Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

Crispin
Verkenner
Verkenner

Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Berichtdoor Crispin » 18 jun 2026 17:11

Ik moet zeggen dat ik het beu begin te worden dat kerken zo sterk politiek achter Israël staan, en vooral door de Israël-theologie die erop aandringt dat de staat Israël een Bijbelse betekenis heeft. Ik merk dit vooral in de gemeenten HHK en GerGem, hoewel je het waarschijnlijk ook wel in de gemeenten CGK en PKN aantreft. Ik verwacht geen Palestijnse vlaggen en pro-Palestijnse preken, maar ik wil wel in een gemeenschap wonen waar Israël geen Bijbelse kwestie is en waar verschillende politieke opvattingen over Israël bestaan. Helaas geef ik de voorkeur aan de meer conservatieve kerken – een soort 'rokjesschool' voor de kinderen, enzovoort. Maar ik heb het gevoel dat ik moet kiezen tussen conservatieve gemeenten en een theologie die niet slaafs is van de steun voor Israël. Zijn er veel plekken waar ik conservatieve gemeenten kan vinden waar steun voor Israël geen religieuze norm is? Vraag ik te veel? Ik vraag me soms af of de meningen van gewone mensen misschien meer divers zijn dan wat er vanaf de kansel wordt verkondigd, maar ik hoor weinig diversiteit aan meningen, behalve in de meer liberale (meestal PKN) gemeenten. Heeft iemand advies? Ideeën?

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Berichtdoor Pcrtje » 18 jun 2026 22:21

Waarom wil je niet buigen voor Gods Woord?
"Een libelle zweeft over het water..."

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Re: Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Berichtdoor Hans1978 » 19 jun 2026 08:01

Crispin schreef:Ik moet zeggen dat ik het beu begin te worden dat kerken zo sterk politiek achter Israël staan, en vooral door de Israël-theologie die erop aandringt dat de staat Israël een Bijbelse betekenis heeft. Ik merk dit vooral in de gemeenten HHK en GerGem, hoewel je het waarschijnlijk ook wel in de gemeenten CGK en PKN aantreft. Ik verwacht geen Palestijnse vlaggen en pro-Palestijnse preken, maar ik wil wel in een gemeenschap wonen waar Israël geen Bijbelse kwestie is en waar verschillende politieke opvattingen over Israël bestaan. Helaas geef ik de voorkeur aan de meer conservatieve kerken – een soort 'rokjesschool' voor de kinderen, enzovoort. Maar ik heb het gevoel dat ik moet kiezen tussen conservatieve gemeenten en een theologie die niet slaafs is van de steun voor Israël. Zijn er veel plekken waar ik conservatieve gemeenten kan vinden waar steun voor Israël geen religieuze norm is? Vraag ik te veel? Ik vraag me soms af of de meningen van gewone mensen misschien meer divers zijn dan wat er vanaf de kansel wordt verkondigd, maar ik hoor weinig diversiteit aan meningen, behalve in de meer liberale (meestal PKN) gemeenten. Heeft iemand advies? Ideeën?

Ik herken wel wat je hier schrijft.
De politieke overtuiging van een kerkenraad is vaak behoorlijk nadrukkelijk in de uitingen in een eredienst. Ik ben bang dat je daar gewoon aan zult moeten wennen. Als je als niet-monarchistische, Israel-kritische christen een kerk wilt zoeken zul je er aan moeten wennen dat je medegemeenteleden je standpunten als onchristelijk zullen zien...

Crispin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Crispin » 19 jun 2026 08:12

Pcrtje schreef:Waarom wil je niet buigen voor Gods Woord?

Het punt is dat ik liever buig voor het woord van God dan voor een 75 jaar oud land vol ongelovigen.

Crispin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Crispin » 22 jun 2026 18:16

Hans1978 schreef:Ik herken wel wat je hier schrijft.
De politieke overtuiging van een kerkenraad is vaak behoorlijk nadrukkelijk in de uitingen in een eredienst. Ik ben bang dat je daar gewoon aan zult moeten wennen. Als je als niet-monarchistische, Israel-kritische christen een kerk wilt zoeken zul je er aan moeten wennen dat je medegemeenteleden je standpunten als onchristelijk zullen zien...

Is er een manier om dit te voorkomen? Ik bedoel, is dit echt zo in alle gemeenten van GerGem en HHK?

Terug naar “[Religie] - Open forum”