Vloeken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vloeken?

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2024 13:35

Neon schreef:Betreft het Paradijsverhaal zijn er meerdere inzichten mogelijk. Man/vrouw schiep God Adam. Dat is 2 in één. De mens verveelde zich en werd 2. Hier is het dualisme wat zich roerde in de mens en er werd gehoor gegeven aan het verlangen van die mens. De begeerte opgewekt door het dualisme en de vrucht van de boom van de kennis van goed en kwaad gegeten. De Paradijselijke natuur, waarin de slang, het begeertewezen, blijkbaar mede geschapen was en die mens tot de mogelijkheid van de lagere natuur verleidde. Die mogelijkheid was er dus. De centrale boom
van de kennis van goed en kwaad in het Paradijs was er, net als de levensboom die ook centraal stond. Of staat, want de ingang van het Paradijs wordt nog steeds bewaakt toch?

De mens is het Paradijs, zoals het kruis de mens is, zoals de levensboom en de boom van kennis van goed en kwaad in de mens is.

Wanneer de mens van de tweeheid één maakt, is de toegang weer daar tot het Paradijs. Dat is ook de boodschap van het nieuwe verbond;

Lucas 23sv

39 En een der kwaaddoeners, die gehangen waren, lasterde Hem, zeggende: Indien Gij de Christus zijt, verlos Uzelven en ons.

40 Maar de andere, antwoordende, bestrafte hem, zeggende: Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt?

41 En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.

42 En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn.

43 En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.



Het is de weg door het midden wordt wel eens geschreven; inzien dat de mens vervallen is in een natuur die niet de Zijne is.

En het Zijne in ons bewust worden, is wat het kruis dragen bewerkstelligt. En waarmee de boom van kennis van goed en kwaad overwonnen wordt.


Sorry ik volg je totaal niet. Mannelijk en vrouwelijk schiep God hen. In Genesis twee wordt duidelijk gezegd dat het een man en een vrouw waren dus Hij schiep de man en vervolgens ook de vrouw en dat was goed. En samen / beiden waren ze niet God maar naar Zijn beeld geschapen. En zo zal het ook weer worden, mensen naar Zijn beeld en God woont onder ons.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Vloeken?

Berichtdoor Neon » 05 jan 2024 15:05

Marnix schreef:Sorry ik volg je totaal niet. Mannelijk en vrouwelijk schiep God hen. In Genesis twee wordt duidelijk gezegd dat het een man en een vrouw waren dus Hij schiep de man en vervolgens ook de vrouw en dat was goed. En samen / beiden waren ze niet God maar naar Zijn beeld geschapen. En zo zal het ook weer worden, mensen naar Zijn beeld en God woont onder ons.


Ik lees in Gen. 2sv

7 En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.
18 Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij.

19 Want als de HEERE God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had, zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zo als Adam alle levende ziel noemen zoude, dat zou haar naam zijn.

20 Zo had Adam genoemd de namen van al het vee, en van het gevogelte des hemels, en van al het gedierte des velds; maar voor den mens vond hij geen hulpe, die als tegen hem over ware.

21 Toen deed de HEERE God een diepen slaap op Adam vallen, en hij sliep; en Hij nam een van zijn ribben, en sloot derzelver plaats toe met vlees.

22 En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam.

23 Toen zeide Adam: Deze is ditmaal been van mijn benen, en vlees van mijn vlees! Men zal haar Manninne heten, omdat zij uit den man genomen is.

24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn.

25 En zij waren beiden naakt, Adam en zijn vrouw; en zij schaamden zich niet.


Zit wel ruimte in voor een andere interpretatie .. :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vloeken?

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2024 15:36

Neon schreef:Ik lees in Gen. 2sv

7 En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.
18 Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij.

19 Want als de HEERE God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had, zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zo als Adam alle levende ziel noemen zoude, dat zou haar naam zijn.

20 Zo had Adam genoemd de namen van al het vee, en van het gevogelte des hemels, en van al het gedierte des velds; maar voor den mens vond hij geen hulpe, die als tegen hem over ware.

21 Toen deed de HEERE God een diepen slaap op Adam vallen, en hij sliep; en Hij nam een van zijn ribben, en sloot derzelver plaats toe met vlees.

22 En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam.

23 Toen zeide Adam: Deze is ditmaal been van mijn benen, en vlees van mijn vlees! Men zal haar Manninne heten, omdat zij uit den man genomen is.

24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn.

25 En zij waren beiden naakt, Adam en zijn vrouw; en zij schaamden zich niet.


Zit wel ruimte in voor een andere interpretatie .. :wink:


Hoe bedoel je? God schiep Adam en Eva, mannelijk en vrouwelijk. Ik lees nergens dat Adam eerst twee in één was, hij dat niet wilde en God vervolgens Eva schiep en de man toen opeens mannelijk was. Ik lees ook nergens dat het een fout van Adam was om ook een partner te willen. Genesis 1 laat het overzichtsplaatje van de schepping zien. Bij Genesis 2 wordt er ingezoomd op één aspect van de schepping. Het is niet chronologisch zoals je het nu uitlegt, dat Genesis 1 er eerst is en daarna pas ergens Genesis 2 plaats gaat vinden. Het is hetzelfde verhaal maar dan met een andere insteek, een ander gezichtsveld. Lees nog maar eens:

Dit is de geschiedenis van de hemel en de aarde, zo werden ze geschapen. (Vers 4)

Toen maakte de HEER God de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen. (Vers 7)

De HEER God zei: ‘Het is niet goed dat de mens alleen is, Ik zal een helper voor hem maken die bij hem past.’ Toen vormde Hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en Hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven: zoals hij elk levend wezen zou noemen, zo zou het heten. De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste. (Vers 18-20)


En dan brengt God Adam in een diepe slaap en maakt hij Eva.

En over dat geheel lees je in Genesis 1: God maakte de mens mannelijk en vrouwelijk schiep hij hen. En geeft hij hen ook een opdracht mee waarvoor je beiden nodig hebt en niet alleen aan kan voldoen, zelfs als al zou je mannelijke en vrouwelijke kanten hebben: je vermenigvuldigen, de aarde bevolking en besturen.

Kortom, in Genesis 2 wordt de hele schepping van mens en dier nog eens besproken. Daarnaast lees je er dat Adam geen vrouw wilde omdat hij zich verveelde terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling was, je leest er dat het God zelf is die zegt: het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper maken doe bij hem past.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Vloeken?

Berichtdoor Neon » 05 jan 2024 15:49

Je hebt gelijk als ik schrijf dat Adam zich verveelde dat dat er niet staat.

Er staat wel; 20 Zo had Adam genoemd de namen van al het vee, en van het gevogelte des hemels, en van al het gedierte des velds; maar voor den mens vond hij geen hulpe, die als tegen hem over ware.

Maar goed, er is ruimte voor interpretatie schreef ik al, en die gaf ik dan ook. :P


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten