kind van 4 bang voor de duivel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Herbster » 11 jul 2023 16:24

Wat jammer dat je op de rubriek 'vragen' geen andere mening mag laten horen dan degene die de vraag beantwoordt..
Maar in dit geval kan ik het toch niet laten. Ik vind het schokkend dat een kind van 4 in 2023 blijkbaar nog zo bang wordt gemaakt met de duivel, en dat een ouderling dan dit antwoord geeft in plaats van 'stop met je (weerloze) kind te indoctrineren met geloof in een verzonnen, mythologisch wezen". Er zijn genoeg echte gevaren in het leven.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... de-duivel/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2023 21:28

Herbster schreef:Wat jammer dat je op de rubriek 'vragen' geen andere mening mag laten horen dan degene die de vraag beantwoordt..
Maar in dit geval kan ik het toch niet laten. Ik vind het schokkend dat een kind van 4 in 2023 blijkbaar nog zo bang wordt gemaakt met de duivel, en dat een ouderling dan dit antwoord geeft in plaats van 'stop met je (weerloze) kind te indoctrineren met geloof in een verzonnen, mythologisch wezen". Er zijn genoeg echte gevaren in het leven.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... de-duivel/


Wat is er zo schokkend? Kinderen van vier zijn ook bang voor monsters in de kamer, onder hun bed enz. Ik was als kind van bang voor de eeuwigheid want iets zonder eind beangstigde mij.

Het is de vraag waar deze angst vandaan komt als dat echt uit “dreigen met de duivel” komt zou ik daar ook wel kritische vragen bij stellen maar dat hoeft niet zo te zijn. Natuurlijk trek je als niet-gelovige criticus die conclusie natuurlijk graag maar “waarom bang zijn voor iets dat niet bestaat” is als ongelovige op een christelijk forum natuurlijk een kulargument. Dan is het antwoord een stuk beter, je hoeft niet bang te zijn omdat God je beschermt en sterker is dan de duivel / het kwaad.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Prisma23 » 11 jul 2023 21:41

Over "verzonnen, mythologisch" gesproken. Kinderen worden op jonge leeftijd vaak al geconfronteerd met enge "verzonnen, mythologische"wezen.
Ik noem maar de Minions, alles rond Halloween, Huggy Wugggy etc.
Daar vind ik pedagogisch wel iets van.....

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2023 22:16

Prisma23 schreef:Over "verzonnen, mythologisch" gesproken. Kinderen worden op jonge leeftijd vaak al geconfronteerd met enge "verzonnen, mythologische"wezen.
Ik noem maar de Minions, alles rond Halloween, Huggy Wugggy etc.
Daar vind ik pedagogisch wel iets van.....


Waarmee je me eraan helpt herinneren dat ik vroeger bang was voor Koekiemonster!!!

Wat schokkend dat ik als kind van 4 bang werd gemaakt met koekiemonster en mijn ouders niet stopten met mij, weerloos kind, te indoctrineren met geloof in een verzonnen mythologisch (nou ja) wezen. Terwijl er genoeg echte gevaren waren in het leven… :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Prisma23 » 11 jul 2023 22:38

Marnix schreef:Waarmee je me eraan helpt herinneren dat ik vroeger bang was voor Koekiemonster!!!


Nou, leuk hoor, lig ik weer een nacht wakker :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2023 22:47

Prisma23 schreef:Nou, leuk hoor, lig ik weer een nacht wakker :)

Afbeelding


Je hoeft je geen zorgen te maken, je hoeft maar één ding te doen om hem weg te houden en dat is iedere avond voor het slapengaan al je cookies verwijderen :-)

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2023 22:50

Terug on-topic. Herbster maak eens je punt want dat een dominee volgens jou zou moeten zeggen dat God en de duivel niet bestaan is niet echt een punt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Herbster » 12 jul 2023 07:28

Marnix schreef:Waarmee je me eraan helpt herinneren dat ik vroeger bang was voor Koekiemonster!!!

Wat schokkend dat ik als kind van 4 bang werd gemaakt met koekiemonster en mijn ouders niet stopten met mij, weerloos kind, te indoctrineren met geloof in een verzonnen mythologisch (nou ja) wezen. Terwijl er genoeg echte gevaren waren in het leven… :roll:


Deze vergelijking slaat de plank compleet mis. Ik neem aan dat je ouders hebben uitgelegd dat Koekiemonster een pop is en geen echt monster. En als je er echt bang voor was, hebben ze je wellicht geen Sesamstraat laten kijken. Terwijl het kind waar ik het over heb wel van zijn ouders te horen krijgt dat de duivel een reëel bestaand wezen is. Terwijl daar geen enkele aanwijzing voor is, behalve in een boek waarvan de oorsprong in de bronstijd ligt.

Verder: bij films is er vaak een leeftijdsgrens. Bij bangmakerij met de duivel is die er voor calvinisten niet, blijkbaar. Dat kan ook niet, want als je dit soort dingen pas hoort nadat je kritisch hebt leren nadenken, geloof je dit niet meer. Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen.

Veel mensen die calvinistisch worden opgevoed en op latere leeftijd wel kritisch gaan nadenken krijgen te maken met veel cognitieve dissonantie, en moeten veel gebruik maken van 'mental gymnastics'.


@ Marnix: over god heb ik niets gezegd in mijn post.

@ Marnix: mijn punt staat duidelijk in mijn originele post. Ik vind dit soort opvoeding een vorm van kindermishandeling. Jij mag daar anders over denken, maar dit kind heeft geen andere optie dan te geloven wat papa en mama (en de dominee, de juf, de kinderbijbel, etc) zeggen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2023 09:21

Herbster schreef:Deze vergelijking slaat de plank compleet mis. Ik neem aan dat je ouders hebben uitgelegd dat Koekiemonster een pop is en geen echt monster. En als je er echt bang voor was, hebben ze je wellicht geen Sesamstraat laten kijken. Terwijl het kind waar ik het over heb wel van zijn ouders te horen krijgt dat de duivel een reëel bestaand wezen is. Terwijl daar geen enkele aanwijzing voor is, behalve in een boek waarvan de oorsprong in de bronstijd ligt.

Verder: bij films is er vaak een leeftijdsgrens. Bij bangmakerij met de duivel is die er voor calvinisten niet, blijkbaar. Dat kan ook niet, want als je dit soort dingen pas hoort nadat je kritisch hebt leren nadenken, geloof je dit niet meer. Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen.

Veel mensen die calvinistisch worden opgevoed en op latere leeftijd wel kritisch gaan nadenken krijgen te maken met veel cognitieve dissonantie, en moeten veel gebruik maken van 'mental gymnastics'.


@ Marnix: over god heb ik niets gezegd in mijn post.

@ Marnix: mijn punt staat duidelijk in mijn originele post. Ik vind dit soort opvoeding een vorm van kindermishandeling. Jij mag daar anders over denken, maar dit kind heeft geen andere optie dan te geloven wat papa en mama (en de dominee, de juf, de kinderbijbel, etc) zeggen.


- Tja als je ons niet serieus wil nemen moet je ook niet verwachten dat men jou wel bloedserieus gaat nemen.
- Dat koekiemonster niet echt was wist ik niet toen ik vier was, ook al zeiden mijn ouders vast wel eens dat het maar een pop was. Voor een kind van vier is dat alleen nog wat lastig om allemaal te beredeneren.
- Over god heb je inderdaad niets gezegd in je reactie, maar je hebt al wel even vastgesteld dat de duivel niet betaat. Ondertussen weet je heel goed dat de meeste christenen daar wat anders over denken, maar jij dat heb je al even afgedaan als onzin. Wat de rest betreft hebben we het daar wel eens eerder over gehad en daarin heb je wel duidelijk gemaakt dat je wel wat gelooft maar het christelijke geloof in jouw optiek de plank helemaal misslaat. Je hebt een allergie ontwikkeld als het gaat om het christelijke Godsbeeld en dan is het logisch dat geen enkel antwoord dat vanuit dat Godsbeeld wordt gegeven in jouw ogen goed is.

Dan to the point. Jij trekt in jouw reactie allerlei conclusies die totaal niet in vraag en antwoord te vinden zijn maar die duidelijk een gevolg zijn van de bovengenoemde allergie die je hebt ontwikkeld. Ik heb het geheel gisteren en zojuist opnieuw uitgebreid doorgelezen en kom daar niets tegen van wat jij hier allemaal benoemt. Jij zegt dat het de ouders zijn die het kind bang maken met de duivel maar dat zie ik helemaal nergens terug. Het is een aanname,op basis van je allergie schets jij een beeld van ouders die het kind bedreigen met de duivel. "Als je niet luistert komt de duivel je halen". Zoiets. Je durft het zelfs kindermishandeling te noemen, dat is nogal wat. Maar niets daarvan is in de vraag te lezen, alleen de simpele vraag: Mijn kind is bang voor de duivel, wat moet ik doen? Op basis daarvan kan je eigenlijk al wel vaststellen dat de ouders het kind helemaal niet proberen bang te maken met de duivel want als dat het geval was hadden ze precies bereikt wat ze wilden en zouden ze dat graag zo laten. Maar zoals je ziet willen de ouders helemaal niet dat hun kind bang is voor de duivel en zoeken ze daar juist hulp bij. Sterker nog, dat zeggen ze expliciet in de vraag: "Wij vertellen dat Gods voor Hem wuil zorgen en hij niet bang hoeft de zijn, want de Heere is sterker dan de duivel."

Zoals je ziet is dit totaal anders dan wat jij er van maakt, het beeld dat jij schetst van conservatieve christenen die met dreiging en angst voor een boeman hun kinderen proberen te indoctrineren en onder controle te houden. Daarom kwam ik even met dat beeld van koekiemonster en monsters onder het bed, om aan te geven dat als je als kind van vier ergens bang voor bent, dat vaak niet door de opvoeding van de ouders komt maar kinderen soms gewoon bang zijn voor dingen.

Kortom, het grote probleem wat jij schetst ontstaat vooral doordat je zelf vanuit je achtergrond totaal niet objectief en feitelijk naar dit soort dingen kan kijken en er iets heel anders van maakt dan dat daadwerkelijk aan de hand is. Ik zie ouders die hun kind van hun angst af willen helpen en daar hulp bij zoeken. Jij verdraait de feiten echter volledig en maakt er het tegenovergestelde van. Maar dat probleem zit niet bij die ouders maar bij jou.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Herbster » 12 jul 2023 22:02

Ik geloof best dat de ouders niet hebben gedreigd met de duivel. Dat bedoelde ik ook niet met bang maken. Puur vertellen dat de duivel bestaat kan een kind al bang maken. Net als vertellen over een eeuwige straf of een hel.

Ik zie ook dat deze ouders hun kind van een angst af willen helpen. Alleen hebben ze die angst eerst zelf veroorzaakt. Althans, ik neem aan dat het kind niet op tv over de duivel heeft gezien of gehoord.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2023 23:01

Herbster schreef:Ik geloof best dat de ouders niet hebben gedreigd met de duivel. Dat bedoelde ik ook niet met bang maken. Puur vertellen dat de duivel bestaat kan een kind al bang maken. Net als vertellen over een eeuwige straf of een hel.

Ik zie ook dat deze ouders hun kind van een angst af willen helpen. Alleen hebben ze die angst eerst zelf veroorzaakt. Althans, ik neem aan dat het kind niet op tv over de duivel heeft gezien of gehoord.


Misschien van vriendjes, op school of waar dan ook. Dat kan. Zoals je weet geloven veel christenen wel in de duivel. Komt hij ook in de Bijbel voor. Dus het is niet gek dat een kind het hoort. Je gaat ze Bijbelverhalen vertellen, bijvoorbeeld van de schepping en de zondeval. Daar komt hij al in voor. En dan kan het dat het kind er bang voor wordt, net als dat het bang kan worden van een monster onder zijn bed. En dan kan je vertellen dat je daar niet bang voor hoeft te zijn.

Ik mis nog steeds je punt, behalve dat je weer hebt duidelijk gemaakt dat jij er niet in gelooft, maar dat wisten we al wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Herbster » 13 jul 2023 06:36

Mijn punt is dat ik denk dat een conservatief calvinistische opvoeding schadelijk kan zijn voor de mentale gezondheid. Angst voor koekiemonster raak je weer kwijt, maar angst voor de duivel zou wel eens hardnekkiger kunnen zijn. En dan hebben we het nog niet over angst voor de hel, een eeuwige straf. Toegegeven, daar wordt in dit geval niets over gezegd, maar ik trek hem even door. Kinderen hebben veiligheid nodig voor een goede ontwikkeling, en die bied je niet wanneer je ze concepten als duivel en hel bijbrengt.

Trouwens, ik lees in het verhaal van de zondeval niets over de duivel. Wel over een sprekende slang.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2023 07:57

Herbster schreef:Mijn punt is dat ik denk dat een conservatief calvinistische opvoeding schadelijk kan zijn voor de mentale gezondheid. Angst voor koekiemonster raak je weer kwijt, maar angst voor de duivel zou wel eens hardnekkiger kunnen zijn. En dan hebben we het nog niet over angst voor de hel, een eeuwige straf. Toegegeven, daar wordt in dit geval niets over gezegd, maar ik trek hem even door. Kinderen hebben veiligheid nodig voor een goede ontwikkeling, en die bied je niet wanneer je ze concepten als duivel en hel bijbrengt.


Allereerst valt dat doorgaans denk ik nogal mee. Als het kind met het evangelie uit de Bijbel opgroeit leert het net zo goed dat zijn angst ongegrond is dan wanneer een kind bang is voor fictieve monsters. En het kind leert over anderen liefhebben, jezelf liefhebben, over vergeving, dat je je blijdschap en je verdriet kan delen, dat God troost. Je leert ook voorzichting te zijn, dat er wel echt een groot onderscheid is tussen goed en kwaad en dat de keuzes die je hier maakt relevant zijn. Het is maar de vraag of dat kind zoveel slechter af is dan een seculier kind van 4 dat bang is voor monsters en daar ook wel weer overheen groeit.

En nogmaals, je kan christenen die geloven in goed en kwaad, hemel en hel, God en duivel moeilijk verwijten dat ze een kind met Bijbelse verhalen en normen en waarden opvoeden. Het feit dat een kind van vier ergens bang voor is, of het nou koekiemonster of de duivel of wat dan ook is wil niet zeggen dat er opvoedkundig fouten zijn gemaakt.

Trouwens, ik lees in het verhaal van de zondeval niets over de duivel. Wel over een sprekende slang.


Klopt, maar over het algemeen (en daar zijn wel wat ondersteunende teksten voor) wordt wel aamgenomen dat het hier om de satan gaat, om Gods tegenstander die de mens verzoekt en bij God vandaan probeert te krijgen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Broeder » 23 jul 2023 22:02

De duivel blijft een ingewikkeld thema in de christelijke traditie(s).

Aan de ene kant is het geheel gerechtvaardigd om een persoonlijke kracht van het kwaad te veronderstellen, want dat doen we ook met het goede en God. Dan is de duivel een tegenstander die actief bezig is het goede te ondermijnen en aan te vallen.

Aan de andere kant zijn er zoveel beelden en symbolen die de duivel beschrijven maar die aanwijsbaar zijn ontsproten uit de fantasie van middeleeuwse dichters en schilders. Dat voedt het idee dat de duivel niets anders is dan een mythologisch wezen waar we onze ideeën over het kwaad op projecteren.

En dan is er nog het probleem van het kwaad in onszelf. Heeft dat een actieve tegenstander van God nodig om te bestaan of zou er ook kwaad bestaan zonder de duivel?

Hoe je deze problemen ook benadert, in de wijsheid van de christelijke traditie(s) zit altijd de waarschuwing: het kwaad is reëel, het doet schade en niemand ontsnapt eraan. Maar... Deze wijsheid - noem het zondebesef of het idee van gebrokenheid van de schepping - heeft nooit als uitgangspunt gehad om ons in angst te laten zitten. De boodschap van het evangelie is NIET: vrees de duivel. De boodschap van het evangelie is: in een gebroken wereld heeft Christus een weg gevonden om het goede te laten doorbreken en in zijn kracht mogen wij alvast in een donkere wereld in het licht wandelen.

Ik heb helaas te vaak meegemaakt dat de duivel dominant wordt in iemands geloofsleven. "Doe dit, laat dat, want dat de deur open voor de duivel." Zo'n geloof leidt vrijwel altijd tot angst. En angst zit altijd - altijd! - in de weg van het liefhebben van God. Uit angst voor de duivel schuilen bij God is geen liefde.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kind van 4 bang voor de duivel

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2023 22:21

Broeder schreef:De duivel blijft een ingewikkeld thema in de christelijke traditie(s).

Aan de ene kant is het geheel gerechtvaardigd om een persoonlijke kracht van het kwaad te veronderstellen, want dat doen we ook met het goede en God. Dan is de duivel een tegenstander die actief bezig is het goede te ondermijnen en aan te vallen.

Aan de andere kant zijn er zoveel beelden en symbolen die de duivel beschrijven maar die aanwijsbaar zijn ontsproten uit de fantasie van middeleeuwse dichters en schilders. Dat voedt het idee dat de duivel niets anders is dan een mythologisch wezen waar we onze ideeën over het kwaad op projecteren.

En dan is er nog het probleem van het kwaad in onszelf. Heeft dat een actieve tegenstander van God nodig om te bestaan of zou er ook kwaad bestaan zonder de duivel?

Hoe je deze problemen ook benadert, in de wijsheid van de christelijke traditie(s) zit altijd de waarschuwing: het kwaad is reëel, het doet schade en niemand ontsnapt eraan. Maar... Deze wijsheid - noem het zondebesef of het idee van gebrokenheid van de schepping - heeft nooit als uitgangspunt gehad om ons in angst te laten zitten. De boodschap van het evangelie is NIET: vrees de duivel. De boodschap van het evangelie is: in een gebroken wereld heeft Christus een weg gevonden om het goede te laten doorbreken en in zijn kracht mogen wij alvast in een donkere wereld in het licht wandelen.

Ik heb helaas te vaak meegemaakt dat de duivel dominant wordt in iemands geloofsleven. "Doe dit, laat dat, want dat de deur open voor de duivel." Zo'n geloof leidt vrijwel altijd tot angst. En angst zit altijd - altijd! - in de weg van het liefhebben van God. Uit angst voor de duivel schuilen bij God is geen liefde.


Eens. Als je verder kijkt zit het beeld vaak bij een verkeerd Godsbeeld waarbij je de genade moet verdienen. De grootste leugen van de duivel. Doe dit en God houdt van je. En omdat we allemaal wel tekortschieten komt dan vaak het stemmetje: Je doet niet genoeg, je bent niet goed genoeg. En hoe makkelijk is het om daar in mee te gaan. Het evangelie is dat God al van ons hield toen we nog zondaars waren en dat we Zijn liefde niet hoeven te verdienen maar toch mogen ontvangen. Dat we Zijn kinderen mogen zijn, niet door wat wij doen maar ondanks dat om wat Jezus Christus deed. En als we zo onze identiteit mogen ontdekken in Hem, is er geen plaats voor angst, voor twijfel of we wel goed genoeg zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten