Vloeken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Vloeken?

Berichtdoor Jess » 17 mar 2023 19:48

Pas las ik een boek dat zich afspeelde in de jaren 40. Daarin werd veelvuldig de term "mieters" gebruikt voor iets dat leuk was.

Maar als ik dat woord gebruikte als scheldwoord in jeugd kreeg ik een vermanende blik van mijn mam, terwijl zij wel uit dat tijdperk stamt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Vloeken?

Berichtdoor Cathy » 18 mar 2023 12:37

StillAwake schreef:Taal devalueert niet, het ontwikkelt zich.

Je kunt dat ontwikkeling noemen, evolutie, maar ik vind het vaak een devaluatie. :wink:
Als er bijvoorbeeld van alles 'geniaal' wordt genoemd welk woord hou je dan over voor dingen die echt geniaal zijn?
Daar moeten we dan iets anders voor verzinnen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vloeken?

Berichtdoor StillAwake » 20 mar 2023 09:05

Cathy schreef:Je kunt dat ontwikkeling noemen, evolutie, maar ik vind het vaak een devaluatie. :wink:
Als er bijvoorbeeld van alles 'geniaal' wordt genoemd welk woord hou je dan over voor dingen die echt geniaal zijn?
Daar moeten we dan iets anders voor verzinnen.

Daar zal dan inderdaad tzt iets anders voor verzonnen moeten worden.
Maar lees een boek uit de jaren 60, en je komt termen tegen die inmiddels een andere betekenis gekregen hebben.
Net zoals de oorspronkelijk Bijbelse uitdrukking "Uit den Boze" inmiddels een andere betekenis heeft.

Niks mis mee, taal verandert nu eenmaal.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Vloeken?

Berichtdoor Broeder » 20 mar 2023 13:45

Taal verandert, de impact van sommige woorden varieert door de tijd... En toch, binnen de refozuil, maar nu toch ook zeker daarbuiten, blijft de taal een strijdperk van shibolleths. Complete groepen staan tegenover elkaar om elkaar de maat te nemen wat betreft het gebruik of misbruik van sommige woorden, bijvoorbeeld waar het gaat om gender of ras.

Dit principe kende mijn opvoeding ook: de verbasterde vloeken waren voor outsiders, voor mensen die niet wisten hoe het hoorde. Veel geloofszaken werden beschouwd als onzichtbaar, als een gemoedsgesteldheid, een overtuiging die alleen in het hart leefde. Maar de kleding en verbasterde vloeken, daar konden de kerkmensen elkaar op aanspreken en elkaar aan herkennen.

Raymond60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 apr 2023 11:46

Re: Vloeken?

Berichtdoor Raymond60 » 05 mei 2023 19:10

Hallo ik ben Raymond,
Ik begrijp dat er hier verschillende meningen en of opvattingen zijn rondom dit onderwerp. Ik vraag mij af wie of wat de essentie en of basis bepaalt?
M.a.w. als je kan aangeven wie de definitie bepaalt dan weet je waarschijnlijk ook wat in dit geval vloeken is.
Het lijkt mij dat veel van de onderwerpen die hier worden besproken er nu afhankelijk van bijvoorbeeld opvoeding en of cultuur/omgeving worden aangegeven.
De een geeft hierdoor een andere 'grens' aan dan de ander, afh. wat je gewend bent. Wat ik probeer aan te geven (daar dit onderwerp uit de Bijbel komt) is het dan niet de Bijbel die de definitie bepaalt?

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Vloeken?

Berichtdoor Broeder » 05 mei 2023 20:56

Raymond60 schreef:De een geeft hierdoor een andere 'grens' aan dan de ander, afh. wat je gewend bent. Wat ik probeer aan te geven (daar dit onderwerp uit de Bijbel komt) is het dan niet de Bijbel die de definitie bepaalt?


Ik heb de Bijbel nog nooit iets uit zichzelf zien bepalen. Daar komt altijd een gemeenschap van interpretatie bij kijken die wellicht de Bijbel als bron gebruikt, maar de Bijbel bepaalt niets.

Raymond60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 apr 2023 11:46

Re: Vloeken?

Berichtdoor Raymond60 » 05 mei 2023 21:20

Je geeft denk ik zo precies aan wat ik bedoel. Jij vind dit , ik vind dat.
Waarom vind je dat de Bijbel over dit onderwerp niets bepaalt als vloeken iets is wat in oorsprong uit de Bijbel komt?
Als de Bijbel hiermee niet mee kwam, wie dan wel?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vloeken?

Berichtdoor Lalage » 06 mei 2023 07:41

Een goede vriendin zei laatst de hele tijd 'Jezus'. Ik durfde er niks van te zeggen :( maar vond het eigenlijk wel vervelend

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vloeken?

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2023 07:50

Lalage schreef:Een goede vriendin zei laatst de hele tijd 'Jezus'. Ik durfde er niks van te zeggen :( maar vond het eigenlijk wel vervelend


Als het echt een goede vriendin is moet dat wel kunnen toch? Sowieso, ze weet toch dat je gelooft dan? Waarom doet ze het dan in jouw bijzijn? Ik zou het gewoon zeggen, dan weet ze het. Of vraag waarom ze de hele tijd Jezus zegt als ze niet in hem gelooft. En als het automatisme is verandert het allicht regelmatig in Jezus, sorry. Klinkt toch al wat beter ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Vloeken?

Berichtdoor tulp » 06 mei 2023 10:22

Zo ken ik iemand die regelmatig 'Jezus' zegt maar als hij mij ziet volgt er direct 'o sorry, jij bent gelovig'. Dan zie ik hem zich een beetje schamen. Die man komt uit zo'n andere wereld dan ik. :wink:

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vloeken?

Berichtdoor meribel » 06 mei 2023 11:43

Lalage schreef:Een goede vriendin zei laatst de hele tijd 'Jezus'. Ik durfde er niks van te zeggen :( maar vond het eigenlijk wel vervelend


Ik heb weleens er achteraan gezegd ‘is opgestaan’. Nou dat brak het ijs wel

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vloeken?

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2023 17:51

“Nee ik ben het maar” of “nou ik probeer wel op
hem te lijken maar het lukt doorgaans nog niet zo” doet het ook prima :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Vloeken?

Berichtdoor Haaibaai » 12 mei 2023 08:58

Vloeken en de daar aan afgeleide horen al zo niet thuis in beschaafde kringen.Voorts valt het wel op dat er veel minder gevloekt wordt dan voor heen de jongere generatie vloekt niet dat is winst.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Vloeken?

Berichtdoor Neon » 02 jan 2024 19:58

Toch even kijken wat de 'vertaalmachine over vloeken schrijft.

Vloeken

1) Absoluut niet bij elkaar passend

Haha.. dat geeft betreft het geloof wel een mooie diepgang. :)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vloeken?

Berichtdoor Lalage » 03 jan 2024 09:04

Haaibaai schreef:Voorts valt het wel op dat er veel minder gevloekt wordt dan voor heen de jongere generatie vloekt niet dat is winst.

Ligt eraan wat je daaronder verstaat. Sommige jongeren zeggen f*cking in zowat elke zin.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten