Geen woorden maar daden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor woutersebel » 06 feb 2024 07:55

Yada schreef: Je hebt het steeds over meditatie. Wat bedoel je daar mee? De Heere wijst meditatie juist niet af. Hij moedigt je aan om niet mee te gaan in de stroom van de wereld. Maar om stil te worden en Hij wijst er juist op om Zijn wet/Zijn Woord dag en nacht te overdenken en te bepeinzen. Maar als je Zijn Woord leest en overdenkt dan zie je toch dat je niet begrijpt wat Hij zegt? Daarom heb je een Uitlegger nodig.


Naar mijn weten wijst God meditatie wel af. Uitzonderingen zoals noodgevallen en af en toe relaxen uitgezonderd.

Yada schreef:Nee hoor, Adam mocht heel veel kennis verzamelen. Hij mocht zich verlustigen in zijn Maker en hij mocht het werk van Zijn Maker ontdekken. En hij mocht van alle bomen eten behalve van één… Het eten van de boom van de kennis van goed en kwaad gaat niet over de normale kennis van ons verstand zoals wij daar meestal over spreken.


Waarom zou kennis van goed en kwaad geen normale kennis zijn?

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Psalm » 06 feb 2024 08:36

woutersebel schreef:Naar mijn weten wijst God meditatie wel af. Uitzonderingen zoals noodgevallen en af en toe relaxen uitgezonderd.


Wat bedoel je met meditatie? Ik denk dat jullie hier allebei wat anders mee bedoelen. Meditatie in christelijke context betekent bijbelstudie, bidden en Gods woorden overdenken. Maar je hebt ook onchristelijke meditatie zoals mindfulnes, geleide meditatie etc. Dat wijst God af.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 06 feb 2024 09:04

Muhealth schreef:Is het zo moeilijk in te zien dat meningen/overtuigingen het resultaat zijn van het eeuwig durende geratel in ons hoofd?
Klaarblijkelijk hebben wij ons zelf maar weinig onder de loup gehouden.
Maar nogmaals. U kunt niet anders denken dan in termen van onderscheid. Het denken werkt altijd met het getal "2".
Voorbeelden zijn er te over. Waar voorspoed wordt ervaren wordt er ook tegenspoed ervaren. Waar euforie wordt gevoeld, wordt er ook
droefheid beleefd. Waar hoge toppen worden bereikt, komen er ook diepe dalen en dit alles bent Uzelf. Het zijn onze eigen verwachtingspatronen
die dit bewerkstelligen. Kortom, bent U het allemaal zelf! U bent zelf de grote schepper van Uw eigen belevingen en het enige dat U kunt doen
is er naar te kijken als naar een film die niet van U is. Zodra U ze bevecht, komen de gedachten en ook de gevoelens vertienvoudigd terug.


Het is als in de film de Matrix, waar Mr. Smith veelvoudig terugkomt naarmate deze meer bevochten wordt. In diepere zin inderdaad leren doorzien wie de Mr. Smith voorstelt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2024 09:15

woutersebel schreef:Christelijke bronnen beschrijven wel degelijk dat zaken zoals zelfmoord en meditatie afgekeurd worden, zodat het egocentrische perspectief behouden blijft. Op zich kan ik wel wat onderbouwing bedenken, maar waarom zou ik verantwoordelijk zijn voor de onderbouwing van bijv. de 10 geboden van Mozes? De bijbel schrijft zeker niet het tegenovergestelde.


Meditatie wordt nergens in de Bijbel afgekeurd. Zelfmoord wel, maar niet vanwege wat jij zegt dat dan het egocentrische perspectief behouden blijft. Opnieuw klopt een deel van je aannames niet en de conclusie die je eraan verbindt al helemaal niet.

Als mensen op dit forum berichten plaatsen zoals: Adam had geen kennis mogen vergaren, het opgeven van de aardse natuur, etc., dan is dat eigenlijk hetzelfde, maar met andere woorden.


Dat heeft niemand hier gezegd, dat heb jij zelf bedacht. Want jij beweert nu vast dat oa ik heb gezegd dat Adam geen kennis had mogen vergaderen maar dat heb ik nooit gezegd. Hij mocht alle goede kennis vergaderen die er was en dat was enorm veel. Maar omdat hij niet mocht eten van de boom van de kennis van goed en kwaad beweer jij dat God hem zo dom wilde houden. En dat wij vinden dat hij geen kennis mocht vergaderen. Je doet me denken aan een slang in dat verhaal, die ook met dat soort beweringen kwam: God heeft gezegd dat je niet van die boom mag eten omdat Hij je dom wil houden, want als je van de boom eet word je juist zoals Zij. Het tegenovergestelde bleek waar, zoals God ook had gezegd.

En dat is een stuk ernstiger want daarmee kies jij voor het kwaad. God zegt: Je moet niet ervan eten en jij en satan zeggen: Jawel, doe het lekker wel. God zegt: Als je dat doet komt er zonde, ellende en dood en satan en jij zeggen: Nee joh, je moet ervan eten, dan word je nog slimmer, misschien wel net zo slim als God. Ik zegt het maar een beetje scherp maar daar komt het helaas wel op neer.

Egocentrisch perspectief zei ik ja, met de definitie die ik in mijn vorige bericht beschreef.
Maar ja, blijft een woordenspelletje dit. We kunnen zeggen dat egocentrisch betekent 'vanuit een bepaald ik-punt', of dat egocentrisch betekent 'alles moet om mij draaien'. Hoewel ik moet toegeven de bijvoeglijke naamwoorden 'ego en centrisch', zorgvuldiger gekozen hadden moeten worden, gezien de mogelijke incorrecte interpretaties.


De definitie die je gaf is heel wat anders dan wat je schreef. Je schrijft het een en achteraf zeg je: Nee, ik bedoelde iets anders. Misschien moet je dan niet met dure woorden strooien als je de betekenis niet kent want als jij "egocentrisch" schrijft is er maar 1 betekenis en dat is jezelf tot middelpunt, centrum maken. Zoek maar op in een woordenboek.

Ach ja, naar mijn mening is het zoals ze zeggen; uw wil geschiede op aarde zoal in de hemel. De heer regeert de aarde en dus ook mij.
Zelf snap ik het niet helaas. Waarom zou een mens dat wil blijven leven moeten doodgaan? Ik mis een beetje context wat dit betreft vermoed ik.


Maar neem dan ook eens de moeite om die context te gaan ontdekken. Misschien ontdek je dan ook waarom we sterfelijk zijn en hoe erg dat is. Daar is best een christelijk antwoord op te vinden maar laat dan zien dat wil luisteren naar Hem, dat je je erin wil verdiepen ipv vooral je eigen bedenksels en waarheden rond te strooien. Want tot nu toe heb je weinig interesse daarin getoond, kom je vooral onjuiste aannames / conclusies die gebaseerd zijn om eigen bedenksels die soms rechtstreeks tegen wat God zegt ingaan, zoveel dat ik begin te twijfelen aan je geschetste profiel van geïnteresseerde zoeker.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 06 feb 2024 10:05

woutersebel schreef:Naar mijn weten wijst God meditatie wel af. Uitzonderingen zoals noodgevallen en af en toe relaxen uitgezonderd.

Daarom vroeg ik wat jij onder meditatie verstaat. En heb je ook uitgelegd wat je Maker onder meditatie verstaat.
Ik heb Genesis 24 al aangehaald. Lees ook Psalm 1, Psalm 119 en Spreuken 8 etc.
De Heere Jezus heeft die Psalmen volmaakt vervuld. Hij is Die Boom gepland aan het water die vruchten draagt op Zijn tijd. Als 12-jarige Jongen, toen iedereen zich had verbaasd over Zijn kennis, zei Hij tegen Zijn ouders: "Wisten jullie dan niet dat Ik moest zijn in de dingen van Mijn Vader?" En Zijn Vader heeft gezegd: "Door Zijn kennis zal Mijn Knecht de Rechtvaardige velen rechtvaardig maken want Hij heeft hun ongerechtigheden gedragen."

WELGELUKZALIG is de man die niet wandelt in den raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters. Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht. Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd en welks blad niet afvalt; en al wat hij doet, zal wel gelukken. Alzo zijn de goddelozen niet, maar als het kaf dat de wind heendrijft. Daarom zullen de goddelozen niet bestaan in het gericht, noch de zondaars in de vergadering der rechtvaardigen. Want de HEERE kent den weg der rechtvaardigen, maar de weg der goddelozen zal vergaan. Zie ook Openbaringen 22.

woutersebel schreef:Waarom zou kennis van goed en kwaad geen normale kennis zijn?

Omdat deze kennis gaat over jezelf op een plek zetten die jouw plek niet is. Zoals uitgebreidt beschreven in mijn vorige reactie. Je wordt één met de vrucht ervan. Het is hoogmoed. De Heere Jezus heeft alleen gegeten van die andere boom: de Boom des Levens. Hij zei: "Mijn spijze is dat Ik doe den wil Desgenen Die Mij gezonden heeft, en Zijn werk volbreng". Ja, Hij is Zelf de Boom om des Levens voor mensen die gegeten hebben van de Boom van kennis van goed en kwaad.

woutersebel, als je blijft vasthouden aan die andere 'meditatie' dan die je Maker je voorschrijft of blijft jagen naar andere kennis dan die je Maker je zegt dat goed voor je is... Dan is dat nou precies het gevolg én het voortgaande proces van eten van de Boom van kennis van goed en kwaad. Hoe meer je eet hoe meer je de dood eet.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 06 feb 2024 10:20

Een betekenis van mediteren kan zijn; inkeren, peinzen.

In die hoedanigheid is het mediteren een nuttige besteding van de tijd.

En betreft peinzen, is beschouwen weer een prima betekenis hiervoor.



Over het ''zich behagen van het verbrijzelen van de Zoon'' bijvoorbeeld, wat afbreken kan betekenen, lees ik in Joh. 2 de context hiervoor;


19 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Breekt dezen tempel, en in drie dagen zal Ik denzelven oprichten.

20 De Joden zeiden dan: Zes en veertig jaren is over dezen tempel gebouwd, en Gij, zult Gij dien in drie dagen oprichten?

21 Maar Hij zeide dit van den tempel Zijns lichaams.



Het lichaam van vlees en bloed, de mens, afgelegd, en is het het opstandingslichaam, de Mens, Die verder gaat.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 06 feb 2024 11:21

Neon schreef:Een betekenis van mediteren kan zijn; inkeren, peinzen.
In die hoedanigheid is het mediteren een nuttige besteding van de tijd.
En betreft peinzen, is beschouwen weer een prima betekenis hiervoor.

Over het ''zich behagen van het verbrijzelen van de Zoon'' bijvoorbeeld, wat afbreken kan betekenen, lees ik in Joh. 2 de context hiervoor;

19 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Breekt dezen tempel, en in drie dagen zal Ik denzelven oprichten.
20 De Joden zeiden dan: Zes en veertig jaren is over dezen tempel gebouwd, en Gij, zult Gij dien in drie dagen oprichten?
21 Maar Hij zeide dit van den tempel Zijns lichaams.


Het lichaam van vlees en bloed, de mens, afgelegd, en is het het opstandingslichaam, de Mens, Die verder gaat.

De Heilige Geest zal je in al de Waarheid leiden en dat is ook nodig want alle vlees is vijandschap tegen God.
Wij kunnen de Bijbel ook gebruiken om op een vleselijke manier te mediteren... Als we zelf gaan mediteren, over Zijn Woord, leggen we de betekenis van de woorden in de Bijbel uit naar onze eigen gedachten. Vormen we ze naar onze eigen liniaal. Daarom zegt de Heere Jezus dat we moeten worden als een kind. Want Hij dankt Zijn Vader dat Hij die dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen heeft en het wel aan de kinderkens heeft geopenbaard. Zijn Woord is eenvoudig, goed en waar. Maar het vlees verdraait het steeds Of gebruikt het verkeerd. Door de kennis en Geest van Christus mag je lezen en overdenken. Doch God heeft het ons geopenbaard door Zijn Geest; want de Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods. Want wie van de mensen weet hetgeen des mensen is, dan de geest des mensen, die in hem is? Alzo weet ook niemand hetgeen Gods is, dan de Geest Gods. Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons van God geschonken zijn; Dewelke wij ook spreken, niet met woorden die de menselijke wijsheid leert, maar met woorden die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende. Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden. Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden. Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus.

Het gaat erom dat je hart voor Hem buigt in wat Hij laat zien van Zichzelf en van jou. Als Hij je Zijn macht en Zijn heerlijkheid bekendmaakt. En niet om zoveel mogelijk kennis van of over Hem te verzamelen of om uit te pluizen hoe alles precies zit. Zodat je Hem gaat begrijpen en kunt manipuleren. De kennis van Hem leidt tot praktische dingen. Die heb je nodig op deze reis. Het gaat er om dat het Kruis/het Woord kracht doet. Dat je Zijn Koninkrijk ziet en zoekt en dat Hij je leidt door Zijn spreken. Het gaat erom dat je Zijn hart voor jouw ziet in Zijn afgebroken worden. Het gaat erom dat je de liefde van de Vader ziet in het verbreken van Hem. Het gaat erom dat je Hem ziet in het breken van het brood. Om zelf afgebroken te worden.

De God en Christus van het Oude Testament is niet anders dan Die van het Nieuwe Testament. Zijn naam is El Shaddai. 'Die verbrijzeld/vermorzeld' en 'Die de borst geeft'. Hij is de God van o.a. Hannah (lees haar lofzang: 1 Samuel 2). Zijn lichaam van vlees en bloed is Zijn Tempel hoe kun je dat lezen zonder het Oude Testament? Hij was/is werkelijk de Tempel waarin God woonde met Zijn heerlijkheid. Afgebroken én na 3 dagen weer oprichten. Maar Hij is God én Mens in één Persoon. Lichaam en ziel beiden vormen samen een mens. En Paulus spreek over onze aardse huis/tabernakel/tent die afgebroken zal worden. Zuchten... om overkleed te worden met de woonstede uit de hemel. Zucht jij ook wel eens? En toch aan Hem genoeg te hebben?

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 06 feb 2024 12:46

Yada schreef:De Heilige Geest zal je in al de Waarheid leiden en dat is ook nodig want alle vlees is vijandschap tegen God.
Wij kunnen de Bijbel ook gebruiken om op een vleselijke manier te mediteren... Als we zelf gaan mediteren, over Zijn Woord, leggen we de betekenis van de woorden in de Bijbel uit naar onze eigen gedachten. Vormen we ze naar onze eigen liniaal. Daarom zegt de Heere Jezus dat we moeten worden als een kind. Want Hij dankt Zijn Vader dat Hij die dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen heeft en het wel aan de kinderkens heeft geopenbaard. Zijn Woord is eenvoudig, goed en waar. Maar het vlees verdraait het steeds Of gebruikt het verkeerd. Door de kennis en Geest van Christus mag je lezen en overdenken. Doch God heeft het ons geopenbaard door Zijn Geest; want de Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods. Want wie van de mensen weet hetgeen des mensen is, dan de geest des mensen, die in hem is? Alzo weet ook niemand hetgeen Gods is, dan de Geest Gods. Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons van God geschonken zijn; Dewelke wij ook spreken, niet met woorden die de menselijke wijsheid leert, maar met woorden die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende. Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden. Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden. Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus.

Het gaat erom dat je hart voor Hem buigt in wat Hij laat zien van Zichzelf en van jou. Als Hij je Zijn macht en Zijn heerlijkheid bekendmaakt. En niet om zoveel mogelijk kennis van of over Hem te verzamelen of om uit te pluizen hoe alles precies zit. Zodat je Hem gaat begrijpen en kunt manipuleren. De kennis van Hem leidt tot praktische dingen. Die heb je nodig op deze reis. Het gaat er om dat het Kruis/het Woord kracht doet. Dat je Zijn Koninkrijk ziet en zoekt en dat Hij je leidt door Zijn spreken. Het gaat erom dat je Zijn hart voor jouw ziet in Zijn afgebroken worden. Het gaat erom dat je de liefde van de Vader ziet in het verbreken van Hem. Het gaat erom dat je Hem ziet in het breken van het brood. Om zelf afgebroken te worden.

De God en Christus van het Oude Testament is niet anders dan Die van het Nieuwe Testament. Zijn naam is El Shaddai. 'Die verbrijzeld/vermorzeld' en 'Die de borst geeft'. Hij is de God van o.a. Hannah (lees haar lofzang: 1 Samuel 2). Zijn lichaam van vlees en bloed is Zijn Tempel hoe kun je dat lezen zonder het Oude Testament? Hij was/is werkelijk de Tempel waarin God woonde met Zijn heerlijkheid. Afgebroken én na 3 dagen weer oprichten. Maar Hij is God én Mens in één Persoon. Lichaam en ziel beiden vormen samen een mens. En Paulus spreek over onze aardse huis/tabernakel/tent die afgebroken zal worden. Zuchten... om overkleed te worden met de woonstede uit de hemel. Zucht jij ook wel eens? En toch aan Hem genoeg te hebben?


Zijn lichaam van vlees en bloed? Het is het lichaam van vlees en bloed waarin de transformatie naar hemels lichaam plaatsvindt. Wat afgebroken wordt is het oude lichaam, en wat oprijst is de Tempel Zelf, de nieuwe Mens. Dit is/was geen eenmalige gebeurtenis, maar een gebeurtenis dat moet plaatsvinden in elk lichaam dat het geloof heeft ontvangen inderdaad. Zuchtend in verwachting.

Als je schrijft '' Zijn lichaam van vlees en bloed is Zijn Tempel hoe kun je dat lezen zonder het Oude Testament? '' .. dan geldt dit voor elk lichaam waarin de Geest werkzaam is. En dat schrijft Paulus dan ook in Rom. 8. ''Indien Christus in u is''.. En met dat nieuwe verbond ligt de Weg open voor iedereen die Hem aangenomen heeft. Maar ik schrijf niet anders dan wat je nu aanhaalt. Daarom; lees je mijn berichten wel?

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor woutersebel » 06 feb 2024 13:18

Yada schreef:Daarom vroeg ik wat jij onder meditatie verstaat. En heb je ook uitgelegd wat je Maker onder meditatie verstaat.


Eigenlijk is meditatie wat jij beschrijft, zoals ze in het buddhisme of hinduisme doen, om nirvana te bereiken.
Gewoon stil blijven zitten/liggen, focussen op adamen en tellen, herhalen totdat je een steen bent, als ik het goed begrijp.
Op zich niks mis mee, als je even wilt relaxen of als je last hebt van heel veel stres o.i.d.
Maar goed, zodra het doel bereikt is ben je wel een steen (dood), denk ik? En zegt God niet dat we geen andere goden mogen aanbidden? Of zijn ze undercover?

Yada schreef:Omdat deze kennis gaat over jezelf op een plek zetten die jouw plek niet is. Zoals uitgebreidt beschreven in mijn vorige reactie. Je wordt één met de vrucht ervan. Het is hoogmoed. De Heere Jezus heeft alleen gegeten van die andere boom: de Boom des Levens. Hij zei: "Mijn spijze is dat Ik doe den wil Desgenen Die Mij gezonden heeft, en Zijn werk volbreng". Ja, Hij is Zelf de Boom om des Levens voor mensen die gegeten hebben van de Boom van kennis van goed en kwaad.


Nu ga ik een proberen te gissen naar wat ik denk dat je bedoelt.
Doel je op kennis die de appel leert om vanuit het perspectief van de boom te denken?
Zodat de appel één wordt met de vrucht (boom)? Voor zover dat mogelijk is?

Had Jezus niet juist heel veel kennis? Naar mijn weten heeft hij veel ideeën geuit via preken etc.

Yada schreef:woutersebel, als je blijft vasthouden aan die andere 'meditatie' dan die je Maker je voorschrijft of blijft jagen naar andere kennis dan die je Maker je zegt dat goed voor je is... Dan is dat nou precies het gevolg én het voortgaande proces van eten van de Boom van kennis van goed en kwaad. Hoe meer je eet hoe meer je de dood eet.


Naar mijn weten schrijft God ons helemaal geen meditatie voor.

Marnix schreef:Meditatie wordt nergens in de Bijbel afgekeurd. Zelfmoord wel, maar niet vanwege wat jij zegt dat dan het egocentrische perspectief behouden blijft. Opnieuw klopt een deel van je aannames niet en de conclusie die je eraan verbindt al helemaal niet.

De bijbel keurt ook geen meditatie goed. Naar mijn weten schrijft het er niks over, behalve dat afgoderij niet toegestaan is.
Overigens keurt de bijbel, als in het enkel het boek, zelfmoord niet af naar mijn weten.
Dat hoorde ik gewoon ooit ergens uit een christelijke bron, vergeten waar precies.

Marnix schreef:Dat heeft niemand hier gezegd, dat heb jij zelf bedacht. Want jij beweert nu vast dat oa ik heb gezegd dat Adam geen kennis had mogen vergaderen maar dat heb ik nooit gezegd. Hij mocht alle goede kennis vergaderen die er was en dat was enorm veel. Maar omdat hij niet mocht eten van de boom van de kennis van goed en kwaad beweer jij dat God hem zo dom wilde houden. En dat wij vinden dat hij geen kennis mocht vergaderen. Je doet me denken aan een slang in dat verhaal, die ook met dat soort beweringen kwam: God heeft gezegd dat je niet van die boom mag eten omdat Hij je dom wil houden, want als je van de boom eet word je juist zoals Zij. Het tegenovergestelde bleek waar, zoals God ook had gezegd.

En dat is een stuk ernstiger want daarmee kies jij voor het kwaad. God zegt: Je moet niet ervan eten en jij en satan zeggen: Jawel, doe het lekker wel. God zegt: Als je dat doet komt er zonde, ellende en dood en satan en jij zeggen: Nee joh, je moet ervan eten, dan word je nog slimmer, misschien wel net zo slim als God. Ik zegt het maar een beetje scherp maar daar komt het helaas wel op neer.


Dat heb ik wel degelijk meerdere keren langs zien komen op dit forum.

Als er volgens jou geen kwaad is, hoe kan ik er dan voor kiezen?

Overigens hebben kerkgebouwen traditioneel gezien een grote kerkklok op hen toren, wat onderdeel is van 'het klokhuis', ofwel het binnenste van de appel.

Marnix schreef:De definitie die je gaf is heel wat anders dan wat je schreef. Je schrijft het een en achteraf zeg je: Nee, ik bedoelde iets anders. Misschien moet je dan niet met dure woorden strooien als je de betekenis niet kent want als jij "egocentrisch" schrijft is er maar 1 betekenis en dat is jezelf tot middelpunt, centrum maken. Zoek maar op in een woordenboek.


Nergens heb ik een andere definitie beschreven dan de enige die er te vinden is, een paar berichten terug.

Marnix schreef:Maar neem dan ook eens de moeite om die context te gaan ontdekken. Misschien ontdek je dan ook waarom we sterfelijk zijn en hoe erg dat is. Daar is best een christelijk antwoord op te vinden maar laat dan zien dat wil luisteren naar Hem, dat je je erin wil verdiepen ipv vooral je eigen bedenksels en waarheden rond te strooien. Want tot nu toe heb je weinig interesse daarin getoond, kom je vooral onjuiste aannames / conclusies die gebaseerd zijn om eigen bedenksels die soms rechtstreeks tegen wat God zegt ingaan, zoveel dat ik begin te twijfelen aan je geschetste profiel van geïnteresseerde zoeker.


Wederom weer persoonlijke aanvallen zonder onderbouwing naar mijn mening.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2024 15:13

woutersebel schreef:
Naar mijn weten schrijft God ons helemaal geen meditatie voor.


De bijbel keurt ook geen meditatie goed. Naar mijn weten schrijft het er niks over, behalve dat afgoderij niet toegestaan is.
Overigens keurt de bijbel, als in het enkel het boek, zelfmoord niet af naar mijn weten.
Dat hoorde ik gewoon ooit ergens uit een christelijke bron, vergeten waar precies.


Stop nou eens met liegen / onzin vertellen, de Bijbel gebruikt een stuk of 25 keer het woord dat in het Grieks en Latijn wordt vertaald als meditatie. Daarnaast is het bijvoorbeeld onder monniken iets dat veel voorkomt. Ik kan je tientallen links sturen over christelijke meditatie, Lectio Divina enzovoorts.

https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_meditation

Dat heb ik wel degelijk meerdere keren langs zien komen op dit forum.

Als er volgens jou geen kwaad is, hoe kan ik er dan voor kiezen?


Er is wel kwaad. Opnieuw trek je weer wonderlijke conclusies. In het paradijs was geen kwaad. Daarom hadden Adam en Eva niet van die boom moeten eten. Door die verkeerde keuze kwam het kwaad in de wereld waardoor we juist heel veel goede kennis kwijtraakten. Jij moedigt dat aan, vindt dat Adam die keuze moest maken. Blijkbaar vind je dus dat Adam zich van goede kennis moest ontdoen? :roll:


Overigens hebben kerkgebouwen traditioneel gezien een grote kerkklok op hen toren, wat onderdeel is van 'het klokhuis', ofwel het binnenste van de appel.


Mag ik je vragen welke stoornissen er precies bij je zijn vastgesteld? Het helpt misschien om je denkpatronen iets meer te begrijpen als je daar wat over wil vertellen.

Nergens heb ik een andere definitie beschreven dan de enige die er te vinden is, een paar berichten terug.


Nee je hebt later je eigen definitie bedacht maar die komt niet overeen met de echte definitie die in ieder woordenboek te vinden is. Als je de betekenis wan woorden niet begrijpt moet je ze ook niet gebruiken.



Wederom weer persoonlijke aanvallen zonder onderbouwing naar mijn mening.


Ik heb ze ruim voldoende onderbouwd. Jij vindt dat Adam tegen Gods advies in moest gaan en naar de slang moest luisteren die zei: Je gaat jezelf toch geen kennis onthouden? Eet dan van de boom, dan word je slimmer. Jij zegt precies hetzelfde. Je zegt dat je de Bijbel hebt gelezen maar je weet niet eens wat de kerkelijke betekenis van het woord "gemeente" is. Je zegt een zoeker te zijn maar je hebt je totaal niet verdiept in het christelijke geloof of in dat/hoe Jezus mensen redt, wat de essentie van het geloof is. Maar ondertussen werp je je iedere keer op als expert, jij zal wel even uitleggen wat de Bijbel zegt over meditatie maar wat je zegt klopt niet, jij zal vertellen hoe het was met de zondeval maar wat je zegt is totaal onjuist, hoe het leven van een monnik eruit ziet (klopte ook niet) en zo kan ik nog tijden doorgaan. Je bent helemaal niet aan het zoeken, je bent alleen maar je vreemde gedachtekronkels aan het zenden. Het is niet voor het eerst dat mensen vaststellen dat er niet echt met je te praten valt omdat je totaal niet luistert, of open geïnteresseerde vragen stelt omdat je op zoek bent naar antwoorden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 06 feb 2024 15:29

woutersebel schreef:Eigenlijk is meditatie wat jij beschrijft, zoals ze in het buddhisme of hinduisme doen, om nirvana te bereiken.
Gewoon stil blijven zitten/liggen, focussen op adamen en tellen, herhalen totdat je een steen bent, als ik het goed begrijp.
Op zich niks mis mee, als je even wilt relaxen of als je last hebt van heel veel stres o.i.d.
Maar goed, zodra het doel bereikt is ben je wel een steen (dood), denk ik? En zegt God niet dat we geen andere goden mogen aanbidden? Of zijn ze undercover?

Fout... nog een keer lezen... :)

woutersebel schreef:Nu ga ik een proberen te gissen naar wat ik denk dat je bedoelt.
Doel je op kennis die de appel leert om vanuit het perspectief van de boom te denken?
Zodat de appel één wordt met de vrucht (boom)? Voor zover dat mogelijk is?

Eten is iets tot je nemen. Je neemt het op in je lichaam. Zo ontvang je energie om te leven. Je wordt er mee verenigd. Wij zeggen wel eens: Je bent wat je eet. Je wordt verenigd met de vrucht die je eet. Dus als je eet van de Boom van “het Leven” zul je leven. Vol zuivere levensvreugde. Verblijd in je Schepper. Maar als je eet van de boom van “kennis van goed en kwaad” dan wordt je daarmee verenigd en zul je sterven. Geen zuivere levensvreugde meer hebben. In plaats van energie om te leven zal die vrucht jou opeten. Het wordt een bron vanbinnen die alleen maar vuil naar boven brengt. Je wordt een soort eigenwijze dictator die alles verwoest door het alles naar je eigen hand te willen zetten.

In Genesis 3 zien we in de woorden van de duivel nog meer van de betekenis van de “kennis van goed en kwaad.” Door de slang zegt hij: Maar God weet, dat ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden; en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad.
Het “kennen van goed en kwaad” heeft te maken met iets waarvoor je ogen eerst gesloten waren. Het heeft te maken met “als God zijn”. Dus als je niet eet dan kun je dat niet eens zien. En als je wel eet zul je het zien en “als God zijn”. De duivel is de “vader van de leugens” vaak spreekt hij wel een deel van de waarheid maar hij verzwijgt een deel of draait een deel om. Daarom is zijn naam ook: diabolos = “door-elkaar-gooier” of “uit-elkaar-trekker” of “scheiden-door-naar-de-overkant-te-brengen’ (zoals bij een pont).

In mijn kindertijd was de “Diabolo” een rage. Zo’n “zandloper vorm” i.c.m. “twee stokjes verbonden door een touwtje”. De Diabolo kon je, door hem heen-en-weer te bewegen over het touwtje, heel hard laten tollen en dan in de lucht gooien om er kunstjes mee te doen. Een mooi beeld van wat de diabolos doet. Hij laat je heen en weer bewegen tussen waarheid en leugen. Zodat je gaat tollen. En dan... wanneer je genoeg vaart hebt... spant hij het touwtje snel strak en speelt met je. In de lucht gooien en hij kan elk kunstje met je uithalen dat hij wil. Dat is herkenbaar toch? Tenminste... voor mij wel. Dat gebeurd er als wij de duivel geloven en onze Maker niet. En is dit niet wat hij ook met jou gedaan heeft? Heen-en-weer geslingerd tussen waarheid en leugen ook als je op de verschillende daden en meningen ziet van hen die zich christen noemen? Gelukkig is onze Maker de Waarheid Zelf. Hij kent de waarheid en Hij kan niet liegen. Alle mensen zijn leugenachtig maar God is Waarachtig!

woutersebel schreef:Had Jezus niet juist heel veel kennis? Naar mijn weten heeft hij veel ideeën geuit via preken etc.

Hij is het Leven... In Hem was geen enkele hoogmoed. Hij ging niet op de plek zitten waar Hij niet hoorde... Want Hij is God. Hoewel Hij daarom veroordeeld en gekruisigd werd. Zie je dat ons oordeel nu omgedraaid is...?

woutersebel schreef: Naar mijn weten schrijft God ons helemaal geen meditatie voor.

Ja, als je niet leest wat Hij zegt... dan weet je het niet...


woutersebel schreef:De bijbel keurt ook geen meditatie goed. Naar mijn weten schrijft het er niks over, behalve dat afgoderij niet toegestaan is.
Overigens keurt de bijbel, als in het enkel het boek, zelfmoord niet af naar mijn weten.
Dat hoorde ik gewoon ooit ergens uit een christelijke bron, vergeten waar precies.

Wordt het dan niet eens tijd dat je de Bijbel zelf gaat lezen?


(Vraagje woutersebel... gebruik jij? Of wordt je zo heen en weergeslingerd tussen waarheid en leugen dat je ook voor anderen zo'n instrument bent? )

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor woutersebel » 06 feb 2024 16:50

Marnix schreef:Stop nou eens met liegen / onzin vertellen, de Bijbel gebruikt een stuk of 25 keer het woord dat in het Grieks en Latijn wordt vertaald als meditatie. Daarnaast is het bijvoorbeeld onder monniken iets dat veel voorkomt. Ik kan je tientallen links sturen over christelijke meditatie, Lectio Divina enzovoorts.

https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_meditation


De bijbels die ik heb gelezen schrijven helemaal niks over meditatie. Maar goed, er zijn er nogal veel in omloop.
Wikipedia kan iedereen aanpassen en zit er vaak genoeg naast.

Achja, misschien zijn er inderdaad christelijke manieren van mediteren, geen idee.
Het Christendom is zo groot, zou best kunnen. Maar naar mijn idee wordt het geassocieerd met het boeddhisme.

Marnix schreef:Er is wel kwaad. Opnieuw trek je weer wonderlijke conclusies. In het paradijs was geen kwaad. Daarom hadden Adam en Eva niet van die boom moeten eten. Door die verkeerde keuze kwam het kwaad in de wereld waardoor we juist heel veel goede kennis kwijtraakten. Jij moedigt dat aan, vindt dat Adam die keuze moest maken. Blijkbaar vind je dus dat Adam zich van goede kennis moest ontdoen? :roll:


Dus je schrijft nu letterlijk dat er kwaad is, waardoor we kunnen zeggen dat jij ook van de appel hebt gegeten?
Hoe ga je dat herstellen?

Marnix schreef:Mag ik je vragen welke stoornissen er precies bij je zijn vastgesteld? Het helpt misschien om je denkpatronen iets meer te begrijpen als je daar wat over wil vertellen.


Daar wil ik niet perse iets over vertellen. Persoonlijke medische informatie van mij is naar mijn idee ook niet nodig om mijn berichten te begrijpen.

Marnix schreef:Nee je hebt later je eigen definitie bedacht maar die komt niet overeen met de echte definitie die in ieder woordenboek te vinden is. Als je de betekenis wan woorden niet begrijpt moet je ze ook niet gebruiken.


Die heb ik niet zelf bedacht, maar uit woordenboeken overgenomen.

Marnix schreef:Ik heb ze ruim voldoende onderbouwd. Jij vindt dat Adam tegen Gods advies in moest gaan en naar de slang moest luisteren die zei: Je gaat jezelf toch geen kennis onthouden? Eet dan van de boom, dan word je slimmer. Jij zegt precies hetzelfde. Je zegt dat je de Bijbel hebt gelezen maar je weet niet eens wat de kerkelijke betekenis van het woord "gemeente" is. Je zegt een zoeker te zijn maar je hebt je totaal niet verdiept in het christelijke geloof of in dat/hoe Jezus mensen redt, wat de essentie van het geloof is. Maar ondertussen werp je je iedere keer op als expert, jij zal wel even uitleggen wat de Bijbel zegt over meditatie maar wat je zegt klopt niet, jij zal vertellen hoe het was met de zondeval maar wat je zegt is totaal onjuist, hoe het leven van een monnik eruit ziet (klopte ook niet) en zo kan ik nog tijden doorgaan. Je bent helemaal niet aan het zoeken, je bent alleen maar je vreemde gedachtekronkels aan het zenden. Het is niet voor het eerst dat mensen vaststellen dat er niet echt met je te praten valt omdat je totaal niet luistert, of open geïnteresseerde vragen stelt omdat je op zoek bent naar antwoorden.


Persoonlijk heb ik juist het gevoel dat er op mijn berichten niet inhoudelijk wordt gereageerd door jou.
Omdat het gevoel wederzijds lijkt te zijn, denk ik dat het beter is als we even niet meer op elkaar reageren.

Yada schreef:Fout... nog een keer lezen... :)

Kan je iets specifieker zijn? Wat is er fout en moet ik nog een keer lezen?
Yada schreef:Alle mensen zijn leugenachtig maar God is Waarachtig!

Heb alles gelezen wat er staat, maar ik snap nog steeds niet welke kennis je nou bedoelt.
Yada schreef:Wordt het dan niet eens tijd dat je de Bijbel zelf gaat lezen?
(Vraagje woutersebel... gebruik jij? Of wordt je zo heen en weergeslingerd tussen waarheid en leugen dat je ook voor anderen zo'n instrument bent? )

De bijbel heb ik gelezen, daarom kan ik mijn statement met zekerheid schrijven.

Elegante laatste opmerking Yada. Ik pas dit forum.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 06 feb 2024 18:19

woutersebel schreef:Heb alles gelezen wat er staat, maar ik snap nog steeds niet welke kennis je nou bedoelt.

De bijbel heb ik gelezen, daarom kan ik mijn statement met zekerheid schrijven.

Elegante laatste opmerking Yada. Ik pas dit forum.

Het spijt me woutersebel.
Maar ik vroeg het me serieus af. Je was wel heel erg warrig. Je draaide sommige dingen die gezegd werden om* en Bijbelteksten (met de uitleg van verschillende mensen) sla je over om te zeggen dat het niet in de Bijbel staat.
Kdacht: Heeft tie nou wat meditatieve cannabis op ofzo?

Wat snap je niet aan mijn uitleg?

*dat ik over de meditatie zou schrijven die hetzelfde is als in het boeddhisme en hindoeïsme.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2024 18:39

woutersebel schreef:De bijbels die ik heb gelezen schrijven helemaal niks over meditatie. Maar goed, er zijn er nogal veel in omloop.
Wikipedia kan iedereen aanpassen en zit er vaak genoeg naast.


Nee want als dingen totaal niet kloppen worden ze weer aangepast, daarnaast staan er een heleboel bronverwijzingen over christelijke meditatie.

, misschien zijn er inderdaad christelijke manieren van mediteren, geen idee.
Het Christendom is zo groot, zou best kunnen. Maar naar mijn idee wordt het geassocieerd met het boeddhisme.


Dat is het probleem, jij associeert het met boeddhisme die dit ook kent en daarom trek jij de onjuiste conclusie dat het daar alleen voorkomt en in het christelijke geloof en in de Bijbel niet. Maar ik kan honderden boeken en pagina’s sturen die over christelijke meditatie gaan en over wat de Bijbel erover zegt. Heb je ooit overwogen om te zeggen: ik zat ernaast, sorry, je hebt gelijk, het bestaat toch? Want je bent superstellig en nu zeg je opeens dat je eigenlijk geen idee had. Waarom beweer je dan eerst bij hoog en bij laag dat je weet hoe het zit :shock:

Dus je schrijft nu letterlijk dat er kwaad is, waardoor we kunnen zeggen dat jij ook van de appel hebt gegeten?
Hoe ga je dat herstellen?


Wij hebben er deel aan doordat Adam en Eva ervan aten en het kwaad in de wereld kwam en in ons hart en daardoor is het ook onderdeel van onze wereld en ons leven. En wij gaan dat niet herstellen. God doet dat. Daarom kwam Jezus.


Daar wil ik niet perse iets over vertellen. Persoonlijke medische informatie van mij is naar mijn idee ook niet nodig om mijn berichten te begrijpen.


Zelf weten, maar als mensen je hier totaal niet volgen, vinden dat je allerlei dingen roept die totaal niet kloppen, er niet met je valt te praten, je gevolgtrekkingen doet waar geen logica in zit, je dingen heel stellig zegt en als er wordt doorgevraagd blijk je totaal geen kennis van het onderwerp te hebben, ja zelfs zo dat mensen zich afvragen of je niet aan de drugs bent zou je kunnen afwegen of je misschien toch iets minder te begrijpen denkt dan je zelf denkt. En iets over de achtergrond vertellen kan dan wel helpen.

Die heb ik niet zelf bedacht, maar uit woordenboeken overgenomen.


Onzin, ik heb de grootste woordenboeken geraadpleegd en ze zeggen allemaal: jezelf in het centrum / middelpunt plaatsen.

Persoonlijk heb ik juist het gevoel dat er op mijn berichten niet inhoudelijk wordt gereageerd door jou.
Omdat het gevoel wederzijds lijkt te zijn, denk ik dat het beter is als we even niet meer op elkaar reageren.


Probleem is dat als je dat doet bij iedereen die je niet begrijpt, het snel stil wordt onder jouw reacties. Ik heb heel wat reacties geplaats, met veel geduld gereageerd, heel veel onjuiste aannames en gevolgtrekkingen weerlegd enz.
Laatst gewijzigd door Marnix op 07 feb 2024 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor hans0166 » 06 feb 2024 21:49

Neon schreef:Wat is de strekking van zo'n uitspraak?

Betreft het niet gehoord worden, daar kan ik in meevoelen. :wink:

Oh ja, dat vleugje ketterij.. Hoe zie je dat?


De strekking is dat je de bijbel niet voor je karretje moet spannen. Gequote teksten ter ondersteuning van een mening zijn in context zélden overeenkomstig.

Hoe je reageert op de algemene opmerking over mensen die zich hier menen niet gehoord te worden laat zien dat je het niet begrijpt.

Dat vleugje ketterij zie ik niet als zodanig, het is voor mij overtuiging dat het goed is, maar ongepast om er hier al teveel op in te gaan, dat is in strijd met de forumregels.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten