moet ook de conclusie zijn dat omdat het niet af hangt van de bedienaar er dus ook geen verschil is wanneer dit gedaan is door een man of een vrouw zou je dan ook moeten zeggen.

de volgens afspraken bediende doop tussen RK en PKN( en nog een paar) is dan ook wederzijds erkend, onafhankelijk van de bedienaar

Terug naar “[Religie] - Bijbel en Dogmatiek”