Mariaverering

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 11 mei 2023 17:05

Met die laatste zin ben ik het geheel met je eens, maar bij ons in de gemeente neemt de voorbede tijdens de diensten best een grote plaats in. Bij jullie is dat wellicht anders.
Bij ons zie ik dan geen verschil tussen Maria als voorbidster of de dominee als voorbidder.
Samen bidden, samen zoeken,


Er is natuurlijk een totaal verschil.De Heilige Maagd Maria is de Moeder Gods de Moeder van onze Heer en ten Hemel opgenomen niet op gevaren wat dat is er maar een de Zoon Gods.
Zo zijn er nog wel wat die te Hemel opgenomen zijn er zijn er een paar die genoemd worden in de Heilige Schrift.
En reken maar dat zij voor ons bidden doen ook wel gevraagd is BIDT voor elkaar zonder ophouden.

Maar goed de Moeder des Heren de H.Maagd Maria is ons aller respect en eer waardig.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2023 19:26

Haaibaai schreef:Er is natuurlijk een totaal verschil.De Heilige Maagd Maria is de Moeder Gods de Moeder van onze Heer en ten Hemel opgenomen niet op gevaren wat dat is er maar een de Zoon Gods.
Zo zijn er nog wel wat die te Hemel opgenomen zijn er zijn er een paar die genoemd worden in de Heilige Schrift.
En reken maar dat zij voor ons bidden doen ook wel gevraagd is BIDT voor elkaar zonder ophouden.

Maar goed de Moeder des Heren de H.Maagd Maria is ons aller respect en eer waardig.


Bewijs het maar eens, dat Maria ten hemel is gevaren. Het staat niet in mijn Bijbel, wordt ook niet aangekondigd. Kortom, het is een fabeltje. Er worden haar ten onrechte bepaalde krachten, gebeurtennisen enz toegeschreven, eeuwen later, omdat ze toen een soort mythische status kreeg. Maar zonder enig bewijs. Net als dat ze altijd maagd zou zijn gebleven. Er is bewijs voor het tegendeel. Jezus had broers en de Bijbel zegt ook duidelijk dat Jozef en Maria geen gemeenschap hadden totdat Jezus geboren was.

En voor dit soort verzinsels en afgoderij waarschuwt de Bijbel juist.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 11 mei 2023 19:46

Marnix schreef:Bewijs het maar eens, dat Maria ten hemel is gevaren. Het staat niet in mijn Bijbel, wordt ook niet aangekondigd. Kortom, het is een fabeltje. Er worden haar ten onrechte bepaalde krachten, gebeurtennisen enz toegeschreven, eeuwen later, omdat ze toen een soort mythische status kreeg. Maar zonder enig bewijs. Net als dat ze altijd maagd zou zijn gebleven. Er is bewijs voor het tegendeel. Jezus had broers en de Bijbel zegt ook duidelijk dat Jozef en Maria geen gemeenschap hadden totdat Jezus geboren was.

En voor dit soort verzinsels en afgoderij waarschuwt de Bijbel juist.

Daar ga je weer wat een haat,zo te zien weet je echt niet waar het nou overgaat. [-X [-X

Ga is aan de studie over Maria in de theologie en kerkleer.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2023 20:37

Haaibaai schreef:Daar ga je weer wat een haat,zo te zien weet je echt niet waar het nou overgaat. [-X [-X

Ga is aan de studie over Maria in de theologie en kerkleer.


Ik stelde ook vragen, geef eens antwoord dan? Je roept
wel dingen maar onderbouwt niets. Er zijn voldoende fabels en mythes bedacht door mensen. Waarom is dit wel betrouwbaar? Ik heb me er wel in verdiept maar daar geen reactie op gevonden. En in de Bijbel ben ik niets tegengekomen wat hierop wijst.

Als je naar de geschiedenis kijkt zie je dat het honderden jaren na Christus pas opkwam, er nog lang veel verschil over was totdat de Paus op een gegeven moment met een uitspraak kwam. Niet erg overtuigend bewijs dus…

Van haat is trouwens totaal geen sprake…
Laatst gewijzigd door Marnix op 11 mei 2023 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 11 mei 2023 21:22

Marnix schreef:Ik stelde ook vragen, geef eens antwoord dan? Je roept
wel dingen maar onderbouwt niets. Er zijn voldoende fabels en mythes bedacht door mensen. Waarom is dit wel betrouwbaar? Ik heb me er wel in verdiept maar daar geen reactie op gevonden. En in de Bijbel ben ik niets tegengekomen wat hierop wijst.

Als je naar de geschiedenis kijkt zie je dat het honderden jaren na Christus pas opkwam, er nog lang veel verschil over was totdat de Paus op een gegeven moment met een uitspraak kwam. Niet erg overtuigend bewijs dus…

Ga nou maar is aan de studie want aan welles nietes daar hebben we niets aan,je haalt er van alles bij en waar gaat het over in deze draad is======Mariaverering en meer niet.

En als je echt de Heilige Schrift zou kennen en de Heilige Traditie zou je weten waar het nou echt over gaat;Hoor het wel als je zo ver bent,wellicht is er dan echt discussie.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2023 21:44

Haaibaai schreef:Ga nou maar is aan de studie want aan welles nietes daar hebben we niets aan,je haalt er van alles bij en waar gaat het over in deze draad is======Mariaverering en meer niet.


Heb ik gedaan maar het tegenovergestelde van wat jij roept bleek waar te zijn.

En als je echt de Heilige Schrift zou kennen en de Heilige Traditie zou je weten waar het nou echt over gaat;Hoor het wel als je zo ver bent,wellicht is er dan echt discussie.


Zolang jij geen enkele Bijbselse onderbouwing kan geven sta je niet sterk. Veel geschreeuw maar weinig wol weer zoals we van je gewend zijn. Volgens mij besloot ik (samen met een hoop anderen) in je vorige forumperiode al snel om je te negeren omdat er niet met je te praten valt. We zijn weer hard op weg die kant op want fatsoenlijk discussieren, onderbouwing geven enzovoorts is nog steeds te lastig voor je. Doei maar weer :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 11 mei 2023 22:08

Marnix schreef:Heb ik gedaan maar het tegenovergestelde van wat jij roept bleek waar te zijn.



Zolang jij geen enkele Bijbselse onderbouwing kan geven sta je niet sterk. Veel geschreeuw maar weinig wol weer zoals we van je gewend zijn. Volgens mij besloot ik (samen met een hoop anderen) in je vorige forumperiode al snel om je te negeren omdat er niet met je te praten valt. We zijn weer hard op weg die kant op want fatsoenlijk discussieren, onderbouwing geven enzovoorts is nog steeds te lastig voor je. Doei maar weer :-)

Wat jij besluit zal mij een zorg zijn,als je niet normaal in discussie kan gaan en je bent de enige hier dan houdt op.Nogmaals ga is aan de studie dat je weet waar het in deze draad nou echt om gaat.Geeft niet je moet het gewoon zelf weten maar je weet het altijd beter prima maar zoek het dan maar lekker uit. :!:
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2023 22:52

Haaibaai schreef:Wat jij besluit zal mij een zorg zijn,als je niet normaal in discussie kan gaan en je bent de enige hier dan houdt op.Nogmaals ga is aan de studie dat je weet waar het in deze draad nou echt om gaat.Geeft niet je moet het gewoon zelf weten maar je weet het altijd beter prima maar zoek het dan maar lekker uit. :!:


:schaterlach: hysterisch-smile

Ja sorry we kunnen niet tippen aan jouw fantastische discussieskills :-) integer, goed onderbouwd, goed luisterend naar de ander. We komen niet in de buurt.

:schaterlach: hysterisch-smile
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 12 mei 2023 18:28

Broeder schreef:Akkoord.

Stel dat iemand zou zeggen - stel hè, ik noem geen namen, puur hypothetisch - maar stel nu dat iemand zou zeggen: "In de Bijbel staat het gebod dat Maria geprezen moet worden."

Dan zou ik antwoorden: dat is een foutieve lezing van de teksten over het prijzen van Maria. Maar binnen de katholieke traditie wordt dit wel zo opgevat. Dit heeft te maken met een onderwaardering van de profetische traditie waarin het prijzen van Maria staat.



Elke dag elke Zondag heeft zijn eigen lezingen de eerste lezing is altijd een profeten lezing de twee de apostellezing de derde de heilige Evangelie lezing dit alles in de volheid van de Heilige Traditie en Heilige Schrift=== tel uit je winst.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Mariaverering

Berichtdoor Broeder » 12 mei 2023 19:26

Haaibaai schreef:Elke dag elke Zondag heeft zijn eigen lezingen de eerste lezing is altijd een profeten lezing de twee de apostellezing de derde de heilige Evangelie lezing dit alles in de volheid van de Heilige Traditie en Heilige Schrift=== tel uit je winst.


Jij bent gewoon te slim voor mij. Dus ik zal je niet meer vermoeien met enige interactie. Dank voor al je relevante inzichten en nuttige bijdragen.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Mariaverering

Berichtdoor Jesaja40 » 15 mei 2023 08:14

Haaibaai citeert:

D
aar ga je weer wat een haat,zo te zien weet je echt niet waar het nou overgaat. [-X [-X

Ga is aan de studie over Maria in de theologie en kerkleer.


Pure kerkelijke dwaalleer zonder enig theologisch bewijs.

En een studie over die zogenaamde Maria in de door u zo geprezen kerkleer berust op allerlei aannames en dikdoenerij van overijverige monnikken en geestelijken die het verhaal alleen maar ongeloofwaardiger maken. Het ergste daarvan is dat de geestelijkheid dat heeft besist. Maar ja, in de massa gaat het erin als zoete koek.

Sorry, het is beslist niet persoonlijk bedoeld, uw kerkleer is door toedoen van hen die zich geestelijk noemden en zich leergezag hebben aangemeten een grote dwaalleer.
Laatst gewijzigd door Jesaja40 op 15 mei 2023 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 15 mei 2023 08:59

Ja maar Haaibaai heeft natuurlijk gewoon gelijk en als we het daar niet mee eens zijn moeten we maar beter studeren, graven in de Bijbel en de heilige traditie, net zolang totdat we ontdekken dat hij wel gelijk heeft want anders hebben we niet genoeg gestudeerd. Als we dat maar lang genoeg doen bereiken we vanzelf zijn niveau en ontdekken we hoe goed hij alles weet :mrgreen:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Raymond60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 apr 2023 11:46

Re: Mariaverering

Berichtdoor Raymond60 » 22 mei 2023 16:20

Klusjesman1990 schreef:Wat is jullie mening over Mariaverering? Ik was een paar jaar geleden in Spanje op vakantie en ik en mijn vrouw gingen kerkjes bezoeken en daar zagen wij mensen kaarsen aan steken voor Maria, bidden tot Maria en zelfs de voeten van haar standbeelden kussen. Als protestant vind ik dit zo’n raar gebruik en zelfs onchristelijk. Het aanbidden van beelden is een hoofdzonden en zeker als die beelden nog geen eens van God zijn? Zijn de katholieken die dit doen wel echt Christenen? Mariaverering lijkt mij meer een overblijfsel van het Romeinse geloof in meerdere goden en godinnen.


Ik denk dat een ieder door alle eeuwen heen wel op 1 of andere manier schuldig heeft gemaakt aan aanbidding van een 'valse'
god. Zodra iemand zijn vertrouwen stelt op ...of geloof in... of viert in naam van ... maar het is niet zoals God dat heeft gezegd dan doe je iets anders wat Hij wilt of is.
Wij zijn zo gewend aan onze tradities en cultuurhandelingen zonder te vragen of het Bijbels is of er tegen in gaat.
Verder leven wij in een wereld waarin je ieders eigenwijsheid en of keuze moet ' respecteren' , ook hier weer is dat volgens de Bijbelse wijze of niet?
Pas als je Zijn feesten en bepalingen op een nieuw testamentische manier doet dan realiseer je pas wat van Hem is en wat niet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 23 mei 2023 09:28

Raymond60 schreef:Ik denk dat een ieder door alle eeuwen heen wel op 1 of andere manier schuldig heeft gemaakt aan aanbidding van een 'valse'
god. Zodra iemand zijn vertrouwen stelt op ...of geloof in... of viert in naam van ... maar het is niet zoals God dat heeft gezegd dan doe je iets anders wat Hij wilt of is.
Wij zijn zo gewend aan onze tradities en cultuurhandelingen zonder te vragen of het Bijbels is of er tegen in gaat.
Verder leven wij in een wereld waarin je ieders eigenwijsheid en of keuze moet ' respecteren' , ook hier weer is dat volgens de Bijbelse wijze of niet?
Pas als je Zijn feesten en bepalingen op een nieuw testamentische manier doet dan realiseer je pas wat van Hem is en wat niet.


En ook dat laatste kan je weer heiliger maken dan het is en er zo je afgod van maken.

Laat u daarom door niemand iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken, of het vieren van feestdagen, nieuwemaan of sabbat. Dit alles is slechts een schaduw van wat komt, de werkelijkheid is Christus. (Kol 2:16-17)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Raymond60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 apr 2023 11:46

Re: Mariaverering

Berichtdoor Raymond60 » 23 mei 2023 16:26

Marnix schreef:En ook dat laatste kan je weer heiliger maken dan het is en er zo je afgod van maken.

Laat u daarom door niemand iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken, of het vieren van feestdagen, nieuwemaan of sabbat. Dit alles is slechts een schaduw van wat komt, de werkelijkheid is Christus. (Kol 2:16-17)


Hele goed en zo ware tekst Waarom zet je deze hier neer en wat zou precies het betekenen?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten