“Mag” dit?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Roos03
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2020 14:44

“Mag” dit?

Berichtdoor Roos03 » 06 jan 2024 22:45

Hallo ieder,
Ik heb een leuke jongen ontmoet.
Nu is hij alleen vroeger besneden.
Is dit een probleem tov het christendom?
Misschien is dit een hele domme vraag, maar ik kom er niet echt uit en blijf piekeren. Kan iemand mij hierin helpen of dit een probleem is met mijn Geloof?
Bij voorbaat dank!
RoosD.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: “Mag” dit?

Berichtdoor Teus » 06 jan 2024 23:15

Beste Roos,
Ik zou me daar geen zorgen over maken.
Wel of de jongen geborgen is in Jezus Christus.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: “Mag” dit?

Berichtdoor Pcrtje » 07 jan 2024 09:04

Roos03 schreef:Ik heb een leuke jongen ontmoet.
Nu is hij alleen vroeger besneden.
Is dit een probleem tov het christendom?
Misschien is dit een hele domme vraag, maar ik kom er niet echt uit en blijf piekeren.
Roos, wat is een argument om het als een probleem te zien?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: “Mag” dit?

Berichtdoor gravo » 07 jan 2024 13:55

Als je argumenten uit de Bijbel wilt halen die een christelijk standpunt hierover rechtvaardigen, dan kun je onderstaande NT teksten er op naslaan.

Romeinen 4:9-12
Geldt deze zaligspreking dan de besnedene of ook de onbesnedene? Wij zeggen immers: Het geloof werd Abraham tot gerechtigheid gerekend. Hoe werd het hem dan toegerekend? Was hij toen besneden of onbesneden? Niet besneden, maar onbesneden. En het teken der besnijdenis ontving hij als het zegel der gerechtigheid van dat geloof, dat hij in zijn onbesneden staat bezat. Zo kon hij een vader zijn van alle onbesneden gelovigen, opdat hun de gerechtigheid zou worden toegerekend, en een vader van de besnedenen, voor hen namelijk, die niet alleen uit de besnijdenis zijn, maar die ook treden in het voetspoor van het geloof, dat onze vader Abraham in zijn onbesneden staat bezat.

1 Korinthiërs 7:18-19
Is iemand als besnedene geroepen, hij late het niet verhelpen; is iemand als onbesnedene geroepen, hij late zich niet besnijden. (Want) besneden zijn betekent niets, en onbesneden zijn betekent niets, maar wel het houden van Gods geboden.

Galaten 6:15
Want besneden zijn of niet besneden zijn betekent niets, maar of men een nieuwe schepping is.

Kolossenzen 3:11
waarbij geen onderscheid is tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden, barbaar en Skyth, slaaf en vrije, maar alles en in allen is Christus.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: “Mag” dit?

Berichtdoor Neon » 07 jan 2024 18:15

Gal 6;15 Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel. ( sv)

Een nieuw schepsel is waar het om draait. Of inderdaad; ''maar alles en in allen is Christus.''

In een eerdere reactie staat; 'geborgen zijn in Jezus Christus'.

geborgen; 1) Beschermd 2) Beschut 3) Bezorgd 4) Veilig 5) Zeker

Dit zijn toch 2 heel verschillende definities lijkt mij; geborgen zijn in, of; nieuw schepsel.

Onderstaande tekst spreekt meer van een gehele verandering, dan een 'veilig in Jezus armen'.

Efez 4 sv 23 En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds,

24 En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: “Mag” dit?

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2024 22:31

Roos03 schreef:Hallo ieder,
Ik heb een leuke jongen ontmoet.
Nu is hij alleen vroeger besneden.
Is dit een probleem tov het christendom?
Misschien is dit een hele domme vraag, maar ik kom er niet echt uit en blijf piekeren. Kan iemand mij hierin helpen of dit een probleem is met mijn Geloof?
Bij voorbaat dank!
RoosD.


Ik denk dat er wel voldoende antwoorden zijn gegeven. Dat iemand vroeger besneden is is geen enkel punt.

Ik wil graag ook een wedervraag stellen: Waarom kwam je er zelf niet uit maar bleef je over deze vraag piekeren terwijl zoveel Bijbelteksten er heel helder over zijn? En als dat niet zo zou zijn, dan zou je het uit de context van de Bijbel ook kunnen opmaken. Het staat vol met verhalen over mensen die besneden waren, zelfs Jezus is besneden, de apostelen waren besneden enzovoorts. Waarom zou het ooit een probleem zijn? De redding door Jezus Christus is er toch voor ieder die in Hem gelooft, ongeacht wat je vroeger hebt gedaan? Dat is toch de essentie van het Christelijke geloof en dat weet jij als christen toch ook?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: “Mag” dit?

Berichtdoor Prisma23 » 07 jan 2024 22:40

meer dan 50% van de besnijdenissen (bij mannen) hebben een medische reden.

https://vatankliniek.nl/besnijdenissen/waarom-een-besnijdenis/

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: “Mag” dit?

Berichtdoor Tonny » 08 feb 2024 21:34

Ik denk dat de vraag is: waarom is hij besneden?
Was het de keuze van zijn ouders, dan is er voor hem natuurlijk geen probleem.
Is het zijn eigen keuze, en mogelijk een medische keuze? Dan is dat net zo min een probleem.

Echter, hebben we het hier over een niet-joodse man die van mening was dat hij zich op religieuze gronden moest laten besnijden, dan is er mogelijk sprake van een dwaling in de leer.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten