Geloof doet me niets

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Neon » 13 mar 2024 10:57

Marnix schreef:Ik heb in de gereformeerde kerk altijd gehoord is dat Hij in je wil wonen en je steeds meer naar zijn beeld wil veranderen, dat lijkt me volkomen in overeenstemming met de teksten die je citeert:

Wie in de Zoon van God gelooft, draagt het getuigenis in zich. Wie God niet gelooft, maakt Hem tot leugenaar, omdat hij geen geloof hecht aan het getuigenis dat God over zijn Zoon gegeven heeft. Dit getuigenis luidt: God heeft ons eeuwig leven geschonken en dat leven is in zijn Zoon. Wie de Zoon heeft, heeft het leven. Wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.



Uiteraard, mooi beeld. De oude rups moet sterven zodat er een nieuw leven, de vlinder ontstaat. Zonder dat je je overgeeft aan Hen kan dat niet.



Mijn punt is duidelijk niet overgekomen.

Hij kwam naar wat van Hem was, maar wie van Hem waren hebben Hem niet ontvangen. Wie Hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft Hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.

Kind van God ben jij als Hij in je woont en je door Hem een nieuwe mens bent geworden. Maar je blijft als persoon ook een uniek schepsel van God. Het werkelijke kind is Hij in jou. Dus een door Hem opnieuw geboren Neon of Marnix, waar Hij in woont, die op Hem lijkt.


Mooie reactie Marnix.

Maar.. :)
Marnix schreef:Kind van God ben jij als Hij in je woont en je door Hem een nieuwe mens bent geworden.


Ik lees hierin de rups die weet heeft van de vlinder, maar de pop-fase overslaat.


Doet mij denken aan Joh. de Doper/oude mens situatie, welke als de grootste onder de mensen maar kleiner dan de kleinste in het Koninkrijk wordt beschreven.

Joh. de Doper, vervult met de heilige Geest, kende Hem echter niet en wist ook van zichzelf dat hij het Licht, de Christus, niet was.

Kom ik even terug op die uitspraak van Joh. de Doper over ''Hij moet groeien en ik kleiner worden''; wat is er met Joh. de Doper, het natuur-gebonden 'ik', gebeurd? Kop eraf, taak volbracht van de weg-voorbereiden voor Hem, deze mens geheel gewassen/gedoopt/gereinigd door water.

Beetje cru geschreven, maar het is en gaat nou eenmaal over de verlossende Weg van de Zoon, van het Leven zelf in de mens, en niet over het behouden van de oude mens.

Daarom vind ik dat de SV het beter schrijft;
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.


Hem aannemen of ontvangen is alleen mogelijk door datgene wat al uit God is, wat latent, of als voor dood, aanwezig is in de mens, maar opgewekt wordt door het Licht zelf.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2024 11:55

Neon schreef:Mooie reactie Marnix.

Maar.. :)


Ik lees hierin de rups die weet heeft van de vlinder, maar de pop-fase overslaat.


Doet mij denken aan Joh. de Doper/oude mens situatie, welke als de grootste onder de mensen maar kleiner dan de kleinste in het Koninkrijk wordt beschreven.

Joh. de Doper, vervult met de heilige Geest, kende Hem echter niet en wist ook van zichzelf dat hij het Licht, de Christus, niet was.

Kom ik even terug op die uitspraak van Joh. de Doper over ''Hij moet groeien en ik kleiner worden''; wat is er met Joh. de Doper, het natuur-gebonden 'ik', gebeurd? Kop eraf, taak volbracht van de weg-voorbereiden voor Hem, deze mens geheel gewassen/gedoopt/gereinigd door water.

Beetje cru geschreven, maar het is en gaat nou eenmaal over de verlossende Weg van de Zoon, van het Leven zelf in de mens, en niet over het behouden van de oude mens.

Daarom vind ik dat de SV het beter schrijft;
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.


Hem aannemen of ontvangen is alleen mogelijk door datgene wat al uit God is, wat latent, of als voor dood, aanwezig is in de mens, maar opgewekt wordt door het Licht zelf.


Waarom denk je dat ik de pop-fase oversla? In het overgaan van oude mens naar nieuwe, zit de bekering, de wedergeboorte. Het gaat inderdaad niet om het behoud van de oude mens. Maar ook als je bekeerd bent blijf je in zekere zin wie je bent, qua persoonlijkheid. De vlinder is niet een ander schepsel dan de rups, de rups is vlinder geworden maar het is nog steeds hetzelfde schepsel maar dan vaak veelkleuriger, het heeft vleugels, kan vliegen, de meesten zullen toch zeggen dat hij mooier is geworden. Als jij verpopt bent, wedergeboren, ben je nog steeds Neon maar dan mooier, veelkleuriger, meer zoals Jezus, zoals je door God bedoeld was. Je houdt niet op met Neon te zijn. Je wordt versie 2.0, naar Zijn beeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Neon » 13 mar 2024 17:30

Marnix schreef:Waarom denk je dat ik de pop-fase oversla? In het overgaan van oude mens naar nieuwe, zit de bekering, de wedergeboorte. Het gaat inderdaad niet om het behoud van de oude mens. Maar ook als je bekeerd bent blijf je in zekere zin wie je bent, qua persoonlijkheid. De vlinder is niet een ander schepsel dan de rups, de rups is vlinder geworden maar het is nog steeds hetzelfde schepsel maar dan vaak veelkleuriger, het heeft vleugels, kan vliegen, de meesten zullen toch zeggen dat hij mooier is geworden. Als jij verpopt bent, wedergeboren, ben je nog steeds Neon maar dan mooier, veelkleuriger, meer zoals Jezus, zoals je door God bedoeld was. Je houdt niet op met Neon te zijn. Je wordt versie 2.0, naar Zijn beeld.


Wat voor mij een prachtige tekst hierover is, schrijft het hele hoofdstuk van Rom. 8 in de SV.

Het is een proces wat de ingekeerde mens, in die hoop-fase, lijdzaam moet ondergaan. Zowaar geen ééntweedrietje.. :wink:

Geloof-hoop- en dan de Liefde.

Ik heb er even over getwijfeld, maar plaats het toch maar.. :mrgreen:

1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

2 Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.

3 Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.

4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

5 Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.

6 Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;

7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.

8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.

13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.

14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en mede-erfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

18 Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.

19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods.

20 Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil, die het der ijdelheid onderworpen heeft;

21 Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.

22 Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen als in barensnood is tot nu toe.

23 En niet alleen dit, maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven, zeg ik, zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing onzes lichaams.

24 Want wij zijn in hope zalig geworden. De hoop nu, die gezien wordt, is geen hoop; want hetgeen iemand ziet, waarom zal hij het ook hopen?

25 Maar indien wij hopen, hetgeen wij niet zien, zo verwachten wij het met lijdzaamheid.

26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

27 En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.

28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?

32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.

34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechterhand Gods is, Die ook voor ons bidt.

35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?

36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)

37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.

38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,

39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Lalage » 14 mar 2024 08:15

@miertje ik ben wel beniwud wat je dan precies verwacht. En waarom lees je elke dag psalmen als het je niks doet?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2024 09:34

Dit topic is recent weer opgehaald, maar Miertje heeft hier vorig jaar twee berichten geplaatst en is al 10 maanden niet meer op dit forum geweest. Dus ik weet niet of er reactie komt, ben ook benieuwd hoe het nu gaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Neon » 14 mar 2024 10:37

Ja sorry, ik sleep af en toe een wat ouder topic naar voren wat mij aanspreekt.. :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof doet me niets

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2024 11:32

Neon schreef:Ja sorry, ik sleep af en toe een wat ouder topic naar voren wat mij aanspreekt.. :)


Dat is ook prima, alleen is het goed om te realiseren dat sommigen die toen actief waren dat inmiddels niet meer zijn :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 103 gasten