Het einde van de hell, Sonneveld

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Het einde van de hell, Sonneveld

Berichtdoor meribel » 29 apr 2025 20:00

Iemand het boekje al gelezen?

Ik dacht na al die ophef ok ik koop het, maar bij de evangelische boekwinkel steun ik die ook. Maar nee de dame keek verschrikt; dat soort boeken wilden ze niet in haar winkel ??

Nou er lagen een boel controversiëlere boeken en zaken in haar winkel hoor dacht ik :lol:

Dus dan maar bol.com he

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Het einde van de hell, Sonneveld

Berichtdoor benefietdiner » 30 apr 2025 08:06

meribel schreef:Iemand het boekje al gelezen?

Ik dacht na al die ophef ok ik koop het, maar bij de evangelische boekwinkel steun ik die ook. Maar nee de dame keek verschrikt; dat soort boeken wilden ze niet in haar winkel ??

Nou er lagen een boel controversiëlere boeken en zaken in haar winkel hoor dacht ik :lol:

Dus dan maar bol.com he

Niets nieuws onder de zon. De Jehova getuigen verkondigen dit al honderdtal jaren.

Afbeelding

https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-lee ... r-een-hel/

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 30 apr 2025 08:48

Hij schrijft nergens dat het nieuw is.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2025 09:24

benefietdiner schreef:Niets nieuws onder de zon. De Jehova getuigen verkondigen dit al honderdtal jaren.

Nee hoor, J. G. verkondigen iets anders dan wat R. S. in dit boek zegt.
J.G. zeggen dat er geen hel is. 144.000 J. G's komen in de hemel, en mogen regeren samen met Jezus. De rest van de J. G's blijven genieten van het leven op aarde, en de niet-J. G's worden vernietigd.
R.S gaat voor universalisme: De kerngedachte van het universalisme is niet dat er geen hel is. Dat denken sommige mensen, maar dat is niet waar. Christenen die universalist zijn, geloven wel degelijk dat er een vorm is van oordeel. Maar dit oordeel is tijdelijk en de bedoeling is dat alle verkeerde dingen uiteindelijk weer goed worden gemaakt.

Het universalisme is volgens R.S. wat het gros van wat de eerste christenen geloofden, tot Augustinus, dat oude nieuws wordt tegenwoordig weer van stal gehaald.
https://www.reiniersonneveld.nl/het-ein ... van-de-hel
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 30 apr 2025 09:39

Waarom hel met 2 ellen?

Een samenvatting over dit boekje bij bol schreef o.a. dit; ''Reinier Sonneveld laat zien dat er waarschijnlijk een hiernamaals is: een weg van loutering voor iedereen. Daders en slachtoffers kunnen zich met elkaar verzoenen en uiteindelijk kunnen alle mensen daar herstellen. Deze visie heet alverzoening of universalisme.''

In mijn opinie wordt in deze samenvatting de al-verzoening met het goddelijke, wat de mens juist uit deze wereld kan trekken, verward met het hiernamaals. Het hiernamaals is nog steeds behorende bij deze wereld, en niets hiervan is verzoenend of verlossend in relatie met het Koninkrijk van God zogezegd.

Herstellen of helen is de betekenis van heiligen. Het klinkt hier alsof het hiernamaals daar een plaats voor is. Heiligen behoort echter tot het goddelijke, en niet tot de wereldse activiteiten of de zogeheten bindingen aan deze wereld.
Het hiernamaals is een wachtruimte voor de ziel om als de mogelijkheid zich aandient, weer te reïncarneren in een lichaam, om weer een cyclus te doorlopen van een leven in deze gevallen natuur, en dus behorende bij deze natuur.

een weg van loutering voor iedereen?

Het louteren zal vóór de overgang naar het hiernamaals in gang gezet moeten worden, wil het lichaam, de mens, veranderen.
Laatst gewijzigd door Neon op 30 apr 2025 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2025 09:56

meribel schreef:Iemand het boekje al gelezen?

Dus dan maar bol.com he

R.S. “Er wordt vanaf de kansel in sommige kerken tegen mij en mijn boek gewaarschuwd, dat vind ik best heftig. Ook werden aan het begin van het jaar al mijn spreekbeurten afgezegd en weigeren sommige christelijke boekhandels mijn boek te verkopen. Het maakt dat ik me soms raar voel binnen het christendom.
https://beam.eo.nl/artikel/reinier-sonn ... ver-de-hel

Ik heb het boek (nog) niet gelezen. Ik weet nog niet of ik het ga aanschaffen, als het in de bibliotheek komt lees ik het wel een keer denk ik.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 30 apr 2025 10:02

Het is ook heel raar dat het niet verkocht wordt in evangelische boekwinkels. Zo eng is dat boekje helemaal niet

Waarom hell met 2 ellen?
Ja dat had geen diepere betekenis, was een typefout

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 30 apr 2025 10:15

meribel schreef:Waarom hell met 2 ellen?

:D
Heerlijk.
In de abdij waar ik al jaren vrijwilligerswerk doe, wordt op zondag tijdens het ochtendgebed het evangelarium bewierookt. Tijden terug bleef dat op zondagmorgen achterwege. Ik was op zoek naar een liturgische reden en vroeg dus aan 1 van de broeders om opheldering. Het antwoord: ‘er was geen koster’. :D
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 30 apr 2025 10:40

meribel schreef:Het is ook heel raar dat het niet verkocht wordt in evangelische boekwinkels. Zo eng is dat boekje helemaal niet

Waarom hell met 2 ellen?

Aha, oké.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 apr 2025 12:28

Wat dacht je van de gewone lokale boekhandel? Daar kan je dat boek ook gewoon bestellen.

Ik heb het nog niet gelezen. Ben wel benieuwd. Een jaar of 20 geleden heb ik mij verdiept in wat de bijbel zegt over de hel en het leven na dit leven, dus ik denk niet dat ik er veel nieuws uit ga halen, maar ben natuurlijk ook veel vergeten :lol:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 30 apr 2025 13:11

Lalage schreef:Wat dacht je van de gewone lokale boekhandel? Daar kan je dat boek ook gewoon bestellen.

Ik heb het nog niet gelezen. Ben wel benieuwd. Een jaar of 20 geleden heb ik mij verdiept in wat de bijbel zegt over de hel en het leven na dit leven, dus ik denk niet dat ik er veel nieuws uit ga halen, maar ben natuurlijk ook veel vergeten :lol:

Ach ja dat had ik moeten doen! Het was een reflex ondat ik het rare reactie vond. Ben eigenlijk een bieb lezer maar hij kwam daar niet leek het, dus daarom dacht ik dan maar kopen. Maar volgende keer ga ik naar de lokale boekwinkel idd!

Het is absoluut een christelijk boek wat zou passen in een christelijke boekhandel. Jammer dat er zoveel reuring over was
Ik vind het een aanrader. Maar ja ik was al een universalist eigenlijk, al wist ik niet dat dat zo heette. Maar geeft een mooie onderbouwing aan mijn overtuiging.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 01 mei 2025 00:34

De titel is wel misleidend maar dat zal expres zijn natuurlijk. Hij schrijft nergens in het boek over het einde van de hel, maar tegenovergestelde; de hel heeft een einde. Dat is wat anders natuurlijk

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mei 2025 06:16

meribel schreef:De titel is wel misleidend maar dat zal expres zijn natuurlijk. Hij schrijft nergens in het boek over het einde van de hel, maar tegenovergestelde; de hel heeft een einde. Dat is wat anders natuurlijk

dat is toch hetzelfde, al wekt het de suggestie van niet. Het begrip hel komt voor in de bijbel (of Hades of onderwereld of wat voor term dan ook) en dan is het interessant om te kijken wat dat precies betekent

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 01 mei 2025 06:33

Naar mijn indruk biedt het boek niet veel nieuws ten opzichte van veel oudere theologie waarin de hel allang opnieuw doordacht is. Maar ja, die theologie is "verkeerd" volgens velen en veels te aanlokkelijk, totdat iemand uit eigen kring ze "ontdekt". Zo gaat dat meestal: wat de academische theologie en bepaalde actiegroepen al lang geaccepteerd en omarmd hebben, dringt langzaam maar onherroepelijk door in alle kringen die zeggen orthodox te zijn.

Daarnaast is het boek erg gereformeerd: alles moet precies uitgedacht zijn, op elke vraag is een antwoord, want stel je voor dat we iets niet zeker weten.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 01 mei 2025 08:33

Cicero schreef:Naar mijn indruk biedt het boek niet veel nieuws ten opzichte van veel oudere theologie waarin de hel allang opnieuw doordacht is. Maar ja, die theologie is "verkeerd" volgens velen en veels te aanlokkelijk, totdat iemand uit eigen kring ze "ontdekt". Zo gaat dat meestal: wat de academische theologie en bepaalde actiegroepen al lang geaccepteerd en omarmd hebben, dringt langzaam maar onherroepelijk door in alle kringen die zeggen orthodox te zijn.

Daarnaast is het boek erg gereformeerd: alles moet precies uitgedacht zijn, op elke vraag is een antwoord, want stel je voor dat we iets niet zeker weten.

Nee hij schrijft eigenlijk continu dat het niets nieuws is maar een oude leer die helaas door omstandigheden (speculeert een beetje over de oorzaken daarvan) in verdrukking is geraakt

Hij haalt BDE’s erbij, vind ik zelf onnodig maar tegelijk altijd wel interessant dus ach prima. Hij heeft zelf als kind die gehad vandaar de extra interesse wsl

Op elke vraag een antwoord heeft hij niet hoor

@cicero Had jij mij ooit aangeraden ‘de bijbel’ van John Barton te lezen over bijbelwetenschap? Zo ja nog bedankt voor die tip! Super taaie kost maar wel erg interessant

Terug naar “[Religie] - Open forum”