Welk christelijk boek is een must read en een aanrader

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Welk christelijk boek is een must read en een aanrader

Berichtdoor meribel » 17 jun 2025 19:58

Wat maakte indruk?

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Re: Welk christelijk boek is een must read en een aanrader

Berichtdoor Erik1960 » 17 jun 2025 21:13

De eerste indruk die bij mij opkomt is mijn oma die toen ze hoogbejaard was aan mijn moeder vroeg of ze van de bibliotheek een grof christelijk boek mee wilde brengen. Waarop wij haar plaagden door te zeggen dat ze toch echt wel moest kiezen wat ze wilde: een grof boek of een christelijk boek.
Ze bedoelde een grote-letter christelijk boek :D
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 jun 2025 06:41

Hoe definieer je een christelijk boek? Bedoel je een theologisch werk of populaire non-fictie of een roman of iets anders?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2025 08:22

meribel schreef:Wat maakte indruk?

Naast Narnia (blijft favoriet) vind ik de Hizkia-trilogie van Lynn Austin best mooi. The Shack 10 jaar geleden ook wel de boeken van Peretti 30 jaar geleden :-)

Inhoudelijk christelijk: Onversneden christendom en De Grote Scheiding van C.S. Lewis. De Vrijgevige God van Tim Keller vond ik ook erg de moeite waard. Er is vast meer maar dit schiet me zo even te binnen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 18 jun 2025 09:08

"The Shack" (De Uitnodiging) van W, Paul Young (een universalist) stond een aantal jaar hoog in mijn persoonlijke top 10.

"De stilte van God" en "Het vergeten evangelie" van Reinier Sonneveld vind ik ook aansprekend.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 18 jun 2025 15:32

Lalage schreef:Hoe definieer je een christelijk boek? Bedoel je een theologisch werk of populaire non-fictie of een roman of iets anders?

Iets wat je aan een jonge meid kan geven voor belijdenis maar mag ook best een roman zijn. Zelf houd ze van waargebeurde verhalen a la ghostboy

The shack herinner ik me ik vond dat boek ook mooi toen, maar het was gepresenteerd als waargebeurd (als in iemand had dit als bde ervaren) maar bleek helemaal verzonnen toch? Ik vond dat toen beetje een anti climax

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 18 jun 2025 18:50

meribel schreef:Iets wat je aan een jonge meid kan geven voor belijdenis maar mag ook best een roman zijn.

Oww, voor een belijdenisgeschenk zou ik de boeken van Sonneveld die ik noemde niet echt een aanrader vinden.
meribel schreef:The shack herinner ik me ik vond dat boek ook mooi toen, maar het was gepresenteerd als waargebeurd (als in iemand had dit als bde ervaren) maar bleek helemaal verzonnen toch? Ik vond dat toen beetje een anti climax

Dat het geen waargebeurd verhaal is was toch meteen al duidelijk? Je moet constant omderken.
Het einde vond ik ook niet geweldig herinner ik me weer, dat had ik gewoon geskipt voor mezelf.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 jun 2025 06:07

Dan zou ik kiezen voor een roman over bijbelse figuren, zoals van Tessa Afshar, Paula Gooder, Heather Kaufman, die me allemaal getipt zijn door iemand, maar heb ze zelf nog niet gelezen.

Jaapie123
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jaapie123 » 19 jun 2025 11:43

Gods smokkelaar, van anne van der bijl. Prachtig boek die het leven van anne van der bijl beschrijft (oprichter van opendoors).

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 19 jun 2025 11:47

Velma's tafel van Vinita Wright
Het Veritas Conflict van Shaunti Feldhahn

Als ik voor mijn boekenkast sta dan zijn deze twee boeken (op een paar na) die me het meeste bijblijven. Ik ben een beetje van ze gaan houden. Kan zelfs nu nog de gebeurtenissen hervertellen.
Het zijn wel allebei romans, niet gebaseerd op waargebeurde verhalen. Maar dit is hoe ik het 'ideale' christelijke leven een beetje voor me zie :-k

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 jun 2025 16:19

Dank voor alle tips! Ik ga ze een voor een eens bekijken

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 05 jul 2025 18:05

Brieven uit de hel heeft indruk gemaakt. Heel herkenbaar wat ik zelf ervaar en om me heen zie.

Debora, een moeder in Israël vond ik mooi. Meer uitleg van de geschiedenis, dus geen roman.

Voor belijdenis zou je ook iets kunnen kiezen in de trant van 'hoe leef ik nou christelijk?'
Vruchtdragen voor Hem
De leerlingen

Er zijn ook veel boeken over het avondmaal, wat ook openligt na je belijdenis. Maar dat heb ik nooit gelezen.

Het fundament van het christendom vond ik ook interessant.

Een boek over geestelijke wapenrusting zou ik ook passend vinden.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Breuk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Breuk » 05 jul 2025 21:40

Hoi ik kan de boeken van Bart van Nes aanbevelen.
Zeker die over Openbaring (Zie, ik maak alle dingen nieuw).
Lees nu zelf die over Abraham.

Terug naar “[Religie] - Open forum”