Mariaverering

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 10 mei 2023 09:13

Jesaja40 schreef:Haaibaai citeert:



Een hele rare voorstelling die totaal niet klopt. Vereringen van mensen zijn in de Bijbel niet toegelaten. Wel het tonen van respect, dat is echt een wereld van verschil. Frappant is wel dat het christendom uitgaat van de Griekse naamgeving en daarmee (bewust?) de Hebreeuwse naamgeving Mirjam uitwist.

Velen zullen het niet met mij eens zijn, maar ik zie hier een vorm van plagiaat in. We nemen een Hebreeuwse vrouw en die verklaren wij dan als een heilige maagd en geven haar een naam. Even een ander jasje aan en we creëren dan een heilig icoon.

Nog verwerpelijker zijn haar afbeelding van moeder en kind, als "een voortzetting" van de Egyptische Isis godsheid.

Het klakkeloos aannemen dat Mirjam een loflied aanheft over het wonder wat haar ten deel valt is beslist geen Bijbels gebod. Het klinkt heel profaan: Maria zegt het dus moet iedereen het maar navolgen is gewoon een kerkelijke dwaling.


Zo te zien heb je je eigen geloofje en daarmee stel je je zelf buiten de kerk en buiten de Reformatie
Alle volken zullen mijn zalig prijzen is een bijbels gebod,dat protestanten daar aan voorbij gaan en zelf van alles verzinnen is weer een andere kwestie.

Ken je Theologie ken je Kerkgeschiedenis ken je Liturgie.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Mariaverering

Berichtdoor Jesaja40 » 10 mei 2023 09:40

Haaibaai citeert:

Zo te zien heb je je eigen geloofje en daarmee stel je je zelf buiten de kerk en buiten de Reformatie
Alle volken zullen mijn zalig prijzen is een bijbels gebod,dat protestanten daar aan voorbij gaan en zelf van alles verzinnen is weer een andere kwestie.

Ken je Theologie ken je Kerkgeschiedenis ken je Liturgie.


Als Messiasbelijdende Jood sta ik volledig buiten de reformatie en de kerken. Kerkgeschiedenis is mensenwerk. Liturgie is iets wat toegepast wordt op voorschrift van kerkleiders.

Een theologie: gewoon lezen wat er in de Hebreeuwse grondtekst staat.
Laatst gewijzigd door Jesaja40 op 10 mei 2023 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Mariaverering

Berichtdoor Cathy » 10 mei 2023 10:23

Haaibaai schreef:Alle volken zullen mijn zalig prijzen is een bijbels gebod, ...

Waarom denk je dat het een gebod is? Ik heb dat altijd als een profetie gelezen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 10 mei 2023 10:23

Jesaja40 schreef:Haaibaai citeert:



Als Messiasbelijdende Jood sta ik volledig buiten de reformatie en de kerken. Kerkgeschiedenis is mensenwerk. Liturgie is iets wat toegepast wordt op voorschrift van kerklijders.

Een theologie: gewoon lezen wat er in de Hebreeuwse grondtekst staat.



Als je er buiten staat,wat doe je dan hier.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 10 mei 2023 10:32

Cathy schreef:Waarom denk je dat het een gebod is? Ik heb dat altijd als een profetie gelezen.


Dat denk ik niet,maar het is een gebod lees nog maar is goed

Een profetie is wat gaat komen en dit is geschied Hij die geboren is uit de Heilige Maagd Marie en die Verrezen is Jezus de Christus,we zitten nu nog volop in de paastijd dat ter informatie.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Mariaverering

Berichtdoor Jesaja40 » 10 mei 2023 10:55

Haaibaai citeert:

Dat denk ik niet,maar het is een gebod lees nog maar is goed



Nee, dat is geen gebod, dat heeft uw kerkleer als een dogma ingesteld. U baseert zich niet op feiten maar leerstellingen.
Laatst gewijzigd door Jesaja40 op 10 mei 2023 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Mariaverering

Berichtdoor Jesaja40 » 10 mei 2023 10:56

Haaibaai:
Als je er buiten staat,wat doe je dan hier.


Zo te lezen past u ook niet in de refowereld.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 10 mei 2023 11:03

Jesaja40 schreef:Haaibaai citeert:



Nee, dat is geen gebod, dat heeft ouw kerkleer als een dogma ingesteld. U baseert zich niet op feiten maar leerstellingen.


Even voor de goede orde als je ruzie zoekt niet bij mij zijn ook niet voor het welles nietes spel.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 10 mei 2023 11:56

Erik1960 schreef:Als het om ‘beseffen’ gaat kun je Protestanten wel om een boodschap sturen hoor. Maar voor veel Protestanten is de stap van de lofzang van Maria naar de lofzang op Maria niet te zetten.


Denk dat je daar gelijk in heb,maar dat is toch jammer ;er zijn twee zaken door geschoten Maria verering moet je niet hebben maar Maria helemaal niet eren moet je ook niet hebben.

De Lofzang op Maria is te zetten ook voor mensen van en uit de Reformatie daar zijn stond niet voor niets onder het Levendschenkend Kruis met Johannes,niet voor niets zegt zij ===alle volken zullen mij zalig prijzen=== enz enz enz.

Zij dus Maria heeft wel het Allerheiligste gedragen onze Heilige Verlosser Jezus de Christus die Verrezen is.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Mariaverering

Berichtdoor Broeder » 10 mei 2023 15:29

Haaibaai schreef:Dat denk ik niet,maar het is een gebod lees nog maar is goed

Een profetie is wat gaat komen en dit is geschied Hij die geboren is uit de Heilige Maagd Marie en die Verrezen is Jezus de Christus,we zitten nu nog volop in de paastijd dat ter informatie.


Sorry, maar dat is gewoonweg niet juist. Niet alleen staat het in de oorspronkelijke tekst niet in de gebiedende wijs, het is ook nog eens een misverstand om profetie als toekomstvoorspelling te beschouwen.

Profetie gaat om Gods Woord als actieve kracht in alle tijden, het verbindt juist verleden-heden-toekomst in één verhaal.

De lofzang van Maria is bijvoorbeeld voluit profetisch: het haalt een eeuwenoud motief aan (dat bijvoorbeeld al bij die andere "Mirjam" aanwezig was), namelijk God die omziet en de verdrukten verhoogd en de machtigen vertrapt. Maria zag diezelfde kracht in haar eigen situatie werkelijkheid worden en wij mogen haar lied als het ware hernemen, opnieuw inzetten als in een canon.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 10 mei 2023 16:00

Broeder schreef:Sorry, maar dat is gewoonweg niet juist. Niet alleen staat het in de oorspronkelijke tekst niet in de gebiedende wijs, het is ook nog eens een misverstand om profetie als toekomstvoorspelling te beschouwen.

Profetie gaat om Gods Woord als actieve kracht in alle tijden, het verbindt juist verleden-heden-toekomst in één verhaal.

De lofzang van Maria is bijvoorbeeld voluit profetisch: het haalt een eeuwenoud motief aan (dat bijvoorbeeld al bij die andere "Mirjam" aanwezig was), namelijk God die omziet en de verdrukten verhoogd en de machtigen vertrapt. Maria zag diezelfde kracht in haar eigen situatie werkelijkheid worden en wij mogen haar lied als het ware hernemen, opnieuw inzetten als in een canon.

Wij hebben het niet over profetie gehad dat was een ander forumlid.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Mariaverering

Berichtdoor Broeder » 10 mei 2023 16:12

Haaibaai schreef:Wij hebben het niet over profetie gehad dat was een ander forumlid.


Ik citeerde toch jouw letterlijke post, niet die van een ander? Jij zei toch dat "Alle volken zullen mij zalig prijzen..." een gebod is en geen profetie?

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 10 mei 2023 16:21

Broeder schreef:Ik citeerde toch jouw letterlijke post, niet die van een ander? Jij zei toch dat "Alle volken zullen mij zalig prijzen..." een gebod is en geen profetie?


Nogmaals wij hebben het helemaal niet over een profetie gehad;lees is goed of je snapt het Magnificat niet.Het was een ander forumlid die het had over een profetie wij niet.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Mariaverering

Berichtdoor Broeder » 10 mei 2023 18:04

Haaibaai schreef:Nogmaals wij hebben het helemaal niet over een profetie gehad;lees is goed of je snapt het Magnificat niet.Het was een ander forumlid die het had over een profetie wij niet.


Ik weet niet wat je bedoelt met "wij hebben het niet over profetie gehad". Als je post op dit forum kan ik jouw berichten lezen, ook al is jouw bericht dan aan iemand anders gericht.

Jouw letterlijke woorden waren:
Haaibaai schreef:Een profetie is wat gaat komen en dit is geschied Hij die geboren is uit de Heilige Maagd Marie en die Verrezen is Jezus de Christus,we zitten nu nog volop in de paastijd dat ter informatie.


Dat schreef jij, waar of niet? Dat zijn jouw woorden. En ongeacht tegen wie die woorden zijn gericht, ze kwamen van jou en ik reageerde daarop. Snap je niet hoe een forum werkt? Denk je dat privégesprekjes hebt met mensen?

En in die woorden geef jij weer wat, volgens jou, een profetie is. Dat zijn JOUW woorden, nietwaar? En jouw idee over profetie als "wat gaat komen" is niet in lijn met Bijbel en/of traditie.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 10 mei 2023 18:18

Broeder schreef:Ik weet niet wat je bedoelt met "wij hebben het niet over profetie gehad". Als je post op dit forum kan ik jouw berichten lezen, ook al is jouw bericht dan aan iemand anders gericht.

Jouw letterlijke woorden waren:


Dat schreef jij, waar of niet? Dat zijn jouw woorden. En ongeacht tegen wie die woorden zijn gericht, ze kwamen van jou en ik reageerde daarop. Snap je niet hoe een forum werkt? Denk je dat privégesprekjes hebt met mensen?

En in die woorden geef jij weer wat, volgens jou, een profetie is. Dat zijn JOUW woorden, nietwaar? En jouw idee over profetie als "wat gaat komen" is niet in lijn met Bijbel en/of traditie.


Zoek je nou ruzie hou is op................nog een keer lees is heel goed als je dat kan heb het niet over een profetie gehad dan moet je bij een ander forumlid zijn,en voor de rest zoek het maar uit.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten