Mariaverering

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Mariaverering

Berichtdoor StillAwake » 21 nov 2022 15:58

naamloos schreef:Zelf voel ik God en het christendom erg ver weg als ik hoor en zie hoe mensen elkaar de meest vreselijke dingen aandoen, elkaar met woorden en/of daden afbreken, alleen zichzelf zoeken enzo.
En ik voel God en het christendom juist dichtbij als ik mensen de naastenliefde in de praktijk zie brengen, juist vaak in al die 1000 kleine dingen.
Als mensen de handen en voeten van Jezus zijn en zo hem en zijn gedachtengoed volgen ... dan voelt hij veel dichterbij dan wanneer ik een beeld van zijn moeder zie, of wanneer ik de Bijbel lees of de 'juiste' (welke?) theorie/theologie over hem hoor of lees.
Naar mijn mening ben je pas een echte christen als je het gedachtengoed van Jezus vanuit je hart in de praktijk bent.
Vooruit, een Bijbeltekst: niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij. Hoe dichtbij wil je het hebben?

We zijn het niet vaak eens, maar hier sluit ik me dan wél volledig bij aan!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Mariaverering

Berichtdoor Liekels » 25 feb 2023 00:56

Ik snap dat je bij Maria verering je vraagtekens zet, omdat dit niet in elk geloof wordt gedaan. Maar maakt dit een Katholiek niet Christelijk? Of laten we iedereen in zijn waarde ook al zien wij het anders? Veel mensen hebben ook vraagtekens bij het gereformeerde geloof en daarin wil men ook graag begrip. Als je een Katholiek iemand niet als Christen kan zien, omdat ook Maria een rol speelt in het geloof hoe kun je dan zelf begrip verwachten voor alles waar jezelf in gelooft? Hier zul je zeker medestanders hebben, maar daar gaat geloof toch niet om. Uiteindelijk geloof je in dezelfde god en doet ieder dat wat men kent mee opgegroeid is of in gelooft. Lief zijn voor elkaar, respect en luisteren naar elkaar heeft meer waarde dan een discussie over katholieken die Maria ook eren. Naast jouw waarheid is het zien of erkennen vd waarheid van een ander ook waardevol en leerzaam en dat kunnen zien maakt je een mooier persoon. Als het je echt interesseert kun je de vraag stellen op een Katholieke site, hoewel je het zelf anders ziet krijg je mss meer begrip omdat je hen gedachte hoort, dat zul je hier niet vinden.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Mariaverering

Berichtdoor Broeder » 24 apr 2023 09:48

Huijgen in zijn boek Maria breekt inderdaad een lans voor het eren - hij houdt niet van "vereren" - van Maria.

Een flauw argument om dit te versterken dat hij aanvoert is het feit dat in veel consistories de foto's hangen van de predikanten die in de gemeente hebben gediend. Worden die predikanten vereerd? Nee, doorgaans toch niet. Maar ze worden wel in ere gehouden als mensen die de traditie hebben doorgegeven en van een eigen stempel hebben voorzien.

We houden Augustinus in ere, Luther eveneens, Calvijn, zij hebben ons allemaal iets doorgegeven van hun weg met Christus. Maria ook. De Geest heeft in hun levens een rol gespeeld en daarmee iets van God zelf laten zien. Daar mogen volgende generaties weer uit putten.

De crux zit hem natuurlijk in de macht die een Maria wordt toegeschreven: heeft zij invloed op ons heil en kan zij als overledene gebeden doorgeven? Wie haar daar te veel gewicht geeft in die zaken komt in het domein van verering en aanbidding. Zij kan nooit op de plek van Christus staan of iets toevoegen aan zijn werk. Ze kan er hooguit naar verwijzen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2023 11:00

Broeder schreef:Huijgen in zijn boek Maria breekt inderdaad een lans voor het eren - hij houdt niet van "vereren" - van Maria.

Een flauw argument om dit te versterken dat hij aanvoert is het feit dat in veel consistories de foto's hangen van de predikanten die in de gemeente hebben gediend. Worden die predikanten vereerd? Nee, doorgaans toch niet. Maar ze worden wel in ere gehouden als mensen die de traditie hebben doorgegeven en van een eigen stempel hebben voorzien.

We houden Augustinus in ere, Luther eveneens, Calvijn, zij hebben ons allemaal iets doorgegeven van hun weg met Christus. Maria ook. De Geest heeft in hun levens een rol gespeeld en daarmee iets van God zelf laten zien. Daar mogen volgende generaties weer uit putten.

De crux zit hem natuurlijk in de macht die een Maria wordt toegeschreven: heeft zij invloed op ons heil en kan zij als overledene gebeden doorgeven? Wie haar daar te veel gewicht geeft in die zaken komt in het domein van verering en aanbidding. Zij kan nooit op de plek van Christus staan of iets toevoegen aan zijn werk. Ze kan er hooguit naar verwijzen.


Als het goed is is dat ook wat de heiligen doen, wijzen op het werk van Christus. Maar goed, het eerste issue is al dat men gelooft dat Maria niet gestorven is maar ten hemel gevaren en vanuit die positie zeggenschap heeft. En dus aangeroepen kan worden. Heiligen eren als voorbeeldfiguren is heel wat anders dan ze aanroepen omdat je denkt dat zij de weg tot God zijn. En dan kan iemand wijzen op foto's van oud-predikanten maar er is niemand die tot die foto's gaat roepen om voorbede voor ons te doen bij God volgens mij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Mariaverering

Berichtdoor Broeder » 24 apr 2023 14:48

Marnix schreef:Als het goed is is dat ook wat de heiligen doen, wijzen op het werk van Christus. Maar goed, het eerste issue is al dat men gelooft dat Maria niet gestorven is maar ten hemel gevaren en vanuit die positie zeggenschap heeft. En dus aangeroepen kan worden. Heiligen eren als voorbeeldfiguren is heel wat anders dan ze aanroepen omdat je denkt dat zij de weg tot God zijn. En dan kan iemand wijzen op foto's van oud-predikanten maar er is niemand die tot die foto's gaat roepen om voorbede voor ons te doen bij God volgens mij.


Nee, predikanten worden niet vereerd en aanbidden (als het goed is). En Huijgen zou dat evenmin wensen voor Maria. Hij heeft voor haar inderdaad een plek als van de heiligen in gedachten: als inspiratiebron, wijzend op het werk van Christus. En dan zonder de mythologie rondom haar "onbevlekte" staat en hemelvaart.

Overigens - maar dat is bijna een apart topic waard - is het heel interessant wat kerken in de traditie belijden over het contact tussen levenden en doden en wat mensen daar in hun "volksgeloof" over zeggen. Zo wordt er zelden letterlijk gezegd dat iemand tot hun overleden oma bidden of iets dergelijks, maar ik hoor toch wel vrij vaak iets in de trant van: "Toen voelde ik heel sterk dat oma erbij was en me een zetje in de goede richting gaf."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2023 19:51

Broeder schreef:Nee, predikanten worden niet vereerd en aanbidden (als het goed is). En Huijgen zou dat evenmin wensen voor Maria. Hij heeft voor haar inderdaad een plek als van de heiligen in gedachten: als inspiratiebron, wijzend op het werk van Christus. En dan zonder de mythologie rondom haar "onbevlekte" staat en hemelvaart.

Overigens - maar dat is bijna een apart topic waard - is het heel interessant wat kerken in de traditie belijden over het contact tussen levenden en doden en wat mensen daar in hun "volksgeloof" over zeggen. Zo wordt er zelden letterlijk gezegd dat iemand tot hun overleden oma bidden of iets dergelijks, maar ik hoor toch wel vrij vaak iets in de trant van: "Toen voelde ik heel sterk dat oma erbij was en me een zetje in de goede richting gaf."


Als nuchtere Westerling bedoelen we dat soort dingen natuurlijk rationeel, de woorden en lessen van haar die doorleven waardoor het een beetje leek alsof ze erbij was. Maar dat wij soms heel rationeel zijn, zeker als Calvinisten is wel goed om te realiseren. Het kan op sommige punten soms helpen maar het kan ons ook nogal beperken in ons geloofsleven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Mariaverering

Berichtdoor Broeder » 24 apr 2023 20:00

Marnix schreef:Als nuchtere Westerling bedoelen we dat soort dingen natuurlijk rationeel, de woorden en lessen van haar die doorleven waardoor het een beetje leek alsof ze erbij was. Maar dat wij soms heel rationeel zijn, zeker als Calvinisten is wel goed om te realiseren. Het kan op sommige punten soms helpen maar het kan ons ook nogal beperken in ons geloofsleven.


Ik kom die rationele variant wel tegen, ja, maar toch zeker ook de meer spirituele variant. Van "een aanwezigheid voelen" als iets heel reëels op dat moment.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2023 12:11

Broeder schreef:Ik kom die rationele variant wel tegen, ja, maar toch zeker ook de meer spirituele variant. Van "een aanwezigheid voelen" als iets heel reëels op dat moment.


Hm ja, in gereformeerde kringen is die tweede variant wat zeldzamer heb ik het idee. En als je vraagt hoe ze dat precies bedoelen krijg je ook wel weer wisselende reacties, de meesten geloven niet dat die geest ergens in de ruimte rondzweeft of zo. Zeggen iemands aanwezigheid te voelen betekent vaak nog niet dat men gelooft dat zo iemand ook daadwerkelijk daar is. "Iemand kijkt van boven mee" hoor je dan nog wel eens of "de geest van ... leeft voort" waarmee vooral wordt bedoeld dat je bij de beslissingen die je neemt denkt aan wat je van die ander hebt geleerd. Maar goed er zijn natuurlijk ook heel veel culturen waarin daar heel anders mee wordt omgegaan en zelfs in de Bijbel vind je er allerlei zaken over terug dus ik wil ook niet zeggen dat onze westerse kijk op dingen altijd het beste is.

Maar we dwalen wel iets af, het gaat over Maria. Volgens mij hebben we Maria niet nodig als voorspraak omdat Christus onze voorspraak is. Het idee dat we een andere menselijke voorspraak nodig zouden hebben heb ik nooit zo begrepen omdat Jezus Christus toch mens werd en zich daarom met ons en onze zwakte kan identificeren (Heb 4:14-16) en daarom is Hij de enige weg tot de Vader.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Mariaverering

Berichtdoor Broeder » 30 apr 2023 19:39

We hebben het natuurlijk bij Maria al snel over "beeldverering". En dat is zo rooms en daarom dus zo fout, zou iemand uit de refokring kunnen zeggen. (Al wordt dat anti-paapse gelukkig wel iets minder, tegenwoordig.)

Toch mag ook weleens eerlijk gekeken worden naar "woordverering" van bepaalde schrijvers in de refokring. Ik heb bijvoorbeeld weleens bedenkingen bij hoezeer de werken van Calvijn en Luther bijna heilig worden verklaard als onderdeel van de canon.

Ja, het is een groot verschil om te denken dat Calvijn en Luther nog onze gebeden van een extra zetje kunnen voorzien, zoals dat in de Mariaverering het geval is.
Maar toch, als het werk van Calvijn en Luther en co. bijna gelijk wordt gesteld als het hebben van "woorden van zaligheid", zoals ik het laatst iemand hoorde zeggen, dan worden die heren ook groter gemaakt dan zij zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2023 21:35

Broeder schreef:We hebben het natuurlijk bij Maria al snel over "beeldverering". En dat is zo rooms en daarom dus zo fout, zou iemand uit de refokring kunnen zeggen. (Al wordt dat anti-paapse gelukkig wel iets minder, tegenwoordig.)

Toch mag ook weleens eerlijk gekeken worden naar "woordverering" van bepaalde schrijvers in de refokring. Ik heb bijvoorbeeld weleens bedenkingen bij hoezeer de werken van Calvijn en Luther bijna heilig worden verklaard als onderdeel van de canon.

Ja, het is een groot verschil om te denken dat Calvijn en Luther nog onze gebeden van een extra zetje kunnen voorzien, zoals dat in de Mariaverering het geval is.
Maar toch, als het werk van Calvijn en Luther en co. bijna gelijk wordt gesteld als het hebben van "woorden van zaligheid", zoals ik het laatst iemand hoorde zeggen, dan worden die heren ook groter gemaakt dan zij zijn.


Klopt, de oudvaders worden niet aanbeden maar hun woorden zijn voor velen wel heilig. En ik kreeg ooit een ban op een forum omdat (was vast een druppel in een emmer maar toch) ik aangaf dat de drie formulieren door mensen waren opgesteld en niet onfeilbaar zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Mariaverering

Berichtdoor Erik1960 » 01 mei 2023 08:37

Marnix schreef:Klopt, de oudvaders worden niet aanbeden maar hun woorden zijn voor velen wel heilig. En ik kreeg ooit een ban op een forum omdat (was vast een druppel in een emmer maar toch) ik aangaf dat de drie formulieren door mensen waren opgesteld en niet onfeilbaar zijn.

Foei Marnix, je kunt ook te ver gaan he :D
Maar nog even over Maria: zou het ook een rol kunnen spelen dat wij vanuit onze bubbel nogal geneigd zijn om alles te willen verklaren en theologiseren? De doorsnee-RK-gelovige beleeft zijn/haar geloof heel anders. En stelt daardoor andere vragen. Of laat die weg.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2023 09:27

Erik1960 schreef:Foei Marnix, je kunt ook te ver gaan he :D
Maar nog even over Maria: zou het ook een rol kunnen spelen dat wij vanuit onze bubbel nogal geneigd zijn om alles te willen verklaren en theologiseren? De doorsnee-RK-gelovige beleeft zijn/haar geloof heel anders. En stelt daardoor andere vragen. Of laat die weg.


Zeker, als protestanten zijn we erg rationeel dus is er veel ruimte voor verklaren, theologiseren en minder voor beelden, handelingen, rituelen. Het is uit het gehoor, niet uit het zien en doen. Maar dat is natuurlijk niet helemaal in lijn met de Bijbel want daar is op een goede manier ruimte voor beiden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 09 mei 2023 22:06

Protestanten hebben de Heilige Traditie losgelaten terwijl de Heilige Schrift is geworden door de Heilige Traditie.
Deze twee zijn de openbaringen van God tja dan verstaat men niet meer hoe en wat de Moeder Gods de Heilige Maagd Maria.

Alle volken zullen mijn zalig prijzen is zelfs een Bijbels gebod Zij heeft het Allerheiligste gedragen Hij die triomfeerde aan het Levendschenkend Kruis de Verrezen Heer Jezus de Christus.De Heilige Maagd Maria is alle eer waard zoals dat opgetekend staat in het Heilig Woord des Heren.

Elke avond in de Vesper wordt het Magnificat gezongen zo in de Lauden de Lofzang van Zacherias en in de Completen de Lofzang van Simeon.

Niets is los verkrijgbaar in het Christendom,dat zouden protestanten is moeten beseffen!
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Mariaverering

Berichtdoor Erik1960 » 10 mei 2023 07:05

Haaibaai schreef:Protestanten hebben de Heilige Traditie losgelaten terwijl de Heilige Schrift is geworden door de Heilige Traditie.
Deze twee zijn de openbaringen van God tja dan verstaat men niet meer hoe en wat de Moeder Gods de Heilige Maagd Maria.

Alle volken zullen mijn zalig prijzen is zelfs een Bijbels gebod Zij heeft het Allerheiligste gedragen Hij die triomfeerde aan het Levendschenkend Kruis de Verrezen Heer Jezus de Christus.De Heilige Maagd Maria is alle eer waard zoals dat opgetekend staat in het Heilig Woord des Heren.

Elke avond in de Vesper wordt het Magnificat gezongen zo in de Lauden de Lofzang van Zacherias en in de Completen de Lofzang van Simeon.

Niets is los verkrijgbaar in het Christendom,dat zouden protestanten is moeten beseffen!

Als het om ‘beseffen’ gaat kun je Protestanten wel om een boodschap sturen hoor. Maar voor veel Protestanten is de stap van de lofzang van Maria naar de lofzang op Maria niet te zetten.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Mariaverering

Berichtdoor Jesaja40 » 10 mei 2023 09:07

Haaibaai citeert:

Protestanten hebben de Heilige Traditie losgelaten terwijl de Heilige Schrift is geworden door de Heilige Traditie.
Deze twee zijn de openbaringen van God tja dan verstaat men niet meer hoe en wat de Moeder Gods de Heilige Maagd Maria.

Alle volken zullen mijn zalig prijzen is zelfs een Bijbels gebod Zij heeft het Allerheiligste gedragen Hij die triomfeerde aan het Levendschenkend Kruis de Verrezen Heer Jezus de Christus.De Heilige Maagd Maria is alle eer waard zoals dat opgetekend staat in het Heilig Woord des Heren.

Elke avond in de Vesper wordt het Magnificat gezongen zo in de Lauden de Lofzang van Zacherias en in de Completen de Lofzang van Simeon.

Niets is los verkrijgbaar in het Christendom,dat zouden protestanten is moeten beseffen!


Een hele rare voorstelling die totaal niet klopt. Vereringen van mensen zijn in de Bijbel niet toegelaten. Wel het tonen van respect, dat is echt een wereld van verschil. Frappant is wel dat het christendom uitgaat van de Griekse naamgeving en daarmee (bewust?) de Hebreeuwse naamgeving Mirjam uitwist.

Velen zullen het niet met mij eens zijn, maar ik zie hier een vorm van plagiaat in. We nemen een Hebreeuwse vrouw en die verklaren wij dan als een heilige maagd en geven haar een naam. Even een ander jasje aan en we creëren dan een heilig icoon.

Nog verwerpelijker zijn haar afbeelding van moeder en kind, als "een voortzetting" van de Egyptische Isis godsheid.

Het klakkeloos aannemen dat Mirjam een loflied aanheft over het wonder wat haar ten deel valt is beslist geen Bijbels gebod. Het klinkt heel profaan: Maria zegt het dus moet iedereen het maar navolgen is gewoon een kerkelijke dwaling.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten