Mariaverering

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Klusjesman1990
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 nov 2022 08:41

Mariaverering

Berichtdoor Klusjesman1990 » 18 nov 2022 19:12

Wat is jullie mening over Mariaverering? Ik was een paar jaar geleden in Spanje op vakantie en ik en mijn vrouw gingen kerkjes bezoeken en daar zagen wij mensen kaarsen aan steken voor Maria, bidden tot Maria en zelfs de voeten van haar standbeelden kussen. Als protestant vind ik dit zo’n raar gebruik en zelfs onchristelijk. Het aanbidden van beelden is een hoofdzonden en zeker als die beelden nog geen eens van God zijn? Zijn de katholieken die dit doen wel echt Christenen? Mariaverering lijkt mij meer een overblijfsel van het Romeinse geloof in meerdere goden en godinnen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2022 20:53

Ik ben er zelf totaal niet van maar (als protestant) wil ik wel iets van nuance aanbrengen. Een katholiek ziet zo'n beeld of de persoon daarachter niet als God. Ze zien ze als heiligen. Op zich is het best bijbels om het bij mensen over "heiligen" te hebben. We zingen het in de kerk ook wel eens toch? De heiligen ons voorgegaan? De katholieken zien zo iemand als een voorbeeldfiguur en ook als een soort voorspraak. Nou heb ik dat nooit zo begrepen omdat Jezus zich als tussenpersoon profileert. De weg naar de Vader. Maar naast dat de heilige als een voorbeeldfiguur wordt gezien wordt het ook als een tussenpersoon gezien."Maria, bid voor ons. Wordt er vaak gevraagd."

Dat over de inhoud. Dan kort over de vraag of mensen die dit doen wel echte christenen zijn. Ik hoop dat je de vraag of iemand christen is niet beantwoordt vanuit iemands gedrag. We zijn zondaren en doen dingen fout. Als je op basis daarvan gaat oordelen zijn we allemaal geen christenen. We zijn christenen omdat we ons afhankelijk weten van Christus en Zijn offer. Dus als je iemand tegenkomt, vraag dan hoe hij/zij daar tegenaan kijkt. Ongeacht of het protestanten, katholieken of wat dan ook zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Mariaverering

Berichtdoor Prisma23 » 18 nov 2022 21:09

@klusjesman1990
Lees eerst ‘Maria’ van Arnold Huijgen maar eens, en kom dan nog eens met vragen.

https://www.kokboekencentrum.nl/boek/maria/

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Mariaverering

Berichtdoor Pcrtje » 19 nov 2022 09:18

Klusjesman1990 schreef:Ik was een paar jaar geleden in Spanje op vakantie en ik en mijn vrouw gingen kerkjes bezoeken en daar zagen wij mensen kaarsen aan steken voor Maria, bidden tot Maria en zelfs de voeten van haar standbeelden kussen. Als protestant vind ik dit zo’n raar gebruik en zelfs onchristelijk. Het aanbidden van beelden is een hoofdzonden en zeker als die beelden nog geen eens van God zijn?
Als je iets tegenkomt dat je niet zo goed begrijpt of dat anders verloopt dan je gewend bent, is het niet zo handig (en ook niet zo netjes) om als eerste reactie meteen te roepen: "Mag niet!" Je kunt beter aanvangen met het stellen van een vraag. Hee, waarom doen ze dit? Wat wordt ermee bedoeld? Wat is er hetzelfde en anders t.o.v. hoe ik het zou doen?

De RKK leert dat er verschillende maten van eerbetoon zijn. Alleen God mag worden aanbeden. Personen die het goede voorbeeld hebben gegeven mogen worden vereerd. Vereren is 'lager' of 'minder' dan aanbidden. Heiligen verwijzen altijd door naar Christus.

Uiteraard is er geen aanbidding van beelden. Je uitspraak dat het een hoofdzonde is om een beeld dat niet God is te aanbidden is onzin. Pak je Bijbel er nog eens bij: er staat dat je van andere goden geen (gesneden) beeld mag maken en daarvoor neerknielen. Maria is geen god. Dus het aanbidden/vereren van een beeld van haar kan geen hoofdzonde zijn.

Overigens kun je jezelf ook de vraag stellen wat je in Spaanse kerkjes komt doen als je met je gedachten alleen maar kunt denken: katholieken zijn geen christenen!
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Mariaverering

Berichtdoor Prisma23 » 19 nov 2022 17:47

Pcrtje schreef:...
Overigens kun je jezelf ook de vraag stellen wat je in Spaanse kerkjes komt doen als je met je gedachten alleen maar kunt denken: katholieken zijn geen christenen!


Mooi gezegd Pcrtje, je gaat toch ook in niet in een slagerij staan roepen dat iedereen vegetariër moet worden?!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Mariaverering

Berichtdoor Pcrtje » 19 nov 2022 18:19

Prisma23 schreef:Mooi gezegd Pcrtje, je gaat toch ook in niet in een slagerij staan roepen dat iedereen vegetariër moet worden?!
Dank! Je voorbeeld vind ik overigens niet helemaal naadloos passen, want in een slagerij klanten overtuigen geen vlees te kopen heeft nog een objectiveerbaar goed doel: klimaatverandering vertragen/tegengaan.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Mariaverering

Berichtdoor Prisma23 » 19 nov 2022 23:08

Pcrtje schreef:Dank! Je voorbeeld vind ik overigens niet helemaal naadloos passen, want in een slagerij klanten overtuigen geen vlees te kopen heeft nog een objectiveerbaar goed doel: klimaatverandering vertragen/tegengaan.


Eens, mij voorbeeld gaat enigszins mank. Maar het stoort mij dat Klusjesman1990 van de gastvrijheid van de kerken in Spanje gebruik maakt en dan vervolgens hier op een forum een aspect van de katholieke kerk gaat bekritiseren zonder zich daar echt in te hebben verdiept.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mariaverering

Berichtdoor Lalage » 20 nov 2022 08:35

Prisma23 schreef:@klusjesman1990
Lees eerst ‘Maria’ van Arnold Huijgen maar eens, en kom dan nog eens met vragen.

Goede tip! Heb jij het al gelezen?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Mariaverering

Berichtdoor Cathy » 20 nov 2022 14:48

Het boek van Huijgen heb ik gelezen en het is zeker de moeite waard om de blik eens te verbreden.
https://cathysclatblog.blogspot.com/sea ... aria+icoon
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Klusjesman1990
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 nov 2022 08:41

Re: Mariaverering

Berichtdoor Klusjesman1990 » 20 nov 2022 15:05

Ik vind het alleen frappant dat niemand anders hier een probleem mee heeft. Het voelt naar mijn mening zo ver staan van GOD en het Christendom. Alsof het beelden van afgoden zijn. Ik vind het zelf een beetje onzinnig om een verschil te maken tussen vereren en aanbidden van standbeelden. Het is naar mijn mening één pot nat en verboden in de ogen van GOD.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Mariaverering

Berichtdoor hans0166 » 20 nov 2022 17:49

Klusjesman1990 schreef:Ik vind het alleen frappant dat niemand anders hier een probleem mee heeft. Het voelt naar mijn mening zo ver staan van GOD en het Christendom. Alsof het beelden van afgoden zijn. Ik vind het zelf een beetje onzinnig om een verschil te maken tussen vereren en aanbidden van standbeelden. Het is naar mijn mening één pot nat en verboden in de ogen van GOD.


dit was je standpunt dus al voor je het, zogenaamd, hier vroeg.
Je wil volgens mij geen discussie of mening van een ander zoals je vraagt in je openingspost, maar bijval.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2022 18:41

Klusjesman1990 schreef:Ik vind het alleen frappant dat niemand anders hier een probleem mee heeft. Het voelt naar mijn mening zo ver staan van GOD en het Christendom. Alsof het beelden van afgoden zijn. Ik vind het zelf een beetje onzinnig om een verschil te maken tussen vereren en aanbidden van standbeelden. Het is naar mijn mening één pot nat en verboden in de ogen van GOD.


Het is niet zo gek dat dat als protestant zo voelt. Ook wel herkenbaar. En je hoeft het zelf ook niet goed of gewoon te gaan vinden. Maar wil je het in zekere mate begrijpen? Want vanwege je vraag naar onze mening kreeg ik dat idee, maar je gaat totaal niet in op argumenten van anderen die hier misschien iets bekender mee zijn.

Ik ben ook wel eens in het buitenland in een kerk geweest waar men na de dienst naar de Starbucks ging. Of waar men hun nieuwe vaandel ging inzegenen in dirndl / lederhosen. En zo zijn er wereldwijd heel veel kerken met gebruiken die jij niet kent en misschien vreemd vindt en als andere gelovigen in jouw kerk komen zal dat ook het geval zijn…. maar je zou op zn minst naar elkaar kunnen luisteren, naar het waarom voordat je elkaar voor (halve) heidenen gaat uitmaken :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Mariaverering

Berichtdoor Prisma23 » 20 nov 2022 19:24

Lalage schreef:Goede tip! Heb jij het al gelezen?


Zeker, in verband met dit gesprek is 'conclusie 6" op pagina 159 interessant.

De protestantse traditie heeft ten onrechte het verschil tussen aanbidden en vereren, tussen icoon en idool, uitgewist. Maria is icoon van Gods genade: de blik van wie naar haar kijkt, wordt naar de levende God getrokken. Als zodanig verdient zij respect en erkenning, die in room-katholieke en oosters-orthodoxe tradities 'verering' worden genoemd. Die term blijft kwetsbaar en voor misverstand vatbaar, Iconen en beelden van Maria zijn niet per se strijdig met het verbod op afgoderij en beeldenverbod. Zijn kunnen dienstbaar zijn als vensters op God genade.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Mariaverering

Berichtdoor Pcrtje » 20 nov 2022 21:45

Klusjesman1990 schreef:Het voelt naar mijn mening zo ver staan van GOD en het Christendom.
Dat kan, dat het voor jou zo voelt. Voor anderen voelt dat weer anders. Voor mij voelt voor mij juist dichtbij God en christendom.

Klusjesman1990 schreef:Alsof het beelden van afgoden zijn.
Maar dat zijn ze dus niet. Dus je gevoel zit hier fout. Da's niet erg, hoor. Het gevoel zit wel eens vaker fout.

Klusjesman1990 schreef:Het is naar mijn mening één pot nat en verboden in de ogen van GOD.
Dan moet je de Bijbel eens lezen en niet zo op je gevoel afgaan. Waar staat dat verbod?
"Een libelle zweeft over het water..."

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Mariaverering

Berichtdoor naamloos » 21 nov 2022 10:19

Ik vind het best wel apart dat een beeld je verder of dichterbij God en het christendom kan laten voelen. (al kan ik ze op cultureel vlak best waarderen)
De een heeft wat met beelden, een ander weer met de Bijbel en/of dogma's en een volgende weer wat anders.
Ik zou ook niet weten wat Maria voor bijzonders gedaan heeft, zo heel veel staat er niet over haar geschreven.
Ja ze was de moeder van Jezus, dat kan niet iedereen zeggen.
Maar onder de streep heeft ze daarin niets anders gedaan dan wat talloze andere vrouwen doen en gedaan hebben: kinderen baren en opvoeden.
Al heb ik er zelf niets mee, ik heb ook geen problemen met kaarjes aansteken, voeten van beelden kussen en prevelementjes aan Maria richten.

Zelf voel ik God en het christendom erg ver weg als ik hoor en zie hoe mensen elkaar de meest vreselijke dingen aandoen, elkaar met woorden en/of daden afbreken, alleen zichzelf zoeken enzo.
En ik voel God en het christendom juist dichtbij als ik mensen de naastenliefde in de praktijk zie brengen, juist vaak in al die 1000 kleine dingen.
Als mensen de handen en voeten van Jezus zijn en zo hem en zijn gedachtengoed volgen ... dan voelt hij veel dichterbij dan wanneer ik een beeld van zijn moeder zie, of wanneer ik de Bijbel lees of de 'juiste' (welke?) theorie/theologie over hem hoor of lees.
Naar mijn mening ben je pas een echte christen als je het gedachtengoed van Jezus vanuit je hart in de praktijk bent.
Vooruit, een Bijbeltekst: niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij. Hoe dichtbij wil je het hebben?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten