Geld en handel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geld en handel

Berichtdoor woutersebel » 31 dec 2023 14:22

Marnix schreef:Nee dan vroeg je wat anders dan je bedoelde en daarom kwam het nogal vreemd en wat trollerig over, helemaal omdat je over het lam van god begon en het gouden kalf zo ongeveer het tegenovergestelde is. Het is een afgod en het Lam van God is Jezus Christus.

Verder blijft je vraag wat vreemd. De achterliggende religie was gewoon die van omringende volken, die beelden hadden en daarvoor knielden en ze offers brachten. Toen Mozes een poos weg was zag je dat die culturen ook de Israelieten aantrokken want die wilden dan ook zo’n beeld om hun God tastbaar te maken.

En wat verschillende vertalingen betreft valt dat wel mee, in iedere vertaling zal je dit verhaal vinden en het komt overal heel erg overeen.


Ahh top okee. Ach ja. Kom vast wel nog wel is wat hierover tegen. Begrijpelijk dat ze hun dank wilden uitten richting iets denk ik. Ondanks het gebod.

Maar goed, blijkbaar is er dus een trend onder kunstenaars gaande, die een metalen stier plaatsen bij een plaats om te uitten dat het negatief is?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geld en handel

Berichtdoor Marnix » 31 dec 2023 17:58

woutersebel schreef:Ahh top okee. Ach ja. Kom vast wel nog wel is wat hierover tegen. Begrijpelijk dat ze hun dank wilden uitten richting iets denk ik. Ondanks het gebod.


Het punt is dat ze hun dank kunnen brengen aan de levende God in plaats van aan een dood stuk metaal, houd, zilver en goud enz. Daarom verbiedt God afgodendienst omdat Hij zich openbaart aan zijn volk. Het is dus niet goed te praten.

Maar goed, blijkbaar is er dus een trend onder kunstenaars gaande, die een metalen stier plaatsen bij een plaats om te uitten dat het negatief is?


Niet van gehoord, bron?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Leidy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2023 12:13

Re: Geld en handel

Berichtdoor Leidy » 31 dec 2023 23:01

Ik vind het wel een interessante vraag, waar ik over nagedacht heb. Zoals ik het zie staat er in de 10 geboden dat we tienden zullen geven. Maar in het nieuwe verbond geven we alles en beheren we het zoals God het in ons hart geeft.

’Zo zal dus niemand van u, die niet afstand doet van al wat hij heeft, mijn discipel kunnen zijn.‘
‭‭Lucas‬ ‭14‬:‭33‬ ‭

’Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten [of drinken], of over uw lichaam, waarmede gij het zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bijeen in schuren, en toch voedt uw hemelse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven? Wie van u kan door bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen? En wat zijt gij bezorgd over kleding? Let op de leliën des velds, hoe zij groeien: zij arbeiden niet en spinnen niet; en Ik zeg u, dat zelfs Salomo in al zijn heerlijkheid niet bekleed was als een van deze. Indien nu God het gras des velds, dat er heden is en morgen in de oven geworpen wordt, zó bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen? Maakt u dan niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? Want naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit. Want uw hemelse Vader weet, dat gij dit alles behoeft. Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden. Maakt u dan niet bezorgd tegen de dag van morgen, want de dag van morgen zal zijn eigen zorgen hebben; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.‘
‭‭Matteüs‬ ‭6‬:‭25‬-‭34‬ ‭

Ik las eens in een vertaling: zoekt voor alle dingen Zijn koninkrijk en Zijn gerechtigheid en alles wat u nodig hebt zal u achterna geworpen worden.

’Want als de bereidvaardigheid aanwezig is, is zij welkom naar hetgeen zij heeft, niet naar hetgeen zij niet heeft. Want niet om anderen verlichting te schenken, wordt het u zwaar gemaakt, maar uit het oogpunt van billijkheid kome uw overvloed voor het ogenblik hun gebrek ten goede, opdat hun overvloed wederkerig uw gebrek ten goede zou komen en er zodoende gelijkheid zij, zoals er geschreven staat: die veel (verzameld had), had niet over en die weinig (verzameld had), had niet te kort.‘
‭‭2 Korinthiërs‬ ‭8‬:‭12‬-‭15‬ ‭

Zo was het in de eerste gemeente.

’Toen Hij opkeek, zag Hij de rijken hun gaven in de offerkist werpen. Hij zag ook een behoeftige weduwe twee koperstukjes daarin werpen, en zeide: Waarlijk, Ik zeg u, deze arme weduwe heeft meer dan allen daarin geworpen. Want deze allen hebben van hun overvloed iets bij de gaven geworpen, maar zij heeft van haar armoede haar ganse levensonderhoud erin geworpen.‘
‭‭Lucas‬ ‭21‬:‭1‬-‭4‬ ‭

’Hun, die rijk zijn in de tegenwoordige wereld, moet gij bevelen niet hooghartig te zijn, en hun hoop gevestigd te houden niet op onzekere rijkdom, doch op God, die ons alles rijkelijk ten gebruike geeft, waardoor zij zich een vaste grondslag voor de toekomst verzekeren om het ware leven te grijpen.‘
‭‭1 Timoteüs‬ ‭6‬:‭17‬, ‭19‬ ‭

Hij zegt niet dat ze alles weg moeten geven. Maar hebben we de Heilige Geest, dan zal die ons alles leren. De rijken hoe ze met hun geld goed kunnen doen en de armen om niet bezorgt te zijn, omdat God voor hen zorgt. Ik heb alle twee meegemaakt in ons huwelijk. We hadden het goed. Vier prachtige kinderen. Konden kopen wat we nodig hadden. Toen ging begin 1980 de rente van 7 naar 13% en moesten we ons huis met schuld verkopen. En huurden een huis. We hebben 10 jaar nodig gehad om weer op de oude situatie terug te komen.

Ik heb in die tijd het geld beschouwd alsof niets van ons was. Alleen het hoogstnodige gekocht. En toen hebben we de liefdevolle zorg van God ervaren. We kregen door de verhuizing nieuwe buren. Zij hadden drie kinderen een jaar ouder dan de onze en we kregen de mooiste kleren. Een envelop met geld van een anoniem iemand. We kregen meer dan we nodig hadden. Op een gegeven moment had ik voor een dochtertje een paar hoge schoentjes gekocht in de opruiming. Ze kwam er moeilijk in, maar ze pasten heel goed. Ik dacht, het zou wel handig zijn om een schoenlepeltje te hebben. De volgende dag bracht ik vuilnis naar een grote grijze container en boven op alles lag een klein roze schoenlepeltje. Dat was zo’n bewijs van Gods zorg. Ik kan over die tijd wel een boek schrijven en er zijn vast meer mensen die deze zorg van God hebben ervaren.

Er staat: zoek eerst Zijn koninkrijk en Zijn gerechtigheid. In die tijd moesten we natuurlijk ook rechtvaardig zijn. Dan zegent God enorm.

God zoekt onze woonplaats voor ons uit staat in: Hand. 17:26-27

Dit is geen antwoord op je vraag. Ik lees niet in de bijbel dat je in een klooster moet wonen en wat zending betreft schrijft Paulus een mooi hoofdstuk. In 2Cor. 8:1-15. Over het geven. Kun je zelf lezen.

En in 2 Kor. 9:5-8
’Ik achtte het dus noodzakelijk de broeders op te wekken, van tevoren tot u te gaan en uw vroeger toegezegde milde gave vooraf in gereedheid te brengen, zodat zij klaar ligt als een milde gave en niet als een afgeperste gift. (Bedenkt) dit: wie karig zaait, zal ook karig oogsten, en wie mildelijk zaait, zal ook mildelijk oogsten. En ieder doe, naardat hij zich in zijn hart heeft voorgenomen, niet met tegenzin of gedwongen, want God heeft de blijmoedige gever lief. En God is bij machte alle genade in u overvloedig te schenken, opdat gij, in alle opzichten te allen tijde van alles genoegzaam voorzien, in alle goed werk overvloedig moogt zijn,‘

Wat hebben we een eenvoudig prachtig evangelie.

Leidy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2023 12:13

Re: Geld en handel

Berichtdoor Leidy » 01 jan 2024 14:18

Wat me op valt in sommige discussies is, dat vaak de tekst die er duidelijk in de bijbel over schrijft er niet bij aangehaald wordt. Ik zocht naar een liedje: Goede werken in liefde gedaan……….?
Toen kwam ik op de site bij een discussie over Goede werken.

Er werden allerlei teksten aangehaald en heel veel eigen meningen, waardoor het gesprek steeds minder prettig werd. Er staat heel eenvoudig: ’Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen.

Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen,

“””””die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.‘“””

‭‭Efeze‬ ‭2‬:‭8‬-‭10‬ ‭HSV‬‬

God bereid onze goede werken voor. Het kunnen vaak werken zijn die we zelf niet uitzoeken, maar die God belangrijk vindt dat we die doen. Die gaan dan ten koste van ons eigen leven.

’Wie zijn leven vindt, zal het verliezen; en wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het vinden.‘
‭‭Mattheüs‬ ‭10‬:‭39‬ ‭HSV‬‬ dat leren we alleen als we luisteren naar de Geest. En maakt ons leven zo eenvoudig

’En alles wat u doet, doe dat van harte, als voor de Heere en niet voor mensen, in de wetenschap dat u van de Heere als vergelding de erfenis zult ontvangen, want u dient de Heere Christus.‘
‭‭Kolossenzen‬ ‭3‬:‭23‬-‭24‬ ‭

Ik kon niet meer reageren op die discussie. Was te oud

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geld en handel

Berichtdoor woutersebel » 01 jan 2024 16:45

Marnix schreef:Het punt is dat ze hun dank kunnen brengen aan de levende God in plaats van aan een dood stuk metaal, houd, zilver en goud enz. Daarom verbiedt God afgodendienst omdat Hij zich openbaart aan zijn volk. Het is dus niet goed te praten.


Persoonlijk snap ik ook niet hoe er leven/activiteit kan zijn in een stuk metaal.
Misschien bouwden ze het beeld ter ere van de levende God, net als van sommige heiligen ook beelden zijn gemaakt?
Al hadden ze dan wel even zijn geboden erbij kunnen pakken.
Lijkt me op zich ook wel apart om God als een mens (of een dier) af te beelden.
Maar goed, aan mijn kennis ontbreekt wel meer.

Marnix schreef:Niet van gehoord, bron?


Als je googlet op 'stier zoeterwoude' dan verschijnt hij bovenin de resultaten.
Net zoals bij de stier van wallstreet overigens.
URL links laat ik achterwege. Meestal vinden ze dat niet zo fijn op forums.

Leidy:

Leidy schreef:Ik vind het wel een interessante vraag, waar ik over nagedacht heb. Zoals ik het zie staat er in de 10 geboden dat we tienden zullen geven. Maar in het nieuwe verbond geven we alles en beheren we het zoals God het in ons hart geeft.

’Zo zal dus niemand van u, die niet afstand doet van al wat hij heeft, mijn discipel kunnen zijn.‘
‭‭Lucas‬ ‭14‬:‭33‬ ‭

’Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten [of drinken], of over uw lichaam, waarmede gij het zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bijeen in schuren, en toch voedt uw hemelse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven? Wie van u kan door bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen? En wat zijt gij bezorgd over kleding? Let op de leliën des velds, hoe zij groeien: zij arbeiden niet en spinnen niet; en Ik zeg u, dat zelfs Salomo in al zijn heerlijkheid niet bekleed was als een van deze. Indien nu God het gras des velds, dat er heden is en morgen in de oven geworpen wordt, zó bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen? Maakt u dan niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? Want naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit. Want uw hemelse Vader weet, dat gij dit alles behoeft. Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden. Maakt u dan niet bezorgd tegen de dag van morgen, want de dag van morgen zal zijn eigen zorgen hebben; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.‘
‭‭Matteüs‬ ‭6‬:‭25‬-‭34‬ ‭


Hele inspirerende tekst Leidy. Wel vraag ik me dan af hoe we zouden moeten gaan leven.
De tekst schrijft wel; maak je geen zorgen over eten, kleding, etc.
Maar wordt dan van ons verwacht dat we in de amazone, van de maatschappij verwijdert, zouden moeten leven o.i.d.?
Blijft er wel iets van leven over, als we helemaal niet meer studeren of werken?
Graag ga ik in op dat verzoek. Maar hoe zou men dat praktisch gezien vorm moeten geven?

Leidy schreef:Ik las eens in een vertaling: zoekt voor alle dingen Zijn koninkrijk en Zijn gerechtigheid en alles wat u nodig hebt zal u achterna geworpen worden.

’Want als de bereidvaardigheid aanwezig is, is zij welkom naar hetgeen zij heeft, niet naar hetgeen zij niet heeft. Want niet om anderen verlichting te schenken, wordt het u zwaar gemaakt, maar uit het oogpunt van billijkheid kome uw overvloed voor het ogenblik hun gebrek ten goede, opdat hun overvloed wederkerig uw gebrek ten goede zou komen en er zodoende gelijkheid zij, zoals er geschreven staat: die veel (verzameld had), had niet over en die weinig (verzameld had), had niet te kort.‘
‭‭2 Korinthiërs‬ ‭8‬:‭12‬-‭15‬ ‭‭


Helaas snap ik niet precies wat je bedoelt Leidy. Is er misschien een andere woordkeuze mogelijk?

Leidy schreef:’Toen Hij opkeek, zag Hij de rijken hun gaven in de offerkist werpen. Hij zag ook een behoeftige weduwe twee koperstukjes daarin werpen, en zeide: Waarlijk, Ik zeg u, deze arme weduwe heeft meer dan allen daarin geworpen. Want deze allen hebben van hun overvloed iets bij de gaven geworpen, maar zij heeft van haar armoede haar ganse levensonderhoud erin geworpen.‘
‭‭Lucas‬ ‭21‬:‭1‬-‭4‬ ‭‭‭


Prijzenswaardig inderdaad. Zeker voor de weduwe. Objectief gezien hebben de rijken er wel in meer gegooid natuurlijk. Maar goed, dat vraagt van hen kant weinig opoffering natuurlijk.

Leidy schreef:Hij zegt niet dat ze alles weg moeten geven. Maar hebben we de Heilige Geest, dan zal die ons alles leren. De rijken hoe ze met hun geld goed kunnen doen en de armen om niet bezorgt te zijn, omdat God voor hen zorgt. Ik heb alle twee meegemaakt in ons huwelijk. We hadden het goed. Vier prachtige kinderen. Konden kopen wat we nodig hadden. Toen ging begin 1980 de rente van 7 naar 13% en moesten we ons huis met schuld verkopen. En huurden een huis. We hebben 10 jaar nodig gehad om weer op de oude situatie terug te komen.

Ik heb in die tijd het geld beschouwd alsof niets van ons was. Alleen het hoogstnodige gekocht. En toen hebben we de liefdevolle zorg van God ervaren. We kregen door de verhuizing nieuwe buren. Zij hadden drie kinderen een jaar ouder dan de onze en we kregen de mooiste kleren. Een envelop met geld van een anoniem iemand. We kregen meer dan we nodig hadden. Op een gegeven moment had ik voor een dochtertje een paar hoge schoentjes gekocht in de opruiming. Ze kwam er moeilijk in, maar ze pasten heel goed. Ik dacht, het zou wel handig zijn om een schoenlepeltje te hebben. De volgende dag bracht ik vuilnis naar een grote grijze container en boven op alles lag een klein roze schoenlepeltje. Dat was zo’n bewijs van Gods zorg. Ik kan over die tijd wel een boek schrijven en er zijn vast meer mensen die deze zorg van God hebben ervaren.‭‭‭

Dat klinkt vervelend Leidy; de rente en het huis. Wat fijn dat jullie er financieel weer bovenop zijn gekomen.
Handig dat jullie de hulp van God, al dan niet indirect, zo goed ontvangen hebben. Verhalen om blij van te worden.
De situatie die je beschrijft ken ik gedeeltelijk. Op het moment werkloos maar nog steeds alles wat ik nodig heb eigenlijk.

Goed en verstandig denk ik van je; om bezit tijdelijk helemaal uit je geest te bannen.
Probeer ik zelf ook een beetje en dat kan voelen alsof er een last van je af valt.
Reclame en bezit aanduidende woorden (ik deed dat i.p.v. ik heb dat gedaan) ontwijken kan veel goed doen.

Leidy schreef:Er staat: zoek eerst Zijn koninkrijk en Zijn gerechtigheid. In die tijd moesten we natuurlijk ook rechtvaardig zijn. Dan zegent God enorm.

God zoekt onze woonplaats voor ons uit staat in: Hand. 17:26-27

Dit is geen antwoord op je vraag. Ik lees niet in de bijbel dat je in een klooster moet wonen en wat zending betreft schrijft Paulus een mooi hoofdstuk. In 2Cor. 8:1-15. Over het geven. Kun je zelf lezen.

En in 2 Kor. 9:5-8
’Ik achtte het dus noodzakelijk de broeders op te wekken, van tevoren tot u te gaan en uw vroeger toegezegde milde gave vooraf in gereedheid te brengen, zodat zij klaar ligt als een milde gave en niet als een afgeperste gift. (Bedenkt) dit: wie karig zaait, zal ook karig oogsten, en wie mildelijk zaait, zal ook mildelijk oogsten. En ieder doe, naardat hij zich in zijn hart heeft voorgenomen, niet met tegenzin of gedwongen, want God heeft de blijmoedige gever lief. En God is bij machte alle genade in u overvloedig te schenken, opdat gij, in alle opzichten te allen tijde van alles genoegzaam voorzien, in alle goed werk overvloedig moogt zijn,‘

Wat hebben we een eenvoudig prachtig evangelie.

Zeker waar wat je schrijft. Een gerechtig en eenvoudig mens kan armoede makkelijk overleven.
In een bepaalde versie van de bijbel las ik wel degelijk dat het gezamenlijk delen van bezit, zoals in een klooster, een goede optie is.
Een andere versie schreef weer dat we geld overboord moesten gooien en in een enkele reis richting de amazone moesten boeken.
Verder snap ik wat je schrijft. Bepaalde principes uit het evangelie zorgen voor positiviteit.

Leidy schreef:Wat me op valt in sommige discussies is, dat vaak de tekst die er duidelijk in de bijbel over schrijft er niet bij aangehaald wordt. Ik zocht naar een liedje: Goede werken in liefde gedaan……….?
Toen kwam ik op de site bij een discussie over Goede werken.

Er werden allerlei teksten aangehaald en heel veel eigen meningen, waardoor het gesprek steeds minder prettig werd. Er staat heel eenvoudig: ’Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen.

Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen,

“””””die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.‘“””

‭‭Efeze‬ ‭2‬:‭8‬-‭10‬ ‭HSV‬‬

God bereid onze goede werken voor. Het kunnen vaak werken zijn die we zelf niet uitzoeken, maar die God belangrijk vindt dat we die doen. Die gaan dan ten koste van ons eigen leven.

’Wie zijn leven vindt, zal het verliezen; en wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het vinden.‘
‭‭Mattheüs‬ ‭10‬:‭39‬ ‭HSV‬‬ dat leren we alleen als we luisteren naar de Geest. En maakt ons leven zo eenvoudig

’En alles wat u doet, doe dat van harte, als voor de Heere en niet voor mensen, in de wetenschap dat u van de Heere als vergelding de erfenis zult ontvangen, want u dient de Heere Christus.‘
‭‭Kolossenzen‬ ‭3‬:‭23‬-‭24‬ ‭

Ik kon niet meer reageren op die discussie. Was te oud


Soms zijn meningen helaas niet zo positief. Maar ja, we blijven mensen. En natuurlijk staat niet alles beschreven in de bijbel.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Geld en handel

Berichtdoor Pcrtje » 01 jan 2024 19:24

Marnix schreef:Het punt is dat ze hun dank kunnen brengen aan de levende God in plaats van aan een dood stuk metaal, houd, zilver en goud enz. Daarom verbiedt God afgodendienst omdat Hij zich openbaart aan zijn volk.
woutersebel schreef:Persoonlijk snap ik ook niet hoe er leven/activiteit kan zijn in een stuk metaal.
Het is een veelvoorkomende misvatting om te denken dat al die mensen uit de oudheid dachten dat het beeld an sich een god was.

woutersebel schreef:URL links laat ik achterwege. Meestal vinden ze dat niet zo fijn op forums.
Je kunt de url-knop gebruiken. Dan kun het linkje onder een woord brengen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geld en handel

Berichtdoor Lalage » 01 jan 2024 20:04

In Amersfoort hebben we ook een metalen stier. Eerst was die van hout en iedereen had er commentaar op. Toen werd die afgebroken en werd hij gemist. Dus toen heeft de kunstenaar er eentje van metaal gemaakt. Inmiddels is een nieuwe traditie in het leven geroepen waarbij op oudjaarsdag de stier en de draak (van Joris) elkaar ontmoeten en de drakenstier ontstaat...
Volgens mij heeft dit allemaal niks met het bijbelse kalf te maken ;-)

Leidy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2023 12:13

Re: Geld en handel

Berichtdoor Leidy » 01 jan 2024 22:06

Leidy schreef:
Ik las eens in een vertaling: zoekt voor alle dingen Zijn koninkrijk en Zijn gerechtigheid en alles wat u nodig hebt zal u achterna geworpen worden.

’Want als de bereidvaardigheid aanwezig is, is zij welkom naar hetgeen zij heeft, niet naar hetgeen zij niet heeft. Want niet om anderen verlichting te schenken, wordt het u zwaar gemaakt, maar uit het oogpunt van billijkheid kome uw overvloed voor het ogenblik hun gebrek ten goede, opdat hun overvloed wederkerig uw gebrek ten goede zou komen en er zodoende gelijkheid zij, zoals er geschreven staat: die veel (verzameld had), had niet over en die weinig (verzameld had), had niet te kort.‘
‭‭2 Korinthiërs‬ ‭8‬:‭12‬-‭15‬ ‭‭

Ik weet niet hoe ik een stukje apart kan maken zoals geel hierboven. Om daaronder nog iets te schrijven.

Leidy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2023 12:13

Re: Geld en handel

Berichtdoor Leidy » 01 jan 2024 22:18

Ik heb het in een andere vertaling opgezocht, die iets eenvoudiger is.

’Ik denk dat het goed voor u is nu te voltooien waarmee u een jaar geleden bent begonnen, want u bent er niet alleen mee begonnen, maar hebt het ook in daden omgezet. Destijds toonde u de bereidheid om te helpen. U kunt dat nu in daden omzetten. Laat het enthousiasme niet verminderen en geef wat u hebt. Als u het verlangen hebt om te geven, is het niet belangrijk hoeveel u geeft. God vraagt om wat wij hebben en niet om wat wij niet hebben. Ik bedoel natuurlijk niet dat u anderen zo moet helpen dat u daardoor zelf gebrek gaat lijden. Nee, het is een kwestie van eerlijk delen. Op het ogenblik hebt u meer dan genoeg en kunt u hen uit de nood helpen. Later kunnen zij u eventueel helpen, als het nodig is. Waar het om gaat, is een rechtvaardige verdeling. In de Boeken staat hierover: ‘Wie veel had verzameld, hield niets over, en wie weinig had verzameld, kwam niets tekort.’‘
‭‭2 Korinthiërs‬ ‭8‬:‭10‬-‭15‬ ‭HTB‬‬

Dat was in de eerste gemeente waar ze alles gemeenschappelijk hadden. Een voorbeeld van mij van nu. Ik heb bijv. een keuze. Ik geef elke maand een vast bedrag aan de kerk voor de zaal. Verwarming. Licht en water en een kopje koffie enz.

En dan is er bijv. een extra collecte voor de zending of een ander belangrijk iets. Maar ik zie ook dat een gezin in onze kerk het niet zo breed heeft. Dan kan God het zo in mijn hart werken dat ik het gezin iets geef. Of persoonlijk of anoniem. En dan hoor je achteraf dat ze dat bedrag precies nodig hadden. Of misschien mijn buurtjes. Kan ook. Omdat ik zei, het geld is niet van mij, maar ik moet het beheren. En luisteren naar wat God in mijn hart werkt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geld en handel

Berichtdoor Marnix » 01 jan 2024 22:39

woutersebel schreef:Persoonlijk snap ik ook niet hoe er leven/activiteit kan zijn in een stuk metaal.
Misschien bouwden ze het beeld ter ere van de levende God, net als van sommige heiligen ook beelden zijn gemaakt?
Al hadden ze dan wel even zijn geboden erbij kunnen pakken.
Lijkt me op zich ook wel apart om God als een mens (of een dier) af te beelden.
Maar goed, aan mijn kennis ontbreekt wel meer.


Het beeld zelf heeft geen leven. Het is gebaseerd op het geloof van omliggende volken die beelden maakten om iets tastbaars van hun god dichtbij te hebben. God maakt heel duidelijk dat Hij zich van die religies distantieert. Hij is de levende God en kan niet met een beeld uit de natuur worden afgebeeld om zo aanbeden te worden. Hij is de schepper van alles en anders dan die dode goden.


Als je googlet op 'stier zoeterwoude' dan verschijnt hij bovenin de resultaten.
Net zoals bij de stier van wallstreet overigens.
URL links laat ik achterwege. Meestal vinden ze dat niet zo fijn op forums.


Daar heb ik wel eens van gehoord maar je zei: “Maar goed, blijkbaar is er dus een trend onder kunstenaars gaande, die een metalen stier plaatsen bij een plaats om te uitten dat het negatief is?

Dat laatste is volgens mij niet het geval, mensen zijn er juist blij mee. Maar het heeft niets met dit verhaal te maken want je mag best beelden maken, je mag geen beelden maken om je daarvoor te buigen en die te aanbidden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geld en handel

Berichtdoor woutersebel » 02 jan 2024 16:40

Lalage schreef:In Amersfoort hebben we ook een metalen stier. Eerst was die van hout en iedereen had er commentaar op. Toen werd die afgebroken en werd hij gemist. Dus toen heeft de kunstenaar er eentje van metaal gemaakt. Inmiddels is een nieuwe traditie in het leven geroepen waarbij op oudjaarsdag de stier en de draak (van Joris) elkaar ontmoeten en de drakenstier ontstaat...
Volgens mij heeft dit allemaal niks met het bijbelse kalf te maken ;-)


Denk het ook niet. Stieren zijn afkomstig van koeien dacht ik. Een kalf van een schaap, volgens internet.
maar goed, de termen worden wel vaker door elkaar gebruikt. Dus het zou kunnen.

Leidy schreef:Ik weet niet hoe ik een stukje apart kan maken zoals geel hierboven. Om daaronder nog iets te schrijven.


Rechtsboven een bericht van iemand kan je klikken op de ''. Dan kan je erop reageren. De quote teksten tussen haakjes kan je kopiëren, plakken en de naam wijzigen, etc.

Leidy schreef:Ik heb het in een andere vertaling opgezocht, die iets eenvoudiger is.

’Ik denk dat het goed voor u is nu te voltooien waarmee u een jaar geleden bent begonnen, want u bent er niet alleen mee begonnen, maar hebt het ook in daden omgezet. Destijds toonde u de bereidheid om te helpen. U kunt dat nu in daden omzetten. Laat het enthousiasme niet verminderen en geef wat u hebt. Als u het verlangen hebt om te geven, is het niet belangrijk hoeveel u geeft. God vraagt om wat wij hebben en niet om wat wij niet hebben. Ik bedoel natuurlijk niet dat u anderen zo moet helpen dat u daardoor zelf gebrek gaat lijden. Nee, het is een kwestie van eerlijk delen. Op het ogenblik hebt u meer dan genoeg en kunt u hen uit de nood helpen. Later kunnen zij u eventueel helpen, als het nodig is. Waar het om gaat, is een rechtvaardige verdeling. In de Boeken staat hierover: ‘Wie veel had verzameld, hield niets over, en wie weinig had verzameld, kwam niets tekort.’‘
‭‭2 Korinthiërs‬ ‭8‬:‭10‬-‭15‬ ‭HTB‬‬

Dat was in de eerste gemeente waar ze alles gemeenschappelijk hadden. Een voorbeeld van mij van nu. Ik heb bijv. een keuze. Ik geef elke maand een vast bedrag aan de kerk voor de zaal. Verwarming. Licht en water en een kopje koffie enz.

En dan is er bijv. een extra collecte voor de zending of een ander belangrijk iets. Maar ik zie ook dat een gezin in onze kerk het niet zo breed heeft. Dan kan God het zo in mijn hart werken dat ik het gezin iets geef. Of persoonlijk of anoniem. En dan hoor je achteraf dat ze dat bedrag precies nodig hadden. Of misschien mijn buurtjes. Kan ook. Omdat ik zei, het geld is niet van mij, maar ik moet het beheren. En luisteren naar wat God in mijn hart werkt.


Zo'n tekst bedoel ik inderdaad Leidy. Een oproep om afstand te doen van persoonlijk bezit denk ik in ieder geval.
Maar goed, dan moet er ook maar net een plek in je buurt zijn waar dat mogelijk is naar je eigen ideeën.

Zoiets denk ik ook inderdaad; het laatste stuk wat je schrijft. Soms lastig om God een concrete plaats in onze realiteit te geven. In 'the matrix' en 'bruce almighty' is God ook letterlijk bepaalde mensen in onze realiteit. Maar wel goed dat je die mensen helpt in ieder geval; door God aangestuurd of niet :)

Marnix schreef:Daar heb ik wel eens van gehoord maar je zei: “Maar goed, blijkbaar is er dus een trend onder kunstenaars gaande, die een metalen stier plaatsen bij een plaats om te uitten dat het negatief is?

Dat laatste is volgens mij niet het geval, mensen zijn er juist blij mee. Maar het heeft niets met dit verhaal te maken want je mag best beelden maken, je mag geen beelden maken om je daarvoor te buigen en die te aanbidden.


Op zich mogelijk inderdaad, dat stieren je lievelingsdieren zijn. Eigenlijk ook niks mis mee met die dieren, als ze niet agressief zijn.
Dat laatste is dacht ik wel een gebod van God inderdaad. Of in ieder geval; een gebod dat Mozes ontving.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geld en handel

Berichtdoor Neon » 02 jan 2024 20:52

Leidy schreef:Wat me op valt in sommige discussies is, dat vaak de tekst die er duidelijk in de bijbel over schrijft er niet bij aangehaald wordt. Ik zocht naar een liedje: Goede werken in liefde gedaan……….?
Toen kwam ik op de site bij een discussie over Goede werken.

Er werden allerlei teksten aangehaald en heel veel eigen meningen, waardoor het gesprek steeds minder prettig werd. Er staat heel eenvoudig: ’Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen.

Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen,

“””””die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.‘“””

‭‭Efeze‬ ‭2‬:‭8‬-‭10‬ ‭HSV‬‬

God bereid onze goede werken voor. Het kunnen vaak werken zijn die we zelf niet uitzoeken, maar die God belangrijk vindt dat we die doen. Die gaan dan ten koste van ons eigen leven.

’Wie zijn leven vindt, zal het verliezen; en wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het vinden.‘
‭‭Mattheüs‬ ‭10‬:‭39‬ ‭HSV‬‬ dat leren we alleen als we luisteren naar de Geest. En maakt ons leven zo eenvoudig

’En alles wat u doet, doe dat van harte, als voor de Heere en niet voor mensen, in de wetenschap dat u van de Heere als vergelding de erfenis zult ontvangen, want u dient de Heere Christus.‘
‭‭Kolossenzen‬ ‭3‬:‭23‬-‭24‬ ‭

Ik kon niet meer reageren op die discussie. Was te oud


Dat valt mij ook wel eens op, dat er weinig ingegaan wordt op Bijbelteksten, hoewel dit forum gelukkig wel serieus betrokken is. Er wordt wel eens beweerd dat men over elke mening wel een tekst voorradig heeft. Maar ter ondersteuning of aanvulling of verduidelijking van wat er beweerd wordt, zie ik inderdaad ook graag teksten. Of plaats die er dan graag bij.


’Wie zijn leven vindt, zal het verliezen; en wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het vinden.‘ schrijf je. (de sv schrijft ziel ipv leven)

Lucas schrijft het zo;23 En Hij zeide tot allen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis dagelijks op, en volge Mij.

24 Want zo wie zijn leven behouden wil, die zal het verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal het behouden.

25 Want wat baat het een mens, die de gehele wereld zou winnen, en zichzelven verliezen, of schade zijns zelfs lijden?



Ik denk dat het allebei kan; vinden en behouden wil. Omdat het eenmaal kunnen doorzien wat het leven is, wat de ziel is, dan pas de mogelijkheid tot een keus maken komt.

Hoe anders kan men het leven opgeven of overgeven aan Hem, als het leven/ziel nog niet helemaal of nog helemaal niet gevonden is, of men kan inzien wat het is dat(zich) wil behouden.

Maar dan de goede werken. Een ''vroom leven leiden'', is m.i. het leven doorzien als een willen overleven in een wereld die draait om begeerte en hebzucht, macht en geld. En zich daarvoor niet meer laat dienen of zich inzet.

Wat zijn dan goede werken voor Hem, als de Zoon zelf beweert in Joh. 17 dat wij niet van deze wereld zijn? Dan lees ik in datzelfde hoofdstuk over het Woord dat de Zijnen moeten uitdragen namens Hem.

Zou het alleen om het Woord gaan en wat is het Woord waard als goede werken.

Joh. 17sv

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt..
24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld


Dat onderstreepte stukje tekst.. en dat in combinatie met 'voor de grondlegging der wereld'.

Wat doen we hier eigenlijk.. :shock:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten