Tonny schreef:En dan komen we tot de vraag: waarom zijn er zoveel onbekeerd in de kerk, en waarom vinden we dat normaal? Is er zo weinig vrucht op de prediking?
Aan de prediking ligt het niet. Ik zit zelf in de GerGem. Onze prediking is ruim (God belooft het, wijs Hem maar op Zijn beloften, strijd om in te gaan) en gaat niet uit van een zogenoemde 'Paulus-bekering' maar we worden aangespoord om te letten op de kenmerken, zoals in de brieven van Johannes. Maar dat is weer een heel andere discussie.
Ben benieuwd of er nog mensen reageren die bewust niet bidden in de Vader-naam.
Ik denk daar vrijwel niet over na, als ik me tot iemand richt ga ik er vanuit dat diegene weet dat ik het tegen hem/haar heb.
Ik zou zoiets alleen in speciale gevallen doen, als de nadruk van een titel op een bepaald moment /situatie van belang is.
Als ik tegen mijn vader of moeder praat zeg ik ook niet perse vooraf pa of ma voordat ik op de inhoud overga.
Ik vind het trouwens ook wat ingewikkeld worden want Jezus zegt ons in zijn naam de vader te vragen vragen.
Het is mij allemaal te biblicistisch, een beetje eng zelfs: gebruik ik de goede aanspreek-titel, moet ik eerst in Jezus naam zeggen alvorens me tot de vader te richten, mag/moet ik eerst vader zeggen voordat ik mijn hart lucht ... enz.
Juist bij degenen bij wie je je geliefd, vertrouwd en op je gemak voelt is dat toch geen issue.
Als een kind op vader/moeder komt afrennen, en valt met de deur in huis om te vertellen wat hem/haar is overkomen, bezighoudt, blij/verdrietig/angstig/boos maakt.... welke vader/moeder zou dan zeggen ''ho even, je hebt me niet vooraf vader/moeder/heer/meester ....genoemd."
Of, nog gekker (in mijn ogen) je hebt niet de juist houding, kleding, volgorde o.i.d.
Volgens mij is de de vader-naam meer bedoeld om afstand te overbruggen, maar als er
een ding van gemaakt wordt schept het juist weer afstand.
Geen idee waarom eerbied uit bepaalde relgels zou moeten worden 'afgedwongen' eerbied zit in je hart en ieder uit zich dat op z'n eigen unieke manier. (Iets met de letter en de geest)
En wat betreft 'de vele onbekeerden' in de kerk, ik vraag me altijd af: wat doen ze allemaal verkeerd waarvan ze zich niet willen bekeren?
Waarom zitten ze überhaupt in de kerk dan? Om elke zondag 2x te horen dat ze fout zitten?
De Bijbel is heel concreet over bekering, niks vaags aan.
Wat ik niet normaal vind is iemand op te roepen tot bekering zonder contreet te zeggen wat hij/zij fout doet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)