Ik geloof wel maar ik heb al jaren geen enkele geloofsbeleving daarbij.
Ik geloof al jaren puur met mijn verstand.
En de Bijbel is dan ook nietszeggend voor mij
Hoe zou dit kunnen komen?
Hoe kan dit veranderen?
En mag ik hopen op verandering?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Waarom zou het anders moeten?Miertje89 schreef:Ik geloof wel maar ik heb al jaren geen enkele geloofsbeleving daarbij.
Ik geloof al jaren puur met mijn verstand. (...)
Hoe kan dit veranderen?
Als de Bijbel je niets zegt, wat geloof je dan eigenlijk?Miertje89 schreef:Ik geloof wel maar ik heb al jaren geen enkele geloofsbeleving daarbij.
Miertje89 schreef:Ik geloof wel maar ik heb al jaren geen enkele geloofsbeleving daarbij.
Hoe kan dit veranderen?
Miertje89 schreef:Ik geloof wel maar ik heb al jaren geen enkele geloofsbeleving daarbij.
Hoe kan dit veranderen?
Hoe kan dit veranderen?
Hoe kan dit veranderen?
Hoe kan dit veranderen?
Neon schreef:Ja hoor, het verandert.
Wanneer het geloof ontvangen wordt, zoals dat heet, gaan er passages uit de Bijbel spreken die nooit gehoord werden, ook al werd er jaren op gestaard.
Het geloof is een zaak van het Hart, en het verstand zal dán pas gaan of kunnen samenwerken met het Hart waar het eerst alleen zijn best deed zonder beleving. Het verstand leest de letter, het Hart echter leest alle wit rond de letter.
Hart met een hoofdletter, omdat door het geloof in het tot Leven gewekte Hart de Geest aan het werk gaat.
Leven met een hoofdletter, omdat het nu eenmaal over het Leven gaat met het geloof.
Het geloof is van de Zoon, vandaar; alleen en alles door Hem wat het Leven aangaat.
Zo zal de geloofs-be-leving hen aangaan die de Zijne zijn, hoe kan het anders.
1 Joh. 5
10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.
11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.
12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.
Joh. 17
23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
Neon schreef:Mijns inziens is het geloof de enige ware wetenschap.
Neon schreef:Mijns inziens is het geloof de enige ware wetenschap.
Marnix schreef:- Praat je nu met jezelf? Je reageert op je eigen reactie.![]()
- Wat je in je eerste reactie zegt klopt wel redelijk als theorie maar het gaat niet echt op de vraag in waar het over ging. Daarnaast is de praktijk nog wel eens anders, praat maar eens met voorgangers of pastoraal werkers, dan zul je ervan schrikken hoe vaak ze deze vraag krijgen. Ik voel momenteel niets van God, ik hoor niks van God, help! En geloof me, dan helpt het niet om te suggereren dat als je echt gelooft, je het allemaal ook echt wel voelt. Kijk naar de Psalmen. Soms is het stil en schreeuw je het uit: Waar bent u? Juist kinderen van God hebben dat wel eens. En dat ligt ongetwijfeld niet aan God maar als medechristen zou ik toch iets meer zeggen dan "als je echt van Hem bent gaat dat ook wel samen met gevoel"
- Wat je tweede reactie betreft, hoe bedoel je dat? Volgens mij zijn geloof en wetenschap twee verschillende dingen met een zelfde bron. Dat het geloof waar is wil niet zeggen dat iedere andere vorm van wetenschap onwaar is.
naamloos schreef:Hoezo? Volgens mij hoef je iets wat je weet niet te geloven.
Je kunt hooguit zeggen dat het voor jou een 'subjectieve wetenschap' is dat al dan niet objectief waar noch te bewijzen is.
Anders-gelovigen (bijv. Moslims) kunnen evenveel/minder/meer sterke geloofservaringen hebben, maar dat is dan geen 'enige ware wetenschap' zeker.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten