Kindernaam met een negatieve Bijbelse betekenis.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Forties
Verkenner
Verkenner

Kindernaam met een negatieve Bijbelse betekenis.

Berichtdoor Forties » 14 jul 2025 12:38

Hoi allemaal,

Onze 6-jarige dochter draagt een Bijbelse naam die in de Schrift gekoppeld is aan een beruchte dame. Wij zijn atheïst, dol op de naam én op onze dochter – maar we overwegen een huis te kopen in een dorp waar > 60 % SGP stemt. Dit baart ons een beetje zorgen hoe er uiteindelijk met haar omgegaan wordt. We gaan niet het risico nemen dat we ergens tegenaan moeten vechten en zij, op deze leeftijd al, hinder ondervindt in haar ontwikkeling.

Ervaringen gezocht:
Krijgt zo’n naam in zo’n omgeving écht commentaar?
Zo ja: hoe dealen wij daarmee?

Wij zelf hebben helemaal geen problemen met mensen met andere overtuigingen maar komen dan ook uit de stad. Een dorp met minder dan 1000 inwoners heeft toch een andere dynamiek, zelfs als er veel minder Christenen wonen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

elbert
Moderator

Re: Kindernaam met een negatieve Bijbelse betekenis.

Berichtdoor elbert » 14 jul 2025 14:42

Dag Forties,

welkom op dit forum! Hoe er op de naam van je dochter gereageerd wordt? Geen idee, dat zal van persoon tot persoon verschillen denk ik. Ik hoop wel een beetje vriendelijk en normaal.
Uiteindelijk gaat het er in een dorp om hoe je je opstelt richting de dorpsbewoners. Is dat positief, dan krijg je dat waarschijnlijk in de meeste gevallen ook terug. Christenen worden daarbij opgeroepen om vriendelijk te zijn naar alle mensen en hopelijk houden ze zich daar ook aan.
Als je dochter bijvoorbeeld Izebel of Jezebel (een beruchte dame in de Bijbel) zou heten, dan zou ik wel benieuwd zijn waarom je als atheïst zo'n niet-atheïstische naam kon kiezen, maar dat is dan meer de interesse in je beweegredenen ervoor. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Forties
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Forties » 14 jul 2025 15:14

Hi Elbert,

Bedankt voor je reactie. Het is juist in mijn zoektocht naar antwoorden dat ik vaak tegenkom dat Christenen de naam niet zouden willen uitspreken of afkortingen gaan gebruiken. Ik zou dat persoonlijk een vorm van gebrek aan respect vinden maar wellicht dat het benoemen van de naam zwaarder weegt. Dat zijn zaken die ik niet kan invullen. Verder ben ik het met je eens dat normaal en vriendelijk gedrag resulteert in een zelfde houding terug. Dat heeft overigens weinig met geloof te maken.

Wat betreft de naam, voor ons heeft geen enkele naam een betekenis behalve dat wij deze mooi, leuk, stoer of bij ons als gezin vinden passen. Ingewikkelder kan ik het niet maken ;-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2025 19:50

Forties schreef:Hi Elbert,

Bedankt voor je reactie. Het is juist in mijn zoektocht naar antwoorden dat ik vaak tegenkom dat Christenen de naam niet zouden willen uitspreken of afkortingen gaan gebruiken. Ik zou dat persoonlijk een vorm van gebrek aan respect vinden maar wellicht dat het benoemen van de naam zwaarder weegt. Dat zijn zaken die ik niet kan invullen. Verder ben ik het met je eens dat normaal en vriendelijk gedrag resulteert in een zelfde houding terug. Dat heeft overigens weinig met geloof te maken.

Wat betreft de naam, voor ons heeft geen enkele naam een betekenis behalve dat wij deze mooi, leuk, stoer of bij ons als gezin vinden passen. Ingewikkelder kan ik het niet maken ;-)

Welkom! Misschien is het handig om de naam even te delen, dan kunnen we iets beter inschatten hoe mensen er op zullen reageren.Ik kan trouwens niet echt namen bedenken die echt niet geaccepteerd / uitgesproken zouden worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”