Geen woorden maar daden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 06 feb 2024 21:54

hans0166 schreef:De strekking is dat je de bijbel niet voor je karretje moet spannen. Gequote teksten ter ondersteuning van een mening zijn in context zélden overeenkomstig.

Hoe je reageert op de algemene opmerking over mensen die zich hier menen niet gehoord te worden laat zien dat je het niet begrijpt.

Dat vleugje ketterij zie ik niet als zodanig, het is voor mij overtuiging dat het goed is, maar ongepast om er hier al teveel op in te gaan, dat is in strijd met de forumregels.


Tjonge.. als je niet wil reageren dan mag dat ook hoor Hans.

Wat betreft discussieren of meningen ventileren, of zo men wil; getuigen van het geloof zijn de reacties van en met woutersebel meer open, hoe warrig zijn conclusies ook zijn, dan reacties vanuit en met de vastgeroeste overtuigingen, met belerend gedrag en de ander op zijn plek willen zetten. En die plek is uiteraard ver buiten de vermeende veiligheid van de eigen overtuiging.

De wapenrusting Gods wordt van binnenuit opgebouwd opdat de in-eigen-god, de ego's, deze wapenrusting niet misbruiken om de mens vast te willen houden aan de wereld.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor hans0166 » 07 feb 2024 11:48

Neon schreef:Tjonge.. wereld.


dit is nou precies waarom ik niet in discussie ga, je pakt zaken op, maar met een heel andere golflengte, we spreken duidelijk niet dezelfde taal.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 07 feb 2024 12:48

Neon schreef: De wapenrusting Gods wordt van binnenuit opgebouwd opdat de in-eigen-god, de ego's, deze wapenrusting niet misbruiken om de mens vast te willen houden aan de wereld.
Neon, in welk opzicht vast houden aan de wereld?

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 07 feb 2024 13:16

hans0166 schreef:dit is nou precies waarom ik niet in discussie ga, je pakt zaken op, maar met een heel andere golflengte, we spreken duidelijk niet dezelfde taal.


Oké.
Laatst gewijzigd door Neon op 10 feb 2024 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 07 feb 2024 13:24

Yada schreef:Neon, in welk opzicht vast houden aan de wereld?


Het bestaanswezen van onze natuur, hart-verstand en ziel, heeft als taak om te willen overleven in deze wereld, en zal zich willen handhaven. Dat is normaal voor ons.

Totdat we tot het bewustzijn komen dat we niet van deze wereld zijn, en dan ontstaat er de strijd, of het fenomeen, van de Zoon in het vlees.

En daar gaan alle teksten over, die mij laten buikspreken (grapje), waarin deze situatie van Christus in de mens, Rom. 8, zal gaan (aan)spreken.

Het is het Joh. 17 hoofdstuk, het 1 Kor. 15 verhaal, over het aards lichaam (en bijbehorende vlees- en bloedswil, de ego's) wat zich over moet geven aan de Ander in de mens; de weder geborene, de Heere.

En dan een bijpassende tekst, voor de liefhebber, waarin vers 10 de bouwer is van de wapenrusting.

Efeze 6sv
10 Voorts, mijn broeders, wordt krachtig in den Heere, en in de sterkte Zijner macht.

11 Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 07 feb 2024 14:41

Neon schreef:Het bestaanswezen van onze natuur, hart-verstand en ziel, heeft als taak om te willen overleven in deze wereld, en zal zich willen handhaven. Dat is normaal voor ons. Totdat we tot het bewustzijn komen dat we niet van deze wereld zijn, en dan ontstaat er de strijd, of het fenomeen, van de Zoon in het vlees. En daar gaan alle teksten over, die mij laten buikspreken (grapje), waarin deze situatie van Christus in de mens, Rom. 8, zal gaan (aan)spreken.

Het is het Joh. 17 hoofdstuk, het 1 Kor. 15 verhaal, over het aards lichaam (en bijbehorende vlees- en bloedswil, de ego's) wat zich over moet geven aan de Ander in de mens; de weder geborene, de Heere.

En dan een bijpassende tekst, voor de liefhebber, waarin vers 10 de bouwer is van de wapenrusting.

Efeze 6sv
10 Voorts, mijn broeders, wordt krachtig in den Heere, en in de sterkte Zijner macht. 11 Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.

Maar hoe misbruik je de wapenrusting om de mens vast te houden aan de wereld?

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 07 feb 2024 14:55

Yada schreef:Maar hoe misbruik je de wapenrusting om de mens vast te houden aan de wereld?


Er is misbruik wanneer er gemeend wordt de wapenrusting te hanteren, terwijl misleiding de leiding heeft. En wat dan bewapend wordt is bijvoorbeeld de overtuiging van het 'ik' dat zich verschuilt voor het Licht.

Dus de wapenrusting Gods, kan alleen uit de uitrusting vanuit Geest zijn, of de kracht des Heere zogezegd.

Het misbruiken bestaat uit het zich verschuilen achter de letter van de wapenrusting door het 'ik' dat zich verheven voelt.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 07 feb 2024 15:04

Neon schreef:Er is misbruik wanneer er gemeend wordt de wapenrusting te hanteren, terwijl misleiding de leiding heeft. En wat dan bewapend wordt is bijvoorbeeld de overtuiging van het 'ik' dat zich verschuilt voor het Licht.

Dus de wapenrusting Gods, kan alleen uit de uitrusting vanuit Geest zijn, of de kracht des Heere zogezegd.

Het misbruiken bestaat uit het zich verschuilen achter de letter van de wapenrusting door het 'ik' dat zich verheven voelt.

Aha, duidelijk. Bedankt. Ja, ik ook als individu maar juist ook gezamelijk (als Lichaam).

Voorts, mijne broeders, wordt krachtig in den Heere en in de sterkte Zijner macht. Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht. Daarom, neemt aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven.

- Staat dan, uw lendenen omgord hebbende met de waarheid,
(Dus niet: In (blinde) 'paniek' omringen met waarheden uit het Woord wanneer er iets 'verdachts'/Licht op je weg komt waardoor de fijne gedachten over jezelf en de uitbreiding/voorplanting van je ego gekwetst worden?
Maar wel: De Waarachtige en getrouwe Getuige en Zijn leer aandoen, door de Heilige Geest, tot bescherming van de rommelde ingewanden/ het gevoelen en tot uitbreiding/voorplanting van Zijn gezin. Niet mijn gevoel is de waarheid maar Hij is de Waarheid. De Waarachtige. Zijn Woord is de waarheid. Je gevoelens moeten langs Zijn Liniaal geleegd worden.


- en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid,
(Dus niet: Een panser aantrekken om je hart te sluiten voor anderen en voor Zijn Woord om jezelf als 'kind van God' te kunnen handhaven? Of om boven anderen te staan: Je kunt mij niet treffen want ik heb Zijn gerechtigheid?
Maar wel: Om je dicht bij Christus te houden zodat Hij je eerste/hoogste liefde is. Zodat je mag blijven ademen in Zijn witte en rode gerechtigheid, niet hebbende mijn gerechtigheid. Niets te zijn. Dan kan je/ons hart blijven kloppen en met Zijn innerlijke ontferming bewogen zijn met Zijn/onze vijanden.)


- En de voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes;
(Dus niet: De beste willen zijn in het verkondigen van het meest zuivere of meest ruime Evangelie? Of het Evangelie brengen omdat het erbij hoort/verwacht wordt? Het meest zuivere Evangelie brengen om te twisten? Of tot jezelf spreken van vrede en geen gevaar om op je eigen godsdienstige manier voort te gaan in ('ootmoedige') vermetelheid?
Maar wel: Vrijmoedig achter de Vredevorst aan omdat Hij zorgt dat Zijn welbehagen voorgaat/voortloopt. "Een iegelijk dan die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is." "Doch wanneer zij u leiden zullen om u over te leveren, zo zijt tevoren niet bezorgd wat gij spreken zult, en bedenkt het niet; maar zo wat u in die ure gegeven zal worden, spreekt dat; want gij zijt het niet die spreekt, maar de Heilige Geest" Omdat je weet de schrik des Heeren en omdat de liefde van Christus dringt.)


- Bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen.
(Dus niet: Jezelf voor alles verstoppen met je geloof en de strijd om Zijn Koninkrijk (in je hart, leven en de wereld) niet aangaan (zodat er bijna geen opwas is)? Of zelf een geloof aannemen waarmee je je verstopt voor het levende Licht dat schijnt uit de gebroken vaten van de ware gelovigen en je zo verdedigd tegen de pijlen van het alles ontblotende en ontwapenende Evangelie?
Maar wel:Achter het levende Schild aankomen. Die de Auteur, de Kapitein en Voleinder van het geloof is. Hij heeft het geloof in mijn hart geschreven en zal Zijn werk voor mij voleindigen. Door Wie wij de toegang hebben tot de Vader die ons Zelf lief heeft en de belofte dat Zijn Geest eeuwig bij me zal blijven. Met het gelovige gebed: Verlaat niet wat Uw hand begon, O Levensbron wil bijstand zenden!)


- En neemt den helm der zaligheid,
(Dus niet: Om, zonder de Heilige Geest/ het Onderpand, jezelf lekker te maken/ te troosten met een bepaalde toekomst om zo dit (moeilijke) leven door te komen terwijl je tendiepste voor jezelf blijft leven en je eigen gedachten blijft vasthouden?
Maar wel: Om getroost te leven door het Onderpand en om de werkelijkheid voor ogen te houden. Het beschermd je gedachten en kruisigt juist het 'ik' met z'n eigen toekomstplannen en doet roemen in de verdrukkingen, wetende dat de verdrukking lijdzaamheid werkt, En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop; En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.)


- en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord;
(Dus niet: Om vlees en bloed neer te sabelen waneer de wortel van bitterheid uitspruit? Of om te gebruiken om een bepaalde leer of levenststijl te verdedigen? Of om het onklaar te maken als we in onze tijd iets anders gevoelen?
Maar wel: In de verzoekingen door Zijn Geest geleerd te gebruiken: "Er staat geschreven!" Individueel maar ook als Lichaam. Om Hem aan boord te hebben als de Loods Die de klippen onder water kent. En het Profetisch Woord: het juiste woord op de juiste tijd. Door te wandelen door Zijn Geest: "De Heere HEERE heeft Mij een tong der geleerden gegeven, opdat Ik wete met den moede een woord te rechter tijd te spreken; Hij wekt allen morgen, Hij wekt Mij het oor, dat Ik hore, gelijk die geleerd worden."


Met alle bidding en smeking biddende te allen tijde in den geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen; En voor mij, opdat mij het woord gegeven worde in de opening mijns monds met vrijmoedigheid, om de verborgenheid des Evangelies bekend te maken; Waarover ik een gezant ben in een keten, opdat ik in hetzelve vrijmoediglijk moge spreken, gelijk mij betaamt te spreken.
Laatst gewijzigd door Yada op 09 feb 2024 13:25, 13 keer totaal gewijzigd.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 07 feb 2024 15:48

Yada schreef:Aha, duidelijk. Bedankt.


:) Graag gedaan

Betreft het ''dus niet'' is het inderdaad waar ik op doelde met misbruiken.

Je hebt er een heel werkstuk van gemaakt! Blij dat ik even gewacht heb met reageren (12 keer gewijzigd :P )

Waar staat dit geschreven;

"Er staat geschreven!" Individueel maar ook als Lichaam. Om Hem aan boord te hebben als de Loods Die de klippen onder water kent. En het Profetisch Woord: het juiste woord op de juiste tijd. Door te wandelen door Zijn Geest: "De Heere HEERE heeft Mij een tong der geleerden gegeven, opdat Ik wete met den moede een woord te rechter tijd te spreken; Hij wekt allen morgen, Hij wekt Mij het oor, dat Ik hore, gelijk die geleerd worden."

want dat kan ik niet precies vinden.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 09 feb 2024 11:05

Neon schreef::) Graag gedaan

Betreft het ''dus niet'' is het inderdaad waar ik op doelde met misbruiken.

Je hebt er een heel werkstuk van gemaakt! Blij dat ik even gewacht heb met reageren (12 keer gewijzigd :P )

Waar staat dit geschreven;

"Er staat geschreven!" Individueel maar ook als Lichaam. Om Hem aan boord te hebben als de Loods Die de klippen onder water kent. En het Profetisch Woord: het juiste woord op de juiste tijd. Door te wandelen door Zijn Geest: "De Heere HEERE heeft Mij een tong der geleerden gegeven, opdat Ik wete met den moede een woord te rechter tijd te spreken; Hij wekt allen morgen, Hij wekt Mij het oor, dat Ik hore, gelijk die geleerd worden."

want dat kan ik niet precies vinden.


:D Ja, m'n reacties zijn een soort van 'levende' stukjes tekst. Dat gaat de hele dag door vanbinnen. Maar zo moet je ze wel blijven lezen :lol: Soms probeer ik een record te vestigen... Maar er zaten heel veel vragen in m'n werkstuk...

Mattheus 4:10 Waar de Heere Jezus, van de Geest, weggeleidt werd in de woestijn om verzocht te worden van de duivel. En waar Hij direct de verzoekingen doorzag (waar nu precies het punt zat waar de duivel Hem wilde laten struikelen) en ze meteen pareerde met het Zwaard van de Heilige Geest, dat is het Woord. "Er staat geschreven." .. in het Oude Testament... Zo is Hij de oversten Leidsman/Kapitein/Loods van het geloof. De klippen zijn de rotsen onder water waarop het schip kan stuklopen. Soms steekt er een topje boven water uit maar de diepte er van kun je niet inzien. Soms liggen ze geheel onderwater. De gevaren/verzoekingen voor de kerk.

Een lichaam wordt bekleed met een hele wapenrusting. Maar als er een lid van het lichaam een ontsteking heeft dan is er gevaar voor het hele lichaam. (Mattheus 7:15, Handelingen 9:4; 20:27-35; 2 Petrus 2:1...19; 1 Johannes 4:1; Efeze 4; Hebreeën 4 en 10; 1 Thessalonicenzen 5:11; Openbaringen 2-3 etc.)

-----

Jesaja 50 geeft zoveel inzicht in het leven, het doel en de kracht van de Heere Jezus:
Hoe Hij de Gezalfde is.
Hoe Hij elke morgen door Zijn Vader gewekt werd.
Hoe Hij zo volkomen gehOORzaam is.
Hoe Hij doorgaat.
Zijn geloof...

ALZO zegt de HEERE: Waar is de scheidbrief van ulieder moeder, waarmede Ik haar weggezonden heb? Of wie is er van Mijn schuldeisers, aan wien Ik u verkocht heb? Zie, om uw ongerechtigheden zijt gij verkocht, en om uw overtredingen is uw moeder weggezonden. Waarom kwam Ik, en er was niemand? Waarom riep Ik, en niemand antwoordde? Is Mijn hand dus gans kort geworden, dat zij niet verlossen kan? Of is er in Mij geen kracht om uit te redden?

Zie, door Mijn schelding maak Ik de zee droog, Ik stel de rivieren tot een woestijn, dat haar vis stinkt, omdat er geen water is, en sterft van dorst. Ik bekleed den hemel met zwartheid, en stel een zak tot zijn deksel.

De Heere HEERE heeft Mij een tong der geleerden gegeven, opdat Ik wete met den moede een woord te rechter tijd te spreken; Hij wekt allen morgen, Hij wekt Mij het oor, dat Ik hore, gelijk die geleerd worden. De Heere HEERE heeft Mij het oor geopend, en Ik ben niet wederspannig, Ik wijk niet achterwaarts. Ik geef Mijn rug dengenen die Mij slaan, en Mijn wangen dengenen die Mij het haar uitplukken; Mijn aangezicht verberg Ik niet voor smaadheden en speeksel. Want de Heere HEERE helpt Mij, daarom word Ik niet te schande; daarom heb Ik Mijn aangezicht gesteld als een keisteen, want Ik weet dat Ik niet zal beschaamd worden.

Hij is nabij Die Mij rechtvaardigt; wie zal met Mij twisten? Laat ons tezamen staan. Wie heeft een rechtszaak tegen Mij? Hij kome herwaarts tot Mij. Zie, de Heere HEERE helpt Mij; wie is het die Mij zal verdoemen?* Zie, zij zullen altemaal als een kleed verouden, de mot zal hen eten.

Wie is er onder ulieden, die den HEERE vreest, die naar de stem Zijns Knechts hoort? Als hij in de duisternissen wandelt en geen licht heeft, dat hij betrouwe op den Naam des HEEREN en steune op zijn God.

Zie, gij allen die een vuur aansteekt, die u met spranken omgordt: wandelt in de vlam van uw vuur en in de spranken die gij ontstoken hebt. Dat geschiedt u van Mijn hand, in smart zult gijlieden liggen.

O, en 51 ook natuurlijk... Ach, Jesaja is ook één geheel.

* Romeinen 8:28-39
------

Profetisch is ook een woord precies gepast voor dat moment. Zoals de Heere tijdens de verzoeking de duivel ook pareerde met een woord dat precies gepast was en de duivel voor een tijd van Hem moest wijken. Een extra beeld: zoals David 5 gladde steentjes zocht die daar in de beek gelegen hadden. Daar was al veel water overheen gestroomd... En van die 5 nam hij er één. Raak. (Oja, dat hoort er bij: de Heere kan mikken...) (Daarom moet ik iets vaker m'n vingers houden...)

Jesaja 30: En uw oren zullen horen het woord Desgenen Die achter u is, zeggende: Dit is de weg, wandelt in denzelven; als gij zoudt afwijken ter rechter- of ter linkerhand.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 09 feb 2024 11:49

Yada schreef::D Ja, m'n reacties zijn een soort van 'levende' stukjes tekst. Dat gaat de hele dag door vanbinnen. Maar zo moet je ze wel blijven lezen :lol: Soms probeer ik een record te vestigen... Maar er zaten heel veel vragen in m'n werkstuk...

Mattheus 4:10 Waar de Heere Jezus, van de Geest, weggeleidt werd in de woestijn om verzocht te worden van de duivel. En waar Hij direct de verzoekingen doorzag (waar nu precies het punt zat waar de duivel Hem wilde laten struikelen) en ze meteen pareerde met het Zwaard van de Heilige Geest, dat is het Woord. "Er staat geschreven." .. in het Oude Testament... Zo is Hij de oversten Leidsman/Kapitein/Loods van het geloof. De klippen zijn de rotsen onder water waarop het schip kan stuklopen. Soms steekt er een topje boven water uit maar de diepte er van kun je niet inzien. Soms liggen ze geheel onderwater. De gevaren/verzoekingen voor de kerk.

Een lichaam wordt bekleed met een hele wapenrusting. Maar als er een lid van het lichaam een ontsteking heeft dan is er gevaar voor het hele lichaam. (Mattheus 7:15, Handelingen 9:4; 20:27-35; 2 Petrus 2:1...19; 1 Johannes 4:1; Efeze 4; Hebreeën 4 en 10; 1 Thessalonicenzen 5:11; Openbaringen 2-3 etc.)

-----

Jesaja 50 geeft zoveel inzicht in het leven, het doel en de kracht van de Heere Jezus:
Hoe Hij de Gezalfde is.
Hoe Hij elke morgen door Zijn Vader gewekt werd.
Hoe Hij zo volkomen gehOORzaam is.
Hoe Hij doorgaat.
Zijn geloof...

ALZO zegt de HEERE: Waar is de scheidbrief van ulieder moeder, waarmede Ik haar weggezonden heb? Of wie is er van Mijn schuldeisers, aan wien Ik u verkocht heb? Zie, om uw ongerechtigheden zijt gij verkocht, en om uw overtredingen is uw moeder weggezonden. Waarom kwam Ik, en er was niemand? Waarom riep Ik, en niemand antwoordde? Is Mijn hand dus gans kort geworden, dat zij niet verlossen kan? Of is er in Mij geen kracht om uit te redden?

Zie, door Mijn schelding maak Ik de zee droog, Ik stel de rivieren tot een woestijn, dat haar vis stinkt, omdat er geen water is, en sterft van dorst. Ik bekleed den hemel met zwartheid, en stel een zak tot zijn deksel.

De Heere HEERE heeft Mij een tong der geleerden gegeven, opdat Ik wete met den moede een woord te rechter tijd te spreken; Hij wekt allen morgen, Hij wekt Mij het oor, dat Ik hore, gelijk die geleerd worden. De Heere HEERE heeft Mij het oor geopend, en Ik ben niet wederspannig, Ik wijk niet achterwaarts. Ik geef Mijn rug dengenen die Mij slaan, en Mijn wangen dengenen die Mij het haar uitplukken; Mijn aangezicht verberg Ik niet voor smaadheden en speeksel. Want de Heere HEERE helpt Mij, daarom word Ik niet te schande; daarom heb Ik Mijn aangezicht gesteld als een keisteen, want Ik weet dat Ik niet zal beschaamd worden.

Hij is nabij Die Mij rechtvaardigt; wie zal met Mij twisten? Laat ons tezamen staan. Wie heeft een rechtszaak tegen Mij? Hij kome herwaarts tot Mij. Zie, de Heere HEERE helpt Mij; wie is het die Mij zal verdoemen?* Zie, zij zullen altemaal als een kleed verouden, de mot zal hen eten.

Wie is er onder ulieden, die den HEERE vreest, die naar de stem Zijns Knechts hoort? Als hij in de duisternissen wandelt en geen licht heeft, dat hij betrouwe op den Naam des HEEREN en steune op zijn God.

Zie, gij allen die een vuur aansteekt, die u met spranken omgordt: wandelt in de vlam van uw vuur en in de spranken die gij ontstoken hebt. Dat geschiedt u van Mijn hand, in smart zult gijlieden liggen.

O, en 51 ook natuurlijk... Ach, Jesaja is ook één geheel.

* Romeinen 8:28-39
------

Profetisch is ook een woord precies gepast voor dat moment. Zoals de Heere tijdens de verzoeking de duivel ook pareerde met een woord dat precies gepast was en de duivel voor een tijd van Hem moest wijken. Een extra beeld: zoals David 5 gladde steentjes zocht die daar in de beek gelegen hadden. Daar was al veel water overheen gestroomd... En van die 5 nam hij er één. Raak. (Oja, dat hoort er bij: de Heere kan mikken...) (Daarom moet ik iets vaker m'n vingers houden...)

Jesaja 30: En uw oren zullen horen het woord Desgenen Die achter u is, zeggende: Dit is de weg, wandelt in denzelven; als gij zoudt afwijken ter rechter- of ter linkerhand.


Waar mijn opmerking eerder over ging, was over het misbruiken van de letter over de wapenrusting Gods door het individu, voor zichzelf; het verschuilen of verhullen van de positie van het individu hierin, het verheven ego, wat zich aangevallen voelt door ook de mogelijke toenadering van het Licht inderdaad.

Het voorbeeld van het optreden van Jezus, de Zoon, in de woestijn waar hij verzocht wordt, als laatste ultieme pogingen van de heerser van de wereld om de natuurlijke begeertesystemen van de mens alsnog te activeren of te verleiden, bewijst de volledige omkering van de begeerte; Godgericht/verbonden en volledig overgegeven aan de Geest.

De uitrusting compleet, en de wandel op de wereld, maar niet van deze wereld, begint; het Woord wordt gebracht, de Weg, de Waarheid en het Leven wordt uitgedragen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2024 16:06

Neon schreef:Waar mijn opmerking eerder over ging, was over het misbruiken van de letter over de wapenrusting Gods door het individu, voor zichzelf; het verschuilen of verhullen van de positie van het individu hierin, het verheven ego, wat zich aangevallen voelt door ook de mogelijke toenadering van het Licht inderdaad.

Het voorbeeld van het optreden van Jezus, de Zoon, in de woestijn waar hij verzocht wordt, als laatste ultieme pogingen van de heerser van de wereld om de natuurlijke begeertesystemen van de mens alsnog te activeren of te verleiden, bewijst de volledige omkering van de begeerte; Godgericht/verbonden en volledig overgegeven aan de Geest.

De uitrusting compleet, en de wandel op de wereld, maar niet van deze wereld, begint; het Woord wordt gebracht, de Weg, de Waarheid en het Leven wordt uitgedragen.


Ja. Overigens is het dan ook wel in zekere zin een contradictio in terminis. Het Woord van God is bijvoorbeeld een onderdeel van de wapenrusting maar als men de wapenrusting misbruikt, bijvoorbeeld door elkaar met de bijbel om de oren te slaan, te veroordelen enz wordt het daarmee gelijk niet meer gebruikt als wapenrusting van God maar als een wapenrusting van mensen. Maar wat je bedoelt is duidelijk!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 09 feb 2024 16:17

Marnix schreef:Ja. Overigens is het dan ook wel in zekere zin een contradictio in terminis. Het Woord van God is bijvoorbeeld een onderdeel van de wapenrusting maar als men de wapenrusting misbruikt, bijvoorbeeld door elkaar met de bijbel om de oren te slaan, te veroordelen enz wordt het daarmee gelijk niet meer gebruikt als wapenrusting van God maar als een wapenrusting van mensen. Maar wat je bedoelt is duidelijk!


Exact Marnix.

Daarom; de bouwer van de wapenrusting is Geest, door de overgave van het 'ik'. Hij moet groeien, en 'ik' kleiner worden.

Wat is het Woord van God.. De Bijbel, of de Geest.

Efeze 6sv
10 Voorts, mijn broeders, wordt krachtig in den Heere, en in de sterkte Zijner macht. 11 Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 09 feb 2024 17:10

Neon schreef:Waar mijn opmerking eerder over ging, was over het misbruiken van de letter over de wapenrusting Gods voor het individu, voor zichzelf; het verschuilen of verhullen van de positie van het individu hierin, het verheven ego, wat zich aangevallen voelt door ook de mogelijke toenadering van het Licht inderdaad.

Ik zit al een hele poos m'n hersenen te kraken over deze zin. Maar ik kan het nog niet echt concreet krijgen.
Dat je ego een knauw kan krijgen is zeker. Maar het verhullen van de positie?

Wat ik wel zat te denken. De verzoeking in de woestijn laat zien dat er verschillende soorten verzoekingen zijn:
a. En de verzoeker tot Hem gekomen zijnde, zeide: Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg dat deze stenen broden worden. Doch Hij antwoordende zeide: Er is geschreven: De mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle woord dat door den mond Gods uitgaat.
- Een verzoeking om te bewijzen dat Hij Gods Zoon is door in Eigen kracht te handelen zonder Zijn Vader. Zo één met zijn Vader. "Jezus dan antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, de Zoon kan niets van Zichzelven doen, tenzij Hij den Vader dat ziet doen; want zo wat Die doet, hetzelve doet ook de Zoon desgelijks." Verzocht om Zijn eigen honger/natuurlijke begeerte te stillen inderdaad i.p.v. Zich over te geven aan de wil van Zijn Vader.

b. Toen nam Hem de duivel mede naar de heilige stad en stelde Hem op de tinne des tempels, En zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, werp Uzelven nederwaarts; want er is geschreven, dat Hij Zijn engelen van U bevelen zal, en dat zij U op de handen zullen nemen, opdat Gij niet te eniger tijd Uw voet aan een steen aanstoot. Jezus zeide tot hem: Er is wederom geschreven: Gij zult den Heere uw God niet verzoeken.
- Weer een verzoeking om aan de duivel te bewijzen dat Hij Gods Zoon is door een vermetel vertrouwen op de bescherming van het leger van zijn Vader, zonder in Zijn Weg te zijn, zonder dat het tot nut was voor anderen.

c. Wederom nam Hem de duivel mede op een zeer hogen berg, en toonde Hem al de koninkrijken der wereld en hun heerlijkheid, En zeide tot Hem: Al deze dingen zal ik U geven, indien Gij nedervallende mij zult aanbidden. Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan; want er staat geschreven: Den Heere uw God zult gij aanbidden en Hem alleen dienen.
- Geen twijfel meer? Indien... Een verzoeking om hier en nu Zelf koning te zijn en niet te dienen verkregen door één knieval voor de vader van de leugenen. Zoals onze eerste vader in het paradijs.

Om te zien wat er in Zijn hart is. Volkomen zuiver. En geen angst. Dit is Mijn Geliefde Zoon in Wie ik al Mijn welbehagen heb. Hoort Hem. Wat een zuivere en heldere Spiegel.

d. En het volk stond en zag het aan. En ook de oversten met hen beschimpten Hem, zeggende: Anderen heeft Hij verlost; dat Hij nu Zichzelven verlosse, zo Hij is de Christus, de Uitverkorene Gods. + En ook de krijgsknechten tot Hem komende, bespotten Hem en brachten Hem edik, En zeiden: Indien Gij de Koning der Joden zijt, zo verlos Uzelven. + die gehangen waren, lasterde Hem, zeggende: Indien Gij de Christus zijt, verlos Uzelven en ons.
- Hij kon er af maar Hij bleef.

Zo kan de verzoeking hem er soms ook in zitten dat mensen, aan de hand de overste van deze wereld, Zijn kinderen kan verzoeken om te bewijzen dat ze een kind van God zijn door te prikkelen of te eisen van in principe goede zaken, (zoals gebed, barmhartigheid, ootmoedigheid, zwijgen, liefde, niet oordelen etc.) naar de geest van het Woord zijn, om hen uit de echte Wapenrusting te krijgen en de wapenrusting van het Woord wél zelf aan te nemen terwijl de Vader niet voorop gaat. Om te gaan lopen in een eigengerechtigheid. Zonder Hem. Maar soms is het ook net weer andersom... Dan probeert hij je eerst uit de Wapenrusting te krijgen/van Christus te scheiden door onjuist gebruik te suggereren omdat hij bang is voor Zijn Wapenrusting. Zodat zijn duistere werken niet in het Licht komen. Vaak kun je de werken van diabolos van te voren al aan zien komen. Dan worden er dingen verdraaid.

De Heere kent de harten en ging toch door om zondaren onder de neus van de letter te verlossen terwijl de letter toekijkt of ze Hem beschuldigen mochten of Hij iemand zou genezen. Alleen maar omdat Hij hen in hun harten ervan overtuigde dat Hij de Rechtvaardige is en zij niet. Omdat Hij bewogen was met Jeruzalem maar zij bang waren om hun eigengerechtigheid/manier van leven te moeten opgeven/overgeven.
Laatst gewijzigd door Yada op 19 feb 2024 11:34, 3 keer totaal gewijzigd.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 09 feb 2024 17:23

''Waar mijn opmerking eerder over ging, was over het misbruiken van de letter over de wapenrusting Gods voor het individu, voor zichzelf; het verschuilen of verhullen van de positie van het individu hierin, het verheven ego, wat zich aangevallen voelt door ook de mogelijke toenadering van het Licht inderdaad.''

Ik heb er wat later 'door' het individu van gemaakt, maar de strekking blijft hetzelfde; zelfbescherming ipv overgave om de uitrusting te hanteren kunnen.

Het individu als persoonlijkheid, als wezen wat wil over-leven in deze natuur. Daar had ik het al over in enkele reacties terug; de gevallen ziel/mens dat zich handhaven wil in deze natuur. Onze natuur.

Je schrijft; ''Dat je ego een knaw kan krijgen is zeker. Maar het verhullen van de positie?''

Wegduiken, verstoppen voor het Licht of de Waarheid?


Yada schreef:Ik zit al een hele poos m'n hersenen te kraken over deze zin. Maar ik kan het nog niet echt concreet krijgen.

Wat ik wel zat te denken. De verzoeking in de woestijn laat zien dat er verschillende soorten verzoekingen zijn:
a. En de verzoeker tot Hem gekomen zijnde, zeide: Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg dat deze stenen broden worden. Doch Hij antwoordende zeide: Er is geschreven: De mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle woord dat door den mond Gods uitgaat.
- Een verzoeking om te bewijzen dat Hij Gods Zoon is door in Eigen kracht te handelen zonder Zijn Vader. Zo één met zijn Vader. "Jezus dan antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, de Zoon kan niets van Zichzelven doen, tenzij Hij den Vader dat ziet doen; want zo wat Die doet, hetzelve doet ook de Zoon desgelijks." Verzocht om Zijn eigen honger/natuurlijke begeerte te stillen inderdaad i.p.v. Zich over te geven aan de wil van Zijn Vader.

b. Toen nam Hem de duivel mede naar de heilige stad en stelde Hem op de tinne des tempels, En zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, werp Uzelven nederwaarts; want er is geschreven, dat Hij Zijn engelen van U bevelen zal, en dat zij U op de handen zullen nemen, opdat Gij niet te eniger tijd Uw voet aan een steen aanstoot. Jezus zeide tot hem: Er is wederom geschreven: Gij zult den Heere uw God niet verzoeken.
- Weer een verzoeking om aan de duivel te bewijzen dat Hij Gods Zoon is door een vermetel vertrouwen op de bescherming van het leger van zijn Vader, zonder in Zijn Weg te zijn, zonder dat het tot nut was voor anderen.

c. Wederom nam Hem de duivel mede op een zeer hogen berg, en toonde Hem al de koninkrijken der wereld en hun heerlijkheid, En zeide tot Hem: Al deze dingen zal ik U geven, indien Gij nedervallende mij zult aanbidden. Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan; want er staat geschreven: Den Heere uw God zult gij aanbidden en Hem alleen dienen.
- Geen twijfel meer? Indien... Een verzoeking om hier en nu Zelf koning te zijn en niet te dienen verkregen door één knieval voor de vader van de leugenen. Zoals onze eerste vader in het paradijs.

Om te zien wat er in Zijn hart is. Volkomen zuiver. En geen angst. Dit is Mijn Geliefde Zoon in Wie ik al Mijn welbehagen heb. Hoort Hem. Wat een zuivere en heldere Spiegel.

d. En het volk stond en zag het aan. En ook de oversten met hen beschimpten Hem, zeggende: Anderen heeft Hij verlost; dat Hij nu Zichzelven verlosse, zo Hij is de Christus, de Uitverkorene Gods. + En ook de krijgsknechten tot Hem komende, bespotten Hem en brachten Hem edik, En zeiden: Indien Gij de Koning der Joden zijt, zo verlos Uzelven. + die gehangen waren, lasterde Hem, zeggende: Indien Gij de Christus zijt, verlos Uzelven en ons.
- Hij kon er af maar Hij bleef.




Dat is de taak van de heerser te behouden wat het heeft, overleven. Het kan niet anders, want het is tegen zijn natuur om over te geven. Daarom begint de innerlijke strijd pas, als de Andere natuur wordt gewekt in de mens, Die uit God is, en het geloof grond krijgt in de mens. Als de parabel van het zaad wat de korenaar wil worden, maar is de grond niet geschikt genoeg, of er wordt niet genoeg bewaterd, of er woedt verstikkende onkruid, er is altijd wel wat.. :?

Yada schreef:Maar soms is het ook net weer andersom... Dan probeert hij je eerst uit de Wapenrusting te krijgen/van Christus te scheiden door onjuist gebruik te suggereren omdat hij bang is voor Zijn Wapenrusting. Zodat zijn duistere werken niet in het Licht komen. Vaak kun je de werken van diabolos van te voren al aan zien komen. Dan worden er dingen verdraaid.


Het geloof is voor de sterken schreef ik al, voor de enkeling. Het is een smalle weg.


Yada schreef:De Heere kent de harten en ging toch door om zondaren onder de neus van de letter te verlossen terwijl de letter toekijkt of ze Hem beschuldigen mochten of Hij iemand zou genezen. Alleen maar omdat Hij hen in hun harten ervan overtuigde dat Hij de rechtvaardige is en zij niet. Omdat Hij bewogen was met Jeruzalem maar zij bang waren om hun eigengerechtigheid/manier van leven te moeten opgeven/overgeven.
Laatst gewijzigd door Neon op 09 feb 2024 17:46, 2 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten