Nieuw plus zoekende,

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dispar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2022 11:43

Nieuw plus zoekende,

Berichtdoor Dispar » 06 dec 2022 11:49

Hey,

Ik zal het proberen kort te houden.

Mijn naam is Dispar 30 jaar, Ongelovig opgevoed.
Nu ben ik door omstandig heden helaas gescheiden na een relatie van 12 jaar. (Geen kinderen)
Ik ben nu paar weken officieel gescheiden.
Nu ben ik een meisje tegen gekomen die ik heel erg leuk vind.
zij zit bij de gereformeerde gemeente kerk.
Nu is het probleem dat ik ongelovig ben opgevoed en heel erg zoekende ben ik wat geloof ik wat wil ik en wat doe ik.
Wij zouden heel graag een relatie aan willen gaan maar nu is het feit dat dat van alle kanten niet goedgekeurd word. Zowel niet van uit familie (Haar kant) en volgens mij ook niet van uit de kerk omdat ik gescheiden ben en je normaal gesproken niet een relatie begint met iemand die gescheiden is. Is er iemand die hier met mij eens wil over praten?
Mocht dit bericht hier niet mogen verwijder het dan gerust.

Met vriendelijke groeten,

Dispar

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nieuw plus zoekende,

Berichtdoor StillAwake » 06 dec 2022 13:25

excuus, verkeerde knopje...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuw plus zoekende,

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2022 17:08

Dispar schreef:Hey,

Ik zal het proberen kort te houden.

Mijn naam is Dispar 30 jaar, Ongelovig opgevoed.
Nu ben ik door omstandig heden helaas gescheiden na een relatie van 12 jaar. (Geen kinderen)
Ik ben nu paar weken officieel gescheiden.
Nu ben ik een meisje tegen gekomen die ik heel erg leuk vind.
zij zit bij de gereformeerde gemeente kerk.
Nu is het probleem dat ik ongelovig ben opgevoed en heel erg zoekende ben ik wat geloof ik wat wil ik en wat doe ik.
Wij zouden heel graag een relatie aan willen gaan maar nu is het feit dat dat van alle kanten niet goedgekeurd word. Zowel niet van uit familie (Haar kant) en volgens mij ook niet van uit de kerk omdat ik gescheiden ben en je normaal gesproken niet een relatie begint met iemand die gescheiden is. Is er iemand die hier met mij eens wil over praten?
Mocht dit bericht hier niet mogen verwijder het dan gerust.

Met vriendelijke groeten,

Dispar


Lastig lijkt me, sowieso als je zulke essentiele dingen niet met elkaar kan delen. Los van dat het lastig zal zijn om geaccepteerd te worden in een familie. Los van alles heb je net een lange relatie achter de rug dus misschien goed oeven niet te hard van stapel te lopen. Je zou je wel eens kunnen verdiepen in het christelijke geloof en daarover kunnen praten. Je geeft aan dat je op zoek bent dus het beste wat je dan kan doen is kijken waar je antwoorden kan vinden. Naar haar kerk is dan misschien wat hoogdrempelig maar de basis kan je denk ik online wel vinden. Overig zijn er wel onderlinge verschillen qua kerken. De Gereformeerde Gemeenten zitten wel aan de behoudende, orthodoxe kant.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw plus zoekende,

Berichtdoor Lalage » 06 dec 2022 20:34

Hoe denkt zij erover? Dat lijkt me het belangrijkste. Dan komen die families later wel. Tenzij ze een stuk jonger is en nog bij haar ouders woont.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Nieuw plus zoekende,

Berichtdoor Gtn » 07 dec 2022 10:29

Dispar schreef:Hey,

Ik zal het proberen kort te houden.

Mijn naam is Dispar 30 jaar, Ongelovig opgevoed.
Nu ben ik door omstandig heden helaas gescheiden na een relatie van 12 jaar. (Geen kinderen)
Ik ben nu paar weken officieel gescheiden.
Nu ben ik een meisje tegen gekomen die ik heel erg leuk vind.
zij zit bij de gereformeerde gemeente kerk.
Nu is het probleem dat ik ongelovig ben opgevoed en heel erg zoekende ben ik wat geloof ik wat wil ik en wat doe ik.
Wij zouden heel graag een relatie aan willen gaan maar nu is het feit dat dat van alle kanten niet goedgekeurd word. Zowel niet van uit familie (Haar kant) en volgens mij ook niet van uit de kerk omdat ik gescheiden ben en je normaal gesproken niet een relatie begint met iemand die gescheiden is. Is er iemand die hier met mij eens wil over praten?
Mocht dit bericht hier niet mogen verwijder het dan gerust.

Met vriendelijke groeten,

Dispar


Dag Dispar,

Ik ben tot voor kort lid geweest van de gereformeerde gemeente (ook wel GG of gergem genoemd) en ik ben sinds kort ook gescheiden. Ik kan je vertellen dat het nogal uitmaakt in welke plaatselijke gemeente van de GG je terechtkomt. Mijn ervaring is dat velen er moeilijk mee om kunnen gaan, maar ik ben dan ook opgegroeid aan de orthodoxe kant (ook wel rechts of ultra-rechts of hypercalvinistisch genoemd).

Ik heb echter ook andere verhalen over scheiden binnen de GG gehoord waar men er flexibeler/soepeler/menselijker mee omgaat.

Over het algemeen genomen is de GG niet de meest toegankelijke kerk om vertrouwd te raken met het christelijk geloof. Naar de kerk gaan en geloven dat Jezus Christus ook voor jou gestorven is liggen daar nogal eens ver uit elkaar. En uiteindelijk gaat het er niet om bij welke kerk je hoort of gaat horen, maar of je Jezus als je Verlosser mag kennen. Om daar meer over te leren is bijvoorbeeld een Alpha cursus meer geschikt.

Misschien even heel duidelijk gesteld: als je een relatie aangaat, is het belangrijk dat je samen God kunt dienen, dus stel je ervoor open om God te leren kennen. En vraag eerlijk door of zij God al kent.

Ik zeg dit niet om de GG bij jou in een kwaad daglicht te stellen, maar om eerlijk te benoemen hoe het daar kan gaan. Nogmaals, dat is plaatselijk nogal verschillend en ik hoop dat als je een relatie met haar aangaat dat je binnen of buiten de GG een goed kerkelijk thuis mag vinden.

Ga deze weg niet alleen samen met elkaar, maar ook samen met God. Wat familie ervan vindt is dan minder belangrijk.

Dispar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2022 11:43

Re: Nieuw plus zoekende,

Berichtdoor Dispar » 08 dec 2022 11:45

Bedankt voor alle reacties. Wij gaan het eerst rustig aan doen en samen kijken hoe we dit kunnen gaan doen.

Dispar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2022 11:43

Re: Nieuw plus zoekende,

Berichtdoor Dispar » 08 dec 2022 11:50

Lalage schreef:Hoe denkt zij erover? Dat lijkt me het belangrijkste. Dan komen die families later wel. Tenzij ze een stuk jonger is en nog bij haar ouders woont.


Zij staat wel open voor een relatie maar weet ook wat wel en niet kan. Dat maakt het voor haar heel lastig.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Nieuw plus zoekende,

Berichtdoor Liekels » 25 feb 2023 01:07

Lastige situatie. Zij is heel gek op jou dat zou voor mij als ouder doorslaggevend zijn. Wat ik veel hoor hier is ook angst voor de reactie van anderen. Ik denk dat dit wat jij doet, hier vragen wat je kunt doen al zoveel waarde geeft en dit geeft zo aan hoe je haar en haar geloof dat een grote rol speelt accepteert en vooral respecteert, ik hoop dat ze dit kunnen zien van jou en dat dit en jouw liefde voor haar uiteindelijk doorslaggevend en eigenlijk naar mijn idee het allerbelangrijkste zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuw plus zoekende,

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2023 23:39

Liekels schreef:Lastige situatie. Zij is heel gek op jou dat zou voor mij als ouder doorslaggevend zijn. Wat ik veel hoor hier is ook angst voor de reactie van anderen. Ik denk dat dit wat jij doet, hier vragen wat je kunt doen al zoveel waarde geeft en dit geeft zo aan hoe je haar en haar geloof dat een grote rol speelt accepteert en vooral respecteert, ik hoop dat ze dit kunnen zien van jou en dat dit en jouw liefde voor haar uiteindelijk doorslaggevend en eigenlijk naar mijn idee het allerbelangrijkste zijn.


Logische reactie van je. De andere kant is dat gelovigen wel veel waarde hechten aan een christelijke relatie. Een goede relatie is voor het leven, je relatie met God is van eeuwigheidswaarde. Gods liefde wordt hoger ingeschat dan een aardse relatie. Daarnaast, als God op 1 staat in je leven is het ook heel waardevol om dat binnen je relatie te kunnen delen, om elkaar daar ook in te kunnen steunen. Zo onbegrijpelijk is het dan ook niet, sterker nog, het is heel liefdevol dat ouders dat hun kinderen toewensen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Nieuw plus zoekende,

Berichtdoor Liekels » 10 apr 2023 22:52

Marnix schreef:Logische reactie van je. De andere kant is dat gelovigen wel veel waarde hechten aan een christelijke relatie. Een goede relatie is voor het leven, je relatie met God is van eeuwigheidswaarde. Gods liefde wordt hoger ingeschat dan een aardse relatie. Daarnaast, als God op 1 staat in je leven is het ook heel waardevol om dat binnen je relatie te kunnen delen, om elkaar daar ook in te kunnen steunen. Zo onbegrijpelijk is het dan ook niet, sterker nog, het is heel liefdevol dat ouders dat hun kinderen toewensen.


Dank voor jouw reactie, het is ook liefdevol van de ouders om dat hun kind toe te wensen, maar vd andere kant hoe mooi is het dat iemand een vrouw zo lief heeft dat hij advies vraagt op dit forum. Als je ongelovig bent opgevoed kun je daar niets aan doen, hij geeft ook aan zoekende te zijn naar geloof. Ik denk juist dat hij dit wilt delen met haar, maar nog niet zoveel weet over dit geloof. Dat hij zelf nog zoekende is, maakt haar geloof niet wankel, als men denkt dat dit invloed heeft op haar geloof dan staan deze mensen zelf misschien iets te wankel in hun geloof. Of ben je alleen een echte Christen als je dit uit huis hebt meegekregen? Ik hoor hier zovaak dat men bang is voor de reacties van anderen, hierdoor zijn mensen beperkt om eerlijk te zijn. Ik denk dat hierdoor veel wordt verzwegen en niet alles wordt gezegd uit angst voor reacties. Maar misschien zie ik dat verkeerd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuw plus zoekende,

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2023 10:39

Liekels schreef:Dank voor jouw reactie, het is ook liefdevol van de ouders om dat hun kind toe te wensen, maar vd andere kant hoe mooi is het dat iemand een vrouw zo lief heeft dat hij advies vraagt op dit forum. Als je ongelovig bent opgevoed kun je daar niets aan doen, hij geeft ook aan zoekende te zijn naar geloof. Ik denk juist dat hij dit wilt delen met haar, maar nog niet zoveel weet over dit geloof. Dat hij zelf nog zoekende is, maakt haar geloof niet wankel, als men denkt dat dit invloed heeft op haar geloof dan staan deze mensen zelf misschien iets te wankel in hun geloof. Of ben je alleen een echte Christen als je dit uit huis hebt meegekregen? Ik hoor hier zovaak dat men bang is voor de reacties van anderen, hierdoor zijn mensen beperkt om eerlijk te zijn. Ik denk dat hierdoor veel wordt verzwegen en niet alles wordt gezegd uit angst voor reacties. Maar misschien zie ik dat verkeerd.


Zeker, ik ken ook best voorbeelden waarbij dit prima gaat. Wat ik meer bedoel is, stel dat de situatie zo blijft dat de een gelooft en de ander niet. Dan houdt dat wel in dat je bij je steun en toeverlaat in dit leven niet over het meest essentiele kan praten, je daar niet samen troost en houvast in vindt, je niet samen kan bidden. Plus dat het geloof dat wie in Jezus en Zijn werk gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft ook heel pijnlijk kan worden als de ander dat dus niet kent.

Ik zag daarom niet dat je het per definitie niet moet willen en al je gevoelens maar op basis van je ratio moet overrulen, maar je moet het ook niet onderschatten dat het best pittig kan zijn om een relatie te hebben maar het belangrijkste in je leven niet te kunnen delen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Nieuw plus zoekende,

Berichtdoor Liekels » 11 apr 2023 19:33

Ja dat is ook zo, het is mooi en fijn als je dat kunt delen en dat is ook belangrijk. Het feit dat hij hier vraagt om advies vind ik wel mooi, maar het gaat er inderdaad wel om of hij zich kan vinden hierin, hier in gelooft en ook echt vanuit zijn hart dit geloof kiest . Maar hij zal niet snel op dezelfde golflengte komen. Zou dit een probleem zijn of kan hij dat niveau ook bereiken en doet hij dit omdat hij dit wil of uit liefde voor haar, dat is moeilijk in te schatten, maar gezien hij ook zoekende is voor hetgeen hij niet kent krijgt hij van mij het voordeel vd twijfel, maar dat is uiteraard niet aan mij...

Als ik hem was zou ik erg schrikken van de afkeuring die ik hier vaak zie. Het is niet een geloof wat men snel zal kiezen als zoekende denk ik, ik vind de reacties hier vaak kil en star dus ik zou me hier nooit in kunnen vinden. Voor mij is geloof veel meer liefde en ook liefde voor anderen, al is men anders denkend.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuw plus zoekende,

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2023 21:43

Liekels schreef:Ja dat is ook zo, het is mooi en fijn als je dat kunt delen en dat is ook belangrijk. Het feit dat hij hier vraagt om advies vind ik wel mooi, maar het gaat er inderdaad wel om of hij zich kan vinden hierin, hier in gelooft en ook echt vanuit zijn hart dit geloof kiest . Maar hij zal niet snel op dezelfde golflengte komen. Zou dit een probleem zijn of kan hij dat niveau ook bereiken en doet hij dit omdat hij dit wil of uit liefde voor haar, dat is moeilijk in te schatten, maar gezien hij ook zoekende is voor hetgeen hij niet kent krijgt hij van mij het voordeel vd twijfel, maar dat is uiteraard niet aan mij...

Als ik hem was zou ik erg schrikken van de afkeuring die ik hier vaak zie. Het is niet een geloof wat men snel zal kiezen als zoekende denk ik, ik vind de reacties hier vaak kil en star dus ik zou me hier nooit in kunnen vinden. Voor mij is geloof veel meer liefde en ook liefde voor anderen, al is men anders denkend.


Volgens mij waren de reacties in dit topic niet kil en star maar respectvol, eerlijk en niet afkeurend.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Nieuw plus zoekende,

Berichtdoor Liekels » 12 apr 2023 14:34

Dat is ook zo en daar was ik juist ook blij om, dus sorry voor degenen die juist met respect hebben gereageerd. Ik bedoelde meer dat als je deze site gaat doorlezen je veel stuit op starre reacties als ontwetend of als iemand die niet wilt luisteren. Ik weet uit ervaring dat mensen met dit geloof niet zo zijn, maar de mensen die naar mijn idee deze site verdedigen vaak wel, dat vind ik jammer. Ik had verwacht meer warmte te zien op een site als deze, maar dat is mij erg tegen gevallen. Zeker voor mensen die hier komen om dingen te begrijpen, maar dat wordt soms niet gezien. Uberhaupt fijn dat je reageert op mijn bericht en zeker ook heel respectvol. Ik heb veel gehoord mij als gast te gedragen, maar heb me weinig gast gevoeld waar ik anders dacht, vandaar mijn reactie, maar niet tegen jou.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten