tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Knarf61

tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor Knarf61 » 21 okt 2022 12:49

Weet iemand misschien hoe ik het 6e gebod moet zien: "gij zult niet doodslaan".

Ik hoor soms van niet gelovigen dat dit tegenstrijdig is omdat God zelf in het Oude testament wel eens opdracht geeft om de doden.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor Pcrtje » 21 okt 2022 14:05

Dat is inderdaad een tegenstrijdigheid. In het OT doodt God mensen (Hij lijkt Zich niet aan Zijn eigen regels te houden), geeft Hij mensen de opdracht om anderen te doden (waarmee Hij aanspoort Zijn eigen regels te overtreden) en worden mensen die doden soms juist geprezen in plaats van gestraft.

Je kunt ingewikkelde constructies bedenken om dit glad te strijken, bijvoorbeeld dat er omstandigheden zijn waarin het toegestaan is om de geboden te overtreden of te zeggen dat een Wetgever niet aan Zijn eigen regels gebonden is. Als je een beetje op Google zoekt, zul je talloze uitleggen vinden. Het alternatief is de incongruentie te laten bestaan.
"Een libelle zweeft over het water..."

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor Erik1960 » 21 okt 2022 14:22

Mijn voorkeur gaat uit naar dat laatste. Er staan wel meer tegenstrijdigheden in de Bijbel.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor DeDwaler » 21 okt 2022 19:05

Knarf61 schreef:Weet iemand misschien hoe ik het 6e gebod moet zien: "gij zult niet doodslaan".

Ik hoor soms van niet gelovigen dat dit tegenstrijdig is omdat God zelf in het Oude testament wel eens opdracht geeft om de doden.


Het gaat bij het gebod om (on)rechtmatigheid; in dit geval om het onrechtmatig doden van een mens. Als het in opdracht is van God (zoals in het Oude Testament) dan is het gerechtvaardigd door Hem, want God is rechtvaardig.

Er is dus geen sprake van een tegenstrijdigheid.
.

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor Herbster » 22 okt 2022 11:10

DeDwaler schreef:Het gaat bij het gebod om (on)rechtmatigheid; in dit geval om het onrechtmatig doden van een mens. Als het in opdracht is van God (zoals in het Oude Testament) dan is het gerechtvaardigd door Hem, want God is rechtvaardig.

Er is dus geen sprake van een tegenstrijdigheid.


Doden in opdracht van God? Klinkt erg gevaarlijk.. wie checkt of de opdracht wel echt van God kwam?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2022 11:34

Knarf61 schreef:Weet iemand misschien hoe ik het 6e gebod moet zien: "gij zult niet doodslaan".

Ik hoor soms van niet gelovigen dat dit tegenstrijdig is omdat God zelf in het Oude testament wel eens opdracht geeft om de doden.

Alvast bedankt.

Gewoon laten staan wat er staat: ''gij zult niet doodslaan.'' Heel duidelijk en een goeie regel.
Verder gewoon accepteren dat de Bijbel nou eenmaal geen eensluidend boek is.
Lijkt me heel wat beter dan allerlei ongeloofwaardige kunstgrepen te verzinnen zodat alles toch 'klopt'.
Er staan zelfs genocideopdrachten van God in de Bijbel.
Hoe duidelijk wil je de tegenstrijdigheid hebben? (daar hoef je niet perse ongelovig voor te zijn hoor)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3462
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor benefietdiner » 22 okt 2022 12:27

Knarf61 schreef:Weet iemand misschien hoe ik het 6e gebod moet zien: "gij zult niet doodslaan".

Ik hoor soms van niet gelovigen dat dit tegenstrijdig is omdat God zelf in het Oude testament wel eens opdracht geeft om de doden.

Alvast bedankt.

Nee er staan in de Bijbel geen tegenstrijdigheden ook al lijkt dat bij ons wel het geval te zijn.

God geeft inderdaad opdracht om te doden maar als je denk te kunnen vaststellen dat dat onrechtvaardig is, zonder dat je de betrokken mensen kent en zonder dat je weet wat zij precies gedaan hebben weet God dat wel.

Bovendien erkent ieder persoon wel fouten te kunt maken. Daartegenover staat een God Die het hart van ieder mens persoonlijk kent. Die God heeft in al Zijn richtlijnen voor de mens steeds benadrukt dat Hij opkomt voor het recht en dat Hij onrecht haat.

Deze God openbaart Zich als Iemand Die alles weet en geen fouten maakt. En misschien nog wel veel belangrijker: God komt naar voren als een liefhebbende God Die mensen vrijspreekt als het maar enigszins mogelijk is. Hij was zelfs bereid om het leven van Zijn Zoon daarvoor te geven. (En Zijn Zoon gaf Zijn leven daarbij vrijwillig!) Als nu díe God besluit om mensen te doden, moet je niet te snel zeggen: ‘Dat is dus onrechtvaardig …’ Het is aannemelijker dat jouw beoordeling onjuist is.

Gods oordeel is altijd weloverwogen ook al kunnen wij het in de Bijbel niet altijd achterhalen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2022 13:41

benefietdiner schreef:Nee er staan in de Bijbel geen tegenstrijdigheden ook al lijkt dat bij ons wel het geval te zijn.

God geeft inderdaad opdracht om te doden maar als je denk te kunnen vaststellen dat dat onrechtvaardig is, zonder dat je de betrokken mensen kent en zonder dat je weet wat zij precies gedaan hebben weet God dat wel.

Bovendien erkent ieder persoon wel fouten te kunt maken. Daartegenover staat een God Die het hart van ieder mens persoonlijk kent. Die God heeft in al Zijn richtlijnen voor de mens steeds benadrukt dat Hij opkomt voor het recht en dat Hij onrecht haat.

Tuurlijk joh, hele volken van de jongste tot de oudste toe moesten gedoodt worden, zelfs het vee!
Zeker die baby's erkenden vast dat ze fouten hadden gemaakt. Op het verkeerde moment gehuild ofzo?
Of nee, ik weet het al: ze hadden nooit geboren moeten worden vanwege de zogenaamde erfzonde. Hun fout natuurlijk dat ze bestaan! #-o

Nou, als dat Gods 'recht' is ... laat maar wezen dan. In zo'n God geloof ik niet, da's niet echt iemand die ik kan, durf en wil vertrouwen.
Onrecht haten is prima, daarom ga ik onrecht ook niet goedpraten om het dan opeens oke te vinden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2022 13:59

benefietdiner schreef:God besluit om mensen te doden, moet je niet te snel zeggen: ‘Dat is dus onrechtvaardig …’ Het is aannemelijker dat jouw beoordeling onjuist is.

Gods oordeel is altijd weloverwogen ook al kunnen wij het in de Bijbel niet altijd achterhalen.

Wat je echt (vanuit je hart) gelooft blijkt uit de vrucht. In real life pik je dergelijke dingen niet (dat hoop ik tenminste) en heb je een afschuw van mensen die dergelijke dingen doen, en daaruit blijkt dat je helemaal niet in zo'n dergelijk 'recht' gelooft.
Je gelooft alleen maar in de onfeilbaarheid van de Bijbel, heel wat anders dan geloven in Jezus en zijn gedachtengoed.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor Erik1960 » 22 okt 2022 14:02

benefietdiner schreef:Nee er staan in de Bijbel geen tegenstrijdigheden ook al lijkt dat bij ons wel het geval te zijn.


Marcus vertelt in zijn Evangelie dat Jezus door zijn 11 leerlingen werd gezien. Lucas vertelt ook over de ontmoeting van Jezus met de 11 leerlingen. En bij Johannes lezen we dat Thomas er niet bij is wanneer Jezus zijn leerlingen ontmoet. Wie van die drie kan niet zo goed tellen?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor DeDwaler » 22 okt 2022 15:19

Herbster schreef:Doden in opdracht van God? Klinkt erg gevaarlijk.. wie checkt of de opdracht wel echt van God kwam?


Lees het Oude Testament, dan weet je hoe het is gelopen :wink:

God is volmaakt in alles wat Hij doet. De mens is in alles onvolmaakt. Helaas lopen vele mensen een god achterna die denkt en doet zoals zij zelf denken en doen, oftewel ze volgen een (af)god die lijkt op een onvolmaakt (en vergankelijk) mens.
.

Knarf61

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor Knarf61 » 25 okt 2022 17:33

Ok bedankt allen voor jullie reacties.

Er zijn vele zaken te vinden op internet waarin personen zeggen dat er tegenstrijdigheden in de bijbel staan. Tegelijkertijd worden deze weer door anderen op internet (youtube) ontkracht of tegengesproken. Laten we er vanuit gaan dat God soeverein is als hij een opdracht geeft om te doden.
Hij is daartoe gemachtigd en zal een goede gerechtvaardigde reden hebben. Ik denk ook dat het gebod bedoeld dat wij schepsels/mensen niet uit eigen beweging/beslissing mogen doden.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor Pcrtje » 25 okt 2022 22:18

Knarf61 schreef:Laten we er vanuit gaan dat God soeverein is als hij een opdracht geeft om te doden.
Hij is daartoe gemachtigd en zal een goede gerechtvaardigde reden hebben.
Wat denk jij? Doet God iets omdat dat goed is om te doen of doet God iets en is het daardoor goed om te doen?
"Een libelle zweeft over het water..."

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor Erik1960 » 27 okt 2022 11:01

benefietdiner schreef:Nee er staan in de Bijbel geen tegenstrijdigheden ook al lijkt dat bij ons wel het geval te zijn.


Ik herplaats mijn eerdere reactie, omdat ik benieuwd ben hoe jij (en anderen) dit zien:

Marcus vertelt in zijn Evangelie dat Jezus door zijn 11 leerlingen (12 - Judas) werd gezien. Lucas vertelt ook over de ontmoeting van Jezus met de 11 leerlingen. En bij Johannes lezen we dat Thomas er niet bij is wanneer Jezus zijn leerlingen ontmoet. Wie van die drie kan niet zo goed tellen?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor Dorpeling » 27 okt 2022 12:28

Erik1960 schreef:Ik herplaats mijn eerdere reactie, omdat ik benieuwd ben hoe jij (en anderen) dit zien:

Marcus vertelt in zijn Evangelie dat Jezus door zijn 11 leerlingen (12 - Judas) werd gezien. Lucas vertelt ook over de ontmoeting van Jezus met de 11 leerlingen. En bij Johannes lezen we dat Thomas er niet bij is wanneer Jezus zijn leerlingen ontmoet. Wie van die drie kan niet zo goed tellen?

Niet dat het heel belangrijk is denk ik, maar om toch wat te noemen: er waren meerdere ontmoetingen, misschien is een en ander wat door elkaar gehaald (het bleven mensen he) of zijn er met het herhaaldelijk overschrijven door de eeuwen heen fouten gemaakt. Wie zal het zeggen.

Al met al kun je de Bijbel kritisch lezen en op elke slak zout gaan leggen. Maar misschien is het meer aan te raden alles maar gewoon te laten staan zoals het er staat.

Al dat bekritiseren en uitpluizen staat alleen maar in de weg en leidt af van het ene nodige.
De Bijbel staat vol met oproepen en aansporingen om God te zoeken zolang het genadetijd is. Hij wil ons aannemen, geloof dat dan maar.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten