Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Prisma23 » 25 jan 2024 17:42

Het zoeken naar eenheid in de kerk wordt in mijn ogen fraai gestimuleerd door "Verklaring Platform Rome Reformatie".
Deze verklaring is door ruim 20 vooraanstaande mensen uit de kerk ondertekend.
Ik vind dit een zeer positieve ontwikkeling!

citaat:
Laten we echter allen bedenken dat we Christus niet voor onszelf hebben en dat we niet kunnen leven los van de grote familie van Christus. We kunnen het geloof niet voor onszelf hebben, los van het geloof van de ene kerk. Moeten we daarbij niet eerlijk vaststellen dat we met onze prioriteiten, zorgen en vragen, vaak bevangen zijn in een burgerlijke status quo? Dat we ten onrechte denken onze vitaliteit beter te kunnen behouden in gescheidenheid? Zo onthouden we ons echter de diepe vreugde van de ene kerk van de ene Heer. Zo blijven we in de historie en luisteren liever naar de historische wetten dan gehoorzaam te zijn aan de wetten van de Geest. De Heer zal wel zoveel geduld met ons hebben, dat er ook dan van echt kerkelijk leven sprake is. Maar waarom ons niet openstellen voor het woord van Christus: ‘het zal worden één Herder en één kudde’?

zie verder

https://www.theologie.nl/verklaring-pla ... eformatie/

https://www.platform-romereformatie.nl/verklaring

https://www.rd.nl/artikel/1050291-voorg ... and-klinkt

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1209630 ... -hetzelfde

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor benefietdiner » 25 jan 2024 18:47

Prisma23 schreef:Het zoeken naar eenheid in de kerk wordt in mijn ogen fraai gestimuleerd door "Verklaring Platform Rome Reformatie".
Deze verklaring is door ruim 20 vooraanstaande mensen uit de kerk ondertekend.
Ik vind dit een zeer positieve ontwikkeling!

Zo lang als de Paus van de Rooms Katholiek Kerk blijft zeggen ‘plaatbekleder’ te zijn zal dat nooit maar dan ook nooit geen eenheid kunnen worden.
Ds. L.J. Geluk ziet de verdeeldheid vooral een grote schuld voor God omdat het Lichaam van Zijn Zoon is verscheurd.
Dat is niet waar want alle christelijk denominaties die de drie-eenheid met Christus als verlosser erkennen en belijden zijn één ook als staat er een ander naampje op de kerkdeur behalve de RKK want die blijden dat niet.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2024 18:49

benefietdiner schreef:Zo lang als de Paus van de Rooms Katholiek Kerk blijft zeggen ‘plaatbekleder’ te zijn zal dat nooit maar dan ook nooit geen eenheid kunnen worden.
Ds. L.J. Geluk ziet de verdeeldheid vooral een grote schuld voor God omdat het Lichaam van Zijn Zoon is verscheurd.
Dat is niet waar want alle christelijk denominaties die de drie-eenheid met Christus als verlosser erkennen en belijden zijn één ook als staat er een ander naampje op de kerkdeur behalve de RKK want die blijden dat niet.

En sinds wanneer belijdt de RKK dat niet?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor woutersebel » 25 jan 2024 19:22

Prisma23 schreef:Het zoeken naar eenheid in de kerk wordt in mijn ogen fraai gestimuleerd door "Verklaring Platform Rome Reformatie".
Deze verklaring is door ruim 20 vooraanstaande mensen uit de kerk ondertekend.
Ik vind dit een zeer positieve ontwikkeling!

citaat:
Laten we echter allen bedenken dat we Christus niet voor onszelf hebben en dat we niet kunnen leven los van de grote familie van Christus. We kunnen het geloof niet voor onszelf hebben, los van het geloof van de ene kerk. Moeten we daarbij niet eerlijk vaststellen dat we met onze prioriteiten, zorgen en vragen, vaak bevangen zijn in een burgerlijke status quo? Dat we ten onrechte denken onze vitaliteit beter te kunnen behouden in gescheidenheid? Zo onthouden we ons echter de diepe vreugde van de ene kerk van de ene Heer. Zo blijven we in de historie en luisteren liever naar de historische wetten dan gehoorzaam te zijn aan de wetten van de Geest. De Heer zal wel zoveel geduld met ons hebben, dat er ook dan van echt kerkelijk leven sprake is. Maar waarom ons niet openstellen voor het woord van Christus: ‘het zal worden één Herder en één kudde’?

zie verder

https://www.theologie.nl/verklaring-pla ... eformatie/

https://www.platform-romereformatie.nl/verklaring

https://www.rd.nl/artikel/1050291-voorg ... and-klinkt

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1209630 ... -hetzelfde


Klinkt naar mijn mening wel als een positieve ontwikkeling.

Noodzakelijk zelfs, zou ik zeggen. Persoonlijk was deze ontwikkeling (bekendheid van het christendom, literatuur die overal te vinden is, online bereikbaarheid, bereikbaar in de wijk met gebouwen, mensen die op straat bijbelcursussen uitdelen) voor mij nodig om bepaalde aspecten van deze wereld/realiteit te verklaren. Veel moeilijkheden mee gehad, maar dankzij deze ontwikkeling heeft het een kleine positieve draai genomen.

Tsja, bevangen zijn in een burgerlijke status quo, heeft denk ik te maken met het feit dat veel mensen (ik zelf ook trouwens) schuw zijn voor grote veranderingen. Indien met niet weet wat de verandering van de burgerlijke status inhoud voor de toekomst, helpt dat niet mee.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor benefietdiner » 25 jan 2024 21:25

StillAwake schreef:En sinds wanneer belijdt de RKK dat niet?

Dat weet jij

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Prisma23 » 25 jan 2024 22:23

benefietdiner schreef:Dat weet jij

@benefietdiner, vertel eens, want ik weet het niet...

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Psalm » 25 jan 2024 22:53

Ik zie geen eenwording voor mij omdat de RKK oude leerstellingen niet kan herroepen. Het is wel mogelijk dat zij zaken ander gaan interpreteren. Maar herroepen is niet mogelijk en daarom zullen de protestanten water bij de wijn moeten doen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor StillAwake » 26 jan 2024 07:57

benefietdiner schreef:Dat weet jij

Als ik het zou weten zou ik het niet vragen...
Wat ik wel weet is dat de verschillen met de RKK groot zijn, maar dat de RKK de Drieéénheid niet belijd is echt onzin, en dat ze Christus niet als verlosser zien is ook onjuist.

De drie belangrijkste belijdenisgeschriften van de wereldwijde kerk (Apostolicum, Nicea en Athanasius) worden ook door de RKK onderschreven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor benefietdiner » 26 jan 2024 09:16

StillAwake schreef:Wat ik wel weet is dat de verschillen met de RKK groot zijn, maar dat de RKK de Drieéénheid niet belijd is echt onzin, en dat ze Christus niet als verlosser zien is ook onjuist.
Bron ??

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor StillAwake » 26 jan 2024 09:37

benefietdiner schreef:Bron ??

Da's een fraaie omkering.
Jij doet een nogal gewaagde claim, dus jij bent degene die met een bronvermelding moet komen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor benefietdiner » 26 jan 2024 09:46

StillAwake schreef:Da's een fraaie omkering.
Jij doet een nogal gewaagde claim, dus jij bent degene die met een bronvermelding moet komen.

Even ter verklaring mijnerzijds. Ik heb voornamelijk het verlossingswerk van Christus in de drie-eenheid op het oog. RKK geloven wel in de drie-eenheid maar niet zoals de protestanten. Protestanten geloven in een volkomen en enige verlossing door geloof in Christus. RKK geloven ook wel in Christus maar alleen als voorbeeld (naleving) en heiliging die bij de Kerk is door de Paus. De RKK delen het geloof dat Jezus Christus sacramenten heeft ingesteld en sacramenten zijn gewijde handelingen en woorden, die werkzame tekenen zijn van de Verlossing als je er ook deel aan neemt.

Heb jij een bron of verklaring dat die niet zo is?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor StillAwake » 26 jan 2024 10:04

benefietdiner schreef:Even ter verklaring mijnerzijds. Ik heb voornamelijk het verlossingswerk van Christus in de drie-eenheid op het oog. RKK geloven wel in de drie-eenheid maar niet zoals de protestanten. Protestanten geloven in een volkomen en enige verlossing door geloof in Christus. RKK geloven ook wel in Christus maar alleen als voorbeeld (naleving) en heiliging die bij de Kerk is door de Paus.
Heb jij een bron of verklaring dat die niet zo is?

Dan vraag ik me toch echt af wat de verschillen in de drie-eenheidsleer zijn (die zijn er namelijk bij mijn weten niet).
Ik ken een hoop katholieken, en allemaal geloven zij (dat wil zeggen, de actief gelovigen, er zijn er ook een hoop vor wie het Katholicisme puur een gewoonte is...) dat Christus hun verlosser is.
Het enige verschil is dat je de door Christus bereikte verlossing in stand moet houden door middel van goede werken.

Dat de heiliging via de Paus verloopt is echt niet waar (daar zou ik dan ook graag een bron voor zien...)

Ik vraag me in alle oprechtheid af of je je daadwerkelijk in het katholicisme verdiept hebt voordat je dergelijke uitspraken deed.
Het klinkt namelijk een beetje als het napraten van datgene wat je van horen zeggen hebt (zoals ik in protestants Nederland wel vaker tegenkwam)

Ik stop deze discussie nu (helaas...), omdat ik de komende 5 weken moet werken, en ik eind van de middag naar mijn werk reis...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor StillAwake » 26 jan 2024 10:07

benefietdiner schreef:Even ter verklaring mijnerzijds. Ik heb voornamelijk het verlossingswerk van Christus in de drie-eenheid op het oog. RKK geloven wel in de drie-eenheid maar niet zoals de protestanten. Protestanten geloven in een volkomen en enige verlossing door geloof in Christus. RKK geloven ook wel in Christus maar alleen als voorbeeld (naleving) en heiliging die bij de Kerk is door de Paus. De RKK delen het geloof dat Jezus Christus sacramenten heeft ingesteld en sacramenten zijn gewijde handelingen en woorden, die werkzame tekenen zijn van de Verlossing als je er ook deel aan neemt.

Heb jij een bron of verklaring dat die niet zo is?

Toch nog een reactie, omdat ik zie dat je je reactie aangepast hebt...
Het is in de RKK best lastig om alle sacramenten te ontvangen (hoewel het wel kan).
Aangezien het huwelijk als een sacrament gezien wordt, en de priesterwijding ook.
Zij hebben een 7 tal sacramenten, waar de reformatie er 2 van heeft behouden (waarvan 1 in sterk gewijzigde vorm).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor woutersebel » 29 jan 2024 11:14

benefietdiner schreef:Even ter verklaring mijnerzijds. Ik heb voornamelijk het verlossingswerk van Christus in de drie-eenheid op het oog. RKK geloven wel in de drie-eenheid maar niet zoals de protestanten. Protestanten geloven in een volkomen en enige verlossing door geloof in Christus. RKK geloven ook wel in Christus maar alleen als voorbeeld (naleving) en heiliging die bij de Kerk is door de Paus. De RKK delen het geloof dat Jezus Christus sacramenten heeft ingesteld en sacramenten zijn gewijde handelingen en woorden, die werkzame tekenen zijn van de Verlossing als je er ook deel aan neemt.

Heb jij een bron of verklaring dat die niet zo is?


Kan je daar misschien iets meer over vertellen?
Dacht dat zowel RKK als protestanten in een eenheid geloven, met uitzondering van de internationale baptische kerk, die geloven in een 'triune' God zoals ze dat zeggen?

StillAwake schreef:Toch nog een reactie, omdat ik zie dat je je reactie aangepast hebt...
Het is in de RKK best lastig om alle sacramenten te ontvangen (hoewel het wel kan).
Aangezien het huwelijk als een sacrament gezien wordt, en de priesterwijding ook.
Zij hebben een 7 tal sacramenten, waar de reformatie er 2 van heeft behouden (waarvan 1 in sterk gewijzigde vorm).


Lijkt me ook best lastig inderdaad, ze allemaal ontvangen.
Maar denk persoonlijk wel, dat indien iemand ze allemaal ontvangt, dat het dan wel een compleet afgerond mensenleven is waarin bijna alle aspecten van het leven zijn doorlopen. Op de manier dat je aan het einde dan denkt van; zo, nu heb ik alles gedaan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2024 16:00

woutersebel schreef:Kan je daar misschien iets meer over vertellen?
Dacht dat zowel RKK als protestanten in een eenheid geloven, met uitzondering van de internationale baptische kerk, die geloven in een 'triune' God zoals ze dat zeggen?


Dat is ook zo. Een voorzet op de leerstelling van de drie-eenheid wordt al gegeven in de geloofsbelijdenis van Nicea (325) en in de geloofsbelijdenis van Athanasius (rond 333) concreet benoemd en definitief vastgesteld op het Concilie van Chalcedon in (451). Dat was ver voordat er een scheiding kwam tussen katholieken en protestanten. Op het punt van de drie-eenheid is er later ook niets veranderd, iedere katholieke dienst begint ook met de vredegroet in naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest. Katholieken geloven ook dat Jezus offer ons vrijkoopt, schoonwast en dus redt, in tegenstelling tot wat Benefietdiner beweert.

Veel protestanten hebben nog altijd een negatieve houding tov de Katholieke kerk vanwege de strijd in het verleden (en dat is vat ook wederzijds), ten tijde van de Reformatie en vanwege een aantal zaken waar de protestantse kerken mee gebroken hebben: De Paus die als hij ex cathedra spreekt onfeilbaar zou zijn (bij protestanten is dat vervangen door onfeilbare geschriften van reformatoren en oudvaders) en het bidden tot heiligen als tussenpersonen naar God toe maar daarom wordt er nog geregeld bewust een verkeerd beeld van de andere groep geschetst. Maar uiteindelijk geloven ze allemaal wel in de drieeenheid, het reddende offer van Jezus Christus en de oproep tot heiliging.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten