Moet ik single blijven of niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

D1999D
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2022 09:33

Moet ik single blijven of niet?

Berichtdoor D1999D » 09 nov 2022 12:05

Goedemiddag,

Met mijn 23 jaar heb ik nog nooit een serieuze relatie gehad en ik merk bij mezelf dat ik dat momenteel wel zou willen. Ik sta ervoor open om nieuwe mensen te leren kennen, regelmatig bezoek ik een evenement en ik kom bijna elke week met jongeren in contact. Nu heeft dit alles geen resultaat opgeleverd. Hier ben ik jaren koeltjes onder geweest met de gedachte dat het wel goed/vanzelf komt, maar hoe langer het "duurt" hoe meer ik begin te twijfelen…

Soms vraag ik me af: hoe weet ik of ik single moet blijven of niet? Deze vraag neem ik al lange tijd mee in het gebed maar ik ervaar van God (nog) geen leiding. Ook heb ik (nog) geen signalen kunnen ontdekken die hierin duidelijkheid geven. Misschien maak ik mezelf een beetje gek met zulke vragen maar ben toch benieuwd: hoe zien jullie dat?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moet ik single blijven of niet?

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2022 14:01

D1999D schreef:Goedemiddag,

Met mijn 23 jaar heb ik nog nooit een serieuze relatie gehad en ik merk bij mezelf dat ik dat momenteel wel zou willen. Ik sta ervoor open om nieuwe mensen te leren kennen, regelmatig bezoek ik een evenement en ik kom bijna elke week met jongeren in contact. Nu heeft dit alles geen resultaat opgeleverd. Hier ben ik jaren koeltjes onder geweest met de gedachte dat het wel goed/vanzelf komt, maar hoe langer het "duurt" hoe meer ik begin te twijfelen…

Soms vraag ik me af: hoe weet ik of ik single moet blijven of niet? Deze vraag neem ik al lange tijd mee in het gebed maar ik ervaar van God (nog) geen leiding. Ook heb ik (nog) geen signalen kunnen ontdekken die hierin duidelijkheid geven. Misschien maak ik mezelf een beetje gek met zulke vragen maar ben toch benieuwd: hoe zien jullie dat?


Hey, ik snap je vragen en ik denk dat er niet echt antwoorden zijn maar dat je die wel iets te graag zoekt. Even heel rationeel gezien:

Voor op de korte termijn heb je niet echt een keuze.
Voor op de langere termijn weet je niet of je een keuze hebt.

Kortom, je weet hoe het nu is, je weet niet hoe de toekomst eruit ziet en God is niet iemand bij wie je de toekomst kan laten voorspellen. Dus ik denk allereerst dat je helemaal niet moet gaan zoeken naar een antwoord op deze vraag. Je zou hooguit kunnen kijken hoe je met beide scenario's om zou kunnen gaan zodat je op beide uitkomsten voorbereid bent. En je kan aan God je verlangens vertellen in het vertrouwen dat Hij geeft wat je nodig hebt. Dan kan het zijn dat het anders gaat dan je graag zelf zou willen. En aan de andere kant, je bent jong. Ik was met 23 ook single, het kan zo veranderen.

En hoe je het kan weten? Als God niet wil dat je single bent brengt hij die ander wel op je pad en je bent zelf open genoeg om veel nieuwe ontmoetingen te hebben. En zolang die persoon niet op je pad komt heb je inderdaad niet zoveel keus. Wel de keuze om je er niet te druk om te maken, ik snap dat het vrij toekomstbepalend is maar je kan er niet zoveel aan veranderen. Voor God is een getrouwd iemand niet meer waar dan iemand die single is en ik hoop dat je daar zelf ook zo tegenaan kijkt. Dus ga door met je leven, leg je verlangens bij God neer en vertrouw erop dat Hij voor je zorgt en je geeft wat je nodig hebt. Leg je zorgen op Hem en dan krijg je er rust voor terug. Dat laatste mis je denk ik nog wat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Moet ik single blijven of niet?

Berichtdoor Prisma23 » 09 nov 2022 14:08

Mooie en herkenbare reactie @Marnix. Heb ik niets aan toe te voegen behalve dat ik op mijn 23ste ook single was.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moet ik single blijven of niet?

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2022 14:44

Prisma23 schreef:Mooie en herkenbare reactie @Marnix. Heb ik niets aan toe te voegen behalve dat ik op mijn 23ste ook single was.


Yup. Overigens maakte ik me er toen ook niet zo druk om. Als je op je 30e dit soort vragen gaat stellen snap ik dat best, maar op je 23e? Wil je dan niet iets te graag? En ik heb nogal eens gezien dat dat dan averechts werkt. Je bent jong, geniet daarvan. En de rest komt vanzelf. Of niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Moet ik single blijven of niet?

Berichtdoor Gtn » 09 nov 2022 15:07

Het is bid en werk. Dus niet alleen bidden. Oftewel, schrijf jezelf in op een datingsite, reageer daar zelf ook actief, en dit alles breng je in gebed en vraag om wijsheid om de juiste keuze te maken.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Moet ik single blijven of niet?

Berichtdoor StillAwake » 09 nov 2022 15:54

Gtn schreef:Het is bid en werk. Dus niet alleen bidden. Oftewel, schrijf jezelf in op een datingsite, reageer daar zelf ook actief, en dit alles breng je in gebed en vraag om wijsheid om de juiste keuze te maken.

Niet mee eens...
ik zou eerst nog een paar jaar vrijgezel blijven.
Dan kun je jezelf ontwikkelen tot een persoon die weet wat hij (zij?) wil, en aan de hand daarvan een partner zoeken.
23 is nog jong. Ik ben in elk geval blij dat ik op die leeftijd mijn latere echtgenote nog niet kende. Het zou op dat moment niks geworden zijn omdat ik zelf niet eens wist wie ik was, en voor haar geld iets dergelijks.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moet ik single blijven of niet?

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2022 17:08

Gtn schreef:Het is bid en werk. Dus niet alleen bidden. Oftewel, schrijf jezelf in op een datingsite, reageer daar zelf ook actief, en dit alles breng je in gebed en vraag om wijsheid om de juiste keuze te maken.


Waarom? Hij geeft aan voldoende nieuwe mensen tegenkomt. Waarom zou je dan gelijk naar een datingsite gaan? Het kan ook als je het heel graag wil maar ik denk juist dat hij zich er wel iets minder druk om zou kunnen maken. Waarom zo de nadruk leggen op snel een partner vinden op je 23e? Alsof alleen dan je leven geslaagd is? "Werken" kan op verschillende manieren, door heel actief te gaan zoeken naar een relatie of door gewoon verder te gaan, mensen te ontmoeten en rustig af te wachten. En dan kan je later alsnog eens naar een datingsite toe gaan. Ik zou me er nu nog niet zo druk om maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Moet ik single blijven of niet?

Berichtdoor Gtn » 09 nov 2022 18:01

StillAwake schreef:Niet mee eens...
ik zou eerst nog een paar jaar vrijgezel blijven.
Dan kun je jezelf ontwikkelen tot een persoon die weet wat hij (zij?) wil, en aan de hand daarvan een partner zoeken.
23 is nog jong. Ik ben in elk geval blij dat ik op die leeftijd mijn latere echtgenote nog niet kende. Het zou op dat moment niks geworden zijn omdat ik zelf niet eens wist wie ik was, en voor haar geld iets dergelijks.


Het hoeft ook niet perse. Ik kan me prima vinden in wat je schrijft, je laatste zinnen heb ik zelfs ook ervaring mee. Maar de vraagsteller stelt dat ie het
ondertussen wel graag wil, en ik zie vooral afwachten. Vanuit die gedachte reageer ik zoals ik gedaan heb.

De ene persoon kent zichzelf op een jongere leeftijd als de andere persoon. Mensen kunnen dingen meegemaakt hebben die voor levenswijsheid zorgen. En de behoefte aan een levenspartner om alles mee te delen is legitiem.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moet ik single blijven of niet?

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2022 09:04

Gtn schreef:Het hoeft ook niet perse. Ik kan me prima vinden in wat je schrijft, je laatste zinnen heb ik zelfs ook ervaring mee. Maar de vraagsteller stelt dat ie het
ondertussen wel graag wil, en ik zie vooral afwachten. Vanuit die gedachte reageer ik zoals ik gedaan heb.

De ene persoon kent zichzelf op een jongere leeftijd als de andere persoon. Mensen kunnen dingen meegemaakt hebben die voor levenswijsheid zorgen. En de behoefte aan een levenspartner om alles mee te delen is legitiem.


Toch ben ik het niet zo met je eens. Hij zegt: "Met mijn 23 jaar heb ik nog nooit een serieuze relatie gehad en ik merk bij mezelf dat ik dat momenteel wel zou willen. Ik sta ervoor open om nieuwe mensen te leren kennen, regelmatig bezoek ik een evenement en ik kom bijna elke week met jongeren in contact." Ik vind dat niet een passieve houding. Kijk, als je veel op jezelf bent is een datingsite een goed middel om in contact te komen met andere singles. Maar als je een druk sociaal leven hebt kom je die overal en nergens tegen en is dat vaak ook op een wat ontspannende manier. Bovendien kan je dan direct in het echt met iemand kennismaken en kijken of hij / zij bij je past. Dan vind ik de stap naar een datingsite op je 23e wat minder logisch en snap ik niet zo goed waarom je aangeeft dat hij afwachtend is. De meeste mensen ontmoeten hun partner niet op een datingsite he ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Moet ik single blijven of niet?

Berichtdoor Broeder » 10 nov 2022 10:49

D1999D schreef:Goedemiddag,

Met mijn 23 jaar heb ik nog nooit een serieuze relatie gehad en ik merk bij mezelf dat ik dat momenteel wel zou willen. Ik sta ervoor open om nieuwe mensen te leren kennen, regelmatig bezoek ik een evenement en ik kom bijna elke week met jongeren in contact. Nu heeft dit alles geen resultaat opgeleverd. Hier ben ik jaren koeltjes onder geweest met de gedachte dat het wel goed/vanzelf komt, maar hoe langer het "duurt" hoe meer ik begin te twijfelen…

Soms vraag ik me af: hoe weet ik of ik single moet blijven of niet? Deze vraag neem ik al lange tijd mee in het gebed maar ik ervaar van God (nog) geen leiding. Ook heb ik (nog) geen signalen kunnen ontdekken die hierin duidelijkheid geven. Misschien maak ik mezelf een beetje gek met zulke vragen maar ben toch benieuwd: hoe zien jullie dat?


Een bekend lied luidt: wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heren hand.

In die woorden schuilt zeker een bepaalde wijsheid. Het lied probeert onder andere te leren: sorteer niet alvast voor op die toekomst. Ga niet alvast je vastpinnen op hoe jij denkt dat de toekomst eruit zal zien, want dat weet je simpelweg niet. Ga je dus ook niet vastpinnen op het idee dat God je toekomst alvast bepaald heeft en jij nu al denkt te weten wat dat plan van hem met jou is. Heb geen zorgen voor de dag van morgen... Maar laat je geleiden door des Heren hand.

Een relatie vinden in je leven is geen opdracht. Je zegt ervoor open te staan, prima, dat is wel een basisvoorwaarde. Maar als elk contact met een potentiële partner meteen in het teken staat van "dit moet wat worden" dan verlies je eigenlijk het echte contact met die ander. Want dan wordt die ander een "resultaat dat je kan boeken" en niet een persoon met eigen verlangens en idealen en eigenaardigheden die je kunt verkennen. Liefde moet de kans krijgen om te groeien.

23 jaar jong is niet bepaald een leeftijd van een oude vrijer/vrijster. En zelfs als het niet in de kaarten ligt dat je een relatie krijgt, dan maakt je dat nog geen sikkepit een minder mens. Laat je zelfwaarde niet afhangen van wat de maatschappij je opdringt als ideaalplaatje. Jij bent een mens, geroepen door God om zijn liefde te ontvangen en te delen met wie er dan ook maar in je leven is. Dat maakt jou tot zijn evenbeeld. Niet het feit of je wel of niet een partner hebt. Al kan ik me best voorstellen dat het verdrietig kan zijn om niet een levenspartner te vinden, dat ga ik niet ontkennen. Maar 23... Nee, ik zou nog lang niet in paniek raken. Ik zou überhaupt niet in paniek raken als ik jou was. Wat de toekomst brengen moge...

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Moet ik single blijven of niet?

Berichtdoor Lalage » 12 nov 2022 08:53

Inderdaad is 23 nog best jong voor wie op latere leeftijd terugkijkt en ik ben het helemaal met jullie reacties eens. Maar als iedereen om je heen wel een vriend of vriendin heeft of zelfs al gaat trouwen, dan kan je daar best onzeker van worden. Je moet maar net toevallig iemand tegenkomen waarmee het goed genoeg klikt.

Wie weet kom je volgende week iemand tegen, maar het kan ook nog jaren duren. Ik ken mensen die pas op hun dertigste of zelfs vijftigste voor het eerst verkering kregen. Maar ook mensen die altijd alleen gebleven zijn, omdat het niet gebeurde.

D1999D
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2022 09:33

Re: Moet ik single blijven of niet?

Berichtdoor D1999D » 16 nov 2022 15:48

Bedankt voor alle berichten! Ik probeer hier relaxed mee om te gaan en we gaan zien hoe het loopt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moet ik single blijven of niet?

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2022 15:52

D1999D schreef:Bedankt voor alle berichten! Ik probeer hier relaxed mee om te gaan en we gaan zien hoe het loopt.


Succes!!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Moet ik single blijven of niet?

Berichtdoor Broeder » 30 nov 2022 13:52

D1999D schreef:Bedankt voor alle berichten! Ik probeer hier relaxed mee om te gaan en we gaan zien hoe het loopt.


Godspeed!

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Moet ik single blijven of niet?

Berichtdoor Liekels » 25 feb 2023 01:15

D1999D schreef:Bedankt voor alle berichten! Ik probeer hier relaxed mee om te gaan en we gaan zien hoe het loopt.


Ik moest gelijk denken aan mijn zoon, die was toen hij 8 was daar zo mee bezig. "Mama, denk je dat ik een leuke vrouw vindt? Is het moeilijk om een vrouw te vinden". De vergelijking is mss beetje gek, want jij bent 23. Als je op zoek bent vind je vaak niet wat je zoekt, als je het loslaat komt het ineens op je pad. Iedereen heeft liefde nodig en als jij graag een leuke vrouw, maatje wilt dan komt het echt wel op je pad. Je bent nog jong, ook al hebben vrienden om je heen relaties, heb vertrouwen, voor jou komt de liefde ook ineens op je pad.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten