Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 273
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 15 sep 2020 11:45

Jezus kwam naar de hoeren en tollenaren, zoals ze waren. Hij ging ze niet eerst geschikt maken ofzo. Dat is juist het wonder. Dat mogen wij niet in een theologisch schema dwingen, dan gaan we God de weg voorschrijven. Laten we het gewoon laten staan zoals het er staat.

Volgens mij heeft à Brakel ook al eens beschreven dat de ellende niet perse eerst hoeft te komen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 6666
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 15 sep 2020 13:02

Gtn schreef:Volgens mij heeft à Brakel ook al eens beschreven dat de ellende niet perse eerst hoeft te komen.

Hoe goed ken jij a Brakel dan?
Hij schrijft nl dat er mensen zijn die wettisch worden getrokken en geleid, als zij als het ware door de donder van de wet (ja zo staat het er) overweldigd worden. Dan kom je niet in een toestand van juichen terecht. En anderen worden weer door de beloften van het Evangelie getrokken.
naamloos schreef: Dat staat er helemaal niet. Dar is een invulling achteraf naar naar het geloof in een theologisch systeem.

Er staat ook niet dat hij toevallig in die boom zat, toch?
Bij jou komt de mens altijd in beweging.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4102
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 15 sep 2020 13:30

Chaya schreef:Er staat ook niet dat hij toevallig in die boom zat, toch?
Nee, maar dat zeg ik dan ook niet. Er staat gewoon wat er staat.
Er is niks bovennatuurlijks aan om iemand die wonderen en tekenen doet te willen zien. In tegendeel juist!
Je hebt heus de H.G. niet voor nodig om je daarvoor uit te drijven. Allemaal inlegkunde hoor!
Chaya schreef:Bij jou komt de mens altijd in beweging.
Zo staat het er doorgaans ook, dus wat is daar mis mee?
Bij jou lijkt de mens een stok of een blok, of op zijn best een marionet.
Alles wat nodig is voor kwaad om te overwinnen, is dat goede mensen niets doen

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 6666
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 15 sep 2020 14:10

naamloos schreef:Nee, maar dat zeg ik dan ook niet. Er staat gewoon wat er staat.
Er is niks bovennatuurlijks aan om iemand die wonderen en tekenen doet te willen zien. In tegendeel juist!
Je hebt heus de H.G. niet voor nodig om je daarvoor uit te drijven. Allemaal inlegkunde hoor!
Zo staat het er doorgaans ook, dus wat is daar mis mee?
Bij jou lijkt de mens een stok of een blok, of op zijn best een marionet.

Ik zeg niets anders dan dat in de Bijbel staat, nl. dat het de Heilige Geest is die in ons gaat werken.
Want er is niemand die God zoekt! Niet één.
Dat is geen inlegkunde, als dat er niet bijverteld wordt, wordt er een gevaarlijk activisme gepreekt.
Daarmee beroof je de Heere van Zijn eer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 273
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 15 sep 2020 14:19

Chaya schreef:Hoe goed ken jij a Brakel dan?
Hij schrijft nl dat er mensen zijn die wettisch worden getrokken en geleid, als zij als het ware door de donder van de wet (ja zo staat het er) overweldigd worden. Dan kom je niet in een toestand van juichen terecht. En anderen worden weer door de beloften van het Evangelie getrokken.


Ik ken à Brakel eigenlijk helemaal niet, maar heb een tijdje geleden een citaat uit de redelijke godsdienst gelezen waar hij 5 verschillende manieren van bekering uitlegt, waaronder ook de wettische én de evangelische manier. Volgens à Brakel is de meest gebruikelijke manier die God gebruikt om een mens te bekeren: langzamerhand. Dus niet eens de wettische of de evangelische manier, al horen die er zeker bij in het rijtje.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 6666
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 15 sep 2020 14:39

Gtn schreef:Ik ken à Brakel eigenlijk helemaal niet, maar heb een tijdje geleden een citaat uit de redelijke godsdienst gelezen waar hij 5 verschillende manieren van bekering uitlegt, waaronder ook de wettische én de evangelische manier. Volgens à Brakel is de meest gebruikelijke manier die God gebruikt om een mens te bekeren: langzamerhand. Dus niet eens de wettische of de evangelische manier, al horen die er zeker bij in het rijtje.

Wijlen Ds. L. Huisman heeft een preek nagelaten over zondag 33. Heel makkelijk te vinden op internet, op PDF.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 273
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 15 sep 2020 14:48

Overigens gebruikt à Brakel Zacheus juist als voorbeeld van iemand die zeer plotseling of op evangelische wijze bekeerd wordt
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4102
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 15 sep 2020 15:05

Chaya schreef:Ik zeg niets anders dan dat in de Bijbel staat, nl. dat het de Heilige Geest is die in ons gaat werken.
Want er is niemand die God zoekt! Niet één.
Dat is geen inlegkunde, als dat er niet bijverteld wordt, wordt er een gevaarlijk activisme gepreekt.
Daarmee beroof je de Heere van Zijn eer.
Je kunt knippen en plakken wat je wilt, maar het is en blijft inlegkunde.
Sowieso is de geschiedenis van Zacheus niet bedoelt om een theologisch schema te bewijzen.
Naar mijn mening is helemaal niet de bedoeling om 1 of anderhalve tekst superioriteit te geven en daar de hele overgrote rest aan af te meten.
Verder geloof ik dat God meer van zijn eer beroofd wordt door de mens als een marionet voor te stellen.
En waarom is activisme in dergelijke zaken eigenlijk gevaarlijk? Als je dat nou van lijelijkheid zegt....
Alles wat nodig is voor kwaad om te overwinnen, is dat goede mensen niets doen

Gebruikersavatar
Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 273
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 15 sep 2020 17:04

Lucas 19:2 En zie, er was een man, met name geheten Zachéüs; en deze was een overste der tollenaren, en hij was rijk; 3 En zocht Jezus te zien, wie Hij was; en kon niet vanwege de schare, omdat hij klein van persoon was.

In de kanttekening staat niets erover waarom hij Jezus wilde zien.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant.

Dorpeling
Mineur
Mineur
Berichten: 230
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Dorpeling » 15 sep 2020 20:56

benefietdiner schreef:Ellende verlossing en dankbaarheid zijn de thema's van de catechismus van Heidelberg. Het is in feite een uitleg van de geloofsleer. In de Gereformeerde Gemeenten wordt gesteld dat een mens eerst de ellende moet kennen om tot de verlossing te kunnen komen. Maar zo heeft de catechismus het niet bedoeld.

De opstellers hebben niet willekeurig gekozen voor deze volgorde. Die volgorde laat zich niet omke­ren.
HHellenbroek zegt het zo: Wat is nu uw grootste ellen­de? Onze ellende niet recht te kennen.
En in de praktijk gaat het ook niet zo. Iemand kan zo overweldigd worden door de liefde van Christus en komen tot de verwondering dat Christus jou heeft opgezocht. Later kun je jezelf geducht tegen komen. Als je bij jezelf ontdekt dat er nog zoveel verkeerd zit in je leven. Dan kom je van de verlossing en de dankbaarheid in de ellende.

Eens, dat het geen vast systeem is. Het is niet zo dat je het ene 'afgewerkt' hebt en het volgende aan de beurt is. Waar de Heilige Geest de verlossing werkt, kan er een verdergaande ontdekking aan gemis zijn, dus voor je waarneming in de ellende leven. We raken hierin nooit uitgeleerd.
Oneens, want wanneer je overweldigd zou worden door de liefde van Christus, zoals je zegt, is daar toch een ellende aan vooraf gegaan. Want nooit zal iemand die liefde zien, wanneer niet gezien wordt dat wij die liefde niet waard zijn. Dankbaar­heid gaat nooit voorop, want waar zou je dankbaar voor zijn als je nooit ziet uit welke ellende je verlost bent?
Chaya schreef:Ik zeg niets anders dan dat in de Bijbel staat, nl. dat het de Heilige Geest is die in ons gaat werken.
Want er is niemand die God zoekt! Niet één.
Dat is geen inlegkunde, als dat er niet bijverteld wordt, wordt er een gevaarlijk activisme gepreekt.
Daarmee beroof je de Heere van Zijn eer.

naamloos schreef: Je kunt knippen en plakken wat je wilt, maar het is en blijft inlegkunde.

De geschiedenis van Zacheus (Luk 19) wordt vooraf gegaan door Lukas 18, waarin gesproken wordt over dat het lichter is dat de kemel gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke ingaat in het koninkrijk Gods.
Het is niet voor niets, dat dit gevolgd wordt door Lukas 19, van Zacheus staat dat hij rijk was.
Inlegkunde of niet, Zacheus was op dat moment op de plaats waar Jezus hem wilde hebben. Want er staat in vers 1; 'en Jezus ging door Jericho'. Jezus moest die dag in het huis van Zacheus zijn. Hij kénde Zacheus, Hij zag Hem in die boom en sprak hem aan.
Zacheus ging Jezus zoeken, en daar had hij veel voor over. Hij gaf het niet op toen hij niets zag omdat hij zo klein was, maar liep alvast vooruit en klom daar in een boom. Dat was niets anders dan Gods leiding, want Jezus zag hém; had hém eerst gezocht. En nu was Zijn tijd gekomen om Zacheus daadwerkelijk te roepen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4102
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 15 sep 2020 22:38

Dorpeling schreef:De geschiedenis van Zacheus (Luk 19) wordt vooraf gegaan door Lukas 18, waarin gesproken wordt over dat het lichter is dat de kemel gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke ingaat in het koninkrijk Gods.
Het is niet voor niets, dat dit gevolgd wordt door Lukas 19, van Zacheus staat dat hij rijk was.
De evangelisten houden niet altijd dezelfde volgorde aan in het vermelden van de gebeurtenissen, de verhalen verschillen wel eens van elkaar, en soms noemt de 1 wel een gebeurtenis wel terwijl de ander die overslaat.
Volgens Lucas gaf Jezus na zijn uitspraken over rijkdom eerst nog onderwijs aan zijn discipelen over wat er met hem gaat gebeuren, daarna komt het verhaal over de blinde man en dan volgt het verhaal van Zacheüs.
Maar goed, dat heeft allemaal verder weinig te maken met de inlegkunde van @Chaya.
Dorpeling schreef: Zacheus was op dat moment op de plaats waar Jezus hem wilde hebben. Want er staat in vers 1; 'en Jezus ging door Jericho'. Jezus moest die dag in het huis van Zacheus zijn. Hij kénde Zacheus, Hij zag Hem in die boom en sprak hem aan.
Zacheus ging Jezus zoeken, en daar had hij veel voor over. Hij gaf het niet op toen hij niets zag omdat hij zo klein was, maar liep alvast vooruit en klom daar in een boom. Dat was niets anders dan Gods leiding, want Jezus zag hém; had hém eerst gezocht. En nu was Zijn tijd gekomen om Zacheus daadwerkelijk te roepen.
Hoogst waarschijnlijk woonde Zacheüs gewoon in Jericho, dus het is niks bijzonders dat hij daar was.
Er staat gewoon dat hij Jezus wilde zien om te weten te komen wat voor iemand hij was.
En omdat het nogal druk was het hij klein van stuk was klom hij in een boom.
Dat is heel wat anders dan wat Chaya er van maakt:
Chaya schreef:De Heilige Geest was werkzaam in het hart van Zacheüs en daarom dreef het hem uit. Hij klom in de boom om van verre Jezus al te zien.
Dus dat is dan in feite het eerste stuk, de ellende.
Een mens kent dit van nature niet, ook die zogenaamde nieuwsgierigheid niet.
Alles wat nodig is voor kwaad om te overwinnen, is dat goede mensen niets doen

Gebruikersavatar
Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 273
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 16 sep 2020 06:12

Dat er niets toevallig gebeurt, maar dat God alles weet en bestuurt zijn we denk ik allemaal wel eens. Zo bezien is Zacheus door Gods leiding in de boom geklommen.

Maar dat is wat anders dan te stellen dat de Heilige Geest de ellende kennis in het hart van Zacheus aan het werken was. Want dat staat er echt niet, dan ben je bezig met conclusie trekken: als dit gebeurd dan is het logisch dat er eerst dat gebeurd moet zijn. Verrassing: God werkt vaak helemaal niet logisch. Wij kunnen met ons verstand God dan ook nooit helemaal begrijpen, en we kunnen Hem niet in een hokje stoppen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2855
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 16 sep 2020 07:44

Dorpeling schreef:De opstellers hebben niet willekeurig gekozen voor deze volgorde. Die volgorde laat zich niet omke­ren.
HHellenbroek zegt het zo: Wat is nu uw grootste ellen­de? Onze ellende niet recht te kennen.

Eens, dat het geen vast systeem is. Het is niet zo dat je het ene 'afgewerkt' hebt en het volgende aan de beurt is. Waar de Heilige Geest de verlossing werkt, kan er een verdergaande ontdekking aan gemis zijn, dus voor je waarneming in de ellende leven. We raken hierin nooit uitgeleerd.
Oneens, want wanneer je overweldigd zou worden door de liefde van Christus, zoals je zegt, is daar toch een ellende aan vooraf gegaan. Want nooit zal iemand die liefde zien, wanneer niet gezien wordt dat wij die liefde niet waard zijn. Dankbaar­heid gaat nooit voorop, want waar zou je dankbaar voor zijn als je nooit ziet uit welke ellende je verlost bent?


De geschiedenis van Zacheus (Luk 19) wordt vooraf gegaan door Lukas 18, waarin gesproken wordt over dat het lichter is dat de kemel gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke ingaat in het koninkrijk Gods.
Het is niet voor niets, dat dit gevolgd wordt door Lukas 19, van Zacheus staat dat hij rijk was.
Inlegkunde of niet, Zacheus was op dat moment op de plaats waar Jezus hem wilde hebben. Want er staat in vers 1; 'en Jezus ging door Jericho'. Jezus moest die dag in het huis van Zacheus zijn. Hij kénde Zacheus, Hij zag Hem in die boom en sprak hem aan.
Zacheus ging Jezus zoeken, en daar had hij veel voor over. Hij gaf het niet op toen hij niets zag omdat hij zo klein was, maar liep alvast vooruit en klom daar in een boom. Dat was niets anders dan Gods leiding, want Jezus zag hém; had hém eerst gezocht. En nu was Zijn tijd gekomen om Zacheus daadwerkelijk te roepen.

In de Bijbel komt de inhoud van de drie stukken ellende verlossing en dankbaarheid aan de orde. Maar deze stukken worden zo niet bij name genoemd. Ik heb met de beide tollenaren Levi en Zacheus dat aangetoond. Zo ook met de geschiedenis van de Samaritaanse vrouw uit Johannes 4. Jezus toont haar de zonde in haar leven aan. Ze had meerdere mannen gehad en die ze nu had was haar man helemaal niet. Lees maar eens hoe pastoraal Jezus met deze vrouw omgaat. Dat is de ellendekennis in twee seconde. De vrouw ziet bij het licht van Jezus' woorden dat ze het er slecht van heeft afgebracht. Maar direct daarbij ziet ze dat Jezus de Zaligmaker is en jubelt ze het uit. Ze wil Jezus gaan verkondigen aan de mensen in de stad Samaria.

En zo lees je in de Bijbel verschillende wijzen waarop mensen in de praktijk tot het geloof komen. Daarin spelen de drie stukken ellende, verlossing en dankbaarheid allemaal een rol. Maar het loopt wel door elkaar heen.

Hierin gaat ik in tegen de theoretische toonzetting van de Gereformeerde Gemeente omdat het wel waar is maar geen praktijk.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4145
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 16 sep 2020 08:10

We zijn verknocht aan het oude.
En we weigeren over te stappen naar het nieuwe.
We doen alsof we leven onder het oude verbond.
En we weigeren christenen te zijn van het nieuwe verbond.
Van onze kansels hoor je de Wet en Wetsprediking.
En je hoort Evangelie en genade.

ellende, verlossing en dankbaarheid.

Vele ellendigen, minder verlosten en weinig dankbaren.

Wie overtuigt van zonde?
Wie van oordeel?
Wie van gerechtigheid?
Onder het oude verbond de Wet.
Onder het nieuwe verbond de heilige Geest.
We hebben zelf niet eens in de gaten hoe verknocht we zijn met het oude.
Dat we ons gedragen als Gods verbondsvolk.
En niet als gelovigen in Christus.
Als deelhebbers aan het nieuwe verbond in Christus bloed.
Als mensen die zich laten leiden door de heilige Geest.
Durven we de vrijheid niet aan?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 6666
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2020 12:55

naamloos schreef:De evangelisten houden niet altijd dezelfde volgorde aan in het vermelden van de gebeurtenissen, de verhalen verschillen wel eens van elkaar, en soms noemt de 1 wel een gebeurtenis wel terwijl de ander die overslaat.
Volgens Lucas gaf Jezus na zijn uitspraken over rijkdom eerst nog onderwijs aan zijn discipelen over wat er met hem gaat gebeuren, daarna komt het verhaal over de blinde man en dan volgt het verhaal van Zacheüs.
Maar goed, dat heeft allemaal verder weinig te maken met de inlegkunde van @Chaya.Hoogst waarschijnlijk woonde Zacheüs gewoon in Jericho, dus het is niks bijzonders dat hij daar was.
Er staat gewoon dat hij Jezus wilde zien om te weten te komen wat voor iemand hij was.
En omdat het nogal druk was het hij klein van stuk was klom hij in een boom.
Dat is heel wat anders dan wat Chaya er van maakt:

Was Zacheüs de enige tollenaar?
In een stad wonen 100.000 mensen, het gezamenlijke ledental van alle kerken in die plaats is 10.000.
Maar dat is ook toeval en niks bijzonders?
Zacheüs zit verstopt tussen de bladeren in de boom. Toch ziet Jezus hem en.....! Hij roept hem bij zijn naam!!
Dus niet: he jij daar, waarom zit je verstopt?
Het is geen inlegkunde als je dan beseft hoe groot het Wonder is.
Jij beredeneert alles zo verstandelijk dat er van het Wonder weinig overblijft. Hoe de Heere zich neerbuigt en ontfermt over een zondaar.
Ik vind dat zo verdrietig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Bijbel en Dogmatiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten