Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Raymond60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 apr 2023 11:46

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Raymond60 » 08 jun 2023 19:16

Marnix schreef:Ik snap dat je dat graag zou willen maar dat is niet het geval. Je bent wat later aangehaakt in de discussie dus misschien heb je het gemist maar jij dwaalt in zijn ogen net zo goed als ik. Lees alleen de eerste pagina nog eens na. Als jij Pinksteren en Pasen viert ipv de Joodse feesten ben je ook fout volgens hem. Vervolgens gaat het verder met keizer Constantijn die het christendom de officiële godsdienst maakte en de zondag als christelijke rustdag instelde. Wat dus ook fout is volgens Raymond60 want we moeten de sabbat vieren aldus Raymond60. En ons aan alle regels houden inclusief de ceremoniele wetten.

Overigens heb ik evangelische christenen ook nooit horen zeggen dat je kan doen wat je wil als Jezus maar je Redder is. Dat is de orthodoxe karikatuur die wordt gemaakt omdat mensen naar moderne muziek luisteren, dingen doen op de rustdag waarvan orthodoxe christenen denken dat het niet mag, zich anders kleden, dat soort dingen. En dan wordt er snel gezegd: oh ja als Jezus je gered heeft kan je gewoon lekker doen wat je zelf wil. Waarmee de plank helemaal mis wordt geslagen maar goed, vaker over gehad en verder een beetje off-topic. Maar de jubelen en juichen kom ik heel veel tegen in de Bijbel dus "juichend christendom" is nogal Bijbels, mits men om de goede redenen juicht en jubelt natuurlijk.


Als iemand het echt heeft gecontroleerd en of wilt weten hoe het in de Bijbel allemaal staat. dan kan je zelf ontdekken dat het:
A) geen Joodse maar Gods feesten zijn (Lev.23)
B) niemand in het oude of zog. nieuwe testament de heidense kerst, pasen of pinksteren viert maar Loofhutten, Pascha / ongezuurde Broden, en Shavouth.
C) ben je niet fout volgens mij (wat ik zeg mag je allemaal vergeten) maar wat de Bijbel zegt.
D) Constantijn deed dat idd.=> zoek het op zou ik zeggen dat kan iedereen tegenwoordig zo maar op google. en dat is dus niet volgens mij fout maar volgens de Bijbel een andere Christus voorstellen.
De Shabbat is door JHWH je weet wel Onze Vader ingesteld op de 7de dag in Genesis voor de MENS, niet specifiek voor de Joden.
D) ieder koninkrijk heeft wetten zo heeft Nederland zo'n 3000 wetten en groeiende en o wat zijn die wetten een aanwinst.
Gods Wetten zijn volmaakt ongeveer 613 waarvan zo'n 250 alleen bedoeld voor mannen, de rest voor alleen priesters, vrouwen, kinderen etc.
WIE is er nu wettelijk ik met mijn 250 door God bepaald of jullie met jullie 3000 door mensen bepaald en nogmaals daar zien we allemaal hoe goed ze die verzonnen hebben.
Verder geen commentaar want heeft dat zin?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2023 19:48

C) ben je niet fout volgens mij (wat ik zeg mag je allemaal vergeten) maar wat de Bijbel zegt.


Precies dat doe ik ook iedere keer en dan lees ik idd in de Bijbel heel andere dingen dus vergeet ik snel weer wat jij zegt :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Raymond60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 apr 2023 11:46

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Raymond60 » 09 jun 2023 09:45

Marnix schreef:Precies dat doe ik ook iedere keer en dan lees ik idd in de Bijbel heel andere dingen dus vergeet ik snel weer wat jij zegt :-)


maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;


Als er niemand anders wat zinnigs heeft, dan laat ik jullie in jullie eigen wereld verder met rust.
Ik wacht vandaag even af, of een ieder hetzelfde 'denkt'

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor benefietdiner » 09 jun 2023 11:10

Raymond60 schreef:maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;


Als er niemand anders wat zinnigs heeft, dan laat ik jullie in jullie eigen wereld verder met rust.
Ik wacht vandaag even af, of een ieder hetzelfde 'denkt'
Je schrijft een gedeelte uit het door jou verachtelijk Nieuwe Testament aan uit Hebreeën 10:26

Hier wordt gewaarschuwd als je moedwillig afvalt van dit geloof, hetwelk de apostel hier heeft beschreven, gelijk hierna Hebr. 10:29 deze zonde breder wordt verklaard, die de apostel ook hiervoor, Hebr. 6:6, een afvallen heeft genoemd. Hij spreekt dan hier niet van allerlei zonde of afval, maar van die zonde, die Christus noemt de zonde of lastering tegen den Heiligen Geest, Matth. 12:32, en van de zonde tot den dood, waar Johannes van spreekt, 1 Joh. 5:16, gelijk blijkt uit de volgende eigenschappen, die hierna vermeld worden. (verklaring Statenvertaling).

Als je weer Joodje gaat spelen op wie is dit van toepassing?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2023 12:40

“Joodje spelen” vind ik dan weer niet zo respectvol verwoord richting de Joden en hun religie.

Raymond60 schreef:maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;


Als er niemand anders wat zinnigs heeft, dan laat ik jullie in jullie eigen wereld verder met rust.
Ik wacht vandaag even af, of een ieder hetzelfde 'denkt'


Volgens mij hoef je niet te wachten, ondanks dat hier allemaal mensen zitten die wel van een bijbelse discussie houden is het je in 1,5e maand nog geen een keer gelukt om een fatsoenlijk gesprek met iemand te krijgen. Je zou eens kunnen nadenken over hoe dat komt en of je meer resultaat boekt als je je gespreksmanieren wat aanpast.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Leidy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2023 12:13

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Leidy » 19 dec 2023 16:59

’Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.‘
‭‭Galaten‬ ‭3‬:‭10‬ ‭NBG51‬‬

’Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft.‘
‭‭Romeinen‬ ‭10‬:‭4‬ ‭NBG51‬‬

’Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.‘
‭‭Romeinen‬ ‭13‬:‭8‬ ‭NBG51‬‬

’De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling der wet.‘
‭‭Romeinen‬ ‭13‬:‭10‬ ‭NBG51‬‬

’Begrijpt gij niet, dat al wat de mond binnengaat, in de buik komt en te zijner plaatse verdwijnt? Maar wat de mond uitgaat, komt uit het hart, en dat maakt de mens onrein. Want uit het hart komen boze overleggingen, moord, echtbreuk, hoererij, diefstal, leugenachtige getuigenissen, godslasteringen. Dat zijn de dingen, die een mens onrein maken, maar het eten met ongewassen handen maakt een mens niet onrein.‘
‭‭Matteüs‬ ‭15‬:‭17‬-‭20‬ ‭NBG51‬‬

’Want dit is het verbond, waarmede Ik Mij verbinden zal aan het huis Israëls na die dagen, spreekt de Here: Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen, en Ik zal die in hun harten schrijven, en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.‘
‭‭Hebreeën‬ ‭8‬:‭10‬ ‭NBG51‬‬

’Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken.‘
’Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd.‘
‭‭Matteüs‬ ‭5‬:‭28‬ ‭NBG51‬‬

De Heilige Geest laat ons de wetten van het nieuwe verbond zien, die in ons hart geschreven worden. De wet gaat verder, omdat de wetten van het oude verbond de begeerte niet aan kon pakken. Dat is door de kracht van de Heilige Geest wel mogelijk.

In het oude testament kwam er een oordeel als de zonde “uit het lichaam kwam.”
Maar nu wordt de zonde veroordeeld in ons vlees “voor het uit het lichaam komt.” En zondigen we niet.

Mijn lievelingstekst is al jaren:

’Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben “””en Mijzelf aan hem openbaren.‘“””
‭‭Johannes‬ ‭14‬:‭21‬ ‭NBG51‬‬

Jezus zegt dat Hij het woord is. Hij gaat het woord aan mij openbaren als ik de geboden (die Hij in mijn hart en verstand schrijft) lief heb. Dan krijg ik inzicht aan het woord. En kan ik dit woord gehoorzamen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Marnix » 20 dec 2023 09:11

Leidy schreef:’Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.‘
‭‭Galaten‬ ‭3‬:‭10‬ ‭NBG51‬‬

’Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft.‘
‭‭Romeinen‬ ‭10‬:‭4‬ ‭NBG51‬‬

’Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.‘
‭‭Romeinen‬ ‭13‬:‭8‬ ‭NBG51‬‬

’De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling der wet.‘
‭‭Romeinen‬ ‭13‬:‭10‬ ‭NBG51‬‬

’Begrijpt gij niet, dat al wat de mond binnengaat, in de buik komt en te zijner plaatse verdwijnt? Maar wat de mond uitgaat, komt uit het hart, en dat maakt de mens onrein. Want uit het hart komen boze overleggingen, moord, echtbreuk, hoererij, diefstal, leugenachtige getuigenissen, godslasteringen. Dat zijn de dingen, die een mens onrein maken, maar het eten met ongewassen handen maakt een mens niet onrein.‘
‭‭Matteüs‬ ‭15‬:‭17‬-‭20‬ ‭NBG51‬‬

’Want dit is het verbond, waarmede Ik Mij verbinden zal aan het huis Israëls na die dagen, spreekt de Here: Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen, en Ik zal die in hun harten schrijven, en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.‘
‭‭Hebreeën‬ ‭8‬:‭10‬ ‭NBG51‬‬

’Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken.‘
’Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd.‘
‭‭Matteüs‬ ‭5‬:‭28‬ ‭NBG51‬‬

De Heilige Geest laat ons de wetten van het nieuwe verbond zien, die in ons hart geschreven worden. De wet gaat verder, omdat de wetten van het oude verbond de begeerte niet aan kon pakken. Dat is door de kracht van de Heilige Geest wel mogelijk.

In het oude testament kwam er een oordeel als de zonde “uit het lichaam kwam.”
Maar nu wordt de zonde veroordeeld in ons vlees “voor het uit het lichaam komt.” En zondigen we niet.

Mijn lievelingstekst is al jaren:

’Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben “””en Mijzelf aan hem openbaren.‘“””
‭‭Johannes‬ ‭14‬:‭21‬ ‭NBG51‬‬

Jezus zegt dat Hij het woord is. Hij gaat het woord aan mij openbaren als ik de geboden (die Hij in mijn hart en verstand schrijft) lief heb. Dan krijg ik inzicht aan het woord. En kan ik dit woord gehoorzamen.


Bedankt voor je reactie en welkom. Ik kan niets anders dan me bij je aansluiten!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Neon » 21 dec 2023 07:57

Mooie teksten van Leidy, en dat Romeinen-tekstje 10:4 staat er kort en krachtig;

Rom. 10
4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.

Dit sluit aan bij het topic over de 3 eenheid, waarin Christus in de mens, of de Zoon in de mens, Hij, ons weer Levend kan maken, door Zijn Geest.
Hoe anders kan het Bloed van Christus ons reinigen en heiligen als dit niet aanwezig is.

Hoe een bijzondere innerlijke gebeurtenis is ''het brood eten, en de wijn drinken'' wanneer het diepe besef daar is, dat dit alles Hem, het Licht en het Leven, aangaat, in ons; ''22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.'' (Joh.17sv)

''Kiest u voor namaak, of wilt u liever het origineel?'' wordt er dan gevraagd. Dat is een behoorlijk en diepgaand proces van aannemen(geloven in) en vooral overgave aan het origineel. Een hele weg, die afgelegd wordt door Christus, het origineel in ons, en wij, de namaak, het tijdelijke, alleen de wegvoorbereider kunnen zijn voor Hem.

Rom.8
10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.
11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2023 11:10

Neon schreef:Mooie teksten van Leidy, en dat Romeinen-tekstje 10:4 staat er kort en krachtig;

Rom. 10
4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.

Dit sluit aan bij het topic over de 3 eenheid, waarin Christus in de mens, of de Zoon in de mens, Hij, ons weer Levend kan maken, door Zijn Geest.
Hoe anders kan het Bloed van Christus ons reinigen en heiligen als dit niet aanwezig is.

Hoe een bijzondere innerlijke gebeurtenis is ''het brood eten, en de wijn drinken'' wanneer het diepe besef daar is, dat dit alles Hem, het Licht en het Leven, aangaat, in ons; ''22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.'' (Joh.17sv)

''Kiest u voor namaak, of wilt u liever het origineel?'' wordt er dan gevraagd. Dat is een behoorlijk en diepgaand proces van aannemen(geloven in) en vooral overgave aan het origineel. Een hele weg, die afgelegd wordt door Christus, het origineel in ons, en wij, de namaak, het tijdelijke, alleen de wegvoorbereider kunnen zijn voor Hem.

Rom.8
10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.
11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.


Mooie reactie, fijn dat we nu in dit topic meer tot de kern komen waarbij het niet gaat om regeltjes, wetten waardoor je zalig kan worden maar dat de zaligheid er is door Jezus Christus. Als we willen zien wat echt is en wat namaak is kunnende kijken naar hoe God de mensen maakte in het paradijs. Echt is naar Zijn beeld gemaakt zijn, dicht bij Hem levend. Met de zondeval raakten we die echtheid kwijt, kwam er een lelijke neppe laag over ons heen. Door Jezus Christus die echt God en mens is kunnen we daarvan worden schoongewassen, mogen we steeds meer op Hem gaan lijken. We waren namaak maar worden door Hem weer echt als we steeds meer op Hem gaan lijken en dicht bij Hem gaan leven, zoals het in het paradijs was totdat we daarin met Hem te volmaaktheid bereiken. (overigens zijn er ook mensen die proberen Jezus steeds meer op hen te laten lijken in plaats van andersom, die twee dingen moeten we niet verwarren)

Maar mooi om in deze tijd van het jaar weer verwonderd te kijken naar Gods reddingsplan met dat doel. Niet om onze zonden te vergeven, dat maken we soms tot doel maar het is een middel, maar om mensen weer te maken zoals God ze bedoeld heeft: lijkend op Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Neon » 21 dec 2023 12:21

Dank voor je reactie Marnix.

Inderdaad; het steeds meer lijken op Hem, maar dan door Hem Zijn werk in ons te laten doen. Vooreerst het betere sloopwerk van alles wat Hem meent te kunnen dienen, de aardse natuur.

Wat zich ontwikkelt is wat wij al eens waren, het Leven zelf, (Joh. 1:4) maar het veranderen zal moeten gaan net als Hij ons voorgedaan heeft, door de ervaring van het verderf heen waarin wij ons bevinden, en dit moeten achterlaten of hiervan verlost worden.

Dan is de Verlosser in ons aan het werk.

Er staat niet voor niets; ''Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij'' dus het zal allemaal via Hem, de goddelijke natuur, door Dat wat uit God is, moeten gaan.

Als Openb. 3 dit schrijft..;
''20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.''


Dan is dat nogal een belofte waarin ''het brood en de wijn'' ook zijn functie of plek krijgt in ons. En dan niet in de maag, maar in of door het ontvankelijke hart.

Betreft het Koninkrijk Gods en Zijn troon, zie ik dit proces als een innerlijke gebeuren en is het Koninkrijk Gods in ons midden, om precies te zijn in ons Hart.

Paulus schrijft in 1 Kor. 15sv;
44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.


Heel dat hoofdstuk is beloftevol en diepgaand betreft die innerlijke transformatie van het lichaam van een natuurlijk in een geestelijk lichaam.

Wat een geloof..

Leidy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2023 12:13

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Leidy » 22 dec 2023 12:40

Ik ben als jongste van 9 opgegroeid met een narcistische vader met borderline. Dat was heftig. Omdat ik als jongste ook het verdriet van mijn broers en zussen heb ervaren. En ook mijn moeder heeft enorm geleden. In die tijd was dit niet bekend en ook geen hulp. De huisarts zei, er moeten eerst doden vallen voor er hulp komt.

Ik had een godvruchtige moeder, die elke dag uit de bijbel las, zodat ik een grote schat in mijn binnenste heb gekregen. Toen ik kon lezen kreeg ik een bijbel en ze zei, naar bed. Tandenpoetsen. Lezen bidden en slapen

Ik heb altijd een zacht hartje gehad, maar als jongste en verwend natuurlijk, maakte ik toch wel vaak ruzie met een broertje die twee jaar ouder was. Toen ik 9 jaar was heb ik mij bekeerd en ik had de tekst gelezen: ’Kinderen, gehoorzaamt uw ouders in alles, want dit is welbehaaglijk in de Here.‘
Kolossenzen‬ ‭3‬:‭20‬ ‭NBG51‬‬
En: ’Kinderen, weest uw ouders gehoorzaam [in de Here], want dat is recht. Eer uw vader en uw moeder – dit is immers het eerste gebod, met een belofte – opdat het u welga en gij lang leeft op aarde.‘
‭‭Efeziërs‬ ‭6‬:‭1‬-‭3‬ ‭NBG51‬‬

En dat heb ik gedaan en mijn broertje en ik werden vriendjes en mijn vader kreeg veel vertrouwen in mij. Ik mocht niet naar de kerk, maar dan is de liefde vindingrijk.

Er staat; ’maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde.‘
‭‭Handelingen‬ ‭1‬:‭8‬ ‭NBG51‬‬

Deze kracht heb ik hard nodig gehad. Want uit mijzelf zou dat niet lukken. Ik was eigenlijk doodsbang voor mijn vader. Inmiddels ben ik 73 en ik kan zeggen dat God mij enorm heeft gezegend.
Met een godvruchtige man en vijf zorgzame kinderen en 11 kleinkinderen. Mijn lieve man is 13 geleden overleden. In elke fase van het leven is die kracht er. Kracht om goed te doen.

In mijn keuken hangt een oud vergeeld briefje.

Mijn handelen, woorden en gedachten = is mijn wezen.
Het wezen van God is goedheid.

En deze goedheid kan groeien als ik mij houdt aan Gods woord.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Neon » 22 dec 2023 14:02

Leidy schreef:Ik ben als jongste van 9 opgegroeid met een narcistische vader met borderline. Dat was heftig. Omdat ik als jongste ook het verdriet van mijn broers en zussen heb ervaren. En ook mijn moeder heeft enorm geleden. In die tijd was dit niet bekend en ook geen hulp. De huisarts zei, er moeten eerst doden vallen voor er hulp komt.

Ik had een godvruchtige moeder, die elke dag uit de bijbel las, zodat ik een grote schat in mijn binnenste heb gekregen. Toen ik kon lezen kreeg ik een bijbel en ze zei, naar bed. Tandenpoetsen. Lezen bidden en slapen

Ik heb altijd een zacht hartje gehad, maar als jongste en verwend natuurlijk, maakte ik toch wel vaak ruzie met een broertje die twee jaar ouder was. Toen ik 9 jaar was heb ik mij bekeerd en ik had de tekst gelezen: ’Kinderen, gehoorzaamt uw ouders in alles, want dit is welbehaaglijk in de Here.‘
Kolossenzen‬ ‭3‬:‭20‬ ‭NBG51‬‬
En: ’Kinderen, weest uw ouders gehoorzaam [in de Here], want dat is recht. Eer uw vader en uw moeder – dit is immers het eerste gebod, met een belofte – opdat het u welga en gij lang leeft op aarde.‘
‭‭Efeziërs‬ ‭6‬:‭1‬-‭3‬ ‭NBG51‬‬

En dat heb ik gedaan en mijn broertje en ik werden vriendjes en mijn vader kreeg veel vertrouwen in mij. Ik mocht niet naar de kerk, maar dan is de liefde vindingrijk.

Er staat; ’maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde.‘
‭‭Handelingen‬ ‭1‬:‭8‬ ‭NBG51‬‬

Deze kracht heb ik hard nodig gehad. Want uit mijzelf zou dat niet lukken. Ik was eigenlijk doodsbang voor mijn vader. Inmiddels ben ik 73 en ik kan zeggen dat God mij enorm heeft gezegend.
Met een godvruchtige man en vijf zorgzame kinderen en 11 kleinkinderen. Mijn lieve man is 13 geleden overleden. In elke fase van het leven is die kracht er. Kracht om goed te doen.

In mijn keuken hangt een oud vergeeld briefje.

Mijn handelen, woorden en gedachten = is mijn wezen.
Het wezen van God is goedheid.

En deze goedheid kan groeien als ik mij houdt aan Gods woord.


God ziet het hart aan Leidy. En geeft hoop en verwachting.

De tekst die je eerder gaf spreekt mij ook daarin aan;
Joh. 14 sv
19 Nog een kleinen tijd, en de wereld zal Mij niet meer zien; maar gij zult Mij zien; want Ik leef, en gij zult leven.

20 In dien dag zult gij bekennen, dat Ik in Mijn Vader ben, en gij in Mij, en Ik in u.

21 Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.

22 Judas, niet de Iskariot, zeide tot Hem: Heere, wat is het, dat Gij Uzelven aan ons zult openbaren, en niet aan de wereld?

23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken.

Leidy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2023 12:13

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Leidy » 25 dec 2023 16:04

Er worden niet alleen geboden in ons hart geschreven, maar er staan er ook genoeg in de Bijbel. Ze klinken zo eenvoudig, maar in de praktijk hebben we echt inzicht en kracht van de Heilige Geest nodig. Denk alleen aan de tekst:

’Zorg dat jullie bij alle mensen bekendstaan om jullie vriendelijkheid. De Heer is nabij!‘
‭‭FILIPPENZEN‬ ‭4‬:‭5‬ ‭VB‬‬

Ik heb nog nooit in de VB vertaling gelezen. Ik was een beetje nieuwsgierig wat dat was.
Als ik dingen duidelijk wil weten, zoek ik naar de sterkste vertaling en deze vind ik mooi.

Ik heb een buurman die een ander slot voor mij ging bestellen, die hijzelf ook heeft, voor mijn appartement en hij zou het zelf opmeten. Heeft hij de verkeerde deur gemeten. Hij wist dat het voor de balkondeur was. Ik krijg het slot binnen en het past niet. Dat vertel ik hem. Hij heeft een mooie smoes. Het kostte me €80 en ik moest zelf maar een nieuwe bestellen. Het was een heel eind fietsen. (Ik heb geen rijbewijs) Ik kon de verkeerde niet weer terug geven. Want die past alleen op mijn sleutels. Die heb ik maar in mijn voordeur gedaan. Extra veilig. En de nieuwe was nog duurder.

Ik woon sinds vier jaar in een nieuw appartement en heb het goed met alle buren. En ook deze buurman naast mij zal zich mij blijven herinneren als altijd vriendelijk. Daar kies ik voor. Natuurlijk was er van binnen even gemopper. Maar wat schiet ik op met ruzie met mijn buurman die elke dag voorbij mijn raam komt en zwaait en altijd vrolijk is?

En zo staan er zoveel “wetten van de Geest” in de Bijbel. En we hebben altijd een keuze. En we kunnen altijd het goede kiezen. In alle omstandigheden. Ik heb het goed met mijn buurman (en zijn vrouw) ze hebben sinds twee jaar een moestuin en delen daarvan ook uit aan mij.

Hoe fijn is het om tegen niemand “iets te hebben”.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor woutersebel » 03 jan 2024 19:31

Raymond60 schreef:Waarom kiezen voor nep / nagemaakt, als u het origineel kunt krijgen?

We leven in een wereld waar de Alibaba goede zaken doet. Mensen die kiezen om een replica van het originele product te kopen.
Heeft u net als ik dat ook wel eens gedaan om er dan achter te komen dat wat je krijgt voor het overgrote deel van slechte kwaliteit is?
En toch, waarom 300,- Euro betalen als je het ook voor 59,- kan hebben?
Al sinds mijn jeugd had je kinderen wiens ouders dure originele spullen konden kopen en kinderen die tevreden moesten zijn met 'nep'.
(ik behoorde meestal bij die laatste), dat was soms niet leuk maar daar wordt je sterk van (en je kon het niet veranderen)

Maar het kan ook zo zijn dat u denkt iets origineels te hebben gekocht om er later achter te komen dat het nep is.
Is de reactie bij u dan ook teleurgesteld of wordt u er boos om en of zegt u het dan ook niet tegen uw omgeving om daarvoor op te passen?
Helemaal als u iets koopt met een bepaald doel en u komt erachter dat het een namaak product is waar u helemaal niets aan hebt.
Behalve dat het veel tijd en geld heeft gekost nu moet u meestal weer helemaal opnieuw beginnen, want het is nu beschadigd, of verpest.

Waarom dit Topic hier op 'open forum' religie?
Net als goederen heb je tevens verschillende onderwerpen in uw Bijbel die niet origineel zijn, maar namaak.
En net als bij goederen nemen een heleboel dat voor lief.
Maar zijn hier mensen die het origineel willen weten of die het namaak zat zijn, of misschien niet weten dat er namaak is?

Dit weekend is het pinksteren en zo heeft de hele wereld ook andere Christelijke feesten daarvoor gevierd.
Het is heel goed mogelijk dat u net als ik dit deed, dit doet omdat 'iedereen' in uw omgeving dit doet, u weet niet beter.
Of u vind het prima zo wat kan, dan wordt dit een hele korte topic.


Inhakende op hetgeen wat je schrijft over namaak in de bijbel en dus in de wereld.
Persoonlijk veel moeite met dit onderwerp; 'nep', 'echt' of iets daar tussenin.

Lastig ook omdat sommige informatie niet op een dienblad aan je (iig aan mij) gepresenteerd wordt.
Voor mij als net afgestudeerde is het even wennen, er achter komen dat god bestaat en misschien ook engelen.
Aangenomen dat bovenstaande correct is, is het ook een zekerheid dat onze wereld eigenlijk een poppenkast is, toch?

Op zich staat in de definitie van 'nep' beschreven dat hetgeen wat zich aan je presenteert zich voordoet als iets anders.
Dat het de schijn doet opwekken dat het iets is wat het eigenlijk niet is.
Eigenlijk is bovenstaande ook inderdaad het geval. Tot dat God zich bekend maakt, zoals de bijbel beschrijft.

Op zich is weten wat namaak of nep is handig. Kennis over bepaalde zaken maakt dat je je leven beter kan leven.
Toch leidt de realiteit die door God (en/of engelen) geregisseerd wordt vaak tot absurde situaties.
Bijna elke discussie die ik heb eindigt op; ja even meespelen, dit is nep, etc.

Maar goed. Dat maakt ook de vraag; wat is het origineel?
Is elke realiteit niet een 'poppenkast' indien er een almachtige en alwetende entiteit bestaat?
Ach ja. Jullie mening hoor ik graag, als het me iets verder kan helpen hiermee.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2024 21:02

Raymond is hier niet meer actief.

Wat de vraag nep en echt betreft, een gouden beeld als god bijvoorbeeld nep. God is echt. Mensen zullen inderdaad vaak zeggen dat iets nep is om hun gelijk te halen maar ook dat is soms weer nep.

Wat de poppenkast betreft, dat denk ik niet. Dat God alles kan, weet en ziet wil niet zeggen dat wij marionetten zijn en God ons aan wen touwtje heeft. Dat wil Hij niet. Waarom vond er dan een zondeval plaats die Hij niet wilde? God geeft mensen een eigen wil, verantwoordelijkheid, keuzes met gevolgen. Dat maakt Hem niet minder almachtig of alwetend.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten