"Gitaar bij trouwdienst": trolvraag of trieste boel?

Open voor alle onderwerpen en meningen
(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

VeritasQuaesitor
Verkenner
Verkenner

"Gitaar bij trouwdienst": trolvraag of trieste boel?

Berichtdoor VeritasQuaesitor » 19 okt 2022 16:19

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ouwdienst/
Zou deze vraag door een trol gesteld zijn, of is het echt zo triest gesteld met de refowereld? In elk geval is het blijkbaar een controversieel onderwerp, want de reactiemogelijkheid is natuurlijk weer eens uitgeschakeld. Het zal ook eens niet...

gravo
Majoor
Majoor

Re: "Gitaar bij trouwdienst": trolvraag of trieste boel?

Berichtdoor gravo » 19 okt 2022 16:53

Nou, dan moeten we de oudtestamentische gemeente maar uitnodigen op de bruiloft.

Uit het Bijbelboek Samuël:

En David en het ganse huis Israëls speelden voor het aangezicht des HEEREN, met allerlei snarenspel van dennenhout, als met harpen, en met luiten, en met trommelen, ook met schellen, en met cimbalen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2022 18:00

Triest, dat meent bijbelgetrouw te willen zijn…

Halleluja!
Loof God in zijn heilige woning,
loof Hem in zijn machtig gewelf,
loof Hem om zijn krachtige daden,
loof Hem om zijn oneindige grootheid.
Loof Hem met hoorngeschal,
loof Hem met harp en lier,
loof Hem met dans en tamboerijn,
loof Hem met snaren en fluit.
Loof Hem met klinkende bekkens,
loof Hem met slaande cimbalen.
Alles wat adem heeft, loof de HEER.
Halleluja!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Erik1960 » 19 okt 2022 21:06

VeritasQuaesitor schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29711/gitaar-bij-trouwdienst/
Zou deze vraag door een trol gesteld zijn, of is het echt zo triest gesteld met de refowereld? In elk geval is het blijkbaar een controversieel onderwerp, want de reactiemogelijkheid is natuurlijk weer eens uitgeschakeld. Het zal ook eens niet...
trol of niet, triest is het toch. Achter de rug van iedereen om proberen de gang van zaken naar je hand te zetten. Hoe dan…
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Prisma23
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Prisma23 » 19 okt 2022 21:50

Triest dat die kinderen zulke ouders hebben!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2022 08:39

Prisma23 schreef:Triest dat die kinderen zulke ouders hebben!

Maar die zijn ook gebrainwasht met hoe slecht andere instrumenten zijn, door mensen die vanuit de Bijbel beter zouden moeten weten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 20 okt 2022 08:42

Ik stond op het punt dit op het forum aan te kaarten, maar ik zie dat jullie er al een draadje over geopend hebben. Inderdaad, ik heb ook het sterke vermoeden dat dit een trolvraag is, hoewel ik wel een aantal mensen (*kuch* hersteld vrijgemaakten *kuch*) ken die dit misschien wel écht zouden menen.

Wat ik vooral bizar vind - als dit echt gebeurd is - is dat die ouders buiten het bruidspaar en de ceremoniemeester om de school verzoeken de plannen te wijzigen. Die mensen hebben psychische hulp nodig, zeg.
"Een libelle zweeft over het water..."

Kapitein
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kapitein » 20 okt 2022 09:07

Pcrtje schreef:Ik stond op het punt dit op het forum aan te kaarten, maar ik zie dat jullie er al een draadje over geopend hebben. Inderdaad, ik heb ook het sterke vermoeden dat dit een trolvraag is, hoewel ik wel een aantal mensen (*kuch* hersteld vrijgemaakten *kuch*) ken die dit misschien wel écht zouden menen.

Wat ik vooral bizar vind - als dit echt gebeurd is - is dat die ouders buiten het bruidspaar en de ceremoniemeester om de school verzoeken de plannen te wijzigen. Die mensen hebben psychische hulp nodig, zeg.

En dat ze, nu dat niet gelukt is, overwegen niet te komen naar de trouwdienst van hun eigen zoon. Wat ga je dan wat kapot maken in je relatie zeg!
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 20 okt 2022 10:50

Pcrtje schreef:Ik stond op het punt dit op het forum aan te kaarten, maar ik zie dat jullie er al een draadje over geopend hebben. Inderdaad, ik heb ook het sterke vermoeden dat dit een trolvraag is, hoewel ik wel een aantal mensen (*kuch* hersteld vrijgemaakten *kuch*) ken die dit misschien wel écht zouden menen.

Ik neem aan dat deze vraag door een trol gesteld is.
Ik weet echt wel dat een gitaar een instrument is wat in deze kringen niet positief bekend staat, maar ik kan me toch weinig voorstellen bij een kleuterklas die op "metalwijze" begeleid wordt in hun zang.
Overigens kan ik me ook niet echt voorstellen dat je een kleuterklasje met een orgel gaat begeleiden. Daar komen ze echt niet overheen, en alle zingende kleuterklasjes die ik tot nog toe heb beluisterd waren toch al moeilijk te verstaan...

Wel bizar overigens dat de "expert" aangeeft dat het verwerpen van de gitaar wellicht te ver gaat, maar wél aanraadt dit gesprek met het bruidspaar te gaan voeren. En dat terwijl (gesteld dat de vraag echt is, waar ik nog steeds niet geheel van overtuigd ben) het waarschijnlijk als "verrassing voor de juf" is ingestudeerd.
Ik hoop dat de vraag nep is, maar hoop dan ook dat het antwoord dat is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 20 okt 2022 10:53

Kapitein schreef:En dat ze, nu dat niet gelukt is, overwegen niet te komen naar de trouwdienst van hun eigen zoon. Wat ga je dan wat kapot maken in je relatie zeg!

Gesteld dat de vraag werkelijk actueel is, en niet om eens lekker te zieken is gesteld: Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Als ouders zo sterk de levens van hun volwassen kinderen denken te moeten sturen denk ik dat dergelijke chantagemiddelen al vaker aangegrepen zijn, en aangegrepen gaan worden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 20 okt 2022 11:04

VeritasQuaesitor schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29711/gitaar-bij-trouwdienst/

Je openingsvraag: "trolvraag of trieste boel" is een lastige. De moeite zit hem in het woordje "of". Ik heb het idee dat dit een trolvraag is (al vind ik m daar wel erg lang voor), maar het antwoord is in mijn optiek ook triest.
Een oproep om het gesprek aan te gaan (waarom eigenlijk), er wordt meegevoeld met de vraagsteller, maar de gevoelens van de groep mensen waar het om gaat (de kleuters en hun begeleiding) worden niet eens benoemd, er word gezegd dat er Bijbels gezien best ruimte is voor andere instrumenten, maar vervolgens wordt het orgel hier wel even boven geplaatst.
Wat dat betreft keek ik meer op van het antwoord dan van de vraag...

Kapitein
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kapitein » 20 okt 2022 15:53

StillAwake schreef:Gesteld dat de vraag werkelijk actueel is, en niet om eens lekker te zieken is gesteld: Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Als ouders zo sterk de levens van hun volwassen kinderen denken te moeten sturen denk ik dat dergelijke chantagemiddelen al vaker aangegrepen zijn, en aangegrepen gaan worden.

Dan hoop ik dat de hypothetische zoon snapt dat de tekst: "een man zal zijn vader en moeder verlaten...." niet alleen letterlijk is, maar ook zeker figuurlijk. Dat hij daarin met zijn vrouw een eigen weg weet te vinden in hun eigen geweten en niet dat geweten van zijn ouders.
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Prisma23
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Prisma23 » 20 okt 2022 17:28

Kapitein schreef:Dan hoop ik dat de hypothetische zoon snapt dat de tekst: "een man zal zijn vader en moeder verlaten...." niet alleen letterlijk is, maar ook zeker figuurlijk. Dat hij daarin met zijn vrouw een eigen weg weet te vinden in hun eigen geweten en niet dat geweten van zijn ouders.

@Kapitein, lijkt mij ook inderdaad de enige oplossing,

(tenzij het de vraag van een trol is, dan is het wel weer grappig)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2022 07:56

Ook trollen zullen als ze trouwen hun eigen weg moeten vinden. Maar vaak hebben de ouders daar meer moeite mee dan de kinderen.

Kapitein schreef:En dat ze, nu dat niet gelukt is, overwegen niet te komen naar de trouwdienst van hun eigen zoon. Wat ga je dan wat kapot maken in je relatie zeg!

Precies. Het is nou niet dat er een of ander duivels ritueel plaatsvindt of zo. Of dat er andere goden worden aangeroepen. Er wordt een lied gespeeld op een eenvoudig instrument. Ga je daar je relatie met je kind voor op het spel zetten? Ik heb wel eens meegemaakt dat ouders als de muziek aanging en de dansvloer werd betreden de bruiloft verlieten, triest genoeg maar dat kan ik nog in zekere zon begrijpen…. maar dit gaat nog wel wat verder, om veel minder.
― C.S. Lewis”

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 21 okt 2022 09:43

Er zijn in de vraag en antwoord niet één maar twee zaken die de aandacht verdienen.

Een trouwdienst is in het gereformeerde kerkrecht een echte kerkdienst. Dat wil zeggen de gemeente wordt samengeroepen door de kerkraad. Een bruidspaar, een ceremoniemeester of een school heeft daarover dus in principe geen zeggenschap. Om dit feit te benadrukken was er naar ik meen in de jaren 70 in een commissierapport van de GKV de aanbeveling om de huwelijksbevestigingen op de zondag te laten plaatsvinden. Die moeder klopt dus constant aan de verkeerde deur. Als ik daarboven bedenk dat bij het huwelijk van een kennis de bruid aan de hand van de vader de kerk in kwam terwijl zij feitelijk al was weggegeven op het gemeentehuis, dan vraag ik me wel eens af of we die trouwdiensten niet beter kunnen afschaffen.

Het andere punt, waar men hier op dit forum voornamelijk over valt, is de instrumentkeuze.

Een muziekinstrument in de kerk hoort er enkel ter ondersteuning van de zang te zijn. In die zin is een orgel niet beter of slechter dan gitaar. Als een orgel de gemeente overstemt, is het beter dat die zwijgt. Als met de gitaar de gemeente toehoorder wordt, laat de gitaar zwijgen. Als ook maar enig instrument een ervaring of gemoedstoestand teweeg moet brengen, laat de gemeente a capella zingen.

In dit soort discussies wordt m.i. ten onrechte psalm 150 aangehaald. Het gaat in die psalm niet over het gebruik van instrumenten bij het zingen in de eredienst.
Neem nu de regel “Loof Hem met hoorngeschal”. De hoorn is in de bijbel geen begeleidingsinstrument. Het is een signaalinstrument. In onze Nederlandse context zou er staan: Looft hem met het geluid van de kerkklok en de melkbus (carbidschieten).
Of neem de regel “loof Hem met dans en tamboerijn”. David en Salomo hebben geen dansers aangesteld of tamboerijnen voor de tempel laten maken. Dit gaat om volksdevotie buiten de eigenlijke tempeldienst om. De vraag voor ons hier is daarom deze: Hoe ga je naar de kerk? Is het, zondags wanneer je deur van je huis achter je dicht hebt getrokken, in de straten en op de kerkpleinen te horen dat je met vreugde opgaat om de Heere te dienen?
Als in de huisgodsdienst het loven God met gezang en instrumenten geen plaats heeft, hou dan je mond over de kerkdienst.

Terug naar “[Religie] - Open forum”