Bijbel of wetenschap of Bijbelse wetenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Raymond60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 apr 2023 11:46

Bijbel of wetenschap of Bijbelse wetenschap

Berichtdoor Raymond60 » 30 mei 2023 21:04

Ik kan het mis hebben maar ik ben geloof ik wel een paar keer hier tegen gekomen, dat er geclaimd is dat de gebeurtenissen in de Bijbel niet te bewijzen zijn.
Klopt dat of had ik veel verder moeten spitten?

In ieder geval, niet dat ik bewijs nodig heb om te weten dat alles in de Bijbel waar is, zijn hier mensen die ook iets hebben gezien of gehoord hebben dat aantoont dat wat in de Bijbel staat ook klopt met wat er is gevonden?

Zelf heb ik diverse 'getuigenissen' gezien in diverse landen, zijn hier nog meer mensen die wat kunnen vertellen?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Bijbel of wetenschap of Bijbelse wetenschap

Berichtdoor gravo » 30 mei 2023 23:35

Raymond60 schreef:Ik kan het mis hebben [gravo: dat zou goed kunnen] maar ik ben geloof ik wel een paar keer hier tegen gekomen, dat er geclaimd is dat de gebeurtenissen in de Bijbel niet te bewijzen zijn. [gravo: de gebeurtenissen in de Bijbel zijn niet te bewijzen, slechts te geloven]
Klopt dat of had ik veel verder moeten spitten?

In ieder geval, niet dat ik bewijs nodig heb om te weten dat alles in de Bijbel waar is, zijn hier mensen die ook iets hebben gezien of gehoord hebben dat aantoont dat wat in de Bijbel staat ook klopt met wat er is gevonden? [gravo: ik niet]

Zelf heb ik diverse 'getuigenissen' gezien in diverse landen, zijn hier nog meer mensen die wat kunnen vertellen? [gravo: ik niet]
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Bijbel of wetenschap of Bijbelse wetenschap

Berichtdoor Broeder » 07 jun 2023 10:38

Raymond60 schreef:Ik kan het mis hebben maar ik ben geloof ik wel een paar keer hier tegen gekomen, dat er geclaimd is dat de gebeurtenissen in de Bijbel niet te bewijzen zijn.
Klopt dat of had ik veel verder moeten spitten?

In ieder geval, niet dat ik bewijs nodig heb om te weten dat alles in de Bijbel waar is, zijn hier mensen die ook iets hebben gezien of gehoord hebben dat aantoont dat wat in de Bijbel staat ook klopt met wat er is gevonden?

Zelf heb ik diverse 'getuigenissen' gezien in diverse landen, zijn hier nog meer mensen die wat kunnen vertellen?


Ik heb nu al een paar keer deze post gelezen en nog steeds snap ik niet goed waar je het nu eigenlijk over wilt hebben. Kun je het nog in andere woorden proberen?

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Bijbel of wetenschap of Bijbelse wetenschap

Berichtdoor woutersebel » 30 nov 2023 20:03

Lastige vraag. Het antwoord is ook afhankelijk van wanneer je denkt dat een gebeurtenis bewezen is.

Vermoedelijk is een betere formulering van de vraag of dergelijke gebeurtenissen vandaag de dag nog steeds gebeuren.
Op zich zou het logisch zijn om te stellen dat als zulke wonderen vroeger gebeurden, ze vandaag ook nog gebeuren.
Of in ieder geval; dat als God in het verleden actief optrad, hij dit in het heden nog steeds doet.

Bovenstaande aangenomen kunnen we schrijven dat alle gelovigen het bewezen achten dat de gebeurtenissen uit de bijbel in meer of mindere mate echt zijn gebeurd. Aangenomen dat ze gelovig zijn omdat ze dergelijke gebeurtenissen hedendaags nog steeds in hen leven aanschouwen.

Uiteraard zijn er ook mensen die dergelijke gebeurtenissen niet in hun leven hebben herkend. Deze zullen het dan waarschijnlijk wat minder snel met ons eens zijn.

Kan hier wel uitgebreid uitleggen waarom ik zelf gelovig ben (of hoe ik denk dat God actief is in mijn leven), maar bovenstaande tekst legt de achterliggende gedachte naar mijn mening beter uit.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten