Kiezen voor een nieuwe kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Karin1996
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2022 11:47

Kiezen voor een nieuwe kerk

Berichtdoor Karin1996 » 26 okt 2022 08:18

Goedemorgen,

Mijn man en ik zijn opzoek naar een nieuwe kerk waar we ons bij aan willen sluiten. We zitten nu bij een PKN kerk, maar daar missen we veel dingen. We willen daarom een kerk zoeken waarbij we ons allebei goed voelen en waar we ons "geestelijk voedsel" kunnen halen.

Persoonlijk merk ik dat verschillende kerken mij aanspreken. Het zijn 3 uiteenlopende soorten kerken. We willen uiteindelijk de kerken gaan bezoeken die ons allebei aanspreken. Nu kijken we alle kerkdiensten van de verschillende kerken nog online.

Maar waar let je op als je uiteindelijk voor een kerk kiest? Is het alleen dat je in de kerk je "geestelijk voedsel" kan halen en dat je gevoel goed is? Of kijk je ook naar praktische dingen, zoals is het een jonge gemeente?, is er saamhorigheid?, is er een crèche voor baby's?, zijn er activiteiten voor kinderen?, etcetera.

Wat denken jullie hiervan? Of hebben jullie nog andere tips voor ons voor het kiezen van een goed passende kerk?

Groetjes Karin

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Kiezen voor een nieuwe kerk

Berichtdoor Prisma23 » 26 okt 2022 09:21

Beste Karin,
Paar opmerkingen als reactie op je vraag.

In jullie huidige gemeente, jij zegt "kerk", mis je een veel dingen. Je maakt deze "dingen" verder niet expliciet. Waarom zou je geen initiatieven nemen zodat deze "dingen" meer aandacht krijgen?

Wat mij raakte is dat je zegt "wij zitten bij een kerk". Dat is niet waar kerken voor bedoeld zijn. Kerken zijn bedoeld als gemeenschappen van gelovigen en niet als iets waar je bij kan zitten zoals een sportschool of een fietsclub. Als dat, ondanks de tekortkomingen die overal zijn, tot zijn recht komt zou je eerder iets zeggen als "de gemeente of geloofsgemeenschap waar wij deel van uit maken / bij horen..."

Het kom bij mij over als of jij klant bij een kerk bent. Als dat zo is zal dat niet veranderen als je naar een andere "kerk" gaat.

Als jij dingen als is er saamhorigheid?, is er een crèche voor baby's?, zijn er activiteiten voor kinderen? belangrijk vind, ik vind deze dingen overigens ook belangrijk, dat zal je zelf daar ook verantwoordelijk voor moeten nemen. Anders blijf je "klant" in plaats van gemeentelid.

Kortom, probeer eerst eens deel van de gemeenschap van jullie huidige gemeente te worden.

Uiteindelijk kies je niet voor een kerk maar geeft God je een gemeente/gemeenschap

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23579
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kiezen voor een nieuwe kerk

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2022 15:40

Karin1996 schreef:Goedemorgen,

Mijn man en ik zijn opzoek naar een nieuwe kerk waar we ons bij aan willen sluiten. We zitten nu bij een PKN kerk, maar daar missen we veel dingen. We willen daarom een kerk zoeken waarbij we ons allebei goed voelen en waar we ons "geestelijk voedsel" kunnen halen.

Persoonlijk merk ik dat verschillende kerken mij aanspreken. Het zijn 3 uiteenlopende soorten kerken. We willen uiteindelijk de kerken gaan bezoeken die ons allebei aanspreken. Nu kijken we alle kerkdiensten van de verschillende kerken nog online.

Maar waar let je op als je uiteindelijk voor een kerk kiest? Is het alleen dat je in de kerk je "geestelijk voedsel" kan halen en dat je gevoel goed is? Of kijk je ook naar praktische dingen, zoals is het een jonge gemeente?, is er saamhorigheid?, is er een crèche voor baby's?, zijn er activiteiten voor kinderen?, etcetera.

Wat denken jullie hiervan? Of hebben jullie nog andere tips voor ons voor het kiezen van een goed passende kerk?

Groetjes Karin


Ik zou de diensten fysiek gaan bezoeken en zeker letten op sfeer, omgang met elkaar, hoe de gemeente buiten de diensten om is, kinderwerk (zo belangrijk!) en dat zwaar mee laten wegen. Zeker, goede inhoud is ook belangrijk maar Kerk zijn gaat niet alleen om consumeren, inhoudelijk gevoed worden. Het is een plek waar je met elkaar deelt, meeleeft, elkaar helpt, met elkaar eet en bidt. En een gemeente is als het goed is gastvrij. Wij kozen tussen twee gemeenten deze omdat we in de ene gemeente als gasten door veel mensen werden aangesproken en in de andere niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten