Hemel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2023 08:55

DeDwaler schreef:Nou ja zeg... waarom zeg je dat tegen mij: “ik kan dat niet, u moet dat doen, ik doe niets”? Maak je dat op uit wat ik zeg?

Ik zeg niet dat de mens niets kan of moet doen; ik zeg dat de mens zonder Jezus niets kan doen, zoals Hij uitlegt in de Wijnstok en de ranken (Johannes 15:1-8).

Dat maakt je niet werkeloos (integendeel), maar bewust van Wie wat teweegbrengt, want God is het Die ons het verlangen, de wil en de kracht geeft om Zijn wil en welbehagen te doen. Daarom komt God de eer en het ontzag toe.


Ik denk dat wij het wel met elkaar eens zijn dan.

Ik kwam hiermee om dat jij schreef: "Daarna zeg je: "Maar, hoe doe je dat dan... een bewuste keuze maken in je hart om dat persoonlijk te geloven, ook voor mijn zonden en ook voor mij? Gelukkig hangt het niet van jou af maar alleen van Hem (Jezus)". Dat is tegenstrijdig. Als het alleen van Jezus afhangt dan is het toch Zijn keuze?". Daarmee noem je iets wat veel mensen tegenstrijdig maken maar als je de Bijbel goed leest blijkt dat helemaal niet zo te zijn. Zoals je in bovenstaande reactie zelf uitwerkt.


Dat is een mooi antwoord, maar niet het antwoord op mijn vraag. Het gaat er niet om iets te laten zien, maar om het verkrijgen van zekerheid omtrent mijn redding. De vraagsteller noemt ook al die dingen, maar toch worstelde hij of zij met zekerheid.

Stel: ik zit bij jou in de gemeente en ik stel je de vraag: Hoe weet ik dat ik gered ben? Dan zeg jij: leef je ernaar? Dan zeg ik: ja, dat probeer ik, maar toch ben ik er niet zeker van dat ik gered ben. Hoe weet ik dat ik gered ben? Hoe word ik gered?

De vraagsteller zegt: "Nee God accepteert alleen het offer van Zijn Zoon, daarom moet Jezus ook voor jou zijn gestorven en zijn opgestaan uit de dood, dit is een bewuste keuze in je hart om dat persoonlijk te geloven. En niet algemeen zoals (kennis) van het woord van God in je hoofd, het moet in je hart komen, in je diepste weet je het van binnen, Jezus is gestorven en opgestaan ook voor mijn zonden en ook voor mij.".

Hoe?


Het antwoord werd daarop al wel eens beetje gegeven en dat heeft de vraagsteller ook ervaren en geholpen. Als het niet alleen is is waar je mee bent opgevoed, alleen maar kennis die in je hoofd is gestopt, maar als je een persoonlijke relatie met Hem krijgt, dan ga je steeds meer ontdekken van Zijn liefde en word je steeds zekerder dat Hij je dus nooit zal laten vallen. En die relatie krijgt je door niet alleen wat Hij doet te horen maar ook te doen, door tijd te investeren, door te communiceren, te praten en te luisteren enz. Een beetje zoals een aardse relatie. En als je dan ziet wat Hij doet, wat Hij geeft, hoe Hij zijn liefde aan je laat zien, zelfs al je dingen niet goed doet, ontdekt je zo Zijn onvoorwaardelijke liefde voor jou, groeit ook je liefde voor Hem en tegelijkertijd dus ook je zekerheid. dat Hij je redt.

Wat dat betreft is "Jezus stierf voor mijn zonden" een prachtige belijdenis maar niet hetgene wat je uiteindelijk de zekerheid geeft. Jezus dood was geen doel maar een middel om de relatie tussen God en mens te herstellen. Zodat je weer zonder angst en schroom bij Hem kan komen, die relatie van Vader tot kind er weer volledig kan zijn. De relatie is hersteld en juist in dat contact, die geborgenheid, die liefde verdwiijnen angst en onzekerheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

BasH91
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2023 18:32

Re: Hemel

Berichtdoor BasH91 » 21 aug 2023 13:04

DeDwaler schreef:Waarom denk je dat?

Gisteren las ik je onderschrift (Niet gereformeerd, wel Christen) en toen dacht ik: Kijk, iemand met een missie! :wink:


Ik leef in reformatorisch bolwerk waar weinig trek is naar een anders denkende. weleens een discussie gestart, maar dat eindigde in elkaar plaat slaan met de Bijbel.

Mijn missie? laat ik eerst hier even mijn plekje vinden;). wellicht is mijn missie om, in ieder geval hier, bruggen te slaan tussen de verschillende christelijke stromingen. wellicht moet straks ''roepende in de woestijn'' in mijn onderschrift staan? ik wil al jaren één ding, verbondenheid tussen christenen, eenheid, aan de hemelpoort gaat niet gevraag worden in welke kerk je zit =D>
Let earth and heavenly saints proclaim
The power and might of His great Name
Let us exalt on bended knee
Praise God, the Holy Trinity

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2023 13:26

BasH91 schreef:Ik leef in reformatorisch bolwerk waar weinig trek is naar een anders denkende. weleens een discussie gestart, maar dat eindigde in elkaar plaat slaan met de Bijbel.

Mijn missie? laat ik eerst hier even mijn plekje vinden;). wellicht is mijn missie om, in ieder geval hier, bruggen te slaan tussen de verschillende christelijke stromingen. wellicht moet straks ''roepende in de woestijn'' in mijn onderschrift staan? ik wil al jaren één ding, verbondenheid tussen christenen, eenheid, aan de hemelpoort gaat niet gevraag worden in welke kerk je zit =D>


Wees gerust, aan de hemelpoort wordt die vraag niet gesteld.

Daarnaast zal het je verbazen hoeveel kerkelijke stromingen hier tegenwoordig vertegenwoordigd zijn. Ik vermoedde al reacties gekleurd waren door je omgeving en dat je om je heen ook veel afwijzing hebt gehad van kerkmensen, dat is helaas van alle tijden. God vraagt je niet naar je kerkverband, je gewoonten, of je bekeringsverhaal een beetje in een orthodox straatje past etcetera. Als jij weet dat Hij je heeft gered is menselijke afwijzing misschien pijnlijk maar als je maar weet dat Hij met je is. Gelukkig heb je dat mogen leren en wat mensen er verder van vinden is dan hopelijk minder belangrijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

BasH91
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2023 18:32

Re: Hemel

Berichtdoor BasH91 » 21 aug 2023 14:12

Marnix schreef:Daarnaast zal het je verbazen hoeveel kerkelijke stromingen hier tegenwoordig vertegenwoordigd zijn. Ik vermoedde al reacties gekleurd waren door je omgeving en dat je om je heen ook veel afwijzing hebt gehad van kerkmensen, dat is helaas van alle tijden. God vraagt je niet naar je kerkverband, je gewoonten, of je bekeringsverhaal een beetje in een orthodox straatje past etcetera. Als jij weet dat Hij je heeft gered is menselijke afwijzing misschien pijnlijk maar als je maar weet dat Hij met je is. Gelukkig heb je dat mogen leren en wat mensen er verder van vinden is dan hopelijk minder belangrijk.


Ik juich dat van harte toe.

Het is een proces geweest, Maar mijn identiteit ligt in Christus, niet wat de wereld/mensen willen of doen
Let earth and heavenly saints proclaim
The power and might of His great Name
Let us exalt on bended knee
Praise God, the Holy Trinity

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3473
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hemel

Berichtdoor benefietdiner » 21 aug 2023 20:17

BasH91 schreef:Ik leef in reformatorisch bolwerk waar weinig trek is naar een anders denkende. weleens een discussie gestart, maar dat eindigde in elkaar plaat slaan met de Bijbel.

Mijn missie? laat ik eerst hier even mijn plekje vinden;). wellicht is mijn missie om, in ieder geval hier, bruggen te slaan tussen de verschillende christelijke stromingen. wellicht moet straks ''roepende in de woestijn'' in mijn onderschrift staan? ik wil al jaren één ding, verbondenheid tussen christenen, eenheid, aan de hemelpoort gaat niet gevraag worden in welke kerk je zit =D>
Marnix schreef:Wees gerust, aan de hemelpoort wordt die vraag niet gesteld.

Wat zou er dan wel aan die hemelpoort gevraagd worden?
Zou dat niet alles te maken hebben met het hanteren van 'sleutelen des hemelrijk'. (Mattheüs 16).
Hanteren dan alle kerken die zelfde sleutels en maakt dat niet uit?
2 Cor.11:13 en 14 wijst er toch op dat er valse profeten zullen zijn die zich voor doen als engelen van het licht en het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2023 21:28

benefietdiner schreef:Wat zou er dan wel aan die hemelpoort gevraagd worden?
Zou dat niet alles te maken hebben met het hanteren van 'sleutelen des hemelrijk'. (Mattheüs 16).
Hanteren dan alle kerken die zelfde sleutels en maakt dat niet uit?
2 Cor.11:13 en 14 wijst er toch op dat er valse profeten zullen zijn die zich voor doen als engelen van het licht en het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts.


Niet in welk kerkverband je zit.

Ik denk ook niet dat als er vragen worden gesteld, die aan een hemelpoort worden gesteld. Of door Petrus.

Jezus zegt tegen Petrus als hij hem de rots noemt waarop hij zijn kerk zal bouwen: “Ik zal je de sleutels geven van het koninkrijk der hemelen, en wat je op aarde bindt zal ook in de hemel gebonden zijn, en wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn” dus dat gaat over een hele andere locatie dan “aan de hemelpoort”

Sterker nog, de vraag is of er überhaupt vragen worden gesteld. God kent iedereen namelijk door en door, moet Hij dan nog vragen naar je hart, naar je motieven enz of weet Hij dat al lang? Zou Hij niet aan je zien of je Zijn kind bent of niet? En zo ja, zou Hij je dan als Rechter vragen stellen of als liefhebbende Vader in de armen sluiten?

Ik weet het antwoord niet maar het is goed om hierover na te denken aangezien Jezus ons Hem als Vader en ons als kinderen leert kennen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

BasH91
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2023 18:32

Re: Hemel

Berichtdoor BasH91 » 21 aug 2023 22:08

Marnix schreef:Niet in welk kerkverband je zit.

Ik denk ook niet dat als er vragen worden gesteld, die aan een hemelpoort worden gesteld. Of door Petrus.

Jezus zegt tegen Petrus als hij hem de rots noemt waarop hij zijn kerk zal bouwen: “Ik zal je de sleutels geven van het koninkrijk der hemelen, en wat je op aarde bindt zal ook in de hemel gebonden zijn, en wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn” dus dat gaat over een hele andere locatie dan “aan de hemelpoort”

Sterker nog, de vraag is of er überhaupt vragen worden gesteld. God kent iedereen namelijk door en door, moet Hij dan nog vragen naar je hart, naar je motieven enz of weet Hij dat al lang? Zou Hij niet aan je zien of je Zijn kind bent of niet? En zo ja, zou Hij je dan als Rechter vragen stellen of als liefhebbende Vader in de armen sluiten?

Ik weet het antwoord niet maar het is goed om hierover na te denken aangezien Jezus ons Hem als Vader en ons als kinderen leert kennen.


Amen!

In sommige kerken wordt de verzen 18 en 19 uitgelegd om mensen die in zonden leven en zich hier niet van bekeren in de ban te doen. of te wel, de hemelpoort te sluiten, degene is dan niet meer welkom(?) wellicht bedoeld Benefietdinner dat?
Let earth and heavenly saints proclaim
The power and might of His great Name
Let us exalt on bended knee
Praise God, the Holy Trinity

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2023 22:35

BasH91 schreef:Amen!

In sommige kerken wordt de verzen 18 en 19 uitgelegd om mensen die in zonden leven en zich hier niet van bekeren in de ban te doen. of te wel, de hemelpoort te sluiten, degene is dan niet meer welkom(?) wellicht bedoeld Benefietdinner dat?


Ja het gaat waarschijnlijk om de tucht maar dat is wat anders dan wat er aan de hemelpoort gevraagd wordt. Dat gaat om na dit leven.

Het is ook niet dat Petrus en dus de kerk de mogelijkheid heeft om God te overrulen. Ze kan alleen namens God spreken als ze Zijn maatstaven correct hanteren. Als ze dat niet doen kan je niet stellen dat hun oordeel uiteindelijk bindend zal zijn. Als je sterft en bij Hem komt zal uiteindelijk niet leidend zijn hoe jouw kerk, je vroegere kerk, je gelovige familie, vrienden, kennissen of buren jouw geloof beoordelen. Het kan zijn dat predikanten op je uitvaart zeggen: Helaas heeft deze persoon het niet ontvangen” maar God je als Zijn kind ontvangt. En andersom kan natuurlijk ook. Bij het hanteren van de sleutels van het koninkrijk kan de kerk geen eigen regeltjes gaan verzinnen op basis waarvan ze mensen kan toevoegen of buitensluiten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Hemel

Berichtdoor Gruezi » 22 aug 2023 13:22

BasH91 schreef:Mijn missie? laat ik eerst hier even mijn plekje vinden;). wellicht is mijn missie om, in ieder geval hier, bruggen te slaan tussen de verschillende christelijke stromingen. wellicht moet straks ''roepende in de woestijn'' in mijn onderschrift staan? ik wil al jaren één ding, verbondenheid tussen christenen, eenheid, aan de hemelpoort gaat niet gevraag worden in welke kerk je zit =D>


Ik wens je veel succes en wijsheid met deze missie. Het zal niet eenvoudig zijn.
Ik zie hier in Zwitserland vaak genoeg vakantiegangers met reformatorische achtergrond die elkaar in Nederland nauwelijks aankijken omdat ze van de verkeerde kerk/stroming/geef-het-een-naam zijn, maar hier op zondagochtend op een Alpenweide toch ineens gezamenlijk naar de voorganger luisteren die thuis absoluut niet bezocht wordt. Op vakantie kan men blijkbaar prima met elkaar dezelfde God loven en gezamenlijk uit dezelfde Bijbel lezen, maar thuis blijkt dit ondenkbaar. Buitengewoon treurig en fascinerend vind ik het.

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hemel

Berichtdoor 607 » 22 aug 2023 14:55

Toen ik de gereformeerde gemeente begon te bezoeken kreeg ik van een paar mensen uit m'n omgeving de gedachte te horen dat dit inderdaad een probleem was binnen de gereformeerde gemeenten: dat mensen onzeker werden gemaakt over hun redding. Ik zal zoiets geantwoord hebben als dat ik wel zou zien hoe het hiermee zou staan, maar dat ik niet bang was onzeker te worden gemaakt over m'n eigen redding, aangezien ik bekeerd was en een sterke intellectuele basis had opgebouwd op de Evangelische Hogeschool.
Nu, een paar jaar later, kan ik zeggen dat het in mijn gemeente mee lijkt te vallen. Veel preken bevatten wel oproepen voor onbekeerden, dat herken ik nauwelijks uit de vrije baptistengemeente waar ik van huis uit naartoe ga. Maar weinig preken lijken als doel te hebben om mensen ongerust te maken, of onzeker. Gelukkig. :) Want ik denk niet dat dat tot iets goeds leidt.

BasH91
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2023 18:32

Re: Hemel

Berichtdoor BasH91 » 22 aug 2023 20:40

Marnix schreef:Ja het gaat waarschijnlijk om de tucht maar dat is wat anders dan wat er aan de hemelpoort gevraagd wordt. Dat gaat om na dit leven.

Het is ook niet dat Petrus en dus de kerk de mogelijkheid heeft om God te overrulen. Ze kan alleen namens God spreken als ze Zijn maatstaven correct hanteren. Als ze dat niet doen kan je niet stellen dat hun oordeel uiteindelijk bindend zal zijn. Als je sterft en bij Hem komt zal uiteindelijk niet leidend zijn hoe jouw kerk, je vroegere kerk, je gelovige familie, vrienden, kennissen of buren jouw geloof beoordelen. Het kan zijn dat predikanten op je uitvaart zeggen: Helaas heeft deze persoon het niet ontvangen” maar God je als Zijn kind ontvangt. En andersom kan natuurlijk ook. Bij het hanteren van de sleutels van het koninkrijk kan de kerk geen eigen regeltjes gaan verzinnen op basis waarvan ze mensen kan toevoegen of buitensluiten.


Nee, gelukkig kan dat niet niet. maar als iedereen A zegt en jij houd je vast aan B, dan moet je een rotsvast vertrouwen hebben om te blijven. zelfs de atleten struikelen weleens.

607 schreef:Toen ik de gereformeerde gemeente begon te bezoeken kreeg ik van een paar mensen uit m'n omgeving de gedachte te horen dat dit inderdaad een probleem was binnen de gereformeerde gemeenten: dat mensen onzeker werden gemaakt over hun redding. Ik zal zoiets geantwoord hebben als dat ik wel zou zien hoe het hiermee zou staan, maar dat ik niet bang was onzeker te worden gemaakt over m'n eigen redding, aangezien ik bekeerd was en een sterke intellectuele basis had opgebouwd op de Evangelische Hogeschool.
Nu, een paar jaar later, kan ik zeggen dat het in mijn gemeente mee lijkt te vallen. Veel preken bevatten wel oproepen voor onbekeerden, dat herken ik nauwelijks uit de vrije baptistengemeente waar ik van huis uit naartoe ga. Maar weinig preken lijken als doel te hebben om mensen ongerust te maken, of onzeker. Gelukkig. :) Want ik denk niet dat dat tot iets goeds leidt.


Fijn dat je een thuis hebt gevonden waar je thuis voelt, daar gaat het om! De EH is zeker een aanrader. :)
Gruezi schreef:
Ik wens je veel succes en wijsheid met deze missie. Het zal niet eenvoudig zijn.
Ik zie hier in Zwitserland vaak genoeg vakantiegangers met reformatorische achtergrond die elkaar in Nederland nauwelijks aankijken omdat ze van de verkeerde kerk/stroming/geef-het-een-naam zijn, maar hier op zondagochtend op een Alpenweide toch ineens gezamenlijk naar de voorganger luisteren die thuis absoluut niet bezocht wordt. Op vakantie kan men blijkbaar prima met elkaar dezelfde God loven en gezamenlijk uit dezelfde Bijbel lezen, maar thuis blijkt dit ondenkbaar. Buitengewoon treurig en fascinerend vind ik het.


Ik zie wel wat mijn pad kruist. we zijn allemaal hier met een rede dacht ik zo :D .
In de plaats waar ik woon zijn er 17 kerken waarvan de meeste half 10 beginnen. sommige groeten hartelijk, andere weer niet.
Wel benieuwd naar de reden waarom het in Zwitserland wel kan opeens
Let earth and heavenly saints proclaim
The power and might of His great Name
Let us exalt on bended knee
Praise God, the Holy Trinity

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2023 09:14

607 schreef:Toen ik de gereformeerde gemeente begon te bezoeken kreeg ik van een paar mensen uit m'n omgeving de gedachte te horen dat dit inderdaad een probleem was binnen de gereformeerde gemeenten: dat mensen onzeker werden gemaakt over hun redding. Ik zal zoiets geantwoord hebben als dat ik wel zou zien hoe het hiermee zou staan, maar dat ik niet bang was onzeker te worden gemaakt over m'n eigen redding, aangezien ik bekeerd was en een sterke intellectuele basis had opgebouwd op de Evangelische Hogeschool.
Nu, een paar jaar later, kan ik zeggen dat het in mijn gemeente mee lijkt te vallen. Veel preken bevatten wel oproepen voor onbekeerden, dat herken ik nauwelijks uit de vrije baptistengemeente waar ik van huis uit naartoe ga. Maar weinig preken lijken als doel te hebben om mensen ongerust te maken, of onzeker. Gelukkig. :) Want ik denk niet dat dat tot iets goeds leidt.


Aan de andere kant zal een (orthodox) christen zeggen: Je moet in de kerk ook niet met schijnzekerheden komen. Als er wel misstanden zijn en die worden scherp aangekaart kan je moeilijk zeggen: Belachelijk, dit soort preken om mensen ongerust te maken, of onzeker. Je kan ook denken dat alles wel prima is terwijl dat helemaal niet het geval is. In de Bijbel is Jezus soms ook heel scherp. Kijk eens naar de brieven aan de zeven gemeenten in Openbaring. Of naar wat Paulus tegen de gemeente van Galaten zegt. Maar het motief achter die scherpe bewoording is liefde en het doel is dat mensen zich bekeren.

Problematisch wordt het pas echt als met het overgrote deel van de kerk als onbekeerd gaat behandelen er er helemaal neit wordt opgeroepen tot bekering omdat men geen idee heeft hoe die plaats zou moeten vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Hemel

Berichtdoor woutersebel » 27 aug 2023 16:43

Marnix schreef:Ja het gaat waarschijnlijk om de tucht maar dat is wat anders dan wat er aan de hemelpoort gevraagd wordt. Dat gaat om na dit leven.

Het is ook niet dat Petrus en dus de kerk de mogelijkheid heeft om God te overrulen. Ze kan alleen namens God spreken als ze Zijn maatstaven correct hanteren. Als ze dat niet doen kan je niet stellen dat hun oordeel uiteindelijk bindend zal zijn. Als je sterft en bij Hem komt zal uiteindelijk niet leidend zijn hoe jouw kerk, je vroegere kerk, je gelovige familie, vrienden, kennissen of buren jouw geloof beoordelen. Het kan zijn dat predikanten op je uitvaart zeggen: Helaas heeft deze persoon het niet ontvangen” maar God je als Zijn kind ontvangt. En andersom kan natuurlijk ook. Bij het hanteren van de sleutels van het koninkrijk kan de kerk geen eigen regeltjes gaan verzinnen op basis waarvan ze mensen kan toevoegen of buitensluiten.


Ben het hier zeker mee eens Marnix. Hoewel ik nog nieuw ben m.b.t. het christendom, valt me wel op dat er soms uitspraken zijn die rechtstreeks tegenover de bijbelse/evanglische teksten staan. Misschien doen ze dit expres, zogenaamd als advocaat van de duivel, maar goed. Zelf blijven nadenken en je eigen conclusies trekken blijft belangrijk.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je God iets hoeft te vertellen bij de hemelpoorten, aangezien hij toch alles al weet.

Verder is hoop op redding of verlossing denk ik voor uitgebreide discussie vatbaar. Persoonlijk zou ik het niet weten. Maar ik kan wel een voorzetje geven. Ten eerste zou je kunnen proberen te achterhalen wat de hemel ongeveer in houdt; een statische vorm van zijn voor je ziel (ein stein), of een nieuw leven in een maatschappij in de wolken waarbij je actief deelneemt met gedachten, etc. Weet iemand het misschien?

Indien het een statische vorm van zijn is, zou je waarschijnlijk altijd in de hemel toegelaten worden. Aangezien je dan een steen bent. Indien het tweede het geval is, zal je waarschijnlijk gecontroleerd zijn door God/engelen/etc. op gedragingen, vaardigheden, ethiek, etc, etc, voordat ze je in deze hemelse maatschappij toelaten. Vermoedt ik in ieder geval. Graag hoor ik van anderen hoe ze hierover denken.

Vermoedelijk kan je verder ook nog discusseren over wat er dan precies de hemel in treedt. Enkel je ziel, of ook nog iets van je gedachten en herinneringen? Indien iemand het weet, mijn dank is groot!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2023 21:13

woutersebel schreef:Ben het hier zeker mee eens Marnix. Hoewel ik nog nieuw ben m.b.t. het christendom, valt me wel op dat er soms uitspraken zijn die rechtstreeks tegenover de bijbelse/evanglische teksten staan. Misschien doen ze dit expres, zogenaamd als advocaat van de duivel, maar goed. Zelf blijven nadenken en je eigen conclusies trekken blijft belangrijk.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je God iets hoeft te vertellen bij de hemelpoorten, aangezien hij toch alles al weet.


Tegelijkertijd is er wel een ander punt. God wil een relatie met je, een band. Daar hoort ook communicatie bij. Je zou ook kunnen zeggen: Waarom zou je bidden als God toch al alles weet? Waarom zou je als ouder iets aan je kind vragen waar je het antwoord al op weet? God weet alles en toch mag je Hem veel vertellen en veel vragen. Juist omdat Hij je Vader is is Hij in je geïnteresseerd.

Verder is hoop op redding of verlossing denk ik voor uitgebreide discussie vatbaar. Persoonlijk zou ik het niet weten. Maar ik kan wel een voorzetje geven. Ten eerste zou je kunnen proberen te achterhalen wat de hemel ongeveer in houdt; een statische vorm van zijn voor je ziel (ein stein), of een nieuw leven in een maatschappij in de wolken waarbij je actief deelneemt met gedachten, etc. Weet iemand het misschien?

Indien het een statische vorm van zijn is, zou je waarschijnlijk altijd in de hemel toegelaten worden. Aangezien je dan een steen bent. Indien het tweede het geval is, zal je waarschijnlijk gecontroleerd zijn door God/engelen/etc. op gedragingen, vaardigheden, ethiek, etc, etc, voordat ze je in deze hemelse maatschappij toelaten. Vermoedt ik in ieder geval. Graag hoor ik van anderen hoe ze hierover denken.

Vermoedelijk kan je verder ook nog discusseren over wat er dan precies de hemel in treedt. Enkel je ziel, of ook nog iets van je gedachten en herinneringen? Indien iemand het weet, mijn dank is groot!


Als je daar een antwoord op wil moet je denk ik kijken waarom God mensen maakte en met welk doel. En wat de Bijbel er verder over zegt. In ieder geval niet dat alleen je ziel er zal zijn (1 Korinthe 15 dacht ik) maar lichaam en ziel. En dat je ook weet van je leven op aarde en wat Hij voor je deed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Hemel

Berichtdoor Bessensap » 29 aug 2023 07:54

BasH91 schreef:Ik leef in reformatorisch bolwerk waar weinig trek is naar een anders denkende. weleens een discussie gestart, maar dat eindigde in elkaar plaat slaan met de Bijbel.

Mijn missie? laat ik eerst hier even mijn plekje vinden;). wellicht is mijn missie om, in ieder geval hier, bruggen te slaan tussen de verschillende christelijke stromingen. wellicht moet straks ''roepende in de woestijn'' in mijn onderschrift staan? ik wil al jaren één ding, verbondenheid tussen christenen, eenheid, aan de hemelpoort gaat niet gevraag worden in welke kerk je zit =D>


Een mooie missie! Vanaf hier veel wijsheid en Gods zegen bij de invulling van deze missie.

Overigens vermoed ik dat er bij de "hemelpoort" niets wordt gevraagd.
Als ik Mattheüs 25 lees worden bij het laatste oordeel de mensen die gered zijn door de Heere Jezus en zich aan Hem toevertrouwen binnengehaald met de volgende woorden:

Mattheüs 25 (HSV) schreef: 34Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk Matt. 20:23; Mark. 10:40dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld.


Volgens Openbaring 22 zeggen zowel de Geest als de bruid "Kom!"

Geen vragen dus, wel een loflied.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten