Kennismaking en vraag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jesperp
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2024 18:50

Kennismaking en vraag

Berichtdoor Jesperp » 16 jan 2024 18:56

Dag allen, ik ben Jesper, een 40-jarige gehuwde man. Van huis uit ben ik niet erg gelovig opgevoed. Op mijn 27e ben ik gediagnosticeerd met autisme. Ik ben een rationeel mens, wat te maken heeft met mijn autisme; gevoel is voor mij zeer moeilijk. Toch ben ik altijd geïnteresseerd geweest in spiritualiteit. De afgelopen periode heb ik een zware tijd doorstaan met persoonlijk verlies. Op een emotioneel moment voelde ik me ontzettend verdrietig, maar ik dacht/ hoopte op dat moment dat er ‘iemand’ was. Ik voelde me emotioneel en ik wil geloven dat ik een ervaring met God had. Nu voel ik me schuldig; ik ben nooit gelovig geweest, maar ik wil heel graag de rust en ontspanning ervaren zoals toen ik me ‘overgaf’. Maar wie ben ik om dat te verdienen?

Ik ben op zoek naar iemand/iets waar ik het over geloof kan hebben. Ik zou me graag willen verdiepen in geloof, omdat het mijn leven kan verrijken en mij een doel en rust kan geven.

Maar goed, hoe nu verder? Hopelijk kan ik hier het gesprek aangaan. Zijn er plekken waar ik kennis kan maken met het geloof?


Hoop dat dit niet een gekke vraag is, vind het lastig maar hoop op een reactie

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Kennismaking en vraag

Berichtdoor woutersebel » 16 jan 2024 19:28

Jesperp schreef:Dag allen, ik ben Jesper, een 40-jarige gehuwde man. Van huis uit ben ik niet erg gelovig opgevoed. Op mijn 27e ben ik gediagnosticeerd met autisme. Ik ben een rationeel mens, wat te maken heeft met mijn autisme; gevoel is voor mij zeer moeilijk. Toch ben ik altijd geïnteresseerd geweest in spiritualiteit. De afgelopen periode heb ik een zware tijd doorstaan met persoonlijk verlies. Op een emotioneel moment voelde ik me ontzettend verdrietig, maar ik dacht/ hoopte op dat moment dat er ‘iemand’ was. Ik voelde me emotioneel en ik wil geloven dat ik een ervaring met God had. Nu voel ik me schuldig; ik ben nooit gelovig geweest, maar ik wil heel graag de rust en ontspanning ervaren zoals toen ik me ‘overgaf’. Maar wie ben ik om dat te verdienen?

Ik ben op zoek naar iemand/iets waar ik het over geloof kan hebben. Ik zou me graag willen verdiepen in geloof, omdat het mijn leven kan verrijken en mij een doel en rust kan geven.

Maar goed, hoe nu verder? Hopelijk kan ik hier het gesprek aangaan. Zijn er plekken waar ik kennis kan maken met het geloof?


Hoop dat dit niet een gekke vraag is, vind het lastig maar hoop op een reactie


Hallo Jesper,

Aangenaam kennis te maken. Wouter hier (30), ook pas gelovig sinds aantal jaar en ook diagnose autisme.
Veel sterkte met je verlies. Geloof kan daar zeker bij helpen.

Als ik het zo lees, is er niks om je schuldig over te voelen.
Veel mensen hebben op momenten, die vaak gekenmerkt zijn door intensiviteit, dergelijke ervaringen en inzichten.
Op zich zou het ook apart zijn als je zulke momenten hebt als je 10 jaar oud bent. Niet vreemd dus, dat je nooit gelovig bent geweest.

Je verdiepen in het geloof kan overigens erg nuttig zijn.
Dit kan je doen door discussies op dit forum of theologische studieboeken door te lezen.
Theologie over het christendom kan je soms vinden in je lokale bieb.
Mocht je niks kunnen vinden daar, heb ik nog wel een tweedehands studieboek hier liggen voor je.

Dit forum is er om gesprekken te hebben over geloof. Voor je vragen kan je eenvoudig topics aanmaken, of ze in dit topic stellen natuurlijk.
Naar mijn kennis zijn er in bijna elke buurt kerken en organisaties te vinden die zich richten op geloof.
Of je liever online of in de buurt er over praat, mag je helemaal zelf weten :)

Jesperp
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2024 18:50

Re: Kennismaking en vraag

Berichtdoor Jesperp » 16 jan 2024 19:53

Wat fijn dat je reageert, leuk om kennis te maken. Ik waardeer je reactie zeer. Het zal voor mij even een zoektocht zijn. Ik ga even kijken of ik een paar goede wellicht ebooks kan vinden. Dan krijgt alles langzaam een plekje. Mocht iemand daar tips over hebben dan hoor ik het graag. Daarna ga even rond kijken of ik een kerk of iets dergelijks kan vinden waar ze een introductie hebben. Ik ga het langzaam ontdekken. Ik zal de komende tijd hier terug komen met reacties, ik kijk erna uit om hier verder te praten met jullie

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Kennismaking en vraag

Berichtdoor woutersebel » 16 jan 2024 20:32

Jesperp schreef:Wat fijn dat je reageert, leuk om kennis te maken. Ik waardeer je reactie zeer. Het zal voor mij even een zoektocht zijn. Ik ga even kijken of ik een paar goede wellicht ebooks kan vinden. Dan krijgt alles langzaam een plekje. Mocht iemand daar tips over hebben dan hoor ik het graag. Daarna ga even rond kijken of ik een kerk of iets dergelijks kan vinden waar ze een introductie hebben. Ik ga het langzaam ontdekken. Ik zal de komende tijd hier terug komen met reacties, ik kijk erna uit om hier verder te praten met jullie


Een zoektocht die door God zelf word begeleid, uit mijn ervaring.
Bid om een antwoord op een vraag en het antwoord kan je wel eens in de schoot geworpen worden.

Inderdaad kan het tijd kosten om bijkomende psychologische effecten te verwerken.
Bij mij in ieder geval wel, 4 jaar terug en nog steeds dezelfde impact, en meer vragen dan antwoorden.

Maar goed, de zoektocht kon in mijn geval bevorderd worden door:
Van een student theologie in Tilburg kreeg ik als aanrader Alister McGrath, Christian Theology: An Introduction, 6th Edition (2016).
Ook in bepaalde hoofdstukken van Plato Complete Works ISBN-13: 978-0-87220-349-5 (cloth) staat informatie over hoe God actief is in onze wereld (voornamelijk the republic). Deze PDF is gratis online te vinden via Google. Het boek van Alister heb ik hier nog liggen, maar kan je ook nieuw online bestellen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kennismaking en vraag

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2024 21:09

Jesperp schreef:Dag allen, ik ben Jesper, een 40-jarige gehuwde man. Van huis uit ben ik niet erg gelovig opgevoed. Op mijn 27e ben ik gediagnosticeerd met autisme. Ik ben een rationeel mens, wat te maken heeft met mijn autisme; gevoel is voor mij zeer moeilijk. Toch ben ik altijd geïnteresseerd geweest in spiritualiteit. De afgelopen periode heb ik een zware tijd doorstaan met persoonlijk verlies. Op een emotioneel moment voelde ik me ontzettend verdrietig, maar ik dacht/ hoopte op dat moment dat er ‘iemand’ was. Ik voelde me emotioneel en ik wil geloven dat ik een ervaring met God had. Nu voel ik me schuldig; ik ben nooit gelovig geweest, maar ik wil heel graag de rust en ontspanning ervaren zoals toen ik me ‘overgaf’. Maar wie ben ik om dat te verdienen?

Ik ben op zoek naar iemand/iets waar ik het over geloof kan hebben. Ik zou me graag willen verdiepen in geloof, omdat het mijn leven kan verrijken en mij een doel en rust kan geven.

Maar goed, hoe nu verder? Hopelijk kan ik hier het gesprek aangaan. Zijn er plekken waar ik kennis kan maken met het geloof?


Hoop dat dit niet een gekke vraag is, vind het lastig maar hoop op een reactie


Hey, welkom. Ik geloof dat God van mensen houdt. Als er liefde is hoef je een ontmoeting met iemand niet te verdienen. Als mijn kind me nodig heeft kan hij altijd naar me toekomen zonder daar iets voor te hoeven doen. Zo mag je ook altijd naar Hem toegaan.

Tegelijkertijd denk ik dat dat soms ook wel lastig kan zijn om alleen te doen. Zoek daarom anderen die je kunnen helpen. Dit is DE reden waarom er kerken zijn, zodat mensen elkaar kunnen helpen in het zoeken, in het bidden enz. Misschien en wat hoge drempel maar zoek eens een fijne plek op met mensen die je verder op weg kunnen helpen. Heb je geen idee wat bij je past (want kerken heb je in alle soorten en maten) dan kunnen we je hier allicht ook wel verder lopen.

En wat erg fijn is voor nu is een Alpha Cursus. Die worden overal in Nederland geven, vaak vanuit een kerk en of een groep kerken georganiseerd. Het is gratis een basiscursus Christelijk geloof waarin in tien avonden (en soms 1 weekend) de basis van het geloof wordt behandeld op een laagdrempelige manier met een groep mensen die meer willen leren over het geloof. Meestal gecombineerd met een gezellige maaltijd. Dat is een erg prettige manier om kennis te maken met het geloof en meer over God te ontdekken en ervaren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kennismaking en vraag

Berichtdoor Lalage » 17 jan 2024 08:35

Er zijn natuurlijk heel veel visies op God en geloof, want elk mens ervaart dat weer anders. Weet dat je niet per se bepaalde theologische stellingen hoeft te onderschrijven om toch iets van God te ervaren. Je kunt ook gerust naar de kerk gaan als je nergens in gelooft of het allemaal niet zo goed weet. Het is een plek van zoekers. Er zijn ook kerken waar men wel precies weet hoe het in elkaar zit en hoe God is, of in elk geval doen ze alsof. Trek je daar niks van aan. Niemand weet dat.

Je kunt naar een plaatselijke kerk gaan. Er zijn ook kerken die zich meer richten op zoekenden. Het is een hele zoektocht om te vinden wat je aanspreekt en wat jou raakt. En dat geldt ook, wellicht in mindere mate, voor wie gelovig is opgegroeid. Maar dat zoeken maakt het juist ook zo interessant. Er zijn vele vormen. Houd je bijvoorbeeld meer van popmuziek of meer van wat klassiekere muziek? Ik weet niet waar je woont, maar in veel plaatsen worden evensongs georganiseerd. Die zijn laagdrempeliger om te bezoeken, omdat ze meestal niet uitgaan van een enkele gemeente, maar van verschillende kerken. Dus dan valt het niet zo op als je daar 'nieuw' bent.

Je kunt boeken lezen en podcasts luisteren zoals 'De ongelooflijke' of 'Dick en Daniël geloven het wel' om meer te weten te komen over de christelijke wereld (of ik kan beter zeggen: wereldjes) en hoe diverse mensen daarover denken.

Jesperp
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2024 18:50

Re: Kennismaking en vraag

Berichtdoor Jesperp » 17 jan 2024 14:06

Fijne reacties, ik ga de podcasts opzoeken en beluisteren. Daarna zal ik hier terug komen, bespreek dat graag. Daarnaast wil ik vervolgens eens kijken naar een kerk bij mij in de buurt. Ik hou jullie op de hoogte, nogmaals dank

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Kennismaking en vraag

Berichtdoor Gtn » 21 jan 2024 19:11

Marnix schreef:Hey, welkom. Ik geloof dat God van mensen houdt. Als er liefde is hoef je een ontmoeting met iemand niet te verdienen. Als mijn kind me nodig heeft kan hij altijd naar me toekomen zonder daar iets voor te hoeven doen. Zo mag je ook altijd naar Hem toegaan.

Tegelijkertijd denk ik dat dat soms ook wel lastig kan zijn om alleen te doen. Zoek daarom anderen die je kunnen helpen. Dit is DE reden waarom er kerken zijn, zodat mensen elkaar kunnen helpen in het zoeken, in het bidden enz. Misschien en wat hoge drempel maar zoek eens een fijne plek op met mensen die je verder op weg kunnen helpen. Heb je geen idee wat bij je past (want kerken heb je in alle soorten en maten) dan kunnen we je hier allicht ook wel verder lopen.

En wat erg fijn is voor nu is een Alpha Cursus. Die worden overal in Nederland geven, vaak vanuit een kerk en of een groep kerken georganiseerd. Het is gratis een basiscursus Christelijk geloof waarin in tien avonden (en soms 1 weekend) de basis van het geloof wordt behandeld op een laagdrempelige manier met een groep mensen die meer willen leren over het geloof. Meestal gecombineerd met een gezellige maaltijd. Dat is een erg prettige manier om kennis te maken met het geloof en meer over God te ontdekken en ervaren.


Ik kan Marnix alleen maar bijvullen. Heb zelf Alphacursus gevolgd en mag nu voor de tweede keer meedraaien in het team. Echt een aanrader als je kennis wilt maken met het christelijk geloof! En in januari starten er veel Alphacursussen, google maar eens. Als een cursus bij jou in de buurt al begonnen is dan is vaak nog maar net de 1e avond geweest en kun je waarschijnlijk nog wel aanhaken. En het voordeel van de Alphacursus is dat geen vraag te gek is, alles is bespreekbaar en men is er niet op uit om je bij een bepaalde kerk binnen te trekken. Inderdaad met maaltijd, erg gezellig en leerzaam!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kennismaking en vraag

Berichtdoor Lalage » 21 jan 2024 19:17

nog een podcasttip die misschien meer geschikt is voor jou als beginner:
https://www.eo.nl/podcasts/dit-is-de-bijbel


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten