Mariaverering

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Mariaverering

Berichtdoor Broeder » 10 mei 2023 19:05

Haaibaai schreef:Zoek je nou ruzie hou is op................nog een keer lees is heel goed als je dat kan heb het niet over een profetie gehad dan moet je bij een ander forumlid zijn,en voor de rest zoek het maar uit.


Ik zit hier even verbijsterd in mijn stoel. Terwijl ik je letterlijk citeer - je eigen woorden woord voor woord aan je terug laat lezen - ontken je dat je het woord "profetie" hebt gebruikt. Dan ben je OF stompzinnig OF heb je verkeerde intenties. In elk geval: ik heb er geen geduld meer voor vandaag. Ik zal het maar vermakelijk vinden.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 10 mei 2023 19:55

Broeder schreef:Ik zit hier even verbijsterd in mijn stoel. Terwijl ik je letterlijk citeer - je eigen woorden woord voor woord aan je terug laat lezen - ontken je dat je het woord "profetie" hebt gebruikt. Dan ben je OF stompzinnig OF heb je verkeerde intenties. In elk geval: ik heb er geen geduld meer voor vandaag. Ik zal het maar vermakelijk vinden.

Geen zin in dat gehakketak;terug naar het onderwerp.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Mariaverering

Berichtdoor Broeder » 10 mei 2023 20:19

Haaibaai schreef:Geen zin in dat gehakketak;terug naar het onderwerp.


Akkoord.

Stel dat iemand zou zeggen - stel hè, ik noem geen namen, puur hypothetisch - maar stel nu dat iemand zou zeggen: "In de Bijbel staat het gebod dat Maria geprezen moet worden."

Dan zou ik antwoorden: dat is een foutieve lezing van de teksten over het prijzen van Maria. Maar binnen de katholieke traditie wordt dit wel zo opgevat. Dit heeft te maken met een onderwaardering van de profetische traditie waarin het prijzen van Maria staat.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2023 22:37

Haaibaai schreef:Geen zin in dat gehakketak;terug naar het onderwerp.


Begin er dan ook niet mee. Je doet je naam weer eer aan… :roll: net zo irritant als voor je forumbreak…. Ik hoop dat je bijdragen iets normaler worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 11 mei 2023 08:38

De RKK leert dat er verschillende maten van eerbetoon zijn. Alleen God mag worden aanbeden. Personen die het goede voorbeeld hebben gegeven mogen worden vereerd. Vereren is 'lager' of 'minder' dan aanbidden. Heiligen verwijzen altijd door naar Christus.



In het algemeen goed weer gegeven,eer hen die in het heilig ambt staan . Niet alleen de Heiligen verwijzen naar Jezus de Christus,maar vooral de Heilige Maagd Maria ook wel genoemd de verwijzende bij Jezus de Christus moet je zijn alleen Hij.

De Heilige Maagd Maria is alle eer waardig daar zij het Allerheiligste heeft gedragen Jezus Christus.
En het gebod is dan ook op grond van de Heilige Schrift=== alle volken zullen mij zalig spreken/prijzen===
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2023 10:27

Haaibaai schreef:In het algemeen goed weer gegeven,eer hen die in het heilig ambt staan . Niet alleen de Heiligen verwijzen naar Jezus de Christus,maar vooral de Heilige Maagd Maria ook wel genoemd de verwijzende bij Jezus de Christus moet je zijn alleen Hij.

De Heilige Maagd Maria is alle eer waardig daar zij het Allerheiligste heeft gedragen Jezus Christus.
En het gebod is dan ook op grond van de Heilige Schrift=== alle volken zullen mij zalig spreken/prijzen===


Toch bijzonder dat ik geen enkele apostel daar vervolgens toe zie oproepen. Zaligspreken / prijzen betekent natuurlijk in Bijbels opzicht ook wel wat anders dan vereren / aanbidden. Ze prijzen haar gelukkig omdat ze het voorrecht had de moeder van de Heer te worden. Dat is prima, maar Maria aanroepen om haar te vragen om voorbede voor ons te zien is natuurlijk onzin. Net als de katholieke sprookjes dat ze altijd maagd is gebleven en niet is gestorven maar daar de hemel gevaren is zelfbedachte sprookjes zijn zonder enige grond.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 11 mei 2023 10:33

Marnix schreef:Toch bijzonder dat ik geen enkele apostel daar vervolgens toe zie oproepen. Zaligspreken / prijzen betekent natuurlijk in Bijbels opzicht ook wel wat anders dan vereren / aanbidden. Ze prijzen haar gelukkig omdat ze het voorrecht had de moeder van de Heer te worden. Dat is prima, maar Maria aanroepen om haar te vragen om voorbede voor ons te zien is natuurlijk onzin. Net als de katholieke sprookjes dat ze altijd maagd is gebleven en niet is gestorven maar daar de hemel gevaren is zelfbedachte sprookjes zijn zonder enige grond.

[-X [-X
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Mariaverering

Berichtdoor Cathy » 11 mei 2023 10:40

@Haaibaai: dit is een openbaar forum en dan mag iedereen op iedereen reageren.
Jouw 'aansporing' om nog maar eens goed te lezen overtuigt mij niet dat het zaligprijzen van Maria een gebod zou zijn.


Marnix schreef:Ze prijzen haar gelukkig omdat ze het voorrecht had de moeder van de Heer te worden. Dat is prima, maar Maria aanroepen om haar te vragen om voorbede voor ons te zien is natuurlijk onzin.

Hier valt ook wel wat meer over te zeggen.
Waarom is het wel goed aan een dominee/voorganger te vragen om voorbede te doen en zou het aan Maria 'onzin' zijn?
God is toch een God van levenden en niet van doden? Maria is dan net zo levend als onze voorgangers.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 11 mei 2023 10:51

Liekels schreef:Ik snap dat je bij Maria verering je vraagtekens zet, omdat dit niet in elk geloof wordt gedaan. Maar maakt dit een Katholiek niet Christelijk? Of laten we iedereen in zijn waarde ook al zien wij het anders? Veel mensen hebben ook vraagtekens bij het gereformeerde geloof en daarin wil men ook graag begrip. Als je een Katholiek iemand niet als Christen kan zien, omdat ook Maria een rol speelt in het geloof hoe kun je dan zelf begrip verwachten voor alles waar jezelf in gelooft? Hier zul je zeker medestanders hebben, maar daar gaat geloof toch niet om. Uiteindelijk geloof je in dezelfde god en doet ieder dat wat men kent mee opgegroeid is of in gelooft. Lief zijn voor elkaar, respect en luisteren naar elkaar heeft meer waarde dan een discussie over katholieken die Maria ook eren. Naast jouw waarheid is het zien of erkennen vd waarheid van een ander ook waardevol en leerzaam en dat kunnen zien maakt je een mooier persoon. Als het je echt interesseert kun je de vraag stellen op een Katholieke site, hoewel je het zelf anders ziet krijg je mss meer begrip omdat je hen gedachte hoort, dat zul je hier niet vinden.


Zie jou bijdrage nu pas en inderdaad hier dit forum of een Katholiek forum is een groot verschil de een is koud en kil de ander warm en hartelijk.

Maar goed wat je ziet is veel onwetendheid en angst wellicht dan denken wij wat triest dat men voorbij gaat=== dat men elkaar hartelijk lief moet hebben=== aan de Katholiek die voluit Christen is zal het niet liggen.want die weten met Hem leven elke dag weer is het beste wat er is voor tijd en eeuwigheid.

Voorts weet ik protestanten die met het bovengenoemd ernst maken en hartelijk en warm zijn ook in de ontmoeting van broeders en zusters in de Heer.Hij alleen de Verrezen Heer is in eeuwigheid.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Mariaverering

Berichtdoor Haaibaai » 11 mei 2023 11:04

Cathy schreef:@Haaibaai: dit is een openbaar forum en dan mag iedereen op iedereen reageren.
Jouw 'aansporing' om nog maar eens goed te lezen overtuigt mij niet dat het zaligprijzen van Maria een gebod zou zijn.



Hier valt ook wel wat meer over te zeggen.
Waarom is het wel goed aan een dominee/voorganger te vragen om voorbede te doen en zou het aan Maria 'onzin' zijn?
God is toch een God van levenden en niet van doden? Maria is dan net zo levend als onze voorgangers.

Natuurlijk mag iedereen reageren logisch daar is een forum voor en iedereen mag vinden wat hij/zij vindt.

God is een God van levenden ja ook logisch maar wat wil je daar mee zeggen dat is toch vanzelfsprekend.
En waarde @Cathy met goed lezen is niets mis mee en herlezen en nog eens.Dus als je zin hebt bestudeer het Magnificat nog maar is,aan jou de keuze :|
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2023 12:35

Cathy schreef:@Haaibaai: dit is een openbaar forum en dan mag iedereen op iedereen reageren.
Jouw 'aansporing' om nog maar eens goed te lezen overtuigt mij niet dat het zaligprijzen van Maria een gebod zou zijn.


Natuurlijk is het geen gebod want als het een gebod zou zijn zou het wel herhaald worden door de apostelen. Maria is ook degene die dit zegt, niet de engel, niet God. Maria zegt: Je bent het meest gezegend van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot. En dan zingt Maria: "Mijn ziel prijs en looft de Heer, mijn hart juicht voor mijn Redder, Hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienaar. Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen, ja grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan". Maria weet zich gezegend, ze krijgt eren bijzondere positie onder de vrouwen en zeg dat ze daarom gelukkig te prijzen is. En terecht, wat een enorme eer is het als je de moeder van Jezus bent! Maar nergens roept zij of Jezus of de apostelen of wie dan ook op om daarom tot haar te bidden of haar aan te roepen.

Cathy schreef:Hier valt ook wel wat meer over te zeggen.
Waarom is het wel goed aan een dominee/voorganger te vragen om voorbede te doen en zou het aan Maria 'onzin' zijn?
God is toch een God van levenden en niet van doden? Maria is dan net zo levend als onze voorgangers.


Aan een dominee of voorganger vragen om voorbede te doen heeft geen enkele meerwaarde, behalve dan dat de voorganger doorgaans het gebed doet en dus het woord voert. Maar als een willekeurig ander gemeentelid het gebed zou doen zou dat van net zoveel waarde zijn. En als je zelf aan de gemeente zou vragen het thuis in de gebeden mee te nemen zou dat ook van net zoveel waarde zijn. De meerwaarde heeft niets te maken met de functie van degene die bidt, alsof je meer kans op verhoring zou hebben als de dominee bidt. Zo werkt dat niet. Het heeft dan ook weinig zin om heiligen van vroeger tijden aan te gaan roepen en te vragen of zij een goed woordje voor ons willen doen. Dankzij Jezus mogen we bij de levende God komen en Hem zonder schroom vragen wat we nodig hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Mariaverering

Berichtdoor Cathy » 11 mei 2023 15:09

Marnix schreef:Aan een dominee of voorganger vragen om voorbede te doen heeft geen enkele meerwaarde, behalve dan dat de voorganger doorgaans het gebed doet en dus het woord voert. Maar als een willekeurig ander gemeentelid het gebed zou doen zou dat van net zoveel waarde zijn. En als je zelf aan de gemeente zou vragen het thuis in de gebeden mee te nemen zou dat ook van net zoveel waarde zijn. De meerwaarde heeft niets te maken met de functie van degene die bidt, alsof je meer kans op verhoring zou hebben als de dominee bidt. Zo werkt dat niet. Het heeft dan ook weinig zin om heiligen van vroeger tijden aan te gaan roepen en te vragen of zij een goed woordje voor ons willen doen. Dankzij Jezus mogen we bij de levende God komen en Hem zonder schroom vragen wat we nodig hebben.

Met die laatste zin ben ik het geheel met je eens, maar bij ons in de gemeente neemt de voorbede tijdens de diensten best een grote plaats in. Bij jullie is dat wellicht anders.
Bij ons zie ik dan geen verschil tussen Maria als voorbidster of de dominee als voorbidder.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Mariaverering

Berichtdoor Broeder » 11 mei 2023 15:18

Cathy schreef:Met die laatste zin ben ik het geheel met je eens, maar bij ons in de gemeente neemt de voorbede tijdens de diensten best een grote plaats in. Bij jullie is dat wellicht anders.
Bij ons zie ik dan geen verschil tussen Maria als voorbidster of de dominee als voorbidder.


Het grote verschil is dat Maria niet meer leeft. En dat wanneer je haar in staat acht tot voorbede doen een uitspraak doet over hoe de doden en de levenden met elkaar in contact staan op een manier die in veel kerken als niet-Bijbels wordt gezien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2023 15:42

Haaibaai schreef:Zie jou bijdrage nu pas en inderdaad hier dit forum of een Katholiek forum is een groot verschil de een is koud en kil de ander warm en hartelijk.


Ik heb het wel eens eerder gezegd: Het zou enorm helpen als je je mening als mening zou brengen en ook goed zou onderbouwen. Als je dat doet is iedereen bereid om daar een goed en volwassen gesprek met je over te voeren. De vraag is vooral of je dat zelf ook wil.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2023 15:46

Cathy schreef:Met die laatste zin ben ik het geheel met je eens, maar bij ons in de gemeente neemt de voorbede tijdens de diensten best een grote plaats in. Bij jullie is dat wellicht anders.
Bij ons zie ik dan geen verschil tussen Maria als voorbidster of de dominee als voorbidder.


De predikant is daar aanwezig en gaat namen de gemeente bidden. Ik kan vragen om ergens voor te bidden en de predikant zal dat (namens de gemeente) ook direct doen. Dat is toch wel wat anders dan dat ik aan iemand die ik niet zie, die zoals we weten ooit is gestorven, ga vragen: Wilt u God vragen of (vul zelf maar in).

En ik weet dat het gezag van de voorganger nogal per gemeente en kerkverband verschilt dus ik snap je vergelijking. Maar als mensen het de predikant vragen omdat ze denken dat je dan meer kans hebt dat God luistert is dat net zo dubieus.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten