Mariaverering

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 23 mei 2023 21:12

Raymond60 schreef:Hele goed en zo ware tekst Waarom zet je deze hier neer en wat zou precies het betekenen?


Omdat ik toch het idee kreeg, zowel hier als elders, dat je ons allen wel iets probeert voor te schrijven over hoe we het precies moeten vieren :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Raymond60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 apr 2023 11:46

Re: Mariaverering

Berichtdoor Raymond60 » 24 mei 2023 09:07

Marnix schreef:Omdat ik toch het idee kreeg, zowel hier als elders, dat je ons allen wel iets probeert voor te schrijven over hoe we het precies moeten vieren :-)

Maar wat betekend dat dan volgens jou wijsheid

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2023 09:42

Raymond60 schreef:Maar wat betekend dat dan volgens jou wijsheid


Dat staat er vrij duidelijk. Je moet je door anderen niets laten voorschrijven als het gaat om hoe je precies de (Joodse) feestdagen moet vieren. Het moet zus en zo want anders.....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Raymond60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 apr 2023 11:46

Re: Mariaverering

Berichtdoor Raymond60 » 24 mei 2023 18:50

Marnix schreef:Dat staat er vrij duidelijk. Je moet je door anderen niets laten voorschrijven als het gaat om hoe je precies de (Joodse) feestdagen moet vieren. Het moet zus en zo want anders.....


Toch handig als veel mensen hetzelfde over hebben genomen van wat er ruim 1700 sinds Constantijn de wereld is ingebracht als het nieuwe christendom. Ik vond het vroeger al heel apart op bijv. op een EO jongerendag met 45.000 man, of in 'opwekkings' stadiums met 150.000 man, dat 'Jezus' zegt breed is de weg.... en weinigen die hem vinden. de enorme massa, Hij zal wel wat anders hebben bedoelt dacht ik toen.
In de Gemeenten waar wij kwamen werd toen der tijd veel gebeden in de trent van; meer van uw Woord of meer van uw Geest of meer van dit.
Maar pas toen ik door eigen studie en voorbereiden op een boodschap erachter kwam dat veel wat ik altijd had gelooft helemaal niet in de Bijbel stond. Ik kwam erachter dat 99% geen verandering wilt, men wilt lid zijn van die grote gezellige beweging maar vooral meedeinen op wat er altijd al vanuit het verleden was bepaald. Pas toen ervoer ik hoe small het pas idd is als je Yeshua echt volgt, en dat is geen bumpersticker op je auto met WWJD maar gewoon letterlijk doen wat Hij heeft gedaan.
En dat is bijvoorbeeld niet : varkensvlees eten, pasen vieren, zondagkerk gaan, nieuwe kerk stichten. Nee dat deed Hij allemaal niet hoewel de Grieks christelijke 'jezus' misschien wel, maar de Joods Yeshua Massiach dus niet. Hij at alleen wat je kan eten en de Bijbel heeft het niet over onrein eten gewoon eten en wat niet onder eten wordt verstaan, Hij vierde alleen Gods Feesten beschreven in Lev.23 en na Zijn dood vierden al Zijn volgelingen deze ook, jaar in jaar uit, uitvoerig in je NT beschreven, Hij vierde Shabbat en zo ook jaren na Zijn dood al Zijn volgelingen, Hij stichtte geen kerk, Hij vernieuwde het verbond met Israël en Judah, Het hele begrip kerk staat niet in de Bijbel.

EN dan je mooie 'christelijke' uitleg, ik zal deze nog even toelichten. zoals elke tekst of uitleg moet je het onderwerp en de context erbij zoeken anders kan je alle kanten opgaan. Zo kan je in de ruimte gaan, of als je ten strijde gaat jezelf en je strijdmakkers eerst laten opmaken, of ter verdediging je geweer pakken.

Het onderwerp waarover het gaat begint in vers 6=> 6 Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem;
7 Geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, gelijkerwijs gij geleerd zijt, overvloedig zijnde in hetzelve, met dankzegging.
---Overvloedig in Hem wandelen, doen wat Hij heeft gedaan en dus niet zoals wat de mensen altijd hebben geleerd in vers 8
8 Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus;

9 Want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk;------De volheid van JHWH in het lichaam van Zijn Zoon oftewel zo Vader zo Zoon
10 En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht;---Als je Hem dus zo volgt ben je ook volmaakt

11 In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;----leg ik wel uit als je het laat zien dat je het wilt weten door Hem te volgen.

12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;----Ben je dood in misdaden of denk je dat 'jezus het voor je hebt gedaan oid ? Hij heeft in ieder geval geen voorhuid, ja Zijn genade is voor iedereen maar dat geeft geen vrijbrief om vanaf dan zomaar de Wet te verachten, een moordenaar mag niet gewoon doorgaan of een dief of wel soms?

14 Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende; 15 En de overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld, en heeft door hetzelve over hen getriomfeerd.---leg ik ook pas uit als je het laat zien

16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;------- en dan jouw tekst
Als je dit los trekt zoals jij dat doet kan je idd op jouw simpele conclusie komen, net als andere religieuzen zoals bijv. de farizeeën in Zijn dagen, die beschuldigde Hem juist dat Hij dit deed, wie had er gelijk zij of Hij?

17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.---- dus eten, feesten, Nieuwe maan, en Shabbatten zijn de schaduwen of zijn een beeld van de werkelijkheid maar dan niet duidelijk, maar als voorbeeld en toets is daar het Lichaam van de Massiach.
en ook dit behoeft verder uitleg die ik hier nu niet doe.

In ieder geval de conclusie; of je blijft bij je verhaal en dan welterusten verder of je wilt echt weten wat het inhoud om Hem daadwerkelijk te volgen.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Mariaverering

Berichtdoor Broeder » 24 mei 2023 20:26

Raymond60 schreef:Toch handig als veel mensen hetzelfde over hebben genomen van wat er ruim 1700 sinds Constantijn de wereld is ingebracht als het nieuwe christendom. Ik vond het vroeger al heel apart op bijv. op een EO jongerendag met 45.000 man, of in 'opwekkings' stadiums met 150.000 man, dat 'Jezus' zegt breed is de weg.... en weinigen die hem vinden. de enorme massa, Hij zal wel wat anders hebben bedoelt dacht ik toen.
In de Gemeenten waar wij kwamen werd toen der tijd veel gebeden in de trent van; meer van uw Woord of meer van uw Geest of meer van dit.
Maar pas toen ik door eigen studie en voorbereiden op een boodschap erachter kwam dat veel wat ik altijd had gelooft helemaal niet in de Bijbel stond. Ik kwam erachter dat 99% geen verandering wilt, men wilt lid zijn van die grote gezellige beweging maar vooral meedeinen op wat er altijd al vanuit het verleden was bepaald. Pas toen ervoer ik hoe small het pas idd is als je Yeshua echt volgt, en dat is geen bumpersticker op je auto met WWJD maar gewoon letterlijk doen wat Hij heeft gedaan.


Jaar na jaar kom ik ze tegen: de puristen. De mensen die me zeggen dat de kerk niet geestelijk genoeg is, de gemeente niet zuiver genoeg en de harten van de gelovigen niet gebrand zijn op de Waarheid. En weet je, dat is allemaal vast waar.

Maar bij alles wat me lief is, wat heb ik een immense allergie gekregen voor de puristen. Omdat de implicatie vaak is: ja, maar ik zie het wel goed, ik ben het lichtend voorbeeld. Ze zeggen "de weg is smal", ze zeggen "weinigen zijn uitverkoren". En voor hen is dit een reden om niet langer de armen in een welkom gebaar uit te strekken, nee, zij sluiten de kring. Ze meten zichzelf een oordeel toe over het geloof van veel anderen.

Maar de puristen hebben zelf niet door hoe smal de Bijbel is die ze hanteren. Naast een tekst als "weinigen zijn uitverkoren" staat wel degelijk "velen zijn geroepen". Naast "de weg is smal" staat wel degelijk de oproep aan iedereen "strijdt dan om in te gaan". Dus, Raymond60, vermoei me niet met je vrome praatjes over hoe je de massa verafschuwt. Je zal gelijk hebben dat vast niet iedereen even hartgrondig in het geloof staat. Maar dat oordeel komt jou niet toe, dus weerhoud de mensen niet om onderwezen te worden zoals Jezus zijn volgelingen oproept de volken te onderwijzen.

Raymond60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 apr 2023 11:46

Re: Mariaverering

Berichtdoor Raymond60 » 24 mei 2023 21:18

Broeder schreef:Jaar na jaar kom ik ze tegen: de puristen. De mensen die me zeggen dat de kerk niet geestelijk genoeg is, de gemeente niet zuiver genoeg en de harten van de gelovigen niet gebrand zijn op de Waarheid. En weet je, dat is allemaal vast waar.

Maar bij alles wat me lief is, wat heb ik een immense allergie gekregen voor de puristen. Omdat de implicatie vaak is: ja, maar ik zie het wel goed, ik ben het lichtend voorbeeld. Ze zeggen "de weg is smal", ze zeggen "weinigen zijn uitverkoren". En voor hen is dit een reden om niet langer de armen in een welkom gebaar uit te strekken, nee, zij sluiten de kring. Ze meten zichzelf een oordeel toe over het geloof van veel anderen.

Maar de puristen hebben zelf niet door hoe smal de Bijbel is die ze hanteren. Naast een tekst als "weinigen zijn uitverkoren" staat wel degelijk "velen zijn geroepen". Naast "de weg is smal" staat wel degelijk de oproep aan iedereen "strijdt dan om in te gaan". Dus, Raymond60, vermoei me niet met je vrome praatjes over hoe je de massa verafschuwt. Je zal gelijk hebben dat vast niet iedereen even hartgrondig in het geloof staat. Maar dat oordeel komt jou niet toe, dus weerhoud de mensen niet om onderwezen te worden zoals Jezus zijn volgelingen oproept de volken te onderwijzen.


Das goed hoor, mooi, Maar eh niet om mijzelf te rechtvaardigen maar om duidelijk te zijn, het zijn jouw woorden om de massa te verafschuwen niet de mijne dus leg ze bij jezelf. Verder zeg of neem ik niemand iets kwalijk hoe ver iemand in geloof staat en weerhoud zeker de mensen niet zoals Yeshua Zijn volgelingen oproept. Ik neem het voor een ieder op die Hem volgt en voor een ieder die dat niet doet na een minimale van 3 Bijbels uitleggingen zeg ik welterusten dus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2023 21:44

Slaap lekker!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Mariaverering

Berichtdoor Broeder » 25 mei 2023 08:57

Raymond60 schreef:Das goed hoor, mooi, Maar eh niet om mijzelf te rechtvaardigen maar om duidelijk te zijn, het zijn jouw woorden om de massa te verafschuwen niet de mijne dus leg ze bij jezelf. Verder zeg of neem ik niemand iets kwalijk hoe ver iemand in geloof staat en weerhoud zeker de mensen niet zoals Yeshua Zijn volgelingen oproept. Ik neem het voor een ieder op die Hem volgt en voor een ieder die dat niet doet na een minimale van 3 Bijbels uitleggingen zeg ik welterusten dus.


Het spijt me. Je uitspraken over mensen die maar een beetje bij de gezellige beweging willen horen waren opbouwend van aard en absoluut niet veroordelend. Ik zie dat nu in.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2023 09:54

Broeder schreef:Het spijt me. Je uitspraken over mensen die maar een beetje bij de gezellige beweging willen horen waren opbouwend van aard en absoluut niet veroordelend. Ik zie dat nu in.


Geef toe, we zijn natuurlijk gewoon christen omdat dat zo hip is in deze tijd :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten