kind van 4 bang voor de duivel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Herbster » 27 jul 2023 06:55

Uit angst voor de duivel schuilen bij God is geen liefde. Dat klopt. En ik denk zelfs dat er veel christenen uit angst voor God zelf schuilen bij God. Jezus zegt zelf dat de onrechtvaardigen aan het eind der tijden leven zullen worden verbrand. Voor een geloof gebaseerd op angst is de duivel dus niet eens nodig. Mattheus 13:

41 De Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk vergaderen al de ergernissen, en degenen, die de ongerechtigheid doen;

42 En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2023 11:04

Herbster schreef:Uit angst voor de duivel schuilen bij God is geen liefde. Dat klopt. En ik denk zelfs dat er veel christenen uit angst voor God zelf schuilen bij God. Jezus zegt zelf dat de onrechtvaardigen aan het eind der tijden leven zullen worden verbrand. Voor een geloof gebaseerd op angst is de duivel dus niet eens nodig. Mattheus 13:

41 De Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk vergaderen al de ergernissen, en degenen, die de ongerechtigheid doen;

42 En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.


Dan hebben ze weinig van Gods volmaakte liefde begrepen want volmaakte liefde sluit angst uit en als je Hem alleen dient uit angst ipv uit liefde, dan ken je hem niet echt. Alsof er vaders zijn die willen dat hun kinderen bang voor ze zijn….
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Herbster » 27 jul 2023 22:08

Volmaakte liefde klinkt prachtig, maar ik zet daar toch vraagtekens bij.
Ik heb zelf 2 kinderen. Mijn liefde voor hen is groot, maar niet volmaakt. Toch zou het niet in me opkomen ze te dreigen met lijfstraffen, of zelfs verbranding, wanneer ze niet van me houden, of wanneer ze me niet meer willen zien.

Sterker nog, als je tegen een kind zegt "als je me niet gehoorzaamt, steek ik je in brand", dan is dat natuurlijk gestoord. Toch zijn generaties gelovigen opgevoed met het idee dat er een kans is dat ze eeuwig moeten branden. Ik zie daar weinig goeds in.

Als je God kunt zien als een bron van volmaakte liefde, dan is dat troostrijk, dat geloof ik zeker. Maar ik denk dat je de bijbel dan toch wel heel selectief moet lezen. Lees bijvoorbeeld het boek Jozua eens en tel eens op hoeveel mannen, vrouwen en kinderen daar worden vermoord op bevel van god. Hoe is dat te rijmen met volmaakte liefde?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2023 19:22

Herbster schreef:Volmaakte liefde klinkt prachtig, maar ik zet daar toch vraagtekens bij.
Ik heb zelf 2 kinderen. Mijn liefde voor hen is groot, maar niet volmaakt. Toch zou het niet in me opkomen ze te dreigen met lijfstraffen, of zelfs verbranding, wanneer ze niet van me houden, of wanneer ze me niet meer willen zien.

Sterker nog, als je tegen een kind zegt "als je me niet gehoorzaamt, steek ik je in brand", dan is dat natuurlijk gestoord. Toch zijn generaties gelovigen opgevoed met het idee dat er een kans is dat ze eeuwig moeten branden. Ik zie daar weinig goeds in.

Als je God kunt zien als een bron van volmaakte liefde, dan is dat troostrijk, dat geloof ik zeker. Maar ik denk dat je de bijbel dan toch wel heel selectief moet lezen. Lees bijvoorbeeld het boek Jozua eens en tel eens op hoeveel mannen, vrouwen en kinderen daar worden vermoord op bevel van god. Hoe is dat te rijmen met volmaakte liefde?


Daar zijn allerlei dingen over te vinden en te zeggen, maar waar ik het bij wil laten is dat we geen natuurlijke kinderen van God zijn. Sterker nog, we zijn eerder het tegenovergestelde. Dat je als kind van God niet bang voor Hem hoeft te zijn wil niet zeggen dat niemand wat van Hem te vrezen heeft. Op zich is dat concept niet zo vreemd dat je niet bang hoeft te zijn voor iets tenzij je je er vijandig tegen opstelt.

Ps ik deel je moeite met teksten waarin een hele groep wordt gedood vanwege de vijandschap van dat volk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten