Marnix schreef:Ik heb in de gereformeerde kerk altijd gehoord is dat Hij in je wil wonen en je steeds meer naar zijn beeld wil veranderen, dat lijkt me volkomen in overeenstemming met de teksten die je citeert:
Wie in de Zoon van God gelooft, draagt het getuigenis in zich. Wie God niet gelooft, maakt Hem tot leugenaar, omdat hij geen geloof hecht aan het getuigenis dat God over zijn Zoon gegeven heeft. Dit getuigenis luidt: God heeft ons eeuwig leven geschonken en dat leven is in zijn Zoon. Wie de Zoon heeft, heeft het leven. Wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.
Uiteraard, mooi beeld. De oude rups moet sterven zodat er een nieuw leven, de vlinder ontstaat. Zonder dat je je overgeeft aan Hen kan dat niet.
Mijn punt is duidelijk niet overgekomen.
Hij kwam naar wat van Hem was, maar wie van Hem waren hebben Hem niet ontvangen. Wie Hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft Hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.
Kind van God ben jij als Hij in je woont en je door Hem een nieuwe mens bent geworden. Maar je blijft als persoon ook een uniek schepsel van God. Het werkelijke kind is Hij in jou. Dus een door Hem opnieuw geboren Neon of Marnix, waar Hij in woont, die op Hem lijkt.
Mooie reactie Marnix.
Maar..
Marnix schreef:Kind van God ben jij als Hij in je woont en je door Hem een nieuwe mens bent geworden.
Ik lees hierin de rups die weet heeft van de vlinder, maar de pop-fase overslaat.
Doet mij denken aan Joh. de Doper/oude mens situatie, welke als de grootste onder de mensen maar kleiner dan de kleinste in het Koninkrijk wordt beschreven.
Joh. de Doper, vervult met de heilige Geest, kende Hem echter niet en wist ook van zichzelf dat hij het Licht, de Christus, niet was.
Kom ik even terug op die uitspraak van Joh. de Doper over ''Hij moet groeien en ik kleiner worden''; wat is er met Joh. de Doper, het natuur-gebonden 'ik', gebeurd? Kop eraf, taak volbracht van de weg-voorbereiden voor Hem, deze mens geheel gewassen/gedoopt/gereinigd door water.
Beetje cru geschreven, maar het is en gaat nou eenmaal over de verlossende Weg van de Zoon, van het Leven zelf in de mens, en niet over het behouden van de oude mens.
Daarom vind ik dat de SV het beter schrijft;
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
Hem aannemen of ontvangen is alleen mogelijk door datgene wat al uit God is, wat latent, of als voor dood, aanwezig is in de mens, maar opgewekt wordt door het Licht zelf.