Onchristelijke Gods zegen wensen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

1gekregennaamAnnie
Verkenner
Verkenner

Onchristelijke Gods zegen wensen

Berichtdoor 1gekregennaamAnnie » 28 aug 2024 09:00

Hoi hoi,
Ik wilde net iemand appen die niet christelijk was en ziek was geweest maar wist toen niet meer of het slim was wat ik wilde typen.
Veel beterschap en Gods zegen.
Ik vroeg me af of dat wel handig was om te doen.
Of het de juiste manier was om soort bewust te maken van God.
Of het niet te makkelijk stond.
Het is ook geen kennis van mij ofzo.
Groetjes

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Onchristelijke Gods zegen wensen

Berichtdoor StillAwake » 28 aug 2024 09:58

1gekregennaamAnnie schreef:Hoi hoi,
Ik wilde net iemand appen die niet christelijk was en ziek was geweest maar wist toen niet meer of het slim was wat ik wilde typen.
Groetjes

Als iemand ziek geweest is is "veel beterschap" mosterd na de maaltijd.
Als je iemand Gods zegen wilt wensen die zelf niet gelooft wordt dat vaak niet heel serieus genomen, en komt het onprettig over.
Een opmerking als "ik zal voor je bidden" wordt meestal wél gewaardeerd (het straalt een stukje betrokkenheid uit, ondanks dat je gesprekspartner niet begrijpt wat je er mee denkt te bereiken), maar ik raad je af om "Gods zegen" op deze wijze toe te wensen.
En zelfs die opmerking zou ik alleen plaatsen bij een goede bekende, anders komt het eveneens goedkoop over, en werkt het averechts.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2024 11:22

1gekregennaamAnnie schreef:Hoi hoi,
Groetjes

Hey, je kan altijd zeggen: "Ik wens je Gods zegen toe" als je dat ook echt meent, Of het gewaardeerd wordt is natuurlijk een tweede. Als je het niet weet, je kan altijd vragen: "Vind je het goed dat ik voor je bid". De meeste mensen, ook als ze niet geloven, vinden dat fijn of op zijn minst prima. Op die manier toon je op christelijke manier betrokkenheid wat mensen vaak waarderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Tonny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tonny » 29 aug 2024 06:53

Bij mij ligt het aan de situatie. Je zegt 'het is geen kennis ofzo'. Dan ga ik er vanuit dat je nauwelijks contact met die persoon hebt. Dan houd ik het vaak oppervlakkig.

Ik zou 'ik wens je Gods zegen toe' alleen gebruiken als deze persoon ook echt in mijn gebed aanwezig is/ gaat zijn. Anders vind ik het een wat lege wens. Daarbij zou ik deze enkel gebruiken bij christenen, of mensen die specifiek op zoek zijn. In sommige gevallen bid ik met mensen die (nog) niet christelijk zijn, dan bid ik wel voor zegen voor die persoon. Maar dan bid ik dat op dat moment ook.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2024 08:03

Tonny schreef:Bij mij ligt het aan de situatie. Je zegt 'het is geen kennis ofzo'. Dan ga ik er vanuit dat je nauwelijks contact met die persoon hebt. Dan houd ik het vaak oppervlakkig.

Ik zou 'ik wens je Gods zegen toe' alleen gebruiken als deze persoon ook echt in mijn gebed aanwezig is/ gaat zijn. Anders vind ik het een wat lege wens. Daarbij zou ik deze enkel gebruiken bij christenen, of mensen die specifiek op zoek zijn. In sommige gevallen bid ik met mensen die (nog) niet christelijk zijn, dan bid ik wel voor zegen voor die persoon. Maar dan bid ik dat op dat moment ook.

Ik ben het wel met je eens dat je mensen alleen Gods zegen moet toewensen als je dat zelf ook meent. Aan de andere kant hoeft het niet echt kennen van iemand geen obstakel te zijn, je kan ook als je mensen niet kent maar hun situatie wel, bewogen zijn en ze Gods zegen toewensen, we weten immers allemaal hoe rijk en onmisbaar die is?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Tonny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tonny » 03 sep 2024 09:17

Aan de andere kant hoeft het niet echt kennen van iemand geen obstakel te zijn, je kan ook als je mensen niet kent maar hun situatie wel, bewogen zijn en ze Gods zegen toewensen, we weten immers allemaal hoe rijk en onmisbaar die is?

Zeker waar, daarom vraag ik die zegen wel in mijn persoonlijk gebed, ik spreek het alleen (meestal) niet naar ze uit. Tenzij ze zeggen op zoek te zijn. Bijv in een evangelisatie-situatie waarin je iemand op straat niet direct goed kent, maar wel hebt gehoord dat iemand aan het zoeken is of gaat zoeken.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Terug naar “[Religie] - Open forum”