Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
woutersebel schreef:
Graag wou ik jullie mening vragen over de theorie van Trinity.
Volgens sommigen wordt deze theorie gezien als de basis van de christelijke theologie.
Daarnaast zit er bij mij om de hoek een kerk, de baptisten, die ook aanhanger zijn van deze theorie.
Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar jullie mening hierover.
Naar mijn weten ziet de theorie er als volgt uit:
- De vader is God maar niet de zoon en de geest
- De zoon is God maar niet de vader en de geest
- De geest is God maar niet de zoon en vader
Volgens de theorie is God dus een umbrella term voor de drie eenheid (vader, zoon, geest).
Verbeter me a.u.b. als ik het niet correct beschreven heb.
woutersebel schreef:- Is het niet raar voor de mensenzoon om te zeggen dat hij, volgens de theorie dus, God is?
In de volksmond is God namelijk almachtig en alwetend, wat de mensenzoon niet is, toch?
woutersebel schreef:- Moet God gezien worden als de correctheid van de Gaia theorie (i.e. alles is één, het idee van 'ik' bestaat niet)?
woutersebel schreef:Wordt met God dan niet een wezen/bewustzijn/intelligentie bedoelt maar slechts een theorie?
Botst dat niet met hoe de term 'God' normaliter gebruikt wordt?
woutersebel schreef:- Is de term 'Trinity' eigenlijk niet afgeleid van 'tri niet', ofwel niet drie, maar één? Legt de theorie de focus juist op de verdeeldheid ipv de eenheid?
Jedidjas schreef:Over wederdopen is idd al een ander topic. Degenen die dit doen zien dit niet als 2e doop overigens, omdat dit voor hen de eerste geloofsdoop is die gebeurt nadat ze tot bekering zijn gekomen. Zie hand 8:37 waar staat dat de doop alleen geoorloofd is als je met je hele hart gelooft en een baby dit nog niet kan.
Marnix schreef:er is al een poos niet meer door Woutersebel gereageerd, in dit topic helemaal niet. Dus ik hoop (maar vraag me af of het gebeurt) dat je reactie gaat krijgen.
woutersebel schreef:Graag wou ik jullie mening vragen over de theorie van Trinity.
Volgens sommigen wordt deze theorie gezien als de basis van de christelijke theologie.
Daarnaast zit er bij mij om de hoek een kerk, de baptisten, die ook aanhanger zijn van deze theorie.
Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar jullie mening hierover.
Naar mijn weten ziet de theorie er als volgt uit:
- De vader is God maar niet de zoon en de geest
- De zoon is God maar niet de vader en de geest
- De geest is God maar niet de zoon en vader
Volgens de theorie is God dus een umbrella term voor de drie eenheid (vader, zoon, geest).
Verbeter me a.u.b. als ik het niet correct beschreven heb.
Broeder schreef:Bijna iedereen binnen het Nederlandse taalgebied noemt dit niet zozeer Trinity, maar "de leer van de Drie-eenheid". Dat jij het "Trinity" noemt doet me vermoeden dat je in een wat evangelische setting deze term bent tegengekomen (of dat je simpelweg veel Engelse bronnen raadpleegt, kan ook.)
Als je googelt op Drie-eenheid kom je genoeg info tegen, ik ga dat niet allemaal hier uit de doeken doen, want dat vergt veeeeeeeel te veel ruimte. Waarom? Omdat het één van de ingewikkeldste leerstellingen uit de christelijke theologie is. Maar, zoals je terecht aangeeft, wel een hele belangrijke. Waarom? Omdat het een antwoord probeert te geven op de vraag: kon Jezus wel de redder van zondaren zijn? Lang verhaal kort: dat kon hij alleen zijn als hij ook God was. Maar de traditie had eeuwenlang volgehouden dat er maar één God was, dat was zo'n beetje de centrale geloofsbelijdenis: "Hoor Israël, de Heer uw God is een enig God." Dus moest er met hele diepzinnige filosofie en theologie worden verklaard hoe God toch "een enig God" was en tegelijk Jezus eveneens God was.
Wat je correct hebt meegekregen is dat er in de Drie-eenheid drie afzonderlijk te onderscheiden personen zijn: Vader, Zoon en Geest.
Waar ik mijn twijfels bij zet is wat je bedoelt met "umbrella-term God". Als je daarmee bedoelt: binnen een bedrijf heb je een CEO, technisch directeur en commercieel directeur, maar de "umbrella-term" is hun bedrijfsnaam, dan klopt de metafoor niet. "God" is niet de bedrijfsnaam waar Vader, Zoon en Geest werken. God is niet de umbrella-term, zou ik zeggen, maar de juiste taal en grammatica om over Vader, Zoon en Geest te spreken. Zodra je op een andere manier over hen spreekt wordt het al snel brabbeltaal. Dan klopt het niet meer met de openbaring waarover die taal iets wil zeggen.
woutersebel schreef:- Moet God gezien worden als de correctheid van de Gaia theorie (i.e. alles is één, het idee van 'ik' bestaat niet)?
Broeder schreef:Nee, dat is om verschillende redenen niet juist. De belangrijkste reden is dat de relaties in de Gaia-theorie een soort mechanische afhankelijkheid van elkaar hebben en in het christelijk geloof is de relatie tussen God en zijn schepping/schepsels nu juist niet mechanisch. Daardoor zijn ze ook niet één, maar juist van elkaar te onderscheiden waardoor ze in liefdevolle, dienende relatie met elkaar treden.
Broeder schreef:Nee, God - hoe hij verder ook wordt benaderd - is niet slechts een theorie, maar een wezen met wil, persoonlijkheid en daadkracht. Hij gaat relaties aan, zo leert de christelijke traditie. In sommige religies wordt god inderdaad onpersoonlijk opgevat, maar de kern van het jodendom en christendom is nu juist dat God wel persoonlijk is, keuzes maakt, liefde geeft en deelt en wenst.
Wat iemand zegt met de uitspraak "ik geloof in God" is nu juist het begin van een gesprek. Wat bedoelt iemand daarmee? Wie is God dan voor hem/haar? Welke ervaringen heeft de persoon met die God waar hij/zij in gelooft? Onderaan de streep kan God voor niemand puur een cerebrale theorie blijven. Wat er ook waar is van God, het beïnvloedt je leven. Veel theorieën kun je eens een keer over lezen en nooit wat mee doen. Geloven in God valt niet in die categorie.
Broeder schreef:Dit taalspelletje ontgaat me even, maar in het Nederlands heet dit de leer van de Drie-eenheid. Het legt dus de focus op onderscheid (niet verdeeldheid) EN eenheid. Dat is het hele punt. Drie en toch één.
woutersebel schreef:Soms neemt het taalspelletje heel opmerkelijke situaties aan inderdaad. Achja, ook daar kan je heel lang over door discusseren.
Is het dus zo dat, afhankelijk van bepaalde standpunten en argumenten, je er drie eenheden in kan zien maar ook één eenheid?
Marnix schreef:Uiteraard. De Heildebergse Catechismus zegt: Het zijn drie personen die samen de éne God zijn. Een beetje zoals een man en een vrouw bijvoorbeeld twee personen zijn maar in het huwelijk samen ook weer een eenheid vormen. Zo zijn Vader, Zoon en Geest drie personen die samen de Goddelijke eenheid vormen.
Marnix schreef:Ik denk dat de catechismus dat prima samenvat en de apostolische geloofsbelijdenis ook. God de Vader, de Schepper, Jezus Christus zijn zoon en onze verlosser, die naar de aarde kwam en onze zonden droeg, wegnam en ons zo weer bij God bracht. En toen Hij terugging naar de hemel kwam de Geest die in ons woont en ons wil leiden. Dat is wel een deel van de basis van het Christelijke geloof, ik neem aan dat je je daar wel in hebt verdiept?
woutersebel schreef:Zijn de catechismus en apostolische geloofsbelijdenis teksten o.i.d. die ik ergens kan vinden?
De woorden die je gebruikt snap ik, ook aardig van leesmateriaal en gesprekken doorgewerkt, alleen blijft er veel ruimte over voor verdere vragen.
Marnix schreef:Apostologische Geloofsbelijdenis:
Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde.
En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Here;
die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, neergedaald in de hel;
op de derde dag opgestaan uit de doden;
opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader;
vandaar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in de Heilige Geest.
Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
vergeving van de zonden;
opstanding van het vlees;
en een eeuwig leven.
Hier kan je de catechismus vinden:
https://www.heidelbergse-catechismus.nl met rechts de inhoudsopgave en dan vind je wel wat relevant is voor dit onderwerp. Ze behandelt onder andere door vragen en antwoorden bovengenoemde geloofsbelijdenis.
En dan vind je hier ook nog de Nederlandse geloofsbelijdenis is hedendaagse taal met daarbij het stuk over de drieeenheid. Dan heb je een beetje een idee wat de klasiiek christelijke leer is op dit punt.
https://www.nederlandse-geloofsbelijden ... /artikel-8
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten