(Update 2 Februari) als het einde op aarde een Hemels nieuw begin wordt (ds PJ Stam is op 26 Januari 2023 overleden)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

(Update 2 Februari) als het einde op aarde een Hemels nieuw begin wordt (ds PJ Stam is op 26 Januari 2023 overleden)

Berichtdoor MoesTuin » 02 jan 2023 11:41






Op zondag 18 september jl. had ds. Stam twee preekbeurten. ‘s Ochtends in Voorhout en ‘s avonds in Strijen. In Voorhout preekte hij over de laatste preek in de serie over Psalm 23. Thema was ‘naar Huis’. Was het toeval dat dit de laatste preek van ds. Stam was? Eenmaal thuisgekomen uit Voorhout werd de dienst in Strijen afgezegd. Na een dag ziek op bed te hebben gelegen, werd ds. Stam maandagmiddag met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Na diverse onderzoeken bleek dat hij ongeneeslijk ziek is.
Hoe actueel is de preek nu. Naar Huis. Dat is een sterk verlangen van ds. Stam. In al zijn preken komt telkens de zelfde boodschap naar voren. Alleen door het geloof worden we behouden door het bloed van Christus. Niet door (schijn)vroomheid, goede werken etc. Nee door het geloof alleen! De komende tijd probeer ik nieuwe bewaarde preken van ds. Stam op deze pagina te publiceren zodat de fakkel van Gods Genade en van Zijn Macht in ons blijft branden.
Gezegende en fijne zondag.



Ik deelde het al elders, maar vanwege de diepe oneindige rijke Boodschap een nieuw topic waardig de getuigenissen en bemoedigingen van ds PJ Stam, wie kent hem niet, markante dominee alle eer verwijzend altijd naar de Heer!



Hier een update uit huize ‘Licht en Uitzicht’ in Katwijk.

Er was iemand die me wees op sterfbedden van Gods kinderen die de hele dag bezig waren met God, Gods Woord en getuigenissen en gesprekken met “bekeerde mensen”.

Ik weet ervan, als kind had ik zo’n oudere tante van het kerkje van Moerkerken, in het Nieuwland in Vlaardingen. Tante Pietje.
Een schat van een mens die vertelde met stralende lichtblauwe ogen, hoe de Here Jezus aan haar ziek- later sterfbed was verschenen en zei; ‘Ook voor jou ….., ook voor jou.’ O, wat was ze blij.
Ik laat het allemaal op zijn plaats.
Maar zo’n weg ging en gaat God niet met mij.

Het ‘ook voor jou’ openbaringsmoment beleefde ik rond mijn zestiende thuis in de Merellaan met een groepje zingende heilssoldaten.
Onder de lantaarnpaal schuin voor mijn slaapkamerraam, Merellaan 37 in Vlaardingen Ambacht.

Ik worstelde en zocht naar antwoord op de vraag of ik wel een kind van God was.
Antwoord: ‘Je bent een schijnheiligerd en dat blijf je levenslang.’
Met die arremoe leef ik nog altijd.
Althans, in het vleselijke en het zichtbare.
Wie is dat niet

Toen gingen ze zingen, uit de bundel van die Godzalige Johannes de Heer,

Heer, gedenk mijner!
1 Is Jezus’ bloed voor mij gestort?
Gaf Hij zijn leven vrij?
Gaf Hij voor mij Zijn dierbaar bloed,
Zijn levensbloed voor mij?

refrein:
Help mij, o Heiland, geef genâ,
Blijf daag’lijks mij nabij;
En nu Gij tot den Vader bidt,
o Heer, gedenk aan mij!

2 Heeft Hij om mijne zonde en schuld
Gezucht, gekermd aan ’t hout?
O liefde zonder paal en perk,
Zijn dood is mijn behoud!

refrein

3 Geen wonder, dat de zonneglans
Zich met den nacht omhult!
Als Godes Zoon aan ’t vloekhout sterft
Voor ’s werelds zonde en schuld!

refrein

4 Ook ik dek mijn gelaat van schaamt’,
Als ik Zijn kruis aanschouw;
Mijn oogen zijn dan gansch gevuld
Met tranen van berouw.

refrein

5 Geen tranen kunnen ooit voldoen
Mijn zondeschuld voor God;
Zie, Heer! Ik geef mijzelf aan U:
Uw dienst is waar genot.

refrein

En dat gebeurde toen.
Wat er in dat laatste couplet stond, en dat is steeds weer bevestigd onder de prediking van de Reuver, Vermaat, van Noort, Nauta, van den Bosch, van Dijk, Poort en anderen.
Getrokken tot Gods dienst.
Tot waar genot.
Letterlijk.
En zo is het gebleven met vallen en opstaan.

En zo leefde ik gezond, en zo leef ik ziek.
Als een adventskind.

En krijg ik nog vele gunstbewijzen toe.
Gewone, materiële en geestelijke, zielsmatige.

Zo heb ik altijd geleerd van Luther, Kohlbrugge, Aalders, Rustige en anderen,
om het gewone zo geestelijk mogelijk te beschouwen en te beleven en het geestelijke zo gewoon mogelijk.
Dus leef ik zo het gaat en is het de hele dag gewoon en de hele dag geestelijk.
Simul iustus ac peccator.
Zoek maar op.
Een beter antwoord op de opmerking over christelijke sterfbedden heb ik niet.
Niet van God gekregen.
Ik moet het hier met mijn arremoe doen (Zie citaat ds. Rustige) en in Hem met Zijn rijkdom.
En dat is meer dan genoeg!!!!!

Ds PJ Stam
Laatst gewijzigd door MoesTuin op 04 feb 2023 20:18, 4 keer totaal gewijzigd.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: ….als het einde op aarde een Hemels nieuw begin wordt (ds PJ Stam)

Berichtdoor MoesTuin » 05 jan 2023 22:42

Op verzoek van ds. Stam onderstaande update.

Deze weken met Luther en het sterven bezig. Een indrukwekkende, leerzame en troostrijke preek over de voorbereiding op het sterven.
En een brochure om de dood niet te ontvluchten.
Eigenlijk moet je dat je hele leven doen maar ik krijg nu extra tijd om me erin te verdiepen.
Wat mij in deze dagen zeer vertroostte was de kerstoverdenking van Maarten Luther via de Lutheroverdenkingen van onze vriend en broeder Hugo van Woerden.
Luther leerde, net als H.F.K. Kohlbrugge en W. Aalders e.v.a. de Nova Creatio, de leer van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. En niet een heil binnen het geschapene, een soort opknapbeurt.
Ik verkondig u grote blijdschap, want voor u is heden de Zaligmaker geboren.
‘Al zou ik alles [tot voorbeeld] nemen, ook het kostbaarste en allerbeste wat er in de wereld te vinden is, dan zou het toch de naam Zaligmaker niet kunnen dragen. Ik moet met mijn zonde buiten al het geschapene treden! Nee zon, maan, en alle schepselen, artsen, wereldwijzen, machtigen, jullie kunnen mij niet helpen. Wanneer ik sterf, zie ik niets dan enkel donkerheid en duisternis en toch blijft Ik verkondig u grote blijdschap, want voor u is heden de Zaligmaker geboren.
Wanneer ik sterf, zie ik niets dan enkel donkerheid en duisternis en toch blijft dit licht, voor u is heden de Zaligmaker geboren, mij voor ogen en vervult hemel en aarde. Zaligmaker zal mij verlossen als alles en allen mij verlaten. En als de hemel en aarde vergaan, en de sterren en alle schepselen een vreselijk en verschrikkelijk aanzien hebben, dan zie ik vanwege dit Kindje toch niets wat mij bevreesd maakt in hemel en op aarde.
Als een mens vanwege dit Kind al het andere kon vergeten en alles voor hem alle glans en schijn zou verliezen – dat hij vanwege dit Kindje alles verachtte wat op aarde is – waardoor de aarde met al haar macht en al haar schatten voor hem tot niets zouden worden, dan zou hij het echte voordeel en de vrucht van deze preek van de engel hebben. Want als je de engel kunt geloven, dan ben je zalig! Daartoe moeten we ten slotte ook komen, dat voor ons alles duisternis wordt en dat we niets anders weten dan deze preek van de engel: ‘Ik verkondig u grote blijdschap, want voor u is heden de Zaligmaker geboren.’ (Wat heeft Ds. Dirk Rustige dit diep beleefd en geleerd, ALLES DUISTERNIS!!! De meesten willen in en door het Licht heen.)
[Predigten des Jahres 1530, am 25. Dezember. WA 32, 264 ff (R)]
Lezen: Lukas 2:1-21 (kerntekst vs. 11)

Mag ik u en jullie dan meenemen op ons bezoek op woensdag 21 december naar mijn geboorteplaats Vlaardingen.
Ik was ziek, (de laatste drie weken was ik erg beroerd) eigenlijk te ziek om te gaan, maar Ron Bouwmeester zag er al weken naar uit en Matthias reed ons. Dus ging ik.
(Inmiddels heeft dokter Tamara Mesker mij gisteren bezocht, de 28e, en de morfine verdubbeld en een nieuwe medicijn gegeven om de doorgang tussen slokdarm en maag te ontspannen en werkt dat nu uitstekend!!!)
Matthias reed mij. Ron ging zelf naar het Delta Hotel in Vlaardingen. Waar wij elkaar ontmoetten.
Maar we startten met een heerlijk kopje thee thuis.
Zo gingen we op weg naar het Delta Hotel in Vlaardingen, met diverse herinneringen, o.a. het huwelijk van onze jongste zus Marianne met Gerard, het laatst getrouwd. Heb daar vele uurtjes doorgebracht, o.a. met mijn moeder.
Ron kwam er aan en parkeerde naast ons. Vandaar gingen we gedrieën naar mijn geboortehuis. Keurig onderhouden rijtjeshuis. Ik sliep boven, voorin, met uitzicht op de straat.
Bij die die lantaarnpaal, aansluiting nog altijd, zongen de heilssoldaten dat lied dat tot een doorbraak in mijn geestelijk leven voerde.
‘Is Jezus’ bloed voor mij gestort, gaf Hij Zijn leven vrij? Gaf Hij voor mij Zijn dierbaar bloed, Zijn levensbloed voor mij?’
Dat lied zal Jacomina om en om met de gemeente zingen in de rouwdienst voorafgaande aan mijn begrafenis.
In de slop ernaast hield ik als lagere school knul mijn befaamde kerkdiensten met preken. Met o.a. Peter Paalvast (de koster), Nelly van der Velde, Karel van Baalen, Liesbeth ? en vele anderen op zo’n twintig stoeltjes.
Er heerste tucht, eruit wie praatte, en elke dienst, twee per week een van de geboden opzeggen.
Ben gelukkig van de Wet naar de Belijdenis (het Evangelie) omgebogen. Prachtige tijd. Allemaal in dat slop in Vlaardingen Ambacht.
Zie foto’s van het oude gemeentehuis en mijn lagere school, de Dr.J.Th. de Visserschool, tegenover de Jan Ligthartschool, waar ik eens nog, heel aangrijpend, een man een urenlange doodsstrijd zag verliezen tussen omvergevallen heipalen.
Ik vergeet die ogen nooit meer en hoe hij stikte in zijn bloed.
Hier de voormalige Emmaüskerk, zo’n 1000 man toen o.a. met de statige, dogmatisch gereformeerde ds. Swen.
Onderin zat de kleuterschool waar ik een mooie tijd had, heb er ooit een mooie grote blonde paardestaart van het meisje voor mij afgeknipt wat mij een halve dag in het kolenhok kostte. Hoe die arme juf dat volhield ….
Daarna togen wij richting de kerk van mijn jongelingsjaren, de Bethelkerk waar achtereenvolgens de predikanten J.J. van Noort en A.P. Nauta de herdersstaf hanteerden.
Twee oer confessionele dominees, voor mijn gang richting de kansel van cruciaal belang, vol liefde en bewogenheid vanuit het Evangelie.
In die kerk bracht ik een deel van mijn jongelingsjaren door, catechisatie bij Nauta, erna een glas fris in de pastorie op de hoek van de burg. Verkadesingel. En ik trapte de balgen van het zwakke en lekke orgel boven, vooral bij volle diensten. En ik was hulpkostertje van Jan Borsboom, wiens zoon nu organist is in Katwijk en in Rijnsburg.
Degelijke ger. bondertjes, maar ‘stadsbonders’ zoals bij N. Kleermaker en C. Korevaar in Rotterdam waar ik twee jaar bijstand was in het pastoraat.
Dan de Grote Kerk tegenover het mooie stadhuis op de grote markt.
Met het wijkgebouw op Maassluissedijk met de jv. Panoplia en de jv. Timotheüs. Jan Rozendaal, Jan van der Waal en Jan Nobel e.v.a. Sinds twee maanden helemaal gesloten. Kerkte er vaak als jongen met mijn moeder en heb er later veel mogen preken. Ds. Biesbroek, Vermaat, Wieman, Trouwborst.
Zag de gemeente van gedegen gb snit veranderen in missionair, wat evangelisch en missionair.
De oude bevindelijke lijnen verdwenen.
Op zoek naar ons eerste huis als echtpaar Stam - Vermaat. Magnoliastraat 31D. Blijkt weg te zijn, helemaal weg, gesloopt. Nog een meter of honderd lege weg. Met een naambordje en zonder nummer en zonder brievenbus.
Immanuëlkerk, ook weg, gesloopt.
Waar we nog even kerkten bij het Leger des Heils, wellicht bij Miep van der Woude die nu in Katwijk nog hand en spandiensten verricht en begrafenisdiensten leidt en huwelijksdiensten.
Dan op zoek naar het Holy Ziekenhuis waar Els en ik verkering kregen, mede door toedoen van Henk en Nan van der Waal. Waar ik de laatste nacht met mijn vader doorbracht voor zijn dood. Onvergetelijk.
Heb het zien bouwen en verdwijnen. Ook dat al al weer lang verdwenen. Zo is het opgaan, blinken en verzinken. Zoveel geschiedenis in zulke kleine stukjes mensenleven geschreven.
Wel nog het station Vlaardingen Oost waar ik elke morgen ri. Leiden ging voor Klassieke talen en Theologische studie. Vergezeld door nu wijlen ds. Luk. Romein, later predikant in Rijnsburg. Broer van ds. A. Romein. Bijzonder geslacht. Ten slotte naar bakkerij de Boer aan de Westhavenplaats. Wij stonden een kwartier verder aan de haven. Matthias haalde de spullen apart op Ik was versleten. Waarom naar die bakker? Voor bijna € 180,00 aan appelbollen (overheerlijk!!!) en Vlaardingse IJzerkoekjes en Dikke speculaas, platen van vrouwtje Romein gehaald. Voorgeslacht van de dominees Arie en Luuk. Zij was de ontwerpster van het recept van de koekjes, met de hand gebakken in wafelijzers. Vader had een triest en zeer depressief leven, preekte her en der in den lande in gemeentes en schuren. Tussen periodes van opnamen in psychiatrische inrichtingen in. En als in slechte perioden vroeg om de tijd, was het steevast …. ‘Kwart voor drie’. Vandaar zijn bijnaam ‘dominee kwart voor drie.’
En zo nog een uurtje wat genuttigd en gedronken in een bomvol Delta Hotel.
Het afscheid was zeer emotioneel. Wellicht de laatste keer. Maar het was een laatste, prachtig en onvergetelijk bezoek aan de stad van mijn jeugd. Met die vreemde markante vriend en broeder Ron Bouwmeester. Zo ben je vreemden en zo verenigd in Jezus’ bloed. Hij heeft mede door mijn prediking enorme geloofsverdieping doorgemaakt. Zelfde humor en zelfde bourgondiër, nu geeft hij mijn prediking door, elke week. Hoe bijzonder.
Wat een Gods geschenk.
En dat allemaal in Vlaardingen, waar God in enkele decennia zo veel predikanten riep en bekwaamde tot het heerlijke ambt van Verbi Divini Minister.
Ik was kapot en versleten. En heb gehuild van dankbaarheid. Met een kus des vredes van jullie Pieter Johannes Stam uit Niemandsland, het randgebied tussen de kerkelijke fronten waar armen leven als rijken en waar het Licht de duisternis doorboort.

Avé!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: ….als het einde op aarde een Hemels nieuw begin wordt (ds PJ Stam)

Berichtdoor MoesTuin » 29 jan 2023 11:16

“Toen zij hun ogen opsloegen, zagen zij niemand dan Jezus alleen” Mattheüs 17:8.

Afgelopen Donderdag is op 71 jarige leeftijd na een dienstbaar, rijk en zinvol leven, door de Heere tot hoger heerlijkheid bevorderd, ds. Pieter Johannes Stam. Dienaar van Gods Woord.
Hij verlangde naar zijn Jezus.



1
Jezus is bij mij, als de zon in 't westen daalt
en ook des nachts is Hij mij nabij;
tot d'eeuw'ge morgen aanbreekt op deez'donk're aard,
altijd blijft mijn Heiland dicht, dicht aan mijn zij

Refr:
Jezus, mijn Heiland, blijf nabij mij 't allen tijd
Dan slechts ben 'k veilig, als Gij met mij zijt

2
Niemand als Jezus geeft mij zoveel zielevreugd,
wit als de sneeuwvlok maakt Hij eens mijn kleed;
dies zal 'k in de schaduw Zijner vleug'len rustig gaan,
tot 'k in 's hemels zalen d'aarde smart vergeet

3
Kom, blijde morgen, dag van grote vreugd'en rust,
dag van Zijn kroning, als deez' aarde juicht!
Kom. o mogergensterre, blinkende met volle pracht,
als voor mijn Verlosser alle knie zich buigt.

D.V. donderdag a.s. om 13.00 wordt er een dankdienst voor zijn leven gehouden in zijn geliefde Oude Kerk aan de boulevard in Katwijk aan zee.
Via deze link https://www.memori.nl/gedenkplaats/pieter-johannes-stam, kunt u de livestream beluisteren en een condoleance achterlaten voor de familie.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: (Update)….als het einde op aarde een Hemels nieuw begin wordt (ds PJ Stam is op 26 Januari overleden)

Berichtdoor MoesTuin » 30 jan 2023 20:36

Afgelopen Donderdag is ds P J Stam uit Katwijk overleden.
4 maanden geleden hield ds Stam zijn laatste preek tijdens een kerkdienst in Voorhout (niet wetende toen) zijn laatste kerkdienst.

Het thema van die dienst was “Naar Huis!”

Dat is werkelijkheid geworden voor ds Stam
Kippenvel als je in deze wetenschap deze dienst en preek van ds Stam terug beluisterd….die komt behoorlijk binnen…troostrijk ook!

Laatst gewijzigd door MoesTuin op 02 feb 2023 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: (Update)….als het einde op aarde een Hemels nieuw begin wordt (ds PJ Stam is op 26 Januari 2023 overleden)

Berichtdoor MoesTuin » 02 feb 2023 16:38

de Dankdienst voor het leven van ds PJ Stam vanuit de Oude Kerk Katwijk aan Zee, 2 Februari 2023

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: (Update)….als het einde op aarde een Hemels nieuw begin wordt (ds PJ Stam is op 26 Januari 2023 overleden)

Berichtdoor MoesTuin » 04 feb 2023 20:17

MoesTuin schreef:de Dankdienst voor het leven van ds PJ Stam vanuit de Oude Kerk Katwijk aan Zee, 2 Februari 2023




Het was een troost volle dienst, ben tot in het diepst van mijn ziel geraakt (ook de dienst 4 maanden terug in Voorhout, een rijk Hemels Getuigenis van ds Stam, niet wetend, zijn laatste dienst)
Ds Stam, man en ds voor al het volk, Liefdevol, Duidelijk, vleugjehumor.
Bevorderd tot hoger Heerlijkheid en toen hij op keek zag hij Jezus alleen.
Wat zal dat een geweldige ontmoeting zijn geweest
Sterkte voor een ieder die hem vreselijk moeten gaan missen. Tot aan Die Dag….
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten