Geloof doet me niets

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Miertje89
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2023 11:58

Geloof doet me niets

Berichtdoor Miertje89 » 10 mei 2023 12:05

Hoi,

Ik bid al best lang om de krachtige werking van de Heilige Geest in mij..
Maar het geloof blijft me helemaal niets doen.

Ik heb ook geen ellendekennis ofzo.
En van de Bijbel vind ik alleen het boek Psalmen mooi.

Hoe lang duurt het voordat God je gebed om de Heilige Geest verhoort?
Hebben jullie daar ervaring mee?

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Haaibaai » 10 mei 2023 12:13

Waarde Hij heeft nog nooit een persoon die tot Hem bidt laten staan;bidden is eerst danken en volharden en als je met een oprecht hart bidt zal Hij je geven en zodanig dat je dan zegt het is veel en veel meer dan dat ik vroeg.

Ellende kennis,tja het Geloof is dat de mens vrij wordt en in de Vrijheid staat die de Verrezen Heer ons gegeven heeft,doen wat verkeerd is weg doe het goede vraag om kracht en de Heilige Geest daartoe Heer ontferm U over mij.Nou dan moet jij is zien wat er gaat gebeuren.Weet dat de Heer een rechtvaardig Barmhartige en een Genade volle God is onze God in eeuwigheid.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2023 12:26

Miertje89 schreef:Hoi,

Ik bid al best lang om de krachtige werking van de Heilige Geest in mij..
Maar het geloof blijft me helemaal niets doen.

Ik heb ook geen ellendekennis ofzo.
En van de Bijbel vind ik alleen het boek Psalmen mooi.

Hoe lang duurt het voordat God je gebed om de Heilige Geest verhoort?
Hebben jullie daar ervaring mee?


Ik denk niet dat dat gebed ooit wordt verhoord als je passief wacht op verhoring. Ik kan bidden om verliefd op iemand te worden waar ik niets voor voel maar als ik niet ontdek waarom die persoon zo fantastisch is zal dat ook niet gebeuren toch? Als je wil dat je hart voor Hem gaat kloppen, ga dan ontdekken wat Hij voor jou deed en overhad (dat is best veel) hoe Zijn hart al lang voor jou klopt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Miertje89
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2023 11:58

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Miertje89 » 10 mei 2023 13:15

Hoi,

Ik ben niet passief.
Ik lees ook elke dag 20 psalmen ongeveer.

In de hoop dat Hij gaat werken in mij.

En ontdekken wat Hij voor me overhad...
Ik weet dat met mijn verstand maar verder dan dat komt het niet.

En ik kan het echt niet in mijn hart laten landen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor benefietdiner » 10 mei 2023 13:32

Miertje89 schreef:En van de Bijbel vind ik alleen het boek Psalmen mooi.

Hoe lang duurt het voordat God je gebed om de Heilige Geest verhoort?
Hebben jullie daar ervaring mee?

De Psalmen vind je mooi schrijf je, ik ook.

Psalm 119 vers 3 bijvoorbeeld:
Och, schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest!
Mocht die mij op mijn paân ten leidsman strekken!
'k Hield dan Uw wet, dan leefd' ik onbevreesd;
Dan zou geen schaamt' mijn aangezicht bedekken,
Wanneer ik steeds opmerkend waar' geweest,
Hoe Uw geboôn mij tot Uw liefde wekken.


Of bijvoorbeeld Psalm 143 vers 1:

O HEER, wil mijn gebeden horen;
Neig tot mijn smeken gunstig' oren;
Verhoor m', o Oppermajesteit,
Om Uwe trouw, aan mij gezworen;
Verhoor m' om Uw gerechtigheid.


Of bijvoorbeeld: Psalm 143 vers 10:

Leer mij, o God van zaligheden,
Mijn leven in Uw dienst besteden;
Gij zijt mijn God, vat Gij mijn hand;
Uw goede Geest bestier' mijn schreden,
En leid' mij in een effen land.


Ik wil niet belerend doen of zo hoor, maar heb jij die hier boven genoemde Psalmen ook wel eens zo gebeden?
Ik heb het wel gedaan en Hij kwam over op Zijn tijd ! en niet als ik het wilde.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Broeder » 10 mei 2023 15:33

Miertje89 schreef:Hoi,

Ik bid al best lang om de krachtige werking van de Heilige Geest in mij..
Maar het geloof blijft me helemaal niets doen.

Ik heb ook geen ellendekennis ofzo.
En van de Bijbel vind ik alleen het boek Psalmen mooi.

Hoe lang duurt het voordat God je gebed om de Heilige Geest verhoort?
Hebben jullie daar ervaring mee?


Mag ik - met een knipoog - een kleine tegenstrijdigheid aanwijzen in deze korte post van je:

Je zegt dat het geloof je niets doet, maar je gooit er wel deze hartenkreet uit.
Dat wijst er toch op dat het geloof je juist wel iets doet?

Alleen lijk je een idee te hebben dat het iets anders moet doen. Dan zou mijn vraag zijn: wat is precies je verwachting als de Heilige Geest in je gaat werken en in hoeverre verschilt dat met wie je nu bent.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2023 22:43

benefietdiner schreef:De Psalmen vind je mooi schrijf je, ik ook.

Psalm 119 vers 3 bijvoorbeeld:
Och, schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest!
Mocht die mij op mijn paân ten leidsman strekken!
'k Hield dan Uw wet, dan leefd' ik onbevreesd;
Dan zou geen schaamt' mijn aangezicht bedekken,
Wanneer ik steeds opmerkend waar' geweest,
Hoe Uw geboôn mij tot Uw liefde wekken.


Of bijvoorbeeld Psalm 143 vers 1:

O HEER, wil mijn gebeden horen;
Neig tot mijn smeken gunstig' oren;
Verhoor m', o Oppermajesteit,
Om Uwe trouw, aan mij gezworen;
Verhoor m' om Uw gerechtigheid.


Of bijvoorbeeld: Psalm 143 vers 10:

Leer mij, o God van zaligheden,
Mijn leven in Uw dienst besteden;
Gij zijt mijn God, vat Gij mijn hand;
Uw goede Geest bestier' mijn schreden,
En leid' mij in een effen land.


Ik wil niet belerend doen of zo hoor, maar heb jij die hier boven genoemde Psalmen ook wel eens zo gebeden?
Ik heb het wel gedaan en Hij kwam over op Zijn tijd ! en niet als ik het wilde.


Ik zou het persoonlijk is normaal Nederlands doen, de kans dat de inhoud dan binnenkomt is veel groter. Maar ik denk dat om de Psalmen (of andere liederen vanuit je hart te kunnen zingen en dat de rijkdom echt tot je doordringt, je eerst moet leren ontdekken wie God is en wat Hij voor je doet, hoe Hij naar je kijkt enz. Als je Zijn liefde en grootheid echt leert kennen, niet in het algemeen maar voor jou persoonlijk, ondanks alles, dan pas kan je Hem ook echt lief gaan hebben. Miertje
Is op zoek naar liefde voor God en wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Om liefde voor Hem te krijgen moeten we ons dus focussen op Zijn liefde voor ons.

Pas als je die liefde leert kennen ga je echt van Hem houden en dan kan je ook pas vanuit je hart dat klopt voor Hem, de Psalmen zingen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor meribel » 10 mei 2023 22:59

Miertje89 schreef:Hoi,

Ik bid al best lang om de krachtige werking van de Heilige Geest in mij..
Maar het geloof blijft me helemaal niets doen.



Waarom leg je het niet naast je neer dan?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor benefietdiner » 11 mei 2023 07:58

Marnix schreef:Ik zou het persoonlijk is normaal Nederlands doen, de kans dat de inhoud dan binnenkomt is veel groter. Maar ik denk dat om de Psalmen (of andere liederen vanuit je hart te kunnen zingen en dat de rijkdom echt tot je doordringt, je eerst moet leren ontdekken wie God is en wat Hij voor je doet, hoe Hij naar je kijkt enz. Als je Zijn liefde en grootheid echt leert kennen, niet in het algemeen maar voor jou persoonlijk, ondanks alles, dan pas kan je Hem ook echt lief gaan hebben. Miertje
Is op zoek naar liefde voor God en wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Om liefde voor Hem te krijgen moeten we ons dus focussen op Zijn liefde voor ons.

Pas als je die liefde leert kennen ga je echt van Hem houden en dan kan je ook pas vanuit je hart dat klopt voor Hem, de Psalmen zingen.
Ja daar zit natuurlijk waarheid in wat je zegt. Ik sloeg aan op wat Miertje zei namelijk ‘van de Bijbel vind ik alleen het boek Psalmen mooi’. Vandaar dat ik de berijmde Psalmen citeerde.

Het is natuurlijk persoonlijk en voor ieder verschillend maar wat moet eerst gekend worden om, zoals jij zegt, God lief te krijgen. Ik ben het met jou eens dat Hij ons eerst heeft liefgehad. Toch is daar ook weer ontdekkende genade voor nog omdat te bemerken. De werkmeester van die genade is de werking van Gods Geest.

Dat de Geest van God Degene is Die leiden kan en wil is niet iets wat pas na zijn uitstorting op het pinksterfeest duidelijk wordt. Ook al in het Eerste Testament lezen we daarover. In diverse psalmen komen we het tegen. Vaak in de vorm van een gebed. Zo horen we in Psalm 143 David bidden: ‘Leer mij Uw welbehagen te doen, want U bent mijn God. Laat Uw goede Geest mij leiden in een geëffend land.’ Vandaar dat ik Psalm 143 citeerde aan Miertje.

Ook Jezus ontleende zijn kracht aan God, zijn adem is Gods adem en bezielt mensen met kracht. Kracht van de Heilige is speciale kracht, die het verschil maakt en je laat zien waar het op aankomt. Daarom is die Geest Heilige Geest. Want 'Heilig' betekent: apart gezet.

De vraag is dan moet je maar stil afwachten of die Heilige Geest in je komt werken of moet je er zelf ook nog wat aan doen. Op die vraag is in de geschiedenis de Dordtse leerregels geschreven en waar tot op de dag van vandaag heftig wordt gediscussieerd https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... begrepen-/

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Haaibaai » 11 mei 2023 08:23

meribel schreef:Waarom leg je het niet naast je neer dan?



Inderdaad;loslaten is winnen en de HG komt wanneer Hij wil mensen zijn ongeduldig en denken als ze bidden dat het gelijk komt net als pinnen,soms vindt dat plaats maar ook is het wachten geblazen maar als het dan kom die verlichting of verhoring is het altijd beter en nog is beter als je had gedacht;Als de Heer verhoort verhoort Hij totaal overvloedig. d:)b
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2023 09:13

benefietdiner schreef:Ja daar zit natuurlijk waarheid in wat je zegt. Ik sloeg aan op wat Miertje zei namelijk ‘van de Bijbel vind ik alleen het boek Psalmen mooi’. Vandaar dat ik de berijmde Psalmen citeerde.

Het is natuurlijk persoonlijk en voor ieder verschillend maar wat moet eerst gekend worden om, zoals jij zegt, God lief te krijgen. Ik ben het met jou eens dat Hij ons eerst heeft liefgehad. Toch is daar ook weer ontdekkende genade voor nog omdat te bemerken. De werkmeester van die genade is de werking van Gods Geest.

Dat de Geest van God Degene is Die leiden kan en wil is niet iets wat pas na zijn uitstorting op het pinksterfeest duidelijk wordt. Ook al in het Eerste Testament lezen we daarover. In diverse psalmen komen we het tegen. Vaak in de vorm van een gebed. Zo horen we in Psalm 143 David bidden: ‘Leer mij Uw welbehagen te doen, want U bent mijn God. Laat Uw goede Geest mij leiden in een geëffend land.’ Vandaar dat ik Psalm 143 citeerde aan Miertje.


Helemaal mee eens hoor, ook al is het misschien ook wel weer abstract als je het niet kent. De Psalmdichters kenden God en hun hart klopte voor hen, ze kennen die liefde en genade. Ze hoefden niet te ontdekken waarom God het waard is om te volgen en te dienen en ook al ging het met pieken en dalen niemand an hen die zou zeggen: God, geloof, het doet met niet zoveel. Als dat wel zo is is de zoektocht wel iets anders en zijn de vragen ook anders. Vandaar dat ik je aanvulde.

Ook Jezus ontleende zijn kracht aan God, zijn adem is Gods adem en bezielt mensen met kracht. Kracht van de Heilige is speciale kracht, die het verschil maakt en je laat zien waar het op aankomt. Daarom is die Geest Heilige Geest. Want 'Heilig' betekent: apart gezet.

De vraag is dan moet je maar stil afwachten of die Heilige Geest in je komt werken of moet je er zelf ook nog wat aan doen. Op die vraag is in de geschiedenis de Dordtse leerregels geschreven en waar tot op de dag van vandaag heftig wordt gediscussieerd https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... begrepen-/


De Bijbel leert te bidden en te werken. Niet om te bidden en stil af te wachten. Als iemand God niet kent kunnen we zeggen: Bidt tot Hem of Hij je Zijn Geest geeft, bidt om geloof, bidt of Hij zich aan je wil openbaren. Maar tegelijkertijd mogen we dan ook zeggen: Ga op zoek naar Hem, kijk wat Hij heeft gedaan, lees over Zijn liefde voor jou, hoe hij mensen wil redden, echt geluk wil geven, hoe hij voor je wil zorgen, je Vader wil zijn en jij Zijn kind, hoe hij je eeuwig leven wil geven, wil zorgen dat je volledig tot je recht komt zoals je bent gemaakt, hoe hij je wil gebruiken om vrede te brengen in de wereld, er voor anderen te zijn enzovoorts. Dus praat er met anderen over, lees in de Bijbel en in boeken die kinderen van Hem erover hebben geschreven, ga een Alphacursus of iets dergelijks doen, bezoek diensten en/of andere bijeenkomsten waar je daarover kan leren enzvoorts. Bidt en je wordt gegeven, zoek en je zult vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Neon » 12 mar 2024 21:23

Miertje89 schreef:Hoi,

Ik bid al best lang om de krachtige werking van de Heilige Geest in mij..
Maar het geloof blijft me helemaal niets doen.

Ik heb ook geen ellendekennis ofzo.
En van de Bijbel vind ik alleen het boek Psalmen mooi.

Hoe lang duurt het voordat God je gebed om de Heilige Geest verhoort?
Hebben jullie daar ervaring mee?


Het geloof ontving ik pas op het moment dat het besef doorkwam dat het niet om mij ging, maar om datgene 'wat van Hem is' in mij. Zo voelde dat aha moment.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2024 00:14

Neon schreef:Het geloof ontving ik pas op het moment dat het besef doorkwam dat het niet om mij ging, maar om datgene 'wat van Hem is' in mij. Zo voelde dat aha moment.


Ik kan me daar voor een deel wel in vinden, voor een ander deel ook niet. Het gaat inderdaad om wat van Hem is in jou, je nieuwe mens in Christus. Hij doet het verkeerde weg en maakt je nieuw, maakt het goede groter zodat je meer naar Zijn beeld gevormd wordt. Daar ben ik het helemaal mee eens. Tegelijkertijd ben jij ook een uniek persoon en het geloof draait volgens mij niet om dat jij geen plaats mag hebben omdat het niet om jou draait. In Christus krijg je juist je echte identiteit weer terug en dat is dat jij, (Neon, Miertje, Marnix) geliefd kind van Hem mag zijn. Dat Hij van jou houdt zoals je bent maar je niet laat zoals je bent maar mooier maakt, schoont wast (en schoon betekent ook mooi)

Dat Hij groter wordt en jij kleiner betekent niet dat jij er niet toe doet. Je bent kostbaar voor Hem, je wordt van een slaaf Zijn kind en dus heel waardevol. Dat mis ik een beetje in je reactie en misschien zie je dat ook wel zo hoor, maar ik wilde graag deze aanvulling maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Neon » 13 mar 2024 08:02

Marnix schreef:Ik kan me daar voor een deel wel in vinden, voor een ander deel ook niet. Het gaat inderdaad om wat van Hem is in jou, je nieuwe mens in Christus. Hij doet het verkeerde weg en maakt je nieuw, maakt het goede groter zodat je meer naar Zijn beeld gevormd wordt. Daar ben ik het helemaal mee eens. Tegelijkertijd ben jij ook een uniek persoon en het geloof draait volgens mij niet om dat jij geen plaats mag hebben omdat het niet om jou draait. In Christus krijg je juist je echte identiteit weer terug en dat is dat jij, (Neon, Miertje, Marnix) geliefd kind van Hem mag zijn. Dat Hij van jou houdt zoals je bent maar je niet laat zoals je bent maar mooier maakt, schoont wast (en schoon betekent ook mooi)

Dat Hij groter wordt en jij kleiner betekent niet dat jij er niet toe doet. Je bent kostbaar voor Hem, je wordt van een slaaf Zijn kind en dus heel waardevol. Dat mis ik een beetje in je reactie en misschien zie je dat ook wel zo hoor, maar ik wilde graag deze aanvulling maken.


Het is het 'gij moet wederom geboren worden' wat de moeilijkheid geeft in het aanvaarden van het loslaten van 'je'. Vaak wordt 'je' gezien als samen met Hem; Hij en ik.

Ik las gister 1 Joh. 5 om dit helder te zien staan;

10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

13 Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God.


Wat met dit soort teksten lezen 'vanaf de paplepel is ingegoten' is het plaatsen van de Zoon buiten de mens, hoog in de hemel; handen omhoog om Hem te aanbidden, terwijl met de hand op het hart de mens zoveel dichter bij Hem brengt.

De teksten die vaak langskomen in de reacties, en die eigenlijk nooit intens besproken worden, melden ook o.a. dit; Het koninkrijk van God is binnen in de mens.

En jij, of men, als mens, is in Hem een nieuwe schepping kunnen we opdreunen.

Maar die oude mens, of de noodzaak van het tijdelijke schepsel loslaten, wordt echter daarbij toch graag nog meegenomen in die nieuwe schepping.

Marnix schreef:In Christus krijg je juist je echte identiteit weer terug en dat is dat jij, (Neon, Miertje, Marnix) geliefd kind van Hem mag zijn.


Een nieuwe schepping is een nieuwe persoonlijkheid, een nieuwe identiteit, de Oorspronkelijkheid in Christus inderdaad, en niet het aardse.

Hoe kan de rups vliegen als een vlinder? Zie je de rups hangen aan de vlinder? Dat kan niet, dan alleen door overgave van het 'leven' aan Hem.
Marnix schreef:Dat Hij groter wordt en jij kleiner betekent niet dat jij er niet toe doet.


Dat klopt; zonder het lichaam van vlees en bloed geen transfiguratie. :)

Het werkelijke kind is de Zoon zelf, de wedergeboren Ziel, de Zijnen en het Zijne.

11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2024 09:32

Neon schreef:Het is het 'gij moet wederom geboren worden' wat de moeilijkheid geeft in het aanvaarden van het loslaten van 'je'. Vaak wordt 'je' gezien als samen met Hem; Hij en ik.

Ik las gister 1 Joh. 5 om dit helder te zien staan;

10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

13 Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God.


Wat met dit soort teksten lezen 'vanaf de paplepel is ingegoten' is het plaatsen van de Zoon buiten de mens, hoog in de hemel; handen omhoog om Hem te aanbidden, terwijl met de hand op het hart de mens zoveel dichter bij Hem brengt.

De teksten die vaak langskomen in de reacties, en die eigenlijk nooit intens besproken worden, melden ook o.a. dit; Het koninkrijk van God is binnen in de mens.

En jij, of men, als mens, is in Hem een nieuwe schepping kunnen we opdreunen.

Maar die oude mens, of de noodzaak van het tijdelijke schepsel loslaten, wordt echter daarbij toch graag nog meegenomen in die nieuwe schepping.


Ik heb in de gereformeerde kerk altijd gehoord is dat Hij in je wil wonen en je steeds meer naar zijn beeld wil veranderen, dat lijkt me volkomen in overeenstemming met de teksten die je citeert:

Wie in de Zoon van God gelooft, draagt het getuigenis in zich. Wie God niet gelooft, maakt Hem tot leugenaar, omdat hij geen geloof hecht aan het getuigenis dat God over zijn Zoon gegeven heeft. Dit getuigenis luidt: God heeft ons eeuwig leven geschonken en dat leven is in zijn Zoon. Wie de Zoon heeft, heeft het leven. Wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.

Een nieuwe schepping is een nieuwe persoonlijkheid, een nieuwe identiteit, de Oorspronkelijkheid in Christus inderdaad, en niet het aardse.

Hoe kan de rups vliegen als een vlinder? Zie je de rups hangen aan de vlinder? Dat kan niet, dan alleen door overgave van het 'leven' aan Hem.


Uiteraard, mooi beeld. De oude rups moet sterven zodat er een nieuw leven, de vlinder ontstaat. Zonder dat je je overgeeft aan Hen kan dat niet.

Het werkelijke kind is de Zoon zelf, de wedergeboren Ziel, de Zijnen en het Zijne.


Mijn punt is duidelijk niet overgekomen.

Hij kwam naar wat van Hem was, maar wie van Hem waren hebben Hem niet ontvangen. Wie Hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft Hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.

Kind van God ben jij als Hij in je woont en je door Hem een nieuwe mens bent geworden. Maar je blijft als persoon ook een uniek schepsel van God. Het werkelijke kind is Hij in jou. Dus een door Hem opnieuw geboren Neon of Marnix, waar Hij in woont, die op Hem lijkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten