Geen woorden maar daden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 05 feb 2024 19:35

woutersebel schreef:Dat ligt eraan denk ik, wie de rechter precies is. De rechter van Wit-Rusland zou mensen wel beoordelen volgens de wet van dat land. Afhankelijk van wat men als z'n eigen regels bedenkt, en afhankelijk van wie de rechter is, kan er wel of geen oordeel over getrokken worden.
Toch? Of schrijf ik hier iets wat incorrect is?

Op zich wordt deze discussie gevoerd in het topic 'theorie van trinity'.
Wel terechte vragen overigens, zelf weet ik ook nog niet zeker wat de definitie van een persoon precies inhoud.
Eigenlijk zou er geen verschil zijn tussen de maker en zijn schepselen (andere mensen) als we de vergelijking van de boom en de appel gebruiken.
Voor de IT'ers kan de vergelijking dienen dat de realiteit eigenlijk een distributed cloud computing systeem is, waar wij deel van uitmaken.
Adam had voor de appel nog geen eigen CPU en RAM memory, maar had dat na de appel waarschijnlijk wel.
Maar goed, als wij een bestand zijn op de harde schijf die God is, dan kan men redetwisten of dat bestand nou wel of niet God is.
Je begrijpt wat ik bedoel hopelijk. Vermoedelijk kunnen we deze discussie beter in het andere topic voortzetten.

Persoonlijk ken ik God nog niet bijzonder goed inderdaad, en weet ik ook niet wat hij precies wil.
Dat is een puntje dat bij mij nog ontwikkeld moet worden denk ik.
Op zich zou je kunnen zeggen, dat gezien de eenheid, de wil van God de wil de van de zoon is en vice versa.
Dus dan zouden we kunnen schrijven; als ik zin heb om te schaken, dan is dat ook de wil van God.
Maar goed, uiteraard valt hier ook veel op aan te merken. Beter naar het trinity topic verplaatsen denk ik.


woutersebel!
Je Maker verdraagt je nog. Maar dat kan elk moment over zijn. Dan zul je persoonlijk meteen al voor Zijn rechterstoel staan. Voor de rechterstoel van je Maker die je nu gewaarschuwt heeft en je Zijn Weg gewezen heeft. Je kunt je blijven verstoppen in je filosofische loopgraven maar dat zal je niet redden!

Want Die Jezus Die ons God heeft verklaard. Die jou verteld heeft dat je opnieuw geboren moet worden en dat je anders Zijn Koninkrijk niet kan zien en niet kan binnen gaan. Die getuigd heeft dat God alzo lief Zijn wereld gehad heeft dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft. Nu nog om te behouden. Maar straks om te oordelen. Heeft ook gesproken: Als je niet in Mij geloofd, ben je nu al verloren. Je gaat niet verloren maar je bent nu al verloren. En je wilt tot Mij niet komen. Je wil niet in het Licht komen omdat je werken boos zijn.
En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom. En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet. En Jezus, Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastelijk.
Laatst gewijzigd door Yada op 07 feb 2024 12:37, 3 keer totaal gewijzigd.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 05 feb 2024 19:42

woutersebel schreef:Helemaal mee eens Neon. Hoorde eens van een leraar ergens, dat als je een zin bijv. met iets als 'men' begint, het minder egocentrischer klinkt dan bijv. met 'ik vind dit', en 'ik vindt dat'. Maar zijn er situaties denkbaar waar het woordje 'ik' toch de enige oplossing is? Als we bijvoorbeeld tegen iemand zeggen: 'men maakt de huiskamer schoon', dan heeft dat een andere inhoud dan 'ik maak de huiskamer schoon'. Op de manier dat het dan toch specifieker wordt aangeduid; welk onderdeel van 'men' die taak dan uitvoert?

Dit gebeurd ook in refokringen ja. Maar het gaat om de inhoud van de woorden. Of het godsdienstige gepraat nog altijd draait om het 'ik'.
- Mijn bevinding
- Ben ik wel behouden?
- Is het bij mij wel waar?
- Ik heb het zo geleerd
- Mijn redding
- Mijn geloof
- Mijn heiligmaking

Zo kun je je hele leven ook om jezelf blijven draaien... of daarin te veel gehouden worden...
(Ik zeg niet dat je niet jezelf mag onderzoeken. Daar roept Christus toe op in Zijn Woord. Maar als het grotendeels hierom draait is het nog steeds om je 'ik') Blijf jij er daarom maar bij weg. Ook in je filosofische loopgraven.
Laatst gewijzigd door Yada op 05 feb 2024 20:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 05 feb 2024 20:07

Neon schreef:Wat een gedoe met dat verbrijzelen. En dan ook nog behagen daarin. Ik lees het OT niet, en ik weet nu weer waarom.
(...)
Hierin herken ik wél de boodschap van het NT.
Maar tjonge.. wat een taal :mrgreen:
(...)
Het is een serieuze zaak Hem te volgen, en het is aan de sterken om het geloof trouw te blijven.

Jullie geven me wel veel werk. :mrgreen:

Weet je wel zeker dat je de juiste Jezus volgt Neon? :idea:
Zelfs de dwaze maagden haden olie in hun lampjes hoor...

Want DE Jezus zegt:
- "Onderzoekt de Schriften, want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen."
- En Hij zeide tot hen: "Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes en de Profeten en Psalmen."
- "Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven."
- "Doch Abraham zeide tot hem: Indien zij Mozes en de Profeten niet horen, zo zullen zij ook, al ware het dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen."

Want als je 'perongeluk' een andere Jezus volgt dan zul je wel verrast zijn als je voor Hem staat.
Weet je dan wel naar welke maatstaven Hij je zal oordelen en of Hij je kent?
Daarom staan er ook zoveel waarschuwingen in het NT:

"Want indien degene die komt, een anderen Jezus predikte, dien wij niet gepredikt hebben, of indien gij een anderen geest ontvingt, dien gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, zo verdroegt gij hem met recht..."

"Indien iemand een andere leer leert, en niet overeenkomt met de gezonde woorden van onzen Heere Jezus Christus, en met de leer die naar de godzaligheid is, Die is opgeblazen en weet niets, maar hij raast omtrent twistvragen en woordenstrijd; uit welke komt nijd, twist, lasteringen, kwade nadenkingen,..."

"...Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen, en het zwakke Gods is sterker dan de mensen. (...) En het onedele der wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, teniet zou maken;..." De Jood en de Griek.
Laatst gewijzigd door Yada op 05 feb 2024 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 05 feb 2024 20:10

Yada schreef:Jullie geven me wel veel werk. :mrgreen:

Weet je wel zeker dat je de juiste Jezus volgt Neon? :idea:
Zelfs de dwaze maagden haden olie in hun lampjes hoor...

Want DE Jezus zegt:
- "Onderzoekt de Schriften, want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen."
- En Hij zeide tot hen: "Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes en de Profeten en Psalmen."
- "Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven."
- "Doch Abraham zeide tot hem: Indien zij Mozes en de Profeten niet horen, zo zullen zij ook, al ware het dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen."

Want als je 'perongeluk' een andere Jezus volgt dan zul je wel verrast zijn als je voor Hem staat.
Weet je dan wel naar welke maatstaven Hij je zal oordelen en of Hij je kent?
Daarom staan er ook zoveel waarschuwingen in het NT:

"Want indien degene die komt, een anderen Jezus predikte, dien wij niet gepredikt hebben, of indien gij een anderen geest ontvingt, dien gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, zo verdroegt gij hem met recht..."

"Indien iemand een andere leer leert, en niet overeenkomt met de gezonde woorden van onzen Heere Jezus Christus, en met de leer die naar de godzaligheid is, Die is opgeblazen en weet niets, maar hij raast omtrent twistvragen en woordenstrijd; uit welke komt nijd, twist, lasteringen, kwade nadenkingen,..."

"...Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen, en het zwakke Gods is sterker dan de mensen. (...) En het onedele der wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, teniet zou maken;..."


Dan heb ik een vraag aan jou; lees je mijn berichten wel?

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 05 feb 2024 20:16

Neon schreef:Dan heb ik een vraag aan jou; lees je mijn berichten wel?
Ja, dubbel. De zwarte letters en de witte ruimte. Maar kwordt er ‘n bietje scheel van. Ben niet zo slim. Dus reageer ik maar op sommige dingen. En we hebben tenslotte een gordel nodig ter bescherming.
Laatst gewijzigd door Yada op 05 feb 2024 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 05 feb 2024 20:17

Yada schreef:Ja, dubbel. De zwarte letters en de witte ruimte.


En dan toch die vragen?

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor woutersebel » 05 feb 2024 20:44

Marnix schreef:Je zegt: "Is het niet de wil van God dat wij onze egocentrische perspectief behouden?" maar je onderbouwt niet waarom dat Gods wil zou zijn. En in de Bijbel staat het tegenovergestelde. Dus je onderbouwt het niet en je beweert het tegenovergestelde van wat de Bijbel zegt.


Christelijke bronnen beschrijven wel degelijk dat zaken zoals zelfmoord en meditatie afgekeurd worden, zodat het egocentrische perspectief behouden blijft. Op zich kan ik wel wat onderbouwing bedenken, maar waarom zou ik verantwoordelijk zijn voor de onderbouwing van bijv. de 10 geboden van Mozes? De bijbel schrijft zeker niet het tegenovergestelde.

Marnix schreef:Ik heb het in ruim 40 jaar nog nooit iemand horen adviseren of er uberhaupt over horen praten, op hou na. Jij hebt het iedere keer over "het verwijderen van kennis" maar ik hoor daar nooit andere mensen over.


Als mensen op dit forum berichten plaatsen zoals: Adam had geen kennis mogen vergaren, het opgeven van de aardse natuur, etc., dan is dat eigenlijk hetzelfde, maar met andere woorden.

Marnix schreef:Ho, eventjes eerlijk blijven. Je zei niet EGO-perspectief, je zei EGOCENTRISCH perspectief. Dat is wat je letterlijk hebt gezegd. Dus niet een IK-perspectief maar een ik-centraal-perspectief. Ik hoef jou niet te vertellen dat het verschillen tussen beiden enorme groot is. Dat het nogal uitmaakt of je ook aan jezelf denkt, of dat je jezelf in het centrum zet en alles om jou moet draaien.


Egocentrisch perspectief zei ik ja, met de definitie die ik in mijn vorige bericht beschreef.
Maar ja, blijft een woordenspelletje dit. We kunnen zeggen dat egocentrisch betekent 'vanuit een bepaald ik-punt', of dat egocentrisch betekent 'alles moet om mij draaien'. Hoewel ik moet toegeven de bijvoeglijke naamwoorden 'ego en centrisch', zorgvuldiger gekozen hadden moeten worden, gezien de mogelijke incorrecte interpretaties.

Yada schreef:De Heere Jezus zegt: Wie zijn leven zal willen behouden die zal het verliezen. En die zijn leven zal verliezen, om Mij, die zal het behouden...

"Gedenkt aan de vrouw van Lot. Zo wie zijn leven zal zoeken te behouden, die zal het verliezen; en zo wie hetzelve zal verliezen, die zal het in het leven behouden."

"En Hij zeide tot allen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis dagelijks op, en volge Mij. Want zo wie zijn leven behouden wil, die zal het verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal het behouden. Want wat baat het een mens, die de gehele wereld zou winnen, en zichzelven verliezen, of schade zijns zelfs lijden?"

Het gaat erom of je zelf nog de koning bent van je hart en leven of dat de Heere Koning is van je hart en leven. Door wie/Wie wordt je geregeerd. Daarom zegt Hij: Bekeer je! Want het Koninkrijk van God is nabij gekomen.


Ach ja, naar mijn mening is het zoals ze zeggen; uw wil geschiede op aarde zoal in de hemel. De heer regeert de aarde en dus ook mij.
Zelf snap ik het niet helaas. Waarom zou een mens dat wil blijven leven moeten doodgaan? Ik mis een beetje context wat dit betreft vermoed ik.

Yada schreef:woutersebel!
Je Maker verdraagt je nog. Maar dat kan elk moment over zijn. Dan zul je persoonlijk meteen al voor Zijn rechterstoel staan. Voor de rechterstoel van je Maker die je nu gewaarschuwt heeft en je Zijn Weg gewezen heeft. Je kunt je blijven verstoppen in je filosofische loopgraven maar dat zal je niet redden!


Moet helaas zeggen dat mij persoonlijk meerdere wegen gewezen zijn. Zo simpel is het dus niet.
Op zich is het niet mijn intentie om me achter dergelijke discussies te verstoppen.
Helaas zijn deze discussies soms wel noodzakelijk. De discussie m.b.t. de theorie van trinity heeft mij bijv. persoonlijk geholpen om te verklaren waarom gebeurtenissen m.b.t. autonomie en privacy gebeuren in deze realiteit. Om nog maar te zwijgen over hoe de andere discussies praktische hulp kunnen bieden bij iemand die recentelijk gelovig is geworden. Op een bepaalde manier, hebben ze me al gered.

Excuses, ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je bericht van 05 19:42. Kan je het misschien anders verwoorden?

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Psalm » 05 feb 2024 21:46

Yada schreef:Dit gebeurd ook in refokringen ja. Maar het gaat om de inhoud van de woorden. Of het godsdienstige gepraat nog altijd draait om het 'ik'.
- Mijn bevinding
- Ben ik wel behouden?
- Is het bij mij wel waar?
- Ik heb het zo geleerd
- Mijn redding
- Mijn geloof
- Mijn heiligmaking

Zo kun je je hele leven ook om jezelf blijven draaien... of daarin te veel gehouden worden...
(Ik zeg niet dat je niet jezelf mag onderzoeken. Daar roept Christus toe op in Zijn Woord. Maar als het grotendeels hierom draait is het nog steeds om je 'ik') Blijf jij er daarom maar bij weg. Ook in je filosofische loopgraven.


God heeft de mens geschapen naar Zijn beeld. Hij wil gemeenschap met ons. Dat betekent dus niet dat wij onszelf volledig weg moeten redeneren. In de Psalmen gaat het ook vaak om de nood van de mensen. Daarnaast is de samenvatting van de wet dat wij God lief moeten hebben boven alles en de naasten als onzelf. Dat betekent dus dat wij God moeten lief hebben boven onzelf en de naaste even lief moeten hebben als onzelf. Dat geeft al aan dat "ik" volledig weggevaagd moet worden. Ons "ik" moet wel Gode gelijkvormig worden.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 05 feb 2024 21:59

Yada schreef:Ja, dubbel. De zwarte letters en de witte ruimte. Maar kwordt er ‘n bietje scheel van. Ben niet zo slim. Dus reageer ik maar op sommige dingen. En we hebben tenslotte een gordel nodig ter bescherming.


Tja.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor hans0166 » 05 feb 2024 22:18

Neon schreef:Wat is jouw visie hierin?


mijn punt is dat je wel over de openingsposter spreekt, maar niet met hem, maar met een ander.

Mijn visie doet niet zo terzake, die is Reformatorisch Katholiek met hier en daar wat Vrijzinnigheid en een vleugje ketterij, dus die laat ik meestal maar een beetje rusten op de achtergrond terwijl op het forum rondhang.

Maar kan het niet zo goed tegen wanneer er citaten uit de schrift gebruikt worden, geheel buiten context getrokken worden en voor validatie van een eigen overtuiging gequote worden. Dat is het boek laten buikspreken.
Leer het boek eerst maar eens kénnen, niet alleen maar weten.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 05 feb 2024 22:23

hans0166 schreef:mijn punt is dat je wel over de openingsposter spreekt, maar niet met hem, maar met een ander.

Mijn visie doet niet zo terzake, die is Reformatorisch Katholiek met hier en daar wat Vrijzinnigheid en een vleugje ketterij, dus die laat ik meestal maar een beetje rusten op de achtergrond terwijl op het forum rondhang.

Maar kan het niet zo goed tegen wanneer er citaten uit de schrift gebruikt worden, geheel buiten context getrokken worden en voor validatie van een eigen overtuiging gequote worden. Dat is het boek laten buikspreken.
Leer het boek eerst maar eens kénnen, niet alleen maar weten.


Grote woorden Hans. Maar niet jouw visie over het topic-onderwerp willen uitdragen, terwijl je het mij kwalijk neemt dat ik verschillende meningen hierover neerschrijf, met ondersteuning van teksten. Dat is vaak zeer wenselijk juist omdat het ondersteunt.

Dat het irriteert dat het mogelijk niet overeenkomt met jouw visie, je ként het boek waarschijnlijk al, maakt een discussie mogelijk.

Maar rondhangen blijven mag natuurlijk ook.

Wel vraag ik mij af wat je met een vleugje ketterij bedoelt.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 06 feb 2024 00:13

woutersebel schreef:Christelijke bronnen beschrijven wel degelijk dat zaken zoals zelfmoord en meditatie afgekeurd worden, zodat het egocentrische perspectief behouden blijft. Op zich kan ik wel wat onderbouwing bedenken, maar waarom zou ik verantwoordelijk zijn voor de onderbouwing van bijv. de 10 geboden van Mozes? De bijbel schrijft zeker niet het tegenovergestelde.

Onze God is de God van het leven. Hij is de Beschermer van het leven. Dat kun je juist zien in de 10 geboden. Hij neemt het leven in bescherming juist OMDAT Hij weet dat wij dat niet meer doen. En kijk eens naar Kaïn. Zijn broertje vermoord en nog een grote mond ook. Toch neemt God hem in bescherming. Hij mag niet gewroken worden. Gij zult niet doden eist Hij. Ook jezelf niet want Hij weet hoe kostbaar jouw leven is.

Tegelijkertijd zie je in de wetten van Zijn volk Israël dat Hij het leven en het zwakke in bescherming neemt door zeer strenge wetten(doodstraf) te geven om af te schrikken. Zodat mensen nog wel eens 100x zouden nadenken voordat ze een verschrikkelijk voornemen uit hun hart/uit hun gedachten ook ten uitvoer zouden brengen.

Omdat Hij zo goed weet wat er nu in ons hart leeft en dat iets wat in onze ogen zo’n klein foutje lijkt zal uitmonden in een ramp voor de hele wereld. Bijvoorbeeld het niet eren van je vader en moeder. In sommige gevallen stond daar toen de doodstraf op. Juist om de heiligheid van het leven. Hij overziet de gevolgen voor je eigen leven, voor het gezin, voor de maatschappij, voor een volk en voor de wereld als je je Schepper niet in Zijn kennis van het goede volgt.

Maar zie je ook dat 10e gebod? Gij zult niet begeren… Hij gaat altijd naar de bron en dat is je hart van waaruit alles komt wat je denkt, zegt en doet. De wet die God geeft eist perfectie. Hij eist liefde vanuit je hart. Hij geeft hem niet om een beetje binnen de lijntjes te kleuren. Uiteindelijk is de wet gegeven om alle mond te stoppen. Om te laten zien wat er in jouw hart leeft.
- Gij zult geen vals getuigenis geven? Maar ik ben een leugenaar… en bedenk ik de hele dag leugens tegen mijn Maker?
Of... bedenk ik de hele dag leugens tegen mezelf om mezelf kwaad te doen?
- En heb ik echt geen andere goden recht voor het Aangezicht van mijn Maker? Waar vertrouw ik eigenlijk op in dit leven?
- Gij zult niet begeren?… Maar ik begeer de hele dag vanalles dat van m’n naaste is…
- Gij zult niet doden…maar toch denk ik aan zelfmoord?… Of... als blikken konden doden…
Vlucht nu niet weg omdat je van jezelf schrikt als je in deze spiegel kijkt. Blijf kijken. Want de Heere Jezus wil terugkijken. Dan zegt Hij: Ik ben het! Ik heb het volbracht.

Je hebt het steeds over meditatie. Wat bedoel je daar mee? De Heere wijst meditatie juist niet af. Hij moedigt je aan om niet mee te gaan in de stroom van de wereld maar om stil te worden. En Hij wijst er juist op om Zijn wet/Zijn Woord dag en nacht te overdenken en te bepeinzen. Als je Zijn Woord leest en overdenkt dan zie je dat je niet begrijpt wat Hij zegt, toch? Daarom heb je een Uitlegger nodig.

Meditatie opzich is niet iets om in hemelse sferen te komen of om beter te worden in iets. Weet ik wat ze doen in bijv. het hindoeïsme of boeddhisme... Maar Zijn Woord is er om te lezen, om op te eten en om te herkauwen zodat het jouw gaat lezen. Dat betekent dat Het gaat laten zien wat er in jouw hart is terwijl je dat niet eerder wist. Zijn woorden zijn zeer kostbaar en ze zijn het waard om te bewaren in je hart. Zijn woorden steeds heen en weer gooien in hart om ze te begrijpen is iets heel positiefs. :arrow: Maar wat ik in jouw reacties zie is dat je gedachten heel erg druk zijn! En dat ze niet blijven bij het Woord van de levende God alleen. Hoe kun je die woorden proeven en opeten als je ze steeds mengt met ingewikkelde filosofieën en valse religies?

In Genesis 24: 63 staat dat Izak aan het bidden was in het veld. In de engelse KJV staat dat hij aan het mediteren was. Eigenlijk kan echt mediteren ook niet zonder bidden. Je mediteert, voor het aangezicht van God, over Zijn wil, over Zijn Woord. Mediteren en bidden kan ook niet zonder het belijden aan je Maker dat je blind bent en dat je zonder Hem Zijn Woord niet verstaat. Dat je Zijn Licht nodig hebt om het licht te maken in je verstand en je hart. Mediteren kan ook niet zonder vragen te stellen. Zeker niet zonder vragen te stellen aan het Woord van de levende God. De Bijbel. En echt bidden is gemeenschap hebben met God.

woutersebel schreef: Als mensen op dit forum berichten plaatsen zoals: Adam had geen kennis mogen vergaren, het opgeven van de aardse natuur, etc., dan is dat eigenlijk hetzelfde, maar met andere woorden.

Nee hoor, Adam mocht heel veel kennis verzamelen. Hij mocht zich verlustigen in zijn Maker en hij mocht het werk van Zijn Maker ontdekken. En hij mocht van alle bomen eten behalve van één… Het eten van de boom van de kennis van goed en kwaad gaat niet over de normale kennis van ons verstand zoals wij daar meestal over spreken. Als je mediteert over Genesis 1-3 en uiteindelijk de tekstverwijzingen gebruikt die de kanttekeningen al voor je hebben klaar staan. Dan zul je uit de omringende verzen zien dat ‘de kennis van goed en kwaad’ over ‘het als God willen zijn’ gaat. Het gaat erover dat je jezelf op een plek zet die de jouwe niet is. Dat je zelf op de plek van je Maker wilt zitten. En als je nog verder gaat lezen zul je zien en in je hart merken dat sinds die val in Genesis 3 alle mensen op de vlucht zijn en zich willen verstoppen. Of ze het nu zelf weten of niet. Dat kun je op heel veel manieren doen. Door heel veel ‘lol’ te maken in dit leven, door heel veel spulletjes te kopen, door proberen te ontsnappen aan dit leven in verdovingen of zelfs in de dood of juist in hele mooi religieuze dingen. Maar uiteindelijk wordt je toch ingehaald. Je Maker kent je gedachten en Hij weet van te voren al wat je wilt gaan doen. Hij weet het veel beter dan jijzelf. De Bijbel is zo eerlijk. Je Maker verbergt niets van hoe het echt met je zit. Maar Hij wijst juist aan dat je op de vlucht bent en waarom je dat bent. Omdat Hij je wil lokken in een Schuilplaats. In een Vrijstad waar je kunt ontsnappen aan de straf waarvoor je op de vlucht bent.

Hij voorzegt je ook eerlijk dat er oordelen zullen komen over de hele aarde. En als je dan geen Schuilplaats hebt waarin je gebracht bent door je Maker dan zul je je verschuilen in de spelonken en steenrotsen van de bergen en zul je tot de bergen bidden dat ze op je zullen vallen en je zullen bedekken. Daarom zegt Jezus: Zoek Mij en leef! Ik ben Die Schuilplaats van God gegeven.
Ik ben Die Man Die een verberging is tegen de wind en een Schuilplaats tegen de vloed. En Hij beloofd je dorst te lessen. Wat je ook bezig heeft gehouden in dit leven. Waar je hart ook naar hijgt/dorst. Hij beloofd dat als je van Zijn water zal drinken dat je dan nooit meer dorst zal hebben. Maar dat het in je zal worden een bron, springende tot in het eeuwige leven.
Laatst gewijzigd door Yada op 06 feb 2024 11:47, 4 keer totaal gewijzigd.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 06 feb 2024 00:32

Psalm schreef:God heeft de mens geschapen naar Zijn beeld. Hij wil gemeenschap met ons. Dat betekent dus niet dat wij onszelf volledig weg moeten redeneren. In de Psalmen gaat het ook vaak om de nood van de mensen. Daarnaast is de samenvatting van de wet dat wij God lief moeten hebben boven alles en de naasten als onzelf. Dat betekent dus dat wij God moeten lief hebben boven onzelf en de naaste even lief moeten hebben als onzelf. Dat geeft al aan dat "ik" volledig weggevaagd moet worden. Ons "ik" moet wel Gode gelijkvormig worden.

Daar gaat het niet om. Het gaat om het spreken over ‘men’ en over ‘een mens’ om zo het woordje ‘ik’ te vermijden omdat er vaak wordt gewezen naar ‘die mensen die altijd spreken over ‘ik geloof’ en ‘ik heb’ etc.’ Om jezelf niet in het middelpunt zetten gebruik je vaak zulke woorden terwijl het in de praktijk dus juist de hele tijd om jezelf cirkelt.

Maar precies het voorbeeld van de Psalmen is zo mooi. Juist in je nood drijft het toch uit je ‘ik’ naar de HEERE? Heel veel Psalmen kennen zo’n omslag als je ze in hun geheel leest of zingt. Neem nu psalm 42/43. Dan spreekt hij eerst tot zijn eigen ziel maar om zichzelf op God te wijzen:

Mijn ziel, wat buig je je toch neer? En wat ben je toch onrustig? Mijn ziel, hoop op God! Omdat Hij het gebied! Hij is de menigvuldige Verlossing mijns aangezichts en mijn God! Mijn Redder is mijn God! Dan ga je Zijn lof zingen… zelfs in de nacht… omdat je ogen weer op Hem zijn.

En dan nog iets heel moois: veel Psalmen zijn in de eerste plaats van en voor Christus. Dan komt dat eigen ‘ik’ in een ander perspectief te staan. Ziende op de Auteur/Overste Leidsman en Voleinder van het geloof. De Voorzanger. De medelijdende Hogepriester.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor hans0166 » 06 feb 2024 07:07

Neon schreef:Grote woorden ...terwijl je het mij kwalijk neemt dat ik verschillende meningen hierover neerschrijf, met ondersteuning van teksten. Dat is vaak zeer wenselijk juist omdat het ondersteunt.

Dat het irriteert ....

Maar rondhangen blijven mag natuurlijk ook.

Wel vraag ik mij af ....


Het zijn geen grote woorden maar iets wat ik zie gebeuren, ik neem je ook niets kwalijk, maar je ziet je eigen zwakheid er niet in, je ondersteunt jóuw mening met bijbelcitaten, maar ze dienen alleen om jouw opvatting ondersteunen. Dat is buikspreken.

Ik heb het woord irritatie niet in de mond genomen.

Rondhangen is heel normaal op een forum, ook hier zijn honderden, mogelijk duizenden, leden die nooit zullen reageren.

Voor velen is niet reageren een noodzaak omdat hun opvattingen niet overeen komen met de regels van het forum, terwijl anderen zich niet veilig voelen of niet gehoord.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 06 feb 2024 07:50

hans0166 schreef:Het zijn geen grote woorden maar iets wat ik zie gebeuren, ik neem je ook niets kwalijk, maar je ziet je eigen zwakheid er niet in, je ondersteunt jóuw mening met bijbelcitaten, maar ze dienen alleen om jouw opvatting ondersteunen. Dat is buikspreken.

Ik heb het woord irritatie niet in de mond genomen.

Rondhangen is heel normaal op een forum, ook hier zijn honderden, mogelijk duizenden, leden die nooit zullen reageren.

Voor velen is niet reageren een noodzaak omdat hun opvattingen niet overeen komen met de regels van het forum, terwijl anderen zich niet veilig voelen of niet gehoord.


Je schreef eerder aan mij; ''Leer het boek eerst maar eens kénnen, niet alleen maar weten.''

Wat is de strekking van zo'n uitspraak? Schriftgeleerde moeten zijn voordat er een mening gegeven mag worden die ondersteund wordt met teksten?

Het zogenaamde buikspreken, het kunnen ook woorden zijn die uit het hart komen Hans en herkent in de teksten.

Betreft het niet gehoord worden, daar kan ik in meevoelen. :wink:

Oh ja, dat vleugje ketterij.. Hoe zie je dat?
Laatst gewijzigd door Neon op 06 feb 2024 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten