tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Raymond60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 apr 2023 11:46

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor Raymond60 » 22 mei 2023 19:58

Marnix schreef:Volgens mij snap je mijn punt niet. Ik wees allereerst vooruit op het paradijs. Daar zijn geen carnivoren en kannibalen meer dus hoef je er ook niet met bepaalde wetten tegen beschermd worden. Vrij logisch. Als er geen wegen zijn met auto’s heb je ook geen stoplichten meer nodig. Dat heeft niets met God die verandert te maken maar met de omgeving die verandert. Een vooruitwijzing daarop zie je al als wettem van God hebben afgedaan als Christus ze vervult heeft. Denk aan spijswetten, reinigingswetten enz, dingen tov de sabbat en ga zo door. Dat God niet verandert wil niet zeggen dat alles hetzelfde blijft.


Beste Marnix, Ik zal proberen om weer te geven wat ik hierover denk. In ieder geval is dit niet wat de doorgaans christelijke theorie weergeeft.
Om een goed antwoord te kunnen geven heb ik eerst wat vragen voor je.
Ik snap je heenwijzing echter, de vraag hierin denk ik is; is alles wat geestelijk voor de eeuwigheid of is het vergankelijk?
Als Christus alles heeft vervult, betekend dat dan dat het niet meer hoeft?
Vraag 3: weet je zeker dat er straks als Hij is teruggekomen en alles zal worden hersteld, dat de geboden en of Bijbels feesten etc niet meer worden gedaan?
En als laatste: wat betekend voor jou de woorden voor eeuwig?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor Pcrtje » 22 mei 2023 21:35

Raymond60 schreef: of je gelooft de Bijbel die zegt dat er maar 1 God is die niet liegen kan en die niet veranderd, of dus niet. (...) Hij geeft je niet een optie haal eruit wat je aanspreekt of verander maar wat je leukt lijkt.
:lol: Aldus degene die eruit haalt wat hem aanspreekt en verandert wat hem leuk lijkt. xD
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2023 23:14

Raymond60 schreef:Beste Marnix, Ik zal proberen om weer te geven wat ik hierover denk. In ieder geval is dit niet wat de doorgaans christelijke theorie weergeeft.
Om een goed antwoord te kunnen geven heb ik eerst wat vragen voor je.
Ik snap je heenwijzing echter, de vraag hierin denk ik is; is alles wat geestelijk voor de eeuwigheid of is het vergankelijk?


Deze vraagstelling snap ik niet helemaal. Ik denk het voor zowel nu als de eeuwigheid is want Gods koninkrijk is al begonnen en zal niet eindigen.

Als Christus alles heeft vervult, betekend dat dan dat het niet meer hoeft?


Nee maar sommige dingen van het oude verbond hebben wel afgedaan. De tempeldienst bijvoorbeeld met de offers en dergelijke, spijswetten, reinigingsvoorschriften enz noemde ik al.

Vraag 3: weet je zeker dat er straks als Hij is teruggekomen en alles zal worden hersteld, dat de geboden en of Bijbels feesten etc niet meer worden gedaan?


Ik ben er wel van overtuigd dat we daar geen brand- en schuldoffers brengen om een voorbeeld te noemen. Of dat we er telkens aan herinnerd moeten worden dat we geen andere goden moeten eren. Om jouw voorbeeld te gebruiken: Als je op een eiland bent waar het stikt van gevaarlijke dieren en kannibalen en daarom leg je regels en beperkingen aan je kinderen om ze te beschermen is dat logisch, als je daarna op een eiland komt waar geen gevaarlijke dieren en mensen meer zijn zou het heel vreemd zijn als je kinderen die beperkingen toch maar op zou blijven leggen. Maar de regels “help elkaar” en “wees eerlijk tegen elkaar” en “wees lief voor elkaar” zouden natuurlijk wel blijven.

Of we er nog vaste feestdagen hebben, ik weet het niet. Ik denk dat ze anders zouden zijn dan hier zoals Pasen anders is dan Pesach en ik vraag me sterk af of dat op vaste dagen gaat. Maar ik denk wel dat de nog steeds aan Zijn reddende werk zullen terugdenken.

En als laatste: wat betekend voor jou de woorden voor eeuwig?


Altijd, zonder einde?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Raymond60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 apr 2023 11:46

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor Raymond60 » 23 mei 2023 09:20

Marnix schreef:Deze vraagstelling snap ik niet helemaal. Ik denk het voor zowel nu als de eeuwigheid is want Gods koninkrijk is al begonnen en zal niet eindigen.

Ik vroeg deze hierom: Zijn Woord heeft en is alles, natuurlijk en geestelijk.
12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.
13 Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate wierd zondigende door het gebod.
14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
Als Zijn Woord dus ook geestelijk is dan is dat zoals je al zegt voor eeuwig hetzelfde, het kan ook niet veranderen want Hij veranderd niet en de Hebreeuwse letters hebben elk een eigen betekenis zodat gevormde woorden alleen dat kunnen betekenen. Dit is totaal anders als welk andere taal dan ook waarin woorden elk 5 jaar van betekenis kunnen veranderen.


Nee maar sommige dingen van het oude verbond hebben wel afgedaan. De tempeldienst bijvoorbeeld met de offers en dergelijke, spijswetten, reinigingsvoorschriften enz noemde ik al.

God heeft Profetieën gegeven als ergens in Zijn Woord staat dat er iets van Zijn Woord zal worden afgedaan of weggedaan zal worden dan heb je gelijk. Er is maar 1 ding die is vervult en dat is het zondeoffer wat ook diverse keren als zodanig is geprofeteerd dat het zou gebeuren. al het andere
blijft bestaan. Nu heb je de keuze wie zegt dan dat dat allemaal voorbij is? en klopt dat Bijbelsgezien? Dus als je een tegen argument hebt voor het afgedaan zijn van de tempeldienst, offers ed, spijswetten, reinigings voorschriften enz. dan zie ik graag de teksten daarvan.

Ik ben er wel van overtuigd dat we daar geen brand- en schuldoffers brengen om een voorbeeld te noemen. Of dat we er telkens aan herinnerd moeten worden dat we geen andere goden moeten eren. Om jouw voorbeeld te gebruiken: Als je op een eiland bent waar het stikt van gevaarlijke dieren en kannibalen en daarom leg je regels en beperkingen aan je kinderen om ze te beschermen is dat logisch, als je daarna op een eiland komt waar geen gevaarlijke dieren en mensen meer zijn zou het heel vreemd zijn als je kinderen die beperkingen toch maar op zou blijven leggen. Maar de regels “help elkaar” en “wees eerlijk tegen elkaar” en “wees lief voor elkaar” zouden natuurlijk wel blijven.

(Jezus) Yeshua zegt; als iemand denkt dat hij/zij Abraham als vader heeft dan moet hij of zij doen wat Hij heeft gedaan. en verder heeft God met Abraham HET verbond gemaakt. 7 En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u. Dit verbond is wat is vernieuwd omdat Israël dit keer op keer heeft veracht. Daarbij komt dat het verbond op een Hebreeuwse manier is uitgevoerd zodat de twee partijen van dat verbond net zoals de dieren die doormidden zijn gesneden, gedood mogen worden bij verbreken van dat verbond.
DAT is de reden waarom GOD daar alleen doorheen liep, zodat Hij later in een menselijk lichaam precies datgene voor ons de mens heeft gedaan.
Als iemand dus uberhaubt zegt dat het oude verbond heeft afgedaan dan had Yeshua never nooit aan het kruis gehangen. En als laatste nogmaals of je gelooft heel Zijn Woord en niet gedeeltes die je leuk vind.


Of we er nog vaste feestdagen hebben, ik weet het niet. Ik denk dat ze anders zouden zijn dan hier zoals Pasen anders is dan Pesach en ik vraag me sterk af of dat op vaste dagen gaat. Maar ik denk wel dat de nog steeds aan Zijn reddende werk zullen terugdenken.

pasen is een religie bedacht 'feestje', heeft niets met God en of de Bijbel te maken behalve dat JHWH het verafschuwt als zijnde het vereren van astarte . Pascha is Bijbels het is 1500 jaar voor de invulling van Yeshua geprofeteerd. Yeshua heeft precies zoals het in Mozes dagen is gebeurt zo ook in en op Zijn tijd ingevuld, het spreekt van Zijn offer als LAM (offerlam Pascha), met Zijn bloed aan het hout (bloed aan deurrpost) zodat de dood voorbij gaat (letterlijk overslaat Pascha), de dood is overwonnen.
Het nieuwe testament is niet nieuw het geeft de praktijk aan wat eeuwen is voor geprofeteerd dat het zou gaan gebeuren.
1Kor.213 Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert, maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende.
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Altijd, zonder einde?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor Marnix » 23 mei 2023 10:22

Je reactie is qua opmaak een beetje een zootje, lastig jouw en mijn woorden uit elkaar te halen maar ik zal proberen zo goed mogelijk te reageren:

Raymond60 schreef:Als Zijn Woord dus ook geestelijk is dan is dat zoals je al zegt voor eeuwig hetzelfde, het kan ook niet veranderen want Hij veranderd niet en de Hebreeuwse letters hebben elk een eigen betekenis zodat gevormde woorden alleen dat kunnen betekenen. Dit is totaal anders als welk andere taal dan ook waarin woorden elk 5 jaar van betekenis kunnen veranderen.


Je moet onderscheid maken in de regels. God liefhebben met alles in je en je naaste als jezelf wat de samenvatting is van de wet en de profeten, dat zal altijd bestaan. God wil dat we zo met Hem en elkaar leven en nee, dat verandert niet. Wat wijst op onreinheid en schuld en verzoening daarvan (offerwetten, reinigingswetten, spijswetten enz) wijzen op de schuld van ons en op het offer van Christus en die voorgoed is weggenomen door het offer van Christus. Waardoor ik tegenwoordig best met mijn vrouw in hetzelfde bed mag slapen als ze ongesteld is en haar mag aanraken, gerust garnalen, paling of varken kan eten en geen dieren of voedsel als dankoffer of spijsoffer hoef te brengen.

God heeft Profetieën gegeven als ergens in Zijn Woord staat dat er iets van Zijn Woord zal worden afgedaan of weggedaan zal worden dan heb je gelijk. Er is maar 1 ding die is vervult en dat is het zondeoffer wat ook diverse keren als zodanig is geprofeteerd dat het zou gebeuren. al het andere
blijft bestaan. Nu heb je de keuze wie zegt dan dat dat allemaal voorbij is? en klopt dat Bijbelsgezien? Dus als je een tegen argument hebt voor het afgedaan zijn van de tempeldienst, offers ed, spijswetten, reinigings voorschriften enz. dan zie ik graag de teksten daarvan.


Tal van bewijs. Het voorhangsel dat scheurde toen Jezus had uitgeroepen dat het volbracht was en stierf, het visioen van Petrus in Joppe, zo ongeveer de hele brief aan de Galaten en Hebreeën 8-10. Waarom leerde Paulus dat de besnijdenis niet meer nodig was terwijl het overduidelijk in de wet staat? Dat kan je alleen lezen in het licht van het nieuwe verbond in Christus, Zijn offer en de komst van de Gees die vrijheid geeft.

(Jezus) Yeshua zegt; als iemand denkt dat hij/zij Abraham als vader heeft dan moet hij of zij doen wat Hij heeft gedaan. en verder heeft God met Abraham HET verbond gemaakt. 7 En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u. Dit verbond is wat is vernieuwd omdat Israël dit keer op keer heeft veracht. Daarbij komt dat het verbond op een Hebreeuwse manier is uitgevoerd zodat de twee partijen van dat verbond net zoals de dieren die doormidden zijn gesneden, gedood mogen worden bij verbreken van dat verbond.
DAT is de reden waarom GOD daar alleen doorheen liep, zodat Hij later in een menselijk lichaam precies datgene voor ons de mens heeft gedaan.
Als iemand dus uberhaubt zegt dat het oude verbond heeft afgedaan dan had Yeshua never nooit aan het kruis gehangen. En als laatste nogmaals of je gelooft heel Zijn Woord en niet gedeeltes die je leuk vind.


Dat is het verbond met Abraham en later kwam de wet erbij, het verbond op de berg. (Gal 3:19, de wet is later ingevoerd om ons bewust te maken van de zonde in de tijd dat de nakomeling, Christus, nog moest komen) aldus Paulus die voor zijn bekering strikt naar de Joodse godsdienst leefde dan de meesten (Gal 1:14). Die brief en de rest van het NT ook is verder duidelijk genoeg.

pasen is een religie bedacht 'feestje', heeft niets met God en of de Bijbel te maken behalve dat JHWH het verafschuwt als zijnde het vereren van astarte . Pascha is Bijbels het is 1500 jaar voor de invulling van Yeshua geprofeteerd. Yeshua heeft precies zoals het in Mozes dagen is gebeurt zo ook in en op Zijn tijd ingevuld, het spreekt van Zijn offer als LAM (offerlam Pascha), met Zijn bloed aan het hout (bloed aan deurrpost) zodat de dood voorbij gaat (letterlijk overslaat Pascha), de dood is overwonnen.
Het nieuwe testament is niet nieuw het geeft de praktijk aan wat eeuwen is voor geprofeteerd dat het zou gaan gebeuren.
1Kor.213 Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert, maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende.
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.


Onzin. Jezus zelf viert en Pesach en plaatst het vervolgens in het licht van Zijn lijden en sterven, waar het pesachfeest naar vooruitwijst. Hij breekt een brood en zegt: Dit is Mijn lichaam. Hij deelt de beker uit en zegt: Dit is het nieuwe verbond dat door Mijn bloed gesloten wordt. Doe dit telkens weer om mij te gedenken.

Het terugdenken aan Zijn lijden en sterven en Avondmaal en met Pasen is zijn opdracht en het heiden oproepen om als Joden te leven zoals jij hier doet wordt in de Bijbel juist verafschuwd. Je wil het oude verbond onder de vloek van de wet weer op mensen leggen die er door Christus van zijn vrijgekocht en "heidenen" dwingen ls Joden te leven.

Ik ben ook een beetje scherp maar daar vraag je ook een beetje om door op een christelijk forum te roepen dat God onze dienst aan Hem verafschuwt zoals het vereren van Astarte.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Raymond60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 apr 2023 11:46

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor Raymond60 » 24 mei 2023 09:04

Marnix schreef:Je reactie is qua opmaak een beetje een zootje, lastig jouw en mijn woorden uit elkaar te halen maar ik zal proberen zo goed mogelijk te reageren:e moet onderscheid maken in de regels. God liefhebben met alles in je en je naaste als jezelf wat de samenvatting is van de wet en de profeten, dat zal altijd bestaan. God wil dat we zo met Hem en elkaar leven en nee, dat verandert niet. Wat wijst op onreinheid en schuld en verzoening daarvan (offerwetten, reinigingswetten, spijswetten enz) wijzen op de schuld van ons en op het offer van Christus en die voorgoed is weggenomen door het offer van Christus. Waardoor ik tegenwoordig best met mijn vrouw in hetzelfde bed mag slapen als ze ongesteld is en haar mag aanraken, gerust garnalen, paling of varken kan eten en geen dieren of voedsel als dankoffer of spijsoffer hoef te brengen. Tal van bewijs. Het voorhangsel dat scheurde toen Jezus had uitgeroepen dat het volbracht was en stierf, het visioen van Petrus in Joppe, zo ongeveer de hele brief aan de Galaten en Hebreeën 8-10. Waarom leerde Paulus dat de besnijdenis niet meer nodig was terwijl het overduidelijk in de wet staat? Dat kan je alleen lezen in het licht van het nieuwe verbond in Christus, Zijn offer en de komst van de Gees die vrijheid geeft.
Dat is het verbond met Abraham en later kwam de wet erbij, het verbond op de berg. (Gal 3:19, de wet is later ingevoerd om ons bewust te maken van de zonde in de tijd dat de nakomeling, Christus, nog moest komen) aldus Paulus die voor zijn bekering strikt naar de Joodse godsdienst leefde dan de meesten (Gal 1:14). Die brief en de rest van het NT ook is verder duidelijk genoeg. Onzin. Jezus zelf viert en Pesach en plaatst het vervolgens in het licht van Zijn lijden en sterven, waar het pesachfeest naar vooruitwijst. Hij breekt een brood en zegt: Dit is Mijn lichaam. Hij deelt de beker uit en zegt: Dit is het nieuwe verbond dat door Mijn bloed gesloten wordt. Doe dit telkens weer om mij te gedenken.
Het terugdenken aan Zijn lijden en sterven en Avondmaal en met Pasen is zijn opdracht en het heiden oproepen om als Joden te leven zoals jij hier doet wordt in de Bijbel juist verafschuwd. Je wil het oude verbond onder de vloek van de wet weer op mensen leggen die er door Christus van zijn vrijgekocht en "heidenen" dwingen ls Joden te leven.
Ik ben ook een beetje scherp maar daar vraag je ook een beetje om door op een christelijk forum te roepen dat God onze dienst aan Hem verafschuwt zoals het vereren van Astarte.





Nou Marnix, ik kan hier nu een heel betoog houden maar ik vraag mij af of je dat wel wilt, gezien je antwoorden. Ik neem je niets kwalijk hoor, ik geloofde net zo als jij dit en de hele christelijke wereld hebt geleerd. Alleen het is compleet niet Bijbels en zolang iemand zijn religie boven het Woord van God zet, kan ik wel roepen maar je hoort of ziet het niet.

Ik had een vraag gesteld tw: "Dus als je een tegen argument hebt voor het afgedaan zijn van de tempeldienst, offers ed, spijswetten, reinigings voorschriften enz. dan zie ik graag de teksten daarvan." Als je echt wilt weten hoe het zit zal je met een eigen antwoord moeten komen want ik ken deze theorieën allang, heb het jaren zelf nagezegd, totdat ik het echt ging onderzoeken. Ik zal ten voorbeeld de 1ste behandelen want als je dit niet ziet heeft de rest al geen zin, want alle discussies hebben hier een basis in.

De wet voorbij of afgedaan? Ik zei al dat de Wet van God geestelijk is omdat de Bijbel dit zegt en alleen daarom al voor eeuwig oftewel voor altijd.
Eigenlijk kan ik nu al stoppen want hier draait het om; of je gelooft het Woord en je doet Zijn geboden/Wet of niet!
Maar bij mij viel het kwartje ook niet direct dat duurde ook even. Maar je hoeft nogmaals mij niet te geloven, ik hoop dat als je zegt 'Jezus' te geloven dat je dat ook doet. Math.5 Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. 19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen. de Wet pas voorbij of veranderd als de hemel en aarde voorbij zijn? zegt Hij zomaar wat denk je? Of dat als iemand zelfs het kleinste gebod veranderd, de minste zal zijn?

Trouwens 'Jezus' Yeshua werd oa gedood om Zijn getuigenis en net zo Zijn volgelingen die Zijn getuigenis uit droegen.
Alleen werd die getuigenis omgedraaid door valse getuigen de andere kant op, wat was Zijn getuigenis dan?
Joh.7:16 Jezus antwoordde hun, en zeide: Mijn leer is Mijne niet, maar Desgenen, Die Mij gezonden heeft.
Hij zegt ook dat Hij alleen datgene doet en zegt wat Hij de Vader heeft zien doen en zeggen.
17 Zo iemand wil Deszelfs wil doen, die zal van deze leer bekennen, of zij uit God is, dan of Ik van Mijzelven spreek.
18 Die van zichzelven spreekt, zoekt zijn eigen eer; maar Die de eer zoekt Desgenen, Die Hem gezonden heeft, Die is waarachtig, en geen ongerechtigheid is in Hem. => dus alleen zeggen wat de Vader heeft gezegd is gerechtigheid
19 Heeft Mozes u niet de wet gegeven? En niemand van u doet de wet. Wat zoekt gij Mij te doden?
Waarom zou 'Jezus' Mozes aanhalen als Hij iets nieuws komt brengen.

Dus Yeshua werd gedood door religieuzen die hun religie boven de Bijbel zetten, door middel van valse getuigen. en na Hem een ieder die Hem werkelijk navolgde, ik noem er twee Stefanus en Paulus van wie een ieder nu zegt dat hij de wet afschafde.
* Stefanus werd gedood dmv valse getuigen :Hand 6:13 En stelden valse getuigen, die zeiden: Deze mens houdt niet op lasterlijke woorden te spreken tegen deze heilige plaats en de wet.
* Paulus Hand.21:28 Roepende: Gij Israëlietische mannen, komt te hulp! Deze is de mens, die tegen het volk, en de wet, en deze plaats allen man overal leert; en bovendien heeft hij ook Grieken in den tempel gebracht, en heeft deze heilige plaats ontheiligd.
Dus Jezus, Stefanus, Paulus en alle volgelingen in het DOEN van de werken van Yeshua zijn gedood dmv valse getuigen tegen de wet, maw de waarheid is dat zij allen de Wet deden.

Dacht je door alleen iets te zeggen en er niets mee doen, dat je dan een relatie hebt met die persoon? kijken wat 'Jezus zegt hierover; Math.7; 21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? => Hmmm de wil des vaders, wat zou dat zijn denk je? en welke groep gebruiken Zijn naam??
vers 23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt! => Bijbels ongerechtigheid is overtreden of vertrappen van de WET of de Wil van de Vader. Zeg je ook braaf elke dag het onze vader op? hoe serieus denk je dat de Vader JHWH je neemt als je zegt;10 Uw Koninkrijk kome. Uw WIL geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde. en je gelooft of doet er geen bal aan!!

Als je de dogma;s en theorieen van religie blijft aanhouden ipv Hem echt na te volgen ben je gewoon een religieuze waarvan 'Jezus'zei; Math.15:8 Dit volk genaakt Mij met hun mond, en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij; 9 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn.
Je claimt dat offerwetten voorbij zijn ok 5 Zo wordt gij ook zelven, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterdom, om geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zijn door Jezus Christus.

Als laatste; 1 van ons ergert met zijn theorie de God van de Bijbel door iets te claimen en aan anderen dit te vertellen. Yeshua zegt hierover:7 Wee der wereld van de ergernissen, want het is noodzakelijk, dat de ergernissen komen; doch wee dien mens, door welken de ergernis komt!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: tegenstrijdigheid 6e gebod ?

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2023 10:20

Raymond60 schreef:Nou Marnix, ik kan hier nu een heel betoog houden maar ik vraag mij af of je dat wel wilt, gezien je antwoorden. Ik neem je niets kwalijk hoor, ik geloofde net zo als jij dit en de hele christelijke wereld hebt geleerd. Alleen het is compleet niet Bijbels en zolang iemand zijn religie boven het Woord van God zet, kan ik wel roepen maar je hoort of ziet het niet.


Dat kan ik ook andersom zeggen maar dat heeft weinig zin, dan wordt het een welles-nietes-spelletje.

Ik had een vraag gesteld tw: "Dus als je een tegen argument hebt voor het afgedaan zijn van de tempeldienst, offers ed, spijswetten, reinigings voorschriften enz. dan zie ik graag de teksten daarvan." Als je echt wilt weten hoe het zit zal je met een eigen antwoord moeten komen want ik ken deze theorieën allang, heb het jaren zelf nagezegd, totdat ik het echt ging onderzoeken. Ik zal ten voorbeeld de 1ste behandelen want als je dit niet ziet heeft de rest al geen zin, want alle discussies hebben hier een basis in.


Ik ben duidelijk genoeg geweest in mijn antwoord en dat jij het al kent en het er niet mee eens bent, daar kan ik weinig aan doen maar het verandert verder niet zoveel. Ik ken jouw theorieën inmiddels ook wel een beetje hoor.

De wet voorbij of afgedaan? Ik zei al dat de Wet van God geestelijk is omdat de Bijbel dit zegt en alleen daarom al voor eeuwig oftewel voor altijd.
Eigenlijk kan ik nu al stoppen want hier draait het om; of je gelooft het Woord en je doet Zijn geboden/Wet of niet!
Maar bij mij viel het kwartje ook niet direct dat duurde ook even. Maar je hoeft nogmaals mij niet te geloven, ik hoop dat als je zegt 'Jezus' te geloven dat je dat ook doet. Math.5 Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. 19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen. de Wet pas voorbij of veranderd als de hemel en aarde voorbij zijn? zegt Hij zomaar wat denk je? Of dat als iemand zelfs het kleinste gebod veranderd, de minste zal zijn?


Dat iets vervuld is is wat anders dan dat het afgedaan heeft. Voorbeeld: Paulus zegt dat op zichzelf alles rein is, dat je alles van de vleesmarkt mag eten etcetera. Dat is wat anders dan wat je in de wetboeken leest en als je dat wil begrijpen moet je zien op Christus. En dat zicht mis ik bij je. Maar roepen dat als ik dat geloof, ik Gods Woord gewoon niet wil geloven en Zijn geboden niet wil doen is te makkelijk. Juist omdat ik Zijn Woord geloof en Jezus wil volgen en wil doen wat Hij van me vraagt, geloof ik dat ik alles mag eten en dat de spijswetten zijn vervuld door Hem. En zo zijn er veel meer voorbeelden.

Verder telt het nieuwe testament genoeg teksten waarin het onderscheid tussen het oude en nieuwe verbond en Joden vs heidenen wordt uitgelegd met nogal scherpe bewoordingen richting hen die de Joodse wet aan niet-Joden probeert op te leggen.

Trouwens 'Jezus' Yeshua werd oa gedood om Zijn getuigenis en net zo Zijn volgelingen die Zijn getuigenis uit droegen.
Alleen werd die getuigenis omgedraaid door valse getuigen de andere kant op, wat was Zijn getuigenis dan?
Joh.7:16 Jezus antwoordde hun, en zeide: Mijn leer is Mijne niet, maar Desgenen, Die Mij gezonden heeft.
Hij zegt ook dat Hij alleen datgene doet en zegt wat Hij de Vader heeft zien doen en zeggen.
17 Zo iemand wil Deszelfs wil doen, die zal van deze leer bekennen, of zij uit God is, dan of Ik van Mijzelven spreek.
18 Die van zichzelven spreekt, zoekt zijn eigen eer; maar Die de eer zoekt Desgenen, Die Hem gezonden heeft, Die is waarachtig, en geen ongerechtigheid is in Hem. => dus alleen zeggen wat de Vader heeft gezegd is gerechtigheid
19 Heeft Mozes u niet de wet gegeven? En niemand van u doet de wet. Wat zoekt gij Mij te doden?
Waarom zou 'Jezus' Mozes aanhalen als Hij iets nieuws komt brengen.


En waarom zegt hij verschillende keren: Mozes heeft gezegd (...) maar ik zeg U: (...)

Dus Yeshua werd gedood door religieuzen die hun religie boven de Bijbel zetten, door middel van valse getuigen. en na Hem een ieder die Hem werkelijk navolgde, ik noem er twee Stefanus en Paulus van wie een ieder nu zegt dat hij de wet afschafde.
* Stefanus werd gedood dmv valse getuigen :Hand 6:13 En stelden valse getuigen, die zeiden: Deze mens houdt niet op lasterlijke woorden te spreken tegen deze heilige plaats en de wet.
* Paulus Hand.21:28 Roepende: Gij Israëlietische mannen, komt te hulp! Deze is de mens, die tegen het volk, en de wet, en deze plaats allen man overal leert; en bovendien heeft hij ook Grieken in den tempel gebracht, en heeft deze heilige plaats ontheiligd.
Dus Jezus, Stefanus, Paulus en alle volgelingen in het DOEN van de werken van Yeshua zijn gedood dmv valse getuigen tegen de wet, maw de waarheid is dat zij allen de Wet deden.


Onzin, Paulus hield zich bijvoorbeeld niet aan de spijswetten (zie Galaten en de andere teksten waar ik op wees) omdat die door het offer van Christus niet meer actueel waren en niet voor de heidenen van toepassing en Joden zeiden vervolgens: Zie je wel, ze houden zich niet aan de wet want ze houden zich niet aan de spijswetten. En dat zie je telkens terug: Jezus, u geneest zieken op de Sabbat en dat mag niet. Jezus, uw discipelen plukken aren op de rustdag en dat mag niet. Jezus, volgens de wet van Mozes moet deze vrouw ter dood worden veroordeeld, bent u het daarmee eens? Enzovoorts. Luister maar wat Paulus zegt:

U hebt gehoord hoe ik vroeger volgens de Joodse Godsdienst leefde, ik leefde de wetten heel wat strikter na dan de meesten van mijn generatiegenoten. Maar toen besloot God Jezus aan mij te openbaren. (Gal 1)

en tegen Petrus: Je bent een Jood en je leeft als een heiden en houdt je niet aan de Joodse gebruiken, hoe kan je dan heidenen opeens dwingen om als Joden te leven? (Gal 2)

De wet hield toezicht op ons totdat Christus kwam, maar nu staan we niet langer onder toezicht (Gal 3)

Zegt de wet niet dat we besneden moeten zijn? Hoe kan Paulus dan zeggen: In Christus is het volkomen onbelangrijk of je besneden bent of niet? en Als ik nog altijd de besnijdenis zou verkondigen, waarom word ik dan nog vervolgd?" (Gal 5)

Weet u niet dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang hij leeft? Een getrouwde vrouw is door de wet gebonden aan haar man zolang hij leeft, maar wanneer hij sterft is zij van deze verplichting ontslagen. Als ze, terwijl haar man nog in leven is, de vrouw wordt van een ander, noemt men haar overspelig. Maar sterft haar man, dan is ze niet langer aan de wet gebonden, dan pleegt ze geen overspel wanneer ze de vrouw van een andere man wordt. Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: Hem die uit de dood is opgewekt; zo kunnen wij vrucht dragen voor God. Toen we nog volgens aardse maatstaven leefden, werd heel ons doen en laten beheerst door de zondige hartstochten die de wet in ons opriep, en droegen we alleen vrucht voor de dood. Maar nu zijn we bevrijd van de wet, waaraan we geketend waren; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest. (Rom 7)

Dacht je door alleen iets te zeggen en er niets mee doen, dat je dan een relatie hebt met die persoon? kijken wat 'Jezus zegt hierover; Math.7; 21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? => Hmmm de wil des vaders, wat zou dat zijn denk je? en welke groep gebruiken Zijn naam??
vers 23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt! => Bijbels ongerechtigheid is overtreden of vertrappen van de WET of de Wil van de Vader. Zeg je ook braaf elke dag het onze vader op? hoe serieus denk je dat de Vader JHWH je neemt als je zegt;10 Uw Koninkrijk kome. Uw WIL geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde. en je gelooft of doet er geen bal aan!!


Dat is zo'n beetje wat de Farizeeen Jezus en Zijn volgelingen ook verweten ja. Als U echt door God gezonden was zou U wel dit en dat doen want kijk maar wat Mozes zei. Maar U doet er geen bal aan, U houdt zich niet aan dit en dat en zus en zo. Aan het kruis met Hem. En met die logica werden eerder ook de profeten veroordeeld en vervolgd en later de volgelingen van Jezus. Dus het verbaast me niet dat je nu zelf ook met dit argument komt.

Als je de dogma;s en theorieen van religie blijft aanhouden ipv Hem echt na te volgen ben je gewoon een religieuze waarvan 'Jezus'zei; Math.15:8 Dit volk genaakt Mij met hun mond, en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij; 9 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn.
Je claimt dat offerwetten voorbij zijn ok 5 Zo wordt gij ook zelven, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterdom, om geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zijn door Jezus Christus.


Ik claimde dat ze vervuld zijn en vernieuwd door Christus. Ik claim inderdaad dat we niet meer in de tempel door de priesterdienst hoeven te offeren zoals in de wetboeken geschreven staat. Omdat door het offer van Jezus Christus de tempeldienst heeft afgedaan en de nieuwe orde van de Geest is gekomen. Daardoor is ons lichaam nu een tempel van de Geest, waar God woont en worden wij opgeroepen om priesters te zijn en hem het offer van ons leven te brengen. Die offerwetten van het nieuwe verbond zijn volledige actueel voor mij, maar daarom hoef ik geen brandoffers meer te brengen zoals in het OT staat.

Als laatste; 1 van ons ergert met zijn theorie de God van de Bijbel door iets te claimen en aan anderen dit te vertellen. Yeshua zegt hierover:7 Wee der wereld van de ergernissen, want het is noodzakelijk, dat de ergernissen komen; doch wee dien mens, door welken de ergernis komt!


Geen zorgen, zo groot zijn mijn ergernissen richting jou nog niet hoor ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten