Wat geloof je over de dochter van Jefta? Richteren 11:29

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Wat geloof je over de dochter van Jefta? Richteren 11:29

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 28 feb 2025 15:21

Ik zag dat iemand anders van de week in het topic 'De man is het hoofd van de vrouw' de geschiedenis van de dochter van Jefta aanhaalde.
Zie Richteren 11 vanaf vers 29. In dat topic kan ik niet schrijven, ben er geen lid van, dus dan maar even zo.

Wat geloven jullie nu eigenlijk van de dochter van Jefta? Ik heb het idee dat sommige mensen graag willen geloven of denken te moeten geloven dat Jefta's dochter verbrand is als offer ter ere van God.

Vorig jaar oktober/november preekte bij ons in de kerk (PKN) een gastpredikant hierover met de conclusie dat ze werkelijk verbrand is ter ere van God :shock: en dat Jefta zich hoogmoedig heeft gedragen om zo'n gelofte te doen aan God.
Ik heb die predikant een email gestuurd met de boodschap dat je dit verhaal met gegronde reden ook anders kunt interpreteren. Namelijk dat Jefta's dochter de rest van haar leven alleen is gebleven en maagd.
Want waarom zou iemand die verbrand wordt nog even de bergen in gaan om haar maagschap te bewenen. Dat is toch totaal belachelijk?
Met zo'n God kan ik trouwens niet leven die dit toestaat.

Ik kan aantonen (met de 'korte verklaring der heilige schrift') dat er gegronde reden is om te geloven dat de dochter van Jefta de rest van haar leven maagd is gebleven wat ik zie als het gedane offer.

Wat geloven jullie en waarom?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wat geloof je over de dochter van Jefta? Richteren 11:29

Berichtdoor Mortlach » 28 feb 2025 16:49

Huisje_op_de_hei schreef:Ik zag dat iemand anders van de week in het topic 'De man is het hoofd van de vrouw' de geschiedenis van de dochter van Jefta aanhaalde.
Zie Richteren 11 vanaf vers 29. In dat topic kan ik niet schrijven, ben er geen lid van, dus dan maar even zo.

Wat geloven jullie nu eigenlijk van de dochter van Jefta? Ik heb het idee dat sommige mensen graag willen geloven of denken te moeten geloven dat Jefta's dochter verbrand is als offer ter ere van God.

Vorig jaar oktober/november preekte bij ons in de kerk (PKN) een gastpredikant hierover met de conclusie dat ze werkelijk verbrand is ter ere van God :shock: en dat Jefta zich hoogmoedig heeft gedragen om zo'n gelofte te doen aan God.
Ik heb die predikant een email gestuurd met de boodschap dat je dit verhaal met gegronde reden ook anders kunt interpreteren. Namelijk dat Jefta's dochter de rest van haar leven alleen is gebleven en maagd.
Want waarom zou iemand die verbrand wordt nog even de bergen in gaan om haar maagschap te bewenen. Dat is toch totaal belachelijk?
Met zo'n God kan ik trouwens niet leven die dit toestaat.

Ik kan aantonen (met de 'korte verklaring der heilige schrift') dat er gegronde reden is om te geloven dat de dochter van Jefta de rest van haar leven maagd is gebleven wat ik zie als het gedane offer.

Wat geloven jullie en waarom?

Tja, Isaak word door Abraham geofferd (wat God op het laatste moment tegenhoudt), de dochters van Lot worden door hem aan de wellustige dorpelingen opgeofferd, en dat is wat me direct te binnen schiet; er is ongetwijfeld meer. Het is echt niet zo dat kinderoffers een vreemd concept zijn in de Bijbel.

Wat wat mij betreft het belachelijke is, is dat de dochter direct "O, oké!" zegt.

Verder de regels "doe dan met mij overeenkomstig datgene wat u hebt gesproken" en "En hij voltrok aan haar zijn gelofte, die hij had gedaan." toch vrij expliciet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 28 feb 2025 18:26

Mortlach schreef:Wat wat mij betreft het belachelijke is, is dat de dochter direct "O, oké!" zegt.

Verder de regels "doe dan met mij overeenkomstig datgene wat u hebt gesproken" en "En hij voltrok aan haar zijn gelofte, die hij had gedaan." toch vrij expliciet.
Dit klinkt inderdaad bizar in moderne oren. Het punt in het verhaal is dat Jefta conform het derde gebod niet anders kan. En zijn dochter weet dat.

Het derde gebod ("Gij zult de naam des HEEREN niet ijdel gebruiken") wordt door veel christenen uitgelegd als: je mag niet vloeken. Maar dat is niet de oorspronkelijke betekenis. Dit gebod betekende: als je iets in de naam van Jahweh belooft, dan zul je je eraan moeten houden. Daarom schrikt Jefta bij thuiskomst meteen en weet zijn dochter ook dat er geen ontkomen aan is.
"Een libelle zweeft over het water..."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 feb 2025 18:51

Pcrtje schreef:Dit klinkt inderdaad bizar in moderne oren. Het punt in het verhaal is dat Jefta conform het derde gebod niet anders kan. En zijn dochter weet dat.

Het derde gebod ("Gij zult de naam des HEEREN niet ijdel gebruiken") wordt door veel christenen uitgelegd als: je mag niet vloeken. Maar dat is niet de oorspronkelijke betekenis. Dit gebod betekende: als je iets in de naam van Jahweh belooft, dan zul je je eraan moeten houden. Daarom schrikt Jefta bij thuiskomst meteen en weet zijn dochter ook dat er geen ontkomen aan is.

Iets met tijd en cultuur en de Bijbel door een moderne bril lezen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2025 00:44

Mortlach schreef:Tja, Isaak word door Abraham geofferd (wat God op het laatste moment tegenhoudt), de dochters van Lot worden door hem aan de wellustige dorpelingen opgeofferd, en dat is wat me direct te binnen schiet; er is ongetwijfeld meer. Het is echt niet zo dat kinderoffers een vreemd concept zijn in de Bijbel.

Kindoffers in de Bijbel zijn doorgaans gekoppeld aan de afgodendienst (oa Moloch) waarbij het toen (iit tor de dienst aan God) normaal was. Nergens wordt goedgekeurd wat met de dochters van Lot of met de dochter van Jefta gebeurt. Isaak vind ik een heel ander verhaal, uiteindelijk is het offeren van Isaak nooit aan de orde want God heeft een heel ander plan.

Wat wat mij betreft het belachelijke is, is dat de dochter direct "O, oké!" zegt.

Maar ook dat je een gelofte doet dat je het eerste dat je huis uit komt lopen zal offeren. En dan heel erg geschokt zijn dat het je kind is. Hallo, wat denk je dan?!? Ja het had ook je vrouw kunnen zijn. Of iemand van het huishouden. Het was een domme gelofte…
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2025 05:42

Marnix schreef:Maar ook dat je een gelofte doet dat je het eerste dat je huis uit komt lopen zal offeren. En dan heel erg geschokt zijn dat het je kind is. Hallo, wat denk je dan?!? Ja het had ook je vrouw kunnen zijn. Of iemand van het huishouden. Het was een domme gelofte…

Uiteraard, het hele verhaal is nogal bizar, maar ik heb ook het idee dat ik een dergelijk verhaal uit een van de andere oude mythen herken. Ik kan het me alleen niet precies herinneren welke.

Edit: het kan ook zijn dat ik dit verhaal herken en denk dat ik het ook ergens anders gehoord heb.

Anemone
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anemone » 04 mar 2025 18:06

ik citeer Richteren 11, een deel uit vers 39, wat dunkt mij, toch voor zich spreekt en duidelijk is:

'39 En het geschiedde ten einde van twee maanden dat zij tot haar vader wederkwam, die aan haar volbracht zijn gelofte, die hij beloofd had;

In gewoon Nederlands: ze kwam na 2 maanden terug en haar vader volbracht aan haar wat hij had beloofd...

Vervolgens is het een gewoonte geworden om deze gebeurtenis jaarlijks te herdenken.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 mar 2025 11:18

Huisje_op_de_hei schreef: Ik heb het idee dat sommige mensen graag willen geloven of denken te moeten geloven dat Jefta's dochter verbrand is als offer ter ere van God.

Vreemde formulering. Als het goed is, is de tekst van de Bijbel leidend. Ik heb juist de indruk dat sommige mensen onder de overduidelijke betekenis van de tekst uit willen.

In vers 32 neemt Jefta een noodmaatregel: de eerste mens die hem vanuit zijn huis tegemoetkomt zal worden geofferd. Jefta neemt hier bewust een enorm risico, want de kans is immers levensgroot dat dat een van zijn geliefden is. Maar dat risico wil hij nemen om zich van de overwinning te verzekeren. (Vergelijk 2 Koningen 3:27, waar een mensenoffer, gebracht in een noodsituatie, effectief is omdat "de toorn" van de Moabitische god Kemos losbarst tegen de Israëliteten.)

Inderdaad is er geen enkele reden vers 39 anders te lezen dan wat er staat: 'en hij bracht zijn gelofte ten uitvoer.'

De vertaling in vers 39, "ende sy en heeft geenen man bekent", is misleidend. Want dan lijkt het of er staat dat zij vanaf dat moment niet met een man heeft geslapen. Maar in het Hebreeuws staat er een omstandigheidszin: Toen Jefta zijn gelofte ten uitvoer bracht, was de situatie van z'n dochter zo dat ze niet met een man had geslapen.

In de Joodse en christelijke uitleg meende iedereen tot de 12e eeuw dat Jefta zijn dochter letterlijk geofferd had.
Ik snap het wel hoor. Stel je bent jong en je wordt ongeneeslijk ziek. Dan heb je ook tijd nodig om het te verwerken en te aanvaarden dat je heel veel niet meer zult kunnen en heel veel niet meer zult meemaken. In het geval van Jefta's dochter treurt ze erover dat ze nooit iemands man zal zijn.
Tegelijk klinkt het natuurlijk wel wat willekeurig dat de dochter dit vraagt. Ik denk daarom dat dit onderdeel van het verhaal een verklaring achteraf is van de rite die in vers 40 genoemd wordt.

Overigens zijn er inderdaad parallellen in de Griekse mythologie, zoals het offer van Idomeneus en het offer van Ifigeneia (in de mythe een meisje, maar eerder een plaatselijke godin). Het verhaal van Idomeneus gaat zo (bron: Servius):
Idomeneus was de koning van de Kretenzers. Toen hij in een storm terechtkwam, beloofde hij Neptunus een offer te brengen van het eerste wat hij na zijn redding tegenkwam. Toevallig was dat zijn eigen zoon. Volgens sommigen bracht hij zijn zoon daadwerkelijk ten offer, terwijl anderen zeggen dat hij het slechts wilde doen. Hoe dan ook, vanwege zijn wreedheid werd hij door zijn onderdanen uit zijn koninkrijk verdreven. Daarom wordt gezegd: "De roem verspreidt het nieuws dat Idomeneus, de leider, uit zijn vaderland verdreven is."

Mijn idee van de oorsprong van het verhaal is als volgt, maar dit is uiteraard speculatief.
Er waren twee verschillende dingen in het oude Israël:
1. Het verhaal van de krijgsheer Jefta die zijn dochter beloofde te offeren om een overwinning af te dwingen en dat ook deed.
2. De rite waarbij vrouwen in de bergen vier dagen lang rouwklaagden over de dood van een maagd (een godin?). (Er zijn parallelle rituelen bekend.)

De schrijver van Richteren heeft die twee zaken aan elkaar gekoppeld en kon zo een oud ritueel ontdoen van zijn 'afgodische' karakter. Een beetje op dezelfde manier waarop christenen soms inheemse gebruiken kerstenen.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 07 mar 2025 12:06

Dank voor het reageren!

Oké, als ik jullie reacties lees dan valt het mij op dat jullie er vanuitgaan dat de dochter van Jefta letterlijk geofferd is als een brandoffer.
Het punt is een beetje dat toen ik deze gechiedenis voor het eerst bewus las ik dit te érg vond om te geloven dat dit zo gegaan is zoals ik het in 1e instantie dacht. Direct het gevoel en gedachte van "nee dit kan niet waar zijn" :shock:. En dan ga ik op onderzoek uit.
Ik wil niet leven met het geloof in een God die het toestaat dat ter ere van Hem dit meisje verbrand is. Dat kan gewoon niet waar zijn. @Jesaja40 zou jij eens willen reageren met jouw visie over Richteren 11 vers 29? Je hebt me ooit geholpen met het begrijpen van een stukje uit Leviticus waar ik nog steeds blij mee ben.
@Marnix ik vind het zo op het 1e gezicht ook een domme gelofte van Jefta. Maar zou het ook echt zo gegaan zijn? Zou God Jefta houden aan zijn gelofte en het toelaten dat dit meisje verbrand wordt ter ere van Hem? Wat doet dat dan met jouw Godsbeeld?

cicero schreef: Vreemde formulering. Als het goed is, is de tekst van de Bijbel leidend. Ik heb juist de indruk dat sommige mensen onder de overduidelijke betekenis van de tekst uit willen.

En ik heb juist de indruk dat sommige mensen toch al een hekel hebben aan God om de een of andere reden en in zo'n verhaal alleen maar het bewijs zien om niet te geloven. Ja de tekst van de Bijbel is leidend!! Dat moet het voor mij ook zijn. Al zal je soms niet onder je eigen interpretatie uit kunnen. Maar stel dat dit zo gegaan is (ik herhaal mezelf :wink: ), dus STEL dat dit zo gegaan is en ze gebrandofferd is. Wat doet dat dan met jouw Godsbeeld? Kun jij God vertrouwen en liefhebben als hij zo een offer aanneemt??
Jij noemt 2 Koningen 3:27 alleen vind ik dat geen vergelijking omdat de koning van Moab (Mesa) zijn zoon offert aan de god Kemos en niet aan de God van Israël.

Ik citeer:
Thuis hebben we hier een hele reeks boekjes staan met 'Korte verklaringen der Heilige Schrift'.
Het boek der Richteren is verklaard door ene Dr. C.J. Goslinga.

Richteren 11 vers 39 Maar aan het einde van de twee maanden keerde zij terug naar haar vader en volbracht hij aan haar de gelofte, welke hij had afgelegd; en zij heeft geen man bekend*). Toen is dit een vaste gewoonte geworden in Israël: van tijd tot tijd gaan de dochteren Israëls heen om de dochter van Jefta, den Gileadiet, te bezingen, vier dagen in het jaar.

Waarom hij echter in vs. 39 zich zo kort heeft uitgedrukt, daarnaar kan men slechts gissen. Men heeft daarin een bewijs gevonden voor de mening, dat Jefta's dochter letterlijk als een offerdier geslacht is: de schrijver wilde deze ontzettende gebeurtenis niet uitvoerig tekenen, doch slechts met een enkel woord aanduiden. Doch afgedacht van de overweging, dat het Richterenboek overigens ook de meest weerzinwekkende en stuitende bijzonderheden verhaalt, zonder den lezer enigszins te sparen (vlg. bv. hfdst. 3 : 22, 4 : 21, 9 : 5, 15 : 6, 19 : 22-29, 21 : 10, 23) , is het ook bevreemdend dat noch het volk of de oudsten, noch een profeet of priester enigszins tussenbeide gekomen is om dezen gruwel te verhinderen (vgl. het optreden van het volk, toen Saul ter volvoering van zijn eed Jonathan wilde doden, 1 Sam. 14 : 45). Men heeft dan ook met evenveel recht uit vs. 39 afgeleid, dat de woorden ,,en zij heeft geen man bekend" juist moeten dienen om de eerste woorden aan te vullen en te verklaren. De redenering is dan deze: dat Jefta's dochter een maagd was, behoefde niet meer gezegd te worden en kan dus niet de bedoeling van deze woorden zijn, ze komen alleen tot hun recht, wanneer wij den gehelen zin zo verstaan: Jefta volbracht aan haar zijn gelofte daardoor, dat zij geen man bekend heeft, maar zich in levenslange kuisheid den Heere wijdde.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2025 12:29

Huisje_op_de_hei schreef:Dank voor het reageren!

Oké, als ik jullie reacties lees dan valt het mij op dat jullie er vanuitgaan dat de dochter van Jefta letterlijk geofferd is als een brandoffer.
Het punt is een beetje dat toen ik deze gechiedenis voor het eerst bewus las ik dit te érg vond om te geloven dat dit zo gegaan is zoals ik het in 1e instantie dacht. Direct het gevoel en gedachte van "nee dit kan niet waar zijn" :shock:. En dan ga ik op onderzoek uit.
Ik wil niet leven met het geloof in een God die het toestaat dat ter ere van Hem dit meisje verbrand is. Dat kan gewoon niet waar zijn. @Jesaja40 zou jij eens willen reageren met jouw visie over Richteren 11 vers 29? Je hebt me ooit geholpen met het begrijpen van een stukje uit Leviticus waar ik nog steeds blij mee ben.
@Marnix ik vind het zo op het 1e gezicht ook een domme gelofte van Jefta. Maar zou het ook echt zo gegaan zijn? Zou God Jefta houden aan zijn gelofte en het toelaten dat dit meisje verbrand wordt ter ere van Hem? Wat doet dat dan met jouw Godsbeeld?

Het valt me op dat je God gelijk verantwoordelijk houdt voor een in onze ogen domme gelofte van Jefta. Als het zo is gegaan als we vermoeden, is dat dan Gods schuld omdat Hij het toestaat? Want dan kunnen we ongeveer alle ellende in deze wereld die door mensen worden veroorzaakt wel aan God toeschrijven omdat Hij niet reageert met een stem uit de hemel of iets dergelijks die zegt: Doe dat niet! Dus als het gebeurd is wil dat niet zeggen dat God het daarmee ook goedkeurt, net zoals er heel veel dingen gebeuren die Hij niet wil.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 07 mar 2025 15:09

Huisje_op_de_hei schreef:Ik wil niet leven met het geloof in een God die het toestaat dat ter ere van Hem dit meisje verbrand is.
Diezelfde God verordeneert ook een zondvloed waarbij vrijwel de gehele wereldbevolking verdronk en gaf opdracht volledige Kanaänitische steden uit te moorden, zelfs de vrouwen en kinderen. Hoe ga je daar dan mee om?
"Een libelle zweeft over het water..."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2025 20:45

Huisje_op_de_hei schreef:Oké, als ik jullie reacties lees dan valt het mij op dat jullie er vanuitgaan dat de dochter van Jefta letterlijk geofferd is als een brandoffer.
Ik wil niet leven met het geloof in een God die het toestaat dat ter ere van Hem dit meisje verbrand is. Dat kan gewoon niet waar zijn.

Twee opmerkingen.
Eén: dit is een goed voorbeeld van naar een conclusie toewerken. Je weet al wat waar is (of wat je wil dat waar is) en dan is het een kwestie van het juiste bewijs erbij zoeken om het plausibel te maken. Waarom toch die moeite doen als je toch al weet wat de conclusie is?

Twee: dit zegt nogal wat over je inherente mensbeeld en een beperkt begrip van tijd/eeuwigheid. Wat is een mensenleven op een eeuwigheid? Tenzij je aanneemt dat God dat meisje niet in de hemel heeft toegelaten.

En ik heb juist de indruk dat sommige mensen toch al een hekel hebben aan God om de een of andere reden en in zo'n verhaal alleen maar het bewijs zien om niet te geloven.

En kun je het ze kwalijk nemen? Jij zegt zelf ook dat je niet wilt leven met een God die dit laat gebeuren. De mensen die niet geloven brengen die houding slechts in de praktijk. Jij kunt dit niet accepteren en daarom kan het dus niet waar zijn... Ik wou dat er werkelijkheid zich liet vormen door de dingen die ik wel en niet kan/wil accepteren...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2025 20:53

Marnix schreef:Het valt me op dat je God gelijk verantwoordelijk houdt voor een in onze ogen domme gelofte van Jefta. Als het zo is gegaan als we vermoeden, is dat dan Gods schuld omdat Hij het toestaat? Want dan kunnen we ongeveer alle ellende in deze wereld die door mensen worden veroorzaakt wel aan God toeschrijven omdat Hij niet reageert met een stem uit de hemel of iets dergelijks die zegt: Doe dat niet! Dus als het gebeurd is wil dat niet zeggen dat God het daarmee ook goedkeurt, net zoals er heel veel dingen gebeuren die Hij niet wil.

Op zich ja, maar aan de andere kant had God ook weer niet zijn kant van dat pact hoeven uitvoeren. Jefta had de belofte kunnen doen maar vervolgens die campagne kunnen verliezen. Vers 32-33 zijn in de HSV behoorlijk actief: "...en de HEERE gaf hen in zijn hand." Dat vormt toch op zijn minst een rimpel in je argumentatie, in mijn ogen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2025 23:55

Mortlach schreef:Op zich ja, maar aan de andere kant had God ook weer niet zijn kant van dat pact hoeven uitvoeren. Jefta had de belofte kunnen doen maar vervolgens die campagne kunnen verliezen. Vers 32-33 zijn in de HSV behoorlijk actief: "...en de HEERE gaf hen in zijn hand." Dat vormt toch op zijn minst een rimpel in je argumentatie, in mijn ogen.

Maar dan had weer het hele volk van God geleden onder een overheerser, op basis van die gelofte van Jefta. Om maar te zwijgen over alle soldaten die dan bij die nederlaag waren omgekomen. En dan kan God het nooit goeddoen want linksom of rechtsom is er wel een hoop ellende.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 mar 2025 05:27

Marnix schreef:Maar dan had weer het hele volk van God geleden onder een overheerser, op basis van die gelofte van Jefta. Om maar te zwijgen over alle soldaten die dan bij die nederlaag waren omgekomen. En dan kan God het nooit goeddoen want linksom of rechtsom is er wel een hoop ellende.

Tja, het is inderdaad lastig dat God destijds nog volksgebonden was en nu universeel is. Dan krijg je van die dingen als 1 mensoffer aanvaarden is een probleem, maar hele volken uitroeien is prima want dat waren de vijanden van de Joden dus dan is het niet erg. :-k

Dat is dus het probleem als je historische gebeurtenissen gaat mengen met religie, want binnen de kortste keren ben je van mening dat een volk dat iemand door God "in de hand wordt gegeven" prima is, maar één persoon die zinloos sterft voldoende is om van je geloof te vallen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”