Hemel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Hemel

Berichtdoor Bessensap » 05 sep 2023 19:52

Herbster schreef:Dat is nogal een gewaagde voorspelling.. ik ben 51 en heb al in mijn vroege jeugd steeds gehoord dat het bijna zover is (ik ben trouwens geen christen meer). Zelfs Jezus zelf dacht dat sommige van zijn volgelingen de wederkomst nog mee zouden maken.

En waarom denk je dat het nu binnen 10 jaar zal gebeuren? Gaat het echt zo slecht met de wereld? Had Jezus dan niet beter aan de vooravond van de 1e Wereldoorlog (naar schatting 17 miljoen doden) of de 2e wereldoorlog (meer dan 50 miljoen doden) terug kunnen komen? Dit is inderdaad een beetje een flauwe opmerking, maar ik ben wel echt benieuwd waarom je denkt dat het binnenkort gaat gebeuren..


Laten we het geen voorspelling, maar een verwachting noemen.

Mooie vraag, die je stelt, waarom ik hoopvol verwacht dat het niet lang meer zal duren.

Belangrijkste voor mij is dat ik zie dat er wereldwijd, op grote schaal, angst word gecreëerd. Wanneer mensen eenmaal overtuigd zijn van het gevaar, wordt er wereldwijd een oplossing voorgesteld waar alle mensen als makke schapen voor open staan. In plaats van ons afhankelijk van God op te stellen, steunen wij steeds meer op de wetenschap en visie van vooraanstaande mensen. (Denk aan het coronapaspoort, apenpokken, klimaatdoeleinden en de daarmee samenhangend o.a. voedseltekorten en alternatieven die aangeboden worden, 15-minutensteden, ecologische voetafdruk)

In mijn beleving worden de mensen hiermee, wereldwijd klaar gestoomd om met open armen één wereldleider te ontvangen die o.a. de wereld zal “gaan redden van de ondergang” en “vrede zal brengen” door een wereld godsdienst te creëren. (er schijnt al een ‘bijbel’ ontwikkeld te worden)

Daarnaast zie ik dit bevestigd door een combinatie van gebeurtenissen die op dit moment wereldwijd spelen. O.a.:
- Terugkeer van het Joodse volk naar Israël
- Het aantal Messiaanse Joden maakt een enorme groei door.
- De dode zee en de vallei daarom heen komt tot leven.
- Liefdeloosheid neemt toe, ook in de kerk
- Geld is een god geworden
- Het bekende rijtje: Oorlogen, honger, aardbeving die wereldwijd en kort op elkaar voor komen.
- Wetteloosheid/ gender ideologie/ LHTBI neemt extreme vormen aan. Zelfs binnen de kerken lijkt dit steeds meer gewoongoed te worden.
- De mens wil, nog meer dan vroeger, zelf god zijn. (kwesties rond levenseinde, ontstaan van het leven, omgaan met ziekte, ontwikkeling van robots en chat bots.

Er zijn vast Bijbelkenners op het forum die bovenstaande lijst kunnen aanvullen. Veel van bovenstaande punten staan letterlijk in de Bijbel. Zowel het OT als het NT. Ik vermoed, dat als je christelijk bent opgegroeid, dit zelf kan vinden.
Op internet zijn diverse websites waar je informatie kan vinden over dit onderwerp.

Daarnaast vind ik deze series aan te raden.
https://www.renekidscentre.nl/lcm/
https://zieikkomspoedig.nl/over-de-studies/
Laatst gewijzigd door Bessensap op 05 sep 2023 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Hemel

Berichtdoor Bessensap » 05 sep 2023 20:10

Marnix schreef:Ik ben het met je eens. Op basis van de bekende teksten snap ik dat mensen zeggen: De Bijbel zegt dat er allerlei rampen, vervolgingen enzo plaatsvinden en dat je op basis daarvan iets kan zeggen over wanneer Hij komt. Maar tegelijkertijd zegt Jezus ook dat Hij het niet eens weet wanneer dat zal zijn. Het probleem is dat er altijd mensen in alle tijden om zich heen hebben gekeken en geroepen: Moet je kijken wat er nu gebeurt, het kan toch echt niet lang meer duren. Duizend jaar geleden, 500 jaar geleden, 100 jaar geleden, recent. Mensen die soms zelfs dachten het te kunnen voorspellen. Tot nu toe hebben ze allemaal ongelijk gehad. We moeten waakzaam zijn, weten dat het elk moment kan zijn. Maar dat het ook nog duizend jaar kan duren.


De Heere Jezus geeft aan dat alleen Zijn Vader het exacte moment weet.
Hij spoort ons echter ook aan om waakzaam te zijn op de tekenen der tijden zodat die dag ons niet zal overvallen.
Lettend op de tekenen van der tijden kunnen we dus aangeven wanneer we Hem ongeveer mogen verwachten.

Mattheüs 24: 36-47 HSV schreef:Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, maar alleen aan Mijn Vader.
37Zoals de dagen van Noach waren, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.
38Want zoals ze bezig waren in de dagen voor de zondvloed met eten, drinken, trouwen en ten huwelijk geven, tot op de dag waarop Noach de ark binnenging,
39en het niet merkten, totdat de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.
40Dan zullen er twee op de akker zijn; de één zal aangenomen en de ander zal achtergelaten worden.
41Er zullen twee vrouwen malen met de molen; de één zal aangenomen en de ander zal achtergelaten worden.
42Wees dan waakzaam, want u weet niet op welk moment uw Heere komen zal.
43Maar weet dit, dat als de heer des huizes geweten had in welke nachtwake de dief komen zou, hij waakzaam geweest zou zijn, en niet in zijn huis zou hebben laten inbreken.
44Weest ook u daarom bereid, want op een uur waarop u het niet zou denken, zal de Zoon des mensen komen.
45Wie is dan de trouwe en verstandige dienaar, die zijn heer over zijn personeel aangesteld heeft om hun het voedsel op de juiste tijd te geven?
46Zalig die dienaar die door zijn heer bij zijn komst zo handelend aangetroffen zal worden.
47Voorwaar, Ik zeg u dat hij hem over al zijn bezittingen zal aanstellen.

-

1 Thessalonicenzen 5:3-6 HSV schreef:3Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten.
4Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen.
5U bent allen kinderen van het licht en kinderen van de dag. Wij zijn niet van de nacht en ook niet van de duisternis.
6Laten wij dan niet, evenals de anderen, slapen, maar laten wij waakzaam en nuchter zijn.

-

Openbaringen 3: 3 HSV schreef:Bedenk dan hoe u het hebt ontvangen en gehoord, en houd het vast en bekeer u. Als u dan niet waakzaam bent, zal Ik bij u komen als een dief en u zult beslist niet weten op welk uur Ik bij u zal komen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2023 21:05

Bessensap schreef:De Heere Jezus geeft aan dat alleen Zijn vader het exacte moment weet.
Hij spoort ons echter ook aan om waakzaam te zijn op de tekenen der tijden zodat die dag ons niet zal overvallen.
Lettend op de tekenen van der tijden kunnen we dus aangeven wanneer we Hem ongeveer mogen verwachten.


We weten het moment niet maar als we waakzaam zijn zal, als het zover is, dat niet als een verrassing komen. Niet omdat we het exacte tijdstip weten of het bij benadering weten maar omdat we waakzaam zijn. Zoals ik al zei, na de Tweede Wereldoorlog zei men dit ook al met precies dezelfde argumenten: De Joden keren terug, de regio van de Dode Zee komt tot leven, liefdeloosheid neemt toe, geld is een god geworden, oorlogen, honger, rampen, toen kwam de koude oorlog, wetteloosheid, de mens wil God zijn (sinds de industriele revolutie al veelgehoord enzovoorts. En over 50 jaar zal men precies dezelfde argumenten aandragen.

Mensen hebben dit al eeuwen met net zoveel overtuiging en argumenten geroepen en allemaal ongelijk gehad dus ik hou rekening met de mogelijk dat dat hier ook het geval is. Maar het kan ook morgen gebeuren ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Hemel

Berichtdoor Bessensap » 06 sep 2023 07:36

Marnix schreef:We weten het moment niet maar als we waakzaam zijn zal, als het zover is, dat niet als een verrassing komen. Niet omdat we het exacte tijdstip weten of het bij benadering weten maar omdat we waakzaam zijn. Zoals ik al zei, na de Tweede Wereldoorlog zei men dit ook al met precies dezelfde argumenten: De Joden keren terug, de regio van de Dode Zee komt tot leven, liefdeloosheid neemt toe, geld is een god geworden, oorlogen, honger, rampen, toen kwam de koude oorlog, wetteloosheid, de mens wil God zijn (sinds de industriele revolutie al veelgehoord enzovoorts. En over 50 jaar zal men precies dezelfde argumenten aandragen.

Mensen hebben dit al eeuwen met net zoveel overtuiging en argumenten geroepen en allemaal ongelijk gehad dus ik hou rekening met de mogelijk dat dat hier ook het geval is. Maar het kan ook morgen gebeuren ;-)


Ik zou zeggen blijf waakzaam en let op de vijgenboom! De staat Israël is pas sinds 1948 een feit.
Dat het nog wel 1000 jaar kan duren, zoals je eerder suggereerde lijkt mij sterk. M.a.w. in mijn ogen getuigd zo'n opmerking niet van waakzaamheid.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2023 09:37

Bessensap schreef:Ik zou zeggen blijf waakzaam en let op de vijgenboom! De staat Israël is pas sinds 1948 een feit.
Dat het nog wel 1000 jaar kan duren, zoals je eerder suggereerde lijkt mij sterk. M.a.w. in mijn ogen getuigd zo'n opmerking niet van waakzaamheid.


Tja, 1000 jaar geleden waren er ook al mensen die zeiden: nou duurt het niet meer lang. Sterker nog, zelfs de apostelen dachten dat wel eens. Dat je waakzaam bent wil niet zeggen dat je vol stelligheid moet zeggen: Het zal toch vast niet meer dan 10 jaar duren. Of 50. Dat is juist een vorm van "zelfoverschatting" als je denkt het tijdstip van de wederkomst wel te kunnen voorspellen. Je moet altijd leven in de verwachting dat hij eens terug kan komen, of het nou morgen is, of 10 jaar, over 50 jaar, over 100 jaar of over 1000 jaar. Ook al is de kans best groot dat we dat helemaal niet gaan meemaken. Dat moet het waakzaam leven in verwachting niet anders maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Hemel

Berichtdoor Bessensap » 06 sep 2023 15:32

Marnix schreef:Tja, 1000 jaar geleden waren er ook al mensen die zeiden: nou duurt het niet meer lang. Sterker nog, zelfs de apostelen dachten dat wel eens. Dat je waakzaam bent wil niet zeggen dat je vol stelligheid moet zeggen: Het zal toch vast niet meer dan 10 jaar duren. Of 50. Dat is juist een vorm van "zelfoverschatting" als je denkt het tijdstip van de wederkomst wel te kunnen voorspellen. Je moet altijd leven in de verwachting dat hij eens terug kan komen, of het nou morgen is, of 10 jaar, over 50 jaar, over 100 jaar of over 1000 jaar. Ook al is de kans best groot dat we dat helemaal niet gaan meemaken. Dat moet het waakzaam leven in verwachting niet anders maken.


Je zegt waakzaam te zijn wat betreft de terugkomst van de Heere Jezus. Dat lijkt me wijs, want als je vandaag of morgen sterft, ontmoet je Hem ook.
Wat betreft de tekenen van de tijd lijk je toch een beetje te doezelen.

Grote verschillen in de periode van voor mei 1948 en de periode daarna zijn o.a.:
- Het evangelie is bijna wereldwijd verkondigt.
- Israël is een zelfstandige staat; nogmaals: “let op de vijgenboom” (dat is Israël).

Je zegt dat men duizend jaar geleden en na de 1ste en 2de wereld oorlog ook zei dat Hij binnenkort terug kon komen. Klopt dat men dat toen zei; echter bestond de staat Israël nog niet. De Bijbel is er duidelijk over dat in de eindtijd Israël en het Joodse volk dat daar dan heen terug getrokken is een belangrijke plaats inneemt. Zonder Israël kon er dus ook geen wederkomst zijn.

Zie nogmaals Mattheus 24. Lees gerust het hele hoodstuk om onderstaand tekstgedeelte in het verband te zien.

Mattheus 24: 32-35 HSV schreef:
De uitspruitende vijgenboom

32Leer van de vijgenboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak al zacht wordt en de bladeren uitspruiten, dan weet u dat de zomer nabij is.
33Zo ook u, wanneer u al deze dingen zult zien, weet dan dat het nabij is, voor de deur.
34Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal zeker niet voorbijgaan, totdat al deze dingen gebeurd zijn.
35De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen zeker niet voorbijgaan.
Aansporing tot waakzaamheid


Het geslacht waar in vers 34 over gesproken wordt wijst op de generatie die ziet en gezien heeft dat de takken van de vijgenboom zacht worden en de bladeren uitspruiten. In mijn ogen wijst dat op de huidige generatie die ziet dat Israël weer een plaats heeft gekregen in deze wereld. En dat steeds meer landen bevestigen dat Jeruzalem de hoofdstad van Israël is.

Verder ga ik er niet teveel woorden aan vuil maen. Ik vermoed dat we er niet uitkomen.
En eerlijk gezegd vind ik dit onderwerp te teer en is het me te lief om er een discussie over te voeren.
Laatst gewijzigd door Bessensap op 06 sep 2023 15:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Hemel

Berichtdoor DeDwaler » 06 sep 2023 15:33

Marnix schreef:Ik denk dat wij het wel met elkaar eens zijn dan.

Ik kwam hiermee om dat jij schreef: "Daarna zeg je: "Maar, hoe doe je dat dan... een bewuste keuze maken in je hart om dat persoonlijk te geloven, ook voor mijn zonden en ook voor mij? Gelukkig hangt het niet van jou af maar alleen van Hem (Jezus)". Dat is tegenstrijdig. Als het alleen van Jezus afhangt dan is het toch Zijn keuze?". Daarmee noem je iets wat veel mensen tegenstrijdig maken maar als je de Bijbel goed leest blijkt dat helemaal niet zo te zijn. Zoals je in bovenstaande reactie zelf uitwerkt.


Ben je het er dan ook mee eens dat het God is Die kiest? Dat is namelijk het geval als het alleen van Jezus afhangt en niet van ons.
.

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hemel

Berichtdoor 607 » 06 sep 2023 19:09

Bessensap schreef:Laten we het geen voorspelling, maar een verwachting noemen.

Precies, dat lijkt me een goede houding.
Overigens ben ik het met Marnix eens dat het ook zou kunnen dat het nog lang (in onze beleving) gaat duren. Ik verwacht Hem echter wel binnenkort, en haal daar ook hoop uit (ik denk dat dat een duurzame hoop is, die niet vergaat als het over 10 jaar nog niet zover is). Zes jaar geleden was dit wel anders, toen keek ik eigenlijk totaal niet uit naar de wederkomst. Ik ben blij dat ik dat nu wel kan doen. :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2023 21:29

DeDwaler schreef:Ben je het er dan ook mee eens dat het God is Die kiest? Dat is namelijk het geval als het alleen van Jezus afhangt en niet van ons.


Je moet niet een losse zin eruit pikken maar even het geheel… Er wordt gezegd dat het tegenstrijdig is als je zegt dat Jezus kiezen inhoudt dat je niets moet doen terwijl je wel tot actie wordt opgeroepen. God is het die zoekt, die roept. Maar de uitverkiezing kan je niet afdoen alsof God voor de schepping iedereen in een bakje “gered” of “verloren” heeft gestopt en wat je doet maakt niet uit, je doet gewoon waartoe je geprogrammeerd bent om die status te bereiken. We moeten van Gods kiezen geen karikatuur maken.

Overigens ga ik hier geen antwoord geven op de vraag hoe Gods kiezen en onze wil zich exact tot elkaar verhoudt zonder dat het een afbreuk doet aan het ander want dat weet ik niet precies :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Hemel

Berichtdoor DeDwaler » 07 sep 2023 03:51

Marnix schreef:Overigens ga ik hier geen antwoord geven op de vraag hoe Gods kiezen en onze wil zich exact tot elkaar verhoudt zonder dat het een afbreuk doet aan het ander want dat weet ik niet precies :-)


Oké, dat begrijp ik helemaal en ik waardeer het ook zeer, Marnix. Ik wil het je niet lastig maken, maar je bent zeer stellig in hoe het niet is, maar niet in hoe het dan wel is. Naar dat laatste vroeg ik.

Marnix schreef:Je moet niet een losse zin eruit pikken maar even het geheel… Er wordt gezegd dat het tegenstrijdig is als je zegt dat Jezus kiezen inhoudt dat je niets moet doen terwijl je wel tot actie wordt opgeroepen. God is het die zoekt, die roept. Maar de uitverkiezing kan je niet afdoen alsof God voor de schepping iedereen in een bakje “gered” of “verloren” heeft gestopt en wat je doet maakt niet uit, je doet gewoon waartoe je geprogrammeerd bent om die status te bereiken. We moeten van Gods kiezen geen karikatuur maken.


Het is geen losse zin, maar mijn conclusie. Zo werkt dat in mijn hoofd: als alles van Jezus afhangt dan is het Zijn keuze en niet onze keuze die de doorslag geeft. Dat het Gods keuze is en niet de onze kom ik overal in de Bijbel tegen. De Heere Jezus doet daar helemaal niet geheimzinnig over en ook niet over waarom het allemaal Gods werk is. Klaarblijkelijk schort het aan onze keuze, aan ons geloof en aan onze wil.

In de vragenrubriek ging het recent ook weer over twee sporen, maar er zijn geen twee sporen. Er is maar één spoor en dat loopt van boven naar beneden; dat is het Brood dat uit de hemel neerdaalt en aan de wereld het leven geeft (Jezus).

Mocht men (in de theologie) de verantwoordelijkheid van de mens toch als spoor willen beschouwen (naast het spoor van het werk van God), dan is dat spoor van de mens voor God van geen enkel nut, zoals de Heere Jezus zegt:

"De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven. Maar er zijn sommigen onder u die niet geloven. Want Jezus wist van het begin af wie het waren die niet geloofden, en wie het was die Hem zou verraden. En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is."
(Johannes 6:63-65)

Geen mens doet uit zichzelf wat God eist. Dat komt door de dood en door de zonde en dan heb ik het niet over onze overtredingen van de wet, maar over onze verloren staat in Adam, onze slavernij, onze gevangenis en de strik. We zitten van nature allemaal in het bakje 'verloren' en de toorn van God rust op ons. Als de mens één zekerheid heeft dan is dat het wel.

Vergeving, redding en verlossing is 100% Gods werk (genade) en 0% mensenwerk omdat het vlees niets goeds tot stand kan brengen. De zondige mens (het vlees) gelooft niet in Jezus, bekeert zich niet tot Hem, kiest Hem niet, klopt niet op Zijn deur, zoekt Hem niet, bidt niet tot God, althans niet in waarheid, want als de mens dat allemaal wel zou doen dan zou hij verhoord worden, vinden en worden opengedaan.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2023 08:17

DeDwaler schreef:Oké, dat begrijp ik helemaal en ik waardeer het ook zeer, Marnix. Ik wil het je niet lastig maken, maar je bent zeer stellig in hoe het niet is, maar niet in hoe het dan wel is. Naar dat laatste vroeg ik.


Oh daar hoef je niet bang voor te zijn he, ik kom hier vrijwillig met mensen discussieren hoor ;-)

Overigens ben ik ook best stellig in hoe het wel is.

Het is geen losse zin, maar mijn conclusie. Zo werkt dat in mijn hoofd: als alles van Jezus afhangt dan is het Zijn keuze en niet onze keuze die de doorslag geeft. Dat het Gods keuze is en niet de onze kom ik overal in de Bijbel tegen. De Heere Jezus doet daar helemaal niet geheimzinnig over en ook niet over waarom het allemaal Gods werk is. Klaarblijkelijk schort het aan onze keuze, aan ons geloof en aan onze wil.


Klopt. Maar Jezus doet er ook helemaal niet geheimzinnig over dat je je moet bekeren. En waar het mij om gaat is dat die twee dingen naast elkaar een plek krijgen. Wat je vaak ziet gebeuren is dat dingen tegen elkaar worden weggestreept. Concreet werkt dat ongeveer zo: De Bijbel zegt duidelijk dat God kiest. De Bijbel zegt dat we ons moeten bekeren. Dus bekeren we ons alleen maar als Hij ons kiest. Kiest Hij ons niet, dan bekeren we ons niet. Wat snel leidt tot angst, onzekerheid, passiviteit.

In de vragenrubriek ging het recent ook weer over twee sporen, maar er zijn geen twee sporen. Er is maar één spoor en dat loopt van boven naar beneden; dat is het Brood dat uit de hemel neerdaalt en aan de wereld het leven geeft (Jezus).


Helemaal juist.

Mocht men (in de theologie) de verantwoordelijkheid van de mens toch als spoor willen beschouwen (naast het spoor van het werk van God), dan is dat spoor van de mens voor God van geen enkel nut, zoals de Heere Jezus zegt:

"De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven. Maar er zijn sommigen onder u die niet geloven. Want Jezus wist van het begin af wie het waren die niet geloofden, en wie het was die Hem zou verraden. En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is."
(Johannes 6:63-65)

Geen mens doet uit zichzelf wat God eist. Dat komt door de dood en door de zonde en dan heb ik het niet over onze overtredingen van de wet, maar over onze verloren staat in Adam, onze slavernij, onze gevangenis en de strik. We zitten van nature allemaal in het bakje 'verloren' en de toorn van God rust op ons. Als de mens één zekerheid heeft dan is dat het wel.


Dat lijkt me een goed uitgangspunt, zolang we het niet gaan omdraaien: Jezus zegt dat niemand tot de Vader kan komen dan wanneer de Vader dat ze geeft. Hij zegt niet dat mensen niet tot de Vader kunnen komen omdat Hij het ze niet gegeven heeft. Gelovigen worden in de Bijbel gezien als uitgekozenen, verworpenen niet als niet-gekozen mensen maar als mensen die weigeren te geloven. En de menselijke logica is dan om al snel te zeggen: Als God je kiest ga je geloven, als God je niet kiest blijft je ongelovig. En dan krijg je mensen die nagstig gaan zitten wachten en bidden of ze toch uitverkoren mogen zijn want dan gaan ze ook geloven.

Vergeving, redding en verlossing is 100% Gods werk (genade) en 0% mensenwerk omdat het vlees niets goeds tot stand kan brengen. De zondige mens (het vlees) gelooft niet in Jezus, bekeert zich niet tot Hem, kiest Hem niet, klopt niet op Zijn deur, zoekt Hem niet, bidt niet tot God, althans niet in waarheid, want als de mens dat allemaal wel zou doen dan zou hij verhoord worden, vinden en worden opengedaan.


Klopt en toch word je als mens opgeroepen tot geloof, bekering en heiliging en je kan dan niet zeggen: Dat kan ik niet. En je kan ook niet zeggen: Als ik uitverkoren bent gebeurt ga ik dat wel doen want ikzelf kan dat niet. En dan is het ook maar waar je de focus op legt. Alleen / vooral op die paar teksten over verkiezing en dat we zelf tot niets goeds in staat zijn? Zodat je in een lijdelijke passiviteit kan komen want God moet het maar doen en dat gebeurt alleen als je verkoren bent? Of vooral op die teksten die je oproepen tot geloof en bekering en zeggen dat je het Koninkrijk van God niet zal bereiken als je Hem niet liefhebt met alles in je en je naaste als jezelf? Zodat je kan denken door je eigen handelen controle te hebben op hoe God naar je kijkt, je kan doorslaan in activisme en uiteindelijk een geestelijke burn-out als gevolg? Het gaat om een goede balans tussen deze zaken en de focus die je erop legt, de verschillende lijnen die de Bijbel noemt naast elkaar laten staan ipv een ongezonde focus op een specifieke stukje en daarnaar doorslaan of met de teksten over uitverkiezing die oproep tot geloof en bekering wegstrepen, of andersom.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Hemel

Berichtdoor DeDwaler » 11 sep 2023 19:49

Marnix schreef:Oh daar hoef je niet bang voor te zijn he, ik kom hier vrijwillig met mensen discussieren hoor ;-)


Dat weet ik, broeder, maar dan nog zou je je gedwongen kunnen voelen om ergens een uitspraak over te doen waar je niet zeker van bent en dat wil ik niet.

Marnix schreef:Klopt. Maar Jezus doet er ook helemaal niet geheimzinnig over dat je je moet bekeren. En waar het mij om gaat is dat die twee dingen naast elkaar een plek krijgen. Wat je vaak ziet gebeuren is dat dingen tegen elkaar worden weggestreept. Concreet werkt dat ongeveer zo: De Bijbel zegt duidelijk dat God kiest. De Bijbel zegt dat we ons moeten bekeren.


Maar waarvan bekeren we ons? Wie bekeert wie? Overtuigen wij Jezus of overtuigt Hij ons? Die twee dingen staan niet naast elkaar, maar voor of achter elkaar. Het ene is het gevolg van het andere of het ene is de aanleiding voor het andere.

Marnix schreef:Dus bekeren we ons alleen maar als Hij ons kiest. Kiest Hij ons niet, dan bekeren we ons niet. Wat snel leidt tot angst, onzekerheid, passiviteit.


Waarom zouden ze angstig zijn? Waar zouden ze onzeker over moeten zijn? De mensen vrezen God niet, want ze zien Hem niet en kennen Hem niet. Schets de mens als de leugenaar die hij is en de angst verandert in verzet, de onzekerheid in ergernis en de passiviteit in vijandigheid.

Jezus is tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat zij die niet zien, zien zouden, en die zien, blind zouden worden (Johannes 9:39).

Het oordeel:

"En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liefgehad, meer dan het licht, want hun werken waren slecht. Want ieder die kwaad doet, haat het licht en komt niet tot het licht, opdat zijn werken niet ontmaskerd worden. Maar wie de waarheid doet, komt tot het licht, opdat van zijn werken openbaar wordt dat ze in God gedaan zijn."
(Johannes 3:19)

Onze weg begint in de hof van Eden bij de zondeval, bij de zonde. Mensen bekeren zich niet tot God omdat ze niet in Hem geloven. Wie echter zijn zonde ziet, die gelooft het oordeel en bekeert zich van zijn zonde.

Marnix schreef:Dat lijkt me een goed uitgangspunt, zolang we het niet gaan omdraaien: Jezus zegt dat niemand tot de Vader kan komen dan wanneer de Vader dat ze geeft. Hij zegt niet dat mensen niet tot de Vader kunnen komen omdat Hij het ze niet gegeven heeft.


Je zet de uitverkiezing vóór alles, maar de zonde komt eerst. Er staat dat God ons vóór de grondlegging van de wereld in Jezus uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde. Tegenover Gods heiligheid staat onze onheiligheid. Wat is de smet? Dat is de zonde. De mens kan niet tot de Vader komen door de zonde, daarom zond God Zijn Eigen Zoon als Verlosser en losprijs (verzoening).

Marnix schreef:Gelovigen worden in de Bijbel gezien als uitgekozenen, verworpenen niet als niet-gekozen mensen maar als mensen die weigeren te geloven.


We zijn van nature allemaal verworpenen en ongelovigen, daarom is er ook een uitverkiezing, zoals Paulus schrijft: "En zoals Jesaja van tevoren gezegd heeft: Als de Heere van de legermachten ons geen nageslacht had overgelaten, zouden wij als Sodom zijn geworden en aan Gomorra gelijkgemaakt zijn geweest." (Romeinen 9:29)

Ieder die de zonde doet, is een slaaf van de zonde. Dat is de waarheid. Daarom heeft God Zijn eniggeboren Zoon Jezus gegeven om de waarheid te verkondigen en om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. We komen tot geloof in de waarheid door het Woord en door de Geest en de Waarheid (Jezus) maakt ons vrij (van zonde).

Marnix schreef:Klopt en toch word je als mens opgeroepen tot geloof, bekering en heiliging en je kan dan niet zeggen: Dat kan ik niet. En je kan ook niet zeggen: Als ik uitverkoren bent gebeurt ga ik dat wel doen want ikzelf kan dat niet.


Je kunt niet anders zeggen dan dat je het niet kunt, maar je zegt het in geloof of in ongeloof, in waarheid of in leugen. Iemand die zijn zonde ziet heeft van God geleerd dat het de zonde is die scheiding brengt tussen God en mens (Jesaja 59). De mens kan zijn leven niet verliezen, omdat hij het wil behouden en hij kan zijn handen niet leegmaken, omdat hij zichzelf niet kan verloochenen. En waarom zou de mens zijn hand ophouden als hij niet wil ontvangen wat God geeft?

Het is allemaal Gods werk; door Zijn Woord en door Zijn Geest. Er is maar Één Iemand Die Zichzelf heeft verloochend en Zijn leven heeft prijsgegeven en dat is de Heere Jezus Christus. Daarom geloven we in Jezus en niet in onszelf. Hij geeft ons Zijn vlees te eten en Zijn bloed te drinken, omdat ons eigen vlees zonde is en ons offer onrein.

Mensen kunnen in de uitverkiezing geloven en daarom denken dat ze niet kunnen, maar wel willen. Dat laatste is een leugen, want als ze zouden willen, dan zouden ze het kunnen en het doen (Openbaring 22:17).

Marnix schreef:En dan is het ook maar waar je de focus op legt. Alleen / vooral op die paar teksten over verkiezing en dat we zelf tot niets goeds in staat zijn? Zodat je in een lijdelijke passiviteit kan komen want God moet het maar doen en dat gebeurt alleen als je verkoren bent?


Een paar teksten...?

De mens gelooft niet dat hij tot niets goeds in staat is. Van iemand die denkt God te kunnen behagen met iets (met vroomheid en valse nederigheid) kan ik me voorstellen dat hij of zij op God gaat zitten wachten. In dat geval rechtvaardigt de mens zichzelf met wat hij zegt en doet en neemt hij de rechtvaardigheid die uit God komt niet aan, want Jezus getuigt van de mens dat hij en zijn werken slecht zijn.

Het probleem in al die kerken is dat de mensen en de leugen waarin ze geloven ongemoeid worden gelaten. Denk je dat wanneer je ze al deze dingen zegt dat ze dan blijven zitten?

Marnix schreef:Of vooral op die teksten die je oproepen tot geloof en bekering en zeggen dat je het Koninkrijk van God niet zal bereiken als je Hem niet liefhebt met alles in je en je naaste als jezelf? Zodat je kan denken door je eigen handelen controle te hebben op hoe God naar je kijkt, je kan doorslaan in activisme en uiteindelijk een geestelijke burn-out als gevolg? Het gaat om een goede balans tussen deze zaken en de focus die je erop legt, de verschillende lijnen die de Bijbel noemt naast elkaar laten staan ipv een ongezonde focus op een specifieke stukje en daarnaar doorslaan of met de teksten over uitverkiezing die oproep tot geloof en bekering wegstrepen, of andersom.


Er zijn geen verschillende lijnen, er is maar één lijn. Je kunt het ene niet benoemen zonder het andere. De oproepen maken de mens verantwoordelijk en die verantwoordelijkheid zal altijd bij de mens blijven liggen. Dankzij God zijn er mensen die de oproep horen, die geloven en zich bekeren. Maar zonder oren hoort niemand en zonder ogen ziet niemand. Je kunt zeggen dat je die dingen gedaan hebt, maar je kunt je er niet op beroemen, omdat je werkt en wilt omdat God dat door Zijn Zoon in je bewerkstelligt uit Zijn genade en ontferming. De oproep is geen lege huls en er wordt niets weggestreept, want het is allemaal waarheid. Paulus:

"Maar voor hen die geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, prediken wij Christus, de kracht van God en de wijsheid van God. Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen. Let namelijk op uw roeping, broeders: er zijn onder u niet veel wijzen naar het vlees, niet veel machtigen, niet veel aanzienlijken.

Maar het dwaze van de wereld heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en het zwakke van de wereld heeft God uitverkoren om het sterke te beschamen. En het onaanzienlijke van de wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en wat niets is, om wat iets is teniet te doen, opdat geen vlees voor Hem zou roemen.

Maar uit Hem bent u in Christus Jezus, Die voor ons is geworden wijsheid van God en gerechtigheid, heiliging en verlossing, opdat het zal zijn zoals geschreven staat: Wie roemt, laat hij roemen in de Heere.
"
(Zie: 1 Korinthe 1:18-31)
.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Hemel

Berichtdoor woutersebel » 11 sep 2023 20:05

Marnix schreef:Klopt. Maar Jezus doet er ook helemaal niet geheimzinnig over dat je je moet bekeren. En waar het mij om gaat is dat die twee dingen naast elkaar een plek krijgen. Wat je vaak ziet gebeuren is dat dingen tegen elkaar worden weggestreept. Concreet werkt dat ongeveer zo: De Bijbel zegt duidelijk dat God kiest. De Bijbel zegt dat we ons moeten bekeren. Dus bekeren we ons alleen maar als Hij ons kiest. Kiest Hij ons niet, dan bekeren we ons niet. Wat snel leidt tot angst, onzekerheid, passiviteit.

Helemaal juist.


Moet zeggen dat je dat heel helder formuleert. In een boek over theologie las ik laatst inderdaad dat het de vader/schepper/God is die zichzelf openbaart aan de Zoon. Dat zal hij vast zelf bepalen, op een gewenst of noodzakelijk moment. Hoewel ik het overal mee eens ben, weet ik niet zeker of dit snel leidt tot angst/onzekerheid/passiviteit. Mag ik vragen wat daarmee precies bedoelt wordt of hoe tot die conclusie gekomen wort? Het laatste wat God wil is toch dat zijn (toekomstige) volgelingen negatieve karaktereigenschappen, zoals genoemd, krijgen?

Marnix schreef:Dat lijkt me een goed uitgangspunt, zolang we het niet gaan omdraaien: Jezus zegt dat niemand tot de Vader kan komen dan wanneer de Vader dat ze geeft. Hij zegt niet dat mensen niet tot de Vader kunnen komen omdat Hij het ze niet gegeven heeft. Gelovigen worden in de Bijbel gezien als uitgekozenen, verworpenen niet als niet-gekozen mensen maar als mensen die weigeren te geloven. En de menselijke logica is dan om al snel te zeggen: Als God je kiest ga je geloven, als God je niet kiest blijft je ongelovig. En dan krijg je mensen die nagstig gaan zitten wachten en bidden of ze toch uitverkoren mogen zijn want dan gaan ze ook geloven.

Klopt en toch word je als mens opgeroepen tot geloof, bekering en heiliging en je kan dan niet zeggen: Dat kan ik niet. En je kan ook niet zeggen: Als ik uitverkoren bent gebeurt ga ik dat wel doen want ikzelf kan dat niet. En dan is het ook maar waar je de focus op legt. Alleen / vooral op die paar teksten over verkiezing en dat we zelf tot niets goeds in staat zijn? Zodat je in een lijdelijke passiviteit kan komen want God moet het maar doen en dat gebeurt alleen als je verkoren bent? Of vooral op die teksten die je oproepen tot geloof en bekering en zeggen dat je het Koninkrijk van God niet zal bereiken als je Hem niet liefhebt met alles in je en je naaste als jezelf? Zodat je kan denken door je eigen handelen controle te hebben op hoe God naar je kijkt, je kan doorslaan in activisme en uiteindelijk een geestelijke burn-out als gevolg? Het gaat om een goede balans tussen deze zaken en de focus die je erop legt, de verschillende lijnen die de Bijbel noemt naast elkaar laten staan ipv een ongezonde focus op een specifieke stukje en daarnaar doorslaan of met de teksten over uitverkiezing die oproep tot geloof en bekering wegstrepen, of andersom.


Op zich kan ik wel begrijpen wat je zegt over lijdelijke passiviteit, omdat God alles kan doen. Aan de andere kant, als je alles door God laat doen, dan ben jij zelf als persoon verdwenen toch? Dan is het geen triad (vader, zoon, geest), maar een duo (vader, geest). Dat alles dus maar door God gedaan moet worden, lijkt me logischerwijs dus niet mogelijk.

Mh, met je tweede gedeelte ben ik het ook wel eens overigens. Zeker omdat er soms ook gekeken wordt naar God als een politie agent, docent of ander soort 'controleur'. Als je inderdaad overal een test van maakt, of een toets waarin je zo hoog mogelijk moet scoren, met God als een controlerende functie, kan dat zeer negatief uitpakken inderdaad. Met, zoals je zegt, een burn out of iets in die richting.

Eigenlijk kan het bestaan van God zelf, zelfs dit onderwerp weg latende, zeker leiden tot problemen (psychosociaal, functioneren, gedachtegang, etc.). Achja, hopen dat God het maar in goede banen leidt. Of is dit dan weer passief lijden? Haha.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2023 09:11

woutersebel schreef:Moet zeggen dat je dat heel helder formuleert. In een boek over theologie las ik laatst inderdaad dat het de vader/schepper/God is die zichzelf openbaart aan de Zoon. Dat zal hij vast zelf bepalen, op een gewenst of noodzakelijk moment. Hoewel ik het overal mee eens ben, weet ik niet zeker of dit snel leidt tot angst/onzekerheid/passiviteit. Mag ik vragen wat daarmee precies bedoelt wordt of hoe tot die conclusie gekomen wordt? Het laatste wat God wil is toch dat zijn (toekomstige) volgelingen negatieve karaktereigenschappen, zoals genoemd, krijgen?


Soren Kierkegaard noemde de uitverkiezing eens het dogma van de stilzittende vroomheid. Dat kan twee kanten opwerken en ik heb ze beiden in de praktiijk veel gezien. Aan de ene kant kerken die bomvol zitten maar waar de avondmaalstafel anstig leeg blijft. Slechts weinigen durven zich kinderen van God te noemen. Veel anderen wachten op iets, een bekering. Dat kunnen ze zelf niet dus ze wachten op een ingrijpen van God vanuit het idee: Als je bent uitverkoren zal Hij ingrijpen en je omkeren. Maar velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren dus de kans is best aanwezig dat je bestemd bent om verloren te gaan. Angst, onzekerheid, passiviteit. En aan de andere kant van het spectrum een verbondsautomatisme, als je hier zit ben je op voorhand ook wel uitverkoren, maak je vooral nergens druk om.

En met je laatste zin ben ik het helemaal eens. Ik denk niet dat God dat wil.



Op zich kan ik wel begrijpen wat je zegt over lijdelijke passiviteit, omdat God alles kan doen. Aan de andere kant, als je alles door God laat doen, dan ben jij zelf als persoon verdwenen toch? Dan is het geen triad (vader, zoon, geest), maar een duo (vader, geest). Dat alles dus maar door God gedaan moet worden, lijkt me logischerwijs dus niet mogelijk.

Mh, met je tweede gedeelte ben ik het ook wel eens overigens. Zeker omdat er soms ook gekeken wordt naar God als een politie agent, docent of ander soort 'controleur'. Als je inderdaad overal een test van maakt, of een toets waarin je zo hoog mogelijk moet scoren, met God als een controlerende functie, kan dat zeer negatief uitpakken inderdaad. Met, zoals je zegt, een burn out of iets in die richting.


Ja dat is een (orthodox)christelijke paradox. God is een soort politieagent (Rechter) tenzij je kind van Hem bent, dan is Hij je Vader en een vader beoordeelt zijn kind heel anders dan een Rechter. Maar voordat God van Rechter, Vader wordt moet je wel worden vrijgesproken.

Eigenlijk kan het bestaan van God zelf, zelfs dit onderwerp weg latende, zeker leiden tot problemen (psychosociaal, functioneren, gedachtegang, etc.). Achja, hopen dat God het maar in goede banen leidt. Of is dit dan weer passief lijden? Haha.


Nee hoor, we moeten niet gaan zitten afwachten maar mogen het wel van Hem VERwachten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2023 09:37

Maar waarvan bekeren we ons? Wie bekeert wie? Overtuigen wij Jezus of overtuigt Hij ons? Die twee dingen staan niet naast elkaar, maar voor of achter elkaar. Het ene is het gevolg van het andere of het ene is de aanleiding voor het andere.


De mens moet zich bekeren maar kan dat inderdaad niet uit zichzelf.

Waarom zouden ze angstig zijn? Waar zouden ze onzeker over moeten zijn? De mensen vrezen God niet, want ze zien Hem niet en kennen Hem niet. Schets de mens als de leugenaar die hij is en de angst verandert in verzet, de onzekerheid in ergernis en de passiviteit in vijandigheid.

Jezus is tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat zij die niet zien, zien zouden, en die zien, blind zouden worden (Johannes 9:39).

Het oordeel:

"En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liefgehad, meer dan het licht, want hun werken waren slecht. Want ieder die kwaad doet, haat het licht en komt niet tot het licht, opdat zijn werken niet ontmaskerd worden. Maar wie de waarheid doet, komt tot het licht, opdat van zijn werken openbaar wordt dat ze in God gedaan zijn."
(Johannes 3:19)

Onze weg begint in de hof van Eden bij de zondeval, bij de zonde. Mensen bekeren zich niet tot God omdat ze niet in Hem geloven. Wie echter zijn zonde ziet, die gelooft het oordeel en bekeert zich van zijn zonde.


Ik hoop dat dat niet de enige reden tot bekering is, omdat je het oordeel gelooft. Maar dat terzijde. Jij doelt nu op de groep mensen die God niet kennen. Er is ook nog een groep mensen die wekelijks naar de kerk gaat en angstig zijn voor het oordeel omdat ze niet weten of God ze gaat bekeren. Maar ook bij die andere groep van mensen die Hem niet kennen geloof ik dat als ze Hem wel leren kennen, dat een wisselwerking is van Gods zoekende en veranderende werk en tegelijkertijd wordt de mens opgeroepen tot geloof en bekering en kan je niet zeggen: de mens hoeft niets te doen want God doet dat wel. God roept je dan ook op tot geloof en bekering en zonder Zijn werk zou je dat niet kunnen en niet willen, maar het is ook niet dat het daarna op de automatische piloot gaat omdat hij dat mogelijk heeft gemaakt.


Je zet de uitverkiezing vóór alles, maar de zonde komt eerst. Er staat dat God ons vóór de grondlegging van de wereld in Jezus uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde. Tegenover Gods heiligheid staat onze onheiligheid. Wat is de smet? Dat is de zonde. De mens kan niet tot de Vader komen door de zonde, daarom zond God Zijn Eigen Zoon als Verlosser en losprijs (verzoening).

We zijn van nature allemaal verworpenen en ongelovigen, daarom is er ook een uitverkiezing, zoals Paulus schrijft: "En zoals Jesaja van tevoren gezegd heeft: Als de Heere van de legermachten ons geen nageslacht had overgelaten, zouden wij als Sodom zijn geworden en aan Gomorra gelijkgemaakt zijn geweest." (Romeinen 9:29)

Ieder die de zonde doet, is een slaaf van de zonde. Dat is de waarheid. Daarom heeft God Zijn eniggeboren Zoon Jezus gegeven om de waarheid te verkondigen en om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. We komen tot geloof in de waarheid door het Woord en door de Geest en de Waarheid (Jezus) maakt ons vrij (van zonde).


Een goede samenvatting van het evangelie waar ik het helemaal mee eens ben.

Je kunt niet anders zeggen dan dat je het niet kunt, maar je zegt het in geloof of in ongeloof, in waarheid of in leugen. Iemand die zijn zonde ziet heeft van God geleerd dat het de zonde is die scheiding brengt tussen God en mens (Jesaja 59). De mens kan zijn leven niet verliezen, omdat hij het wil behouden en hij kan zijn handen niet leegmaken, omdat hij zichzelf niet kan verloochenen. En waarom zou de mens zijn hand ophouden als hij niet wil ontvangen wat God geeft?

Het is allemaal Gods werk; door Zijn Woord en door Zijn Geest. Er is maar Één Iemand Die Zichzelf heeft verloochend en Zijn leven heeft prijsgegeven en dat is de Heere Jezus Christus. Daarom geloven we in Jezus en niet in onszelf. Hij geeft ons Zijn vlees te eten en Zijn bloed te drinken, omdat ons eigen vlees zonde is en ons offer onrein.

Mensen kunnen in de uitverkiezing geloven en daarom denken dat ze niet kunnen, maar wel willen. Dat laatste is een leugen, want als ze zouden willen, dan zouden ze het kunnen en het doen (Openbaring 22:17).


Dus moeten ze zich bekeren want als ze het willen kunnen ze het ook. :roll:


De mens gelooft niet dat hij tot niets goeds in staat is. Van iemand die denkt God te kunnen behagen met iets (met vroomheid en valse nederigheid) kan ik me voorstellen dat hij of zij op God gaat zitten wachten. In dat geval rechtvaardigt de mens zichzelf met wat hij zegt en doet en neemt hij de rechtvaardigheid die uit God komt niet aan, want Jezus getuigt van de mens dat hij en zijn werken slecht zijn.

Het probleem in al die kerken is dat de mensen en de leugen waarin ze geloven ongemoeid worden gelaten. Denk je dat wanneer je ze al deze dingen zegt dat ze dan blijven zitten?


Zolang ze niet worden opgeroepen tot geloof en bekering en ze vooral horen dat ze ze uit zichzelf tot niets goeds in staat zijn wel. Als ze horen dat ze door Gods genade van vijanden van Hem, kinderen van Hem kunnen worden verandert dat wel ja.


Er zijn geen verschillende lijnen, er is maar één lijn. Je kunt het ene niet benoemen zonder het andere. De oproepen maken de mens verantwoordelijk en die verantwoordelijkheid zal altijd bij de mens blijven liggen. Dankzij God zijn er mensen die de oproep horen, die geloven en zich bekeren. Maar zonder oren hoort niemand en zonder ogen ziet niemand. Je kunt zeggen dat je die dingen gedaan hebt, maar je kunt je er niet op beroemen, omdat je werkt en wilt omdat God dat door Zijn Zoon in je bewerkstelligt uit Zijn genade en ontferming. De oproep is geen lege huls en er wordt niets weggestreept, want het is allemaal waarheid. Paulus:

"Maar voor hen die geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, prediken wij Christus, de kracht van God en de wijsheid van God. Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen. Let namelijk op uw roeping, broeders: er zijn onder u niet veel wijzen naar het vlees, niet veel machtigen, niet veel aanzienlijken.

Maar het dwaze van de wereld heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en het zwakke van de wereld heeft God uitverkoren om het sterke te beschamen. En het onaanzienlijke van de wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en wat niets is, om wat iets is teniet te doen, opdat geen vlees voor Hem zou roemen.

Maar uit Hem bent u in Christus Jezus, Die voor ons is geworden wijsheid van God en gerechtigheid, heiliging en verlossing, opdat het zal zijn zoals geschreven staat: Wie roemt, laat hij roemen in de Heere.
"
(Zie: 1 Korinthe 1:18-31)


Helemaal mee eens, als iemand zich bekeert zal hij achteraf altijd de eer aan God geven en niet aan zichzelf. Geen bekeerd mens zal zeggen: Ik heb me bekeerd. Maar "God heeft me gered".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 131 gasten