Geld en handel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Geld en handel

Berichtdoor woutersebel » 22 dec 2023 18:46

Goedenavond allen,

Graag wil ik jullie mening vragen over handel/geld en kloosters/inheemse volkeren in relatie tot religie.

Hoe denken jullie hierover? Adviseert het Christendom om het geld overboord te gooien en te leven in een klooster of een oerwoud?
Of zou men, volgens het Christendom (of een andere religie), de nadelen moeten negeren en gewoon een kantoorbaan moeten nemen?

Ik kan hier veel over schrijven, maar wil jullie mening niet van te voren al beïnvloeden.
Hartelijk dank alvast voor jullie mening.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geld en handel

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2023 22:45

woutersebel schreef:Goedenavond allen,

Graag wil ik jullie mening vragen over handel/geld en kloosters/inheemse volkeren in relatie tot religie.

Hoe denken jullie hierover? Adviseert het Christendom om het geld overboord te gooien en te leven in een klooster of een oerwoud?
Of zou men, volgens het Christendom (of een andere religie), de nadelen moeten negeren en gewoon een kantoorbaan moeten nemen?

Ik kan hier veel over schrijven, maar wil jullie mening niet van te voren al beïnvloeden.
Hartelijk dank alvast voor jullie mening.


Ik snap je vraag niet helemaal, of vooral het verband tussen de twee genoemde onderwerpen. Sowieso is er niet één antwoord op je vraag. Als we allemaal kantoorbanen zouden hebben zou je zendelingen missen. Als alle christenen zendelingen waren, wie zou dan van het licht getuigen op de kantoren? God heeft voor iedereen weer een andere roeping en zo vind je zendelingen in verre landen, mensen in een klooster, maar ook christenen op kantoor, in de horeca enzovoorts. Het ene is niet fout en het ander goed of zo. Als je Hem maar volgt, naar Hem luistert en geld geen afgod voor je is / wordt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Geld en handel

Berichtdoor Pcrtje » 24 dec 2023 09:03

woutersebel schreef:Adviseert het Christendom om het geld overboord te gooien en te leven in een klooster of een oerwoud?
Of zou men, volgens het Christendom (...) de nadelen moeten negeren en gewoon een kantoorbaan moeten nemen?
Het christendom adviseert niets, omdat het geen persoon is. Je zou wel kunnen zeggen dat (vooraanstaande) personen die het christendom aanhangen menen dat de godsdienst hen drijft tot bepaald gedrag, waarvan ze menen dat andere aanhangers dat zouden moeten navolgen. Lastig is dan wel weer dat er niet één christendom is, maar talloze vormen van christendom.

Je zou voor je antwoord kunnen kijken naar een van de centraalste personen van het christendom: Jezus. Hij heeft een duidelijke mening. Zie bijvoorbeeld: Markus 10:21-23. Daar staat alles dat je met je geld moet doen.
"Een libelle zweeft over het water..."

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geld en handel

Berichtdoor woutersebel » 24 dec 2023 11:44

Dank voor jullie reacties. Zoiets had ik ook begrepen inderdaad.

Het verband tussen de onderwerpen, genoemd in mijn vraag, zou ik beschrijven als volgt.
Het Christendom raad in sommige gevallen het gebruik van geld af, zoals pcrtje schrijft.
Mijn vraag is eigenlijk wat we moeten doen als we inderdaad afstand doen van geld en handel.

Aangezien we dan niet meer meedraaien met de samenleving, blijven er twee opties over; kloosters en inheemse volkeren.
Als er wat jou betreft andere mogelijkheden zijn, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Dat is dus eigenlijk mijn vraag. Hoe jullie tegenover dergelijke uitspraken van Jezus staan, zoals pcrtje schrijft.
En daarnaast dan ook; wat te doen als we dat advies opvolgen? Gevolgd door mogelijke oplossingen zoals kloosters of inheemse volkeren.

Uiteraard mag je de vraag ook anders interpreteren. Persoonlijk was dit een onderwerp dat mij bezighield de laatste tijd.

Marnix; welke afgoderij bedoel je precies?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geld en handel

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2023 14:19

woutersebel schreef:Dank voor jullie reacties. Zoiets had ik ook begrepen inderdaad.

Het verband tussen de onderwerpen, genoemd in mijn vraag, zou ik beschrijven als volgt.
Het Christendom raad in sommige gevallen het gebruik van geld af, zoals pcrtje schrijft.
Mijn vraag is eigenlijk wat we moeten doen als we inderdaad afstand doen van geld en handel.

Aangezien we dan niet meer meedraaien met de samenleving, blijven er twee opties over; kloosters en inheemse volkeren.
Als er wat jou betreft andere mogelijkheden zijn, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Dat is dus eigenlijk mijn vraag. Hoe jullie tegenover dergelijke uitspraken van Jezus staan, zoals pcrtje schrijft.
En daarnaast dan ook; wat te doen als we dat advies opvolgen? Gevolgd door mogelijke oplossingen zoals kloosters of inheemse volkeren.



Waarom zijn dat volgens jou de enige opties? En wat bedoel je eigenlijk met afstand doen van geld en handel? Mag je het dan niet hebben? Of niet verdienen? Volgens mij vraagt God dat nergens van je. Maar er zijn bijvoorbeeld mensen die leven van giften en toch prima meedraaien in de samenleving.

Marnix; welke afgoderij bedoel je precies?


Dat je geld te belangrijk vindt of er teveel op vertrouwt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geld en handel

Berichtdoor woutersebel » 24 dec 2023 17:51

Marnix schreef:Waarom zijn dat volgens jou de enige opties? En wat bedoel je eigenlijk met afstand doen van geld en handel? Mag je het dan niet hebben? Of niet verdienen? Volgens mij vraagt God dat nergens van je. Maar er zijn bijvoorbeeld mensen die leven van giften en toch prima meedraaien in de samenleving.


Volgens mij zijn dat de enige twee opties, als je inderdaad afstand doet van geld als persoonlijk bezit. Het hebben, verdienen of leven van giften zie ik persoonlijk nog steeds als geld. Al is het natuurlijk niet zwart-wit, zoals je aangeeft.

Kan jij meer opties dan die twee verzinnen dan? Bovenstaande statement meegerekend?

Marnix schreef:Dat je geld te belangrijk vindt of er teveel op vertrouwt.


Oh ja, inderdaad wel eens in die valkuil gevallen. Maar geld als ruilmiddel is toch geen God?

Mij persoonlijk heeft God het nooit rechtstreeks gevraagd inderdaad. Hoewel sommige teksten uit de bijbel wel erop wijzen dat afstand doen van Geld een verstandige keuze is. Zoals pcrtje ook al beschrijft. Maar goed, andere teksten beschrijven weer dat werken in de wijngaard ook goed is. Het is waarschijnlijk wat je zegt, dat voor iedereen een bepaalde keuze onder bepaalde omstandigheden goed is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geld en handel

Berichtdoor Marnix » 25 dec 2023 09:04

woutersebel schreef:Volgens mij zijn dat de enige twee opties, als je inderdaad afstand doet van geld als persoonlijk bezit. Het hebben, verdienen of leven van giften zie ik persoonlijk nog steeds als geld. Al is het natuurlijk niet zwart-wit, zoals je aangeeft.

Kan jij meer opties dan die twee verzinnen dan? Bovenstaande statement meegerekend?


Nogmaals, ik zou niet weten waarom iemand afstand doet van geld als persoonlijk bezit. Ik ken heel veel christenen maar geen enkele die nooit geld heeft. Wel die leven van giften bijvoorbeeld. Dus misschien moeten we eerst even bedenken hoe zinnig die is als God zoiets niet van ons vraagt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geld en handel

Berichtdoor woutersebel » 25 dec 2023 15:37

Marnix schreef:Nogmaals, ik zou niet weten waarom iemand afstand doet van geld als persoonlijk bezit. Ik ken heel veel christenen maar geen enkele die nooit geld heeft. Wel die leven van giften bijvoorbeeld. Dus misschien moeten we eerst even bedenken hoe zinnig die is als God zoiets niet van ons vraagt.


Volgens mij zijn er wel monniken en priesters die het niet als persoonlijk, maar als collectief bezit hebben.
De rest van dit soort mensen leeft waarschijnlijk in Afrika of Zuid-Amerika, levend van de natuur (zonder geld).

God heeft het mij persoonlijk nooit rechtstreeks gevraagd inderdaad. Maar er zijn veel christelijke bronnen op te noemen die geld afraden.
De tekst van pcrtje bijvoorbeeld. Meer bronnen en argumenten voor het afschaffen van geld kan ik je geven, als je dat graag wilt.

Uiteraard zijn er ook voorstanders met hen argumenten. Ieder z'n ding, denk ik.

Maar goed. Vandaar dit topic. Om voor en tegenstanders tegen elkaar op te zetten en om te kijken wie de winnaar is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geld en handel

Berichtdoor Marnix » 25 dec 2023 20:29

woutersebel schreef:Volgens mij zijn er wel monniken en priesters die het niet als persoonlijk, maar als collectief bezit hebben.
De rest van dit soort mensen leeft waarschijnlijk in Afrika of Zuid-Amerika, levend van de natuur (zonder geld).

God heeft het mij persoonlijk nooit rechtstreeks gevraagd inderdaad. Maar er zijn veel christelijke bronnen op te noemen die geld afraden.
De tekst van pcrtje bijvoorbeeld. Meer bronnen en argumenten voor het afschaffen van geld kan ik je geven, als je dat graag wilt.

Uiteraard zijn er ook voorstanders met hen argumenten. Ieder z'n ding, denk ik.

Maar goed. Vandaar dit topic. Om voor en tegenstanders tegen elkaar op te zetten en om te kijken wie de winnaar is.


Geld wordt ongeveer nergens afgeraden, vooral de honger naar steeds meer geld. De rijke jongeling moest breken met geld omdat het zijn afgod was. Maar er zijn tal van teksten uit de Bijbel te halen waarbij mensen geld hebben en waar dat niet wordt afgekeurd.

Twee dingen vraag ik U,
gun ze me zolang ik leef:
Houd me ver van leugen en bedrog.
Maak me niet arm, maar ook niet rijk,
voed me slechts met wat ik nodig heb.
Want als ik rijk zou zijn, zou ik U wellicht verloochenen,
zou ik kunnen zeggen: ‘Wie is de HEER?’
En als ik arm zou zijn, zou ik stelen
en de naam van mijn God te schande maken.


En Jezus en de apostelen leren dat we mogen delen als we genoeg / teveel hebben. Nergens wordt het afgeraden om geld te hebben. Maar kom er eerlijk aan, deel als je overvloed hebt, word er niet afhankelijk van, word niet hebzuchtig. Dan wordt het je afgod.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geld en handel

Berichtdoor woutersebel » 26 dec 2023 10:29

Marnix schreef:Geld wordt ongeveer nergens afgeraden, vooral de honger naar steeds meer geld. De rijke jongeling moest breken met geld omdat het zijn afgod was. Maar er zijn tal van teksten uit de Bijbel te halen waarbij mensen geld hebben en waar dat niet wordt afgekeurd.

Twee dingen vraag ik U,
gun ze me zolang ik leef:
Houd me ver van leugen en bedrog.
Maak me niet arm, maar ook niet rijk,
voed me slechts met wat ik nodig heb.
Want als ik rijk zou zijn, zou ik U wellicht verloochenen,
zou ik kunnen zeggen: ‘Wie is de HEER?’
En als ik arm zou zijn, zou ik stelen
en de naam van mijn God te schande maken.


En Jezus en de apostelen leren dat we mogen delen als we genoeg / teveel hebben. Nergens wordt het afgeraden om geld te hebben. Maar kom er eerlijk aan, deel als je overvloed hebt, word er niet afhankelijk van, word niet hebzuchtig. Dan wordt het je afgod.


Snap wat je bedoelt. Dat is een advies om ter harte te nemen zou ik zeggen.

Misschien een beetje off-topic; weet jij of het gouden kalf, wat genoemd wordt in de bijbel, nog steeds bestaat? Volgens mij wordt het het lam gods genoemd o.i.d.?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geld en handel

Berichtdoor Lalage » 26 dec 2023 12:07

Ik heb wel een boekentip bij dit onderwerp: 'Geld en goed' van Alain Verheij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geld en handel

Berichtdoor Marnix » 26 dec 2023 23:11

woutersebel schreef:Snap wat je bedoelt. Dat is een advies om ter harte te nemen zou ik zeggen.

Misschien een beetje off-topic; weet jij of het gouden kalf, wat genoemd wordt in de bijbel, nog steeds bestaat? Volgens mij wordt het het lam gods genoemd o.i.d.?


Moet ik daar serieus antwoord op geven? Je kan dat toch zelf
ook opzoeken in de Bijbel?

Kleine hint: je haalt wat dingen door elkaar.
Kleine tweede hint: Exodus 32:20.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geld en handel

Berichtdoor woutersebel » 27 dec 2023 15:12

Marnix schreef:Moet ik daar serieus antwoord op geven? Je kan dat toch zelf
ook opzoeken in de Bijbel?

Kleine hint: je haalt wat dingen door elkaar.
Kleine tweede hint: Exodus 32:20.


De bijbel heb ik gelezen. Helaas heeft elke bijbel, ook online, weer andere inhoud.
Vast en zeker dat ik een paar dingen door elkaar verwar. Kan je me vertellen wat?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geld en handel

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2023 09:08

woutersebel schreef:De bijbel heb ik gelezen. Helaas heeft elke bijbel, ook online, weer andere inhoud.
Vast en zeker dat ik een paar dingen door elkaar verwar. Kan je me vertellen wat?


Vertalingen zijn soms iets verschillend maar inhoudelijk is het vrij gelijk. Als je het hoofdstuk leest waar ik naar verwijs, ongeacht de vertaling lees je dat het gouden kalf op dezelfde dag door Mozes werd vernietigd en nergens het lam van god wordt genoemd. (Lam van God is een bijnaam voor Jezus, wordt door Johannes over Jezus gezegd)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geld en handel

Berichtdoor woutersebel » 28 dec 2023 19:16

Marnix schreef:Vertalingen zijn soms iets verschillend maar inhoudelijk is het vrij gelijk. Als je het hoofdstuk leest waar ik naar verwijs, ongeacht de vertaling lees je dat het gouden kalf op dezelfde dag door Mozes werd vernietigd en nergens het lam van god wordt genoemd. (Lam van God is een bijnaam voor Jezus, wordt door Johannes over Jezus gezegd)


Had ook zoiets over Mozes gehoord inderdaad. Waar ik nieuwsgierig naar ben is of die religie is voortgezet of niet (ondanks of het beeld die dag destijds door Mozes kapot werd gemaakt). De gedachtegang uit dat verhaal kom ik wel eens tegen namelijk en ik zou er graag meer over te weten komen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 97 gasten