Bestond menstruatie al voor de zondeval?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bestond menstruatie al voor de zondeval?

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2022 09:08

Herbster schreef:Dit is whataboutism. De wetenschap weet ook niet alles, dus blijf ik met oogkleppen op lopen en letterlijk geloven in een verhaal van duizenden jaren geleden. Natuurlijk weet de wetenschap niet alles, maar dat is geen reden om jezelf onwetend te houden.


Wie zegt dat ik het hele verhaal letterlijk geloof? Over whataboutism gesproken, je hoeft niet alles voor mij in te vullen. Ik ben deze discussie hier op deze manier aangegaan om te laten zien dat als je alles helemaal letterlijk wil invullen en doortrekken, je op een gegeven moment vastloopt. En dat je dus op een gegeven moment ook als christen moet zeggen: ik weet niet alles en begrijp niet alles maar ik geloof dat de Bijbel Gods woord is en dat is voor nu voldoende. En dat hoeft dan juist helemaal niet zo met de wetenschap te botsen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Bestond menstruatie al voor de zondeval?

Berichtdoor Prisma23 » 11 nov 2022 11:33

Als man voel ik mij niet deskundig genoeg om een bijdrage aan dit gesprek te kunnen leveren.
Maar als wij op de hoofdvraag van dit gesprek een antwoord hebben zullen wij dan een nieuw gesprek over de vraag "Hadden Eva en Adam een navel?" starten?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bestond menstruatie al voor de zondeval?

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2022 12:36

:-)

Uiteraard hadden ze die.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: Bestond menstruatie al voor de zondeval?

Berichtdoor Herbster » 11 nov 2022 15:35

Marnix schreef:Wie zegt dat ik het hele verhaal letterlijk geloof? Over whataboutism gesproken, je hoeft niet alles voor mij in te vullen. Ik ben deze discussie hier op deze manier aangegaan om te laten zien dat als je alles helemaal letterlijk wil invullen en doortrekken, je op een gegeven moment vastloopt. En dat je dus op een gegeven moment ook als christen moet zeggen: ik weet niet alles en begrijp niet alles maar ik geloof dat de Bijbel Gods woord is en dat is voor nu voldoende. En dat hoeft dan juist helemaal niet zo met de wetenschap te botsen.


OK, ik zal het verder niet voor je invullen. Ik had alleen het idee uit jouw vragen (bijvoorbeeld 'wat was de leeftijd waarmee Adam werd geschapen?') dat je veel dingen toch wel letterlijk gelooft, en die zijn in strijd met de wetenschap. En dan komen met 'de wetenschap weet ook niet alles' vind ik een zwaktebod en hoor je erg vaak van orthodoxe christenen. Nee, de wetenschap weet niet alles. Maar wetenschap probeert dan juist om wel meer te weten te komen, en niet te zeggen 'helaas, dat zullen we nooit begrijpen'. Als dat wel zo was hadden we nu geen medicijnen tegen allerlei ziektes, geen vaccinatie, geen internet, geen mobiele telefoon enz, enz, enz.

Nogmaals, als antwoord op de topic-starter: menstruatie is tijdens/door evolutie ontstaan en bestond nog niet bij het ontstaan van het leven, omdat de zoogdieren pas veel later op het toneel verschenen dan heel veel ander leven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bestond menstruatie al voor de zondeval?

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2022 08:47

Herbster schreef:OK, ik zal het verder niet voor je invullen. Ik had alleen het idee uit jouw vragen (bijvoorbeeld 'wat was de leeftijd waarmee Adam werd geschapen?') dat je veel dingen toch wel letterlijk gelooft, en die zijn in strijd met de wetenschap. En dan komen met 'de wetenschap weet ook niet alles' vind ik een zwaktebod en hoor je erg vaak van orthodoxe christenen. Nee, de wetenschap weet niet alles. Maar wetenschap probeert dan juist om wel meer te weten te komen, en niet te zeggen 'helaas, dat zullen we nooit begrijpen'. Als dat wel zo was hadden we nu geen medicijnen tegen allerlei ziektes, geen vaccinatie, geen internet, geen mobiele telefoon enz, enz, enz.

Nogmaals, als antwoord op de topic-starter: menstruatie is tijdens/door evolutie ontstaan en bestond nog niet bij het ontstaan van het leven, omdat de zoogdieren pas veel later op het toneel verschenen dan heel veel ander leven.


Het is jammer dat je wetenschap en geloof zo tegen elkaar uit probeert te spelen op dit forum. Ik zie ze totaal niet als bedreiging. En ja, ik geloof wel dat God de schepper van alles is en er is nog geen wetenschapper geweest die dat heeft uitgesloten. En ik ben ook voor wetenschappelijke ontwikkeling.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: Bestond menstruatie al voor de zondeval?

Berichtdoor Herbster » 12 nov 2022 11:32

Marnix schreef:Het is jammer dat je wetenschap en geloof zo tegen elkaar uit probeert te spelen op dit forum. Ik zie ze totaal niet als bedreiging. En ja, ik geloof wel dat God de schepper van alles is en er is nog geen wetenschapper geweest die dat heeft uitgesloten. En ik ben ook voor wetenschappelijke ontwikkeling.


Volgens mij probeer ik wetenschap en geloof niet tegen elkaar uit te spelen. Wetenschap en geloof zijn 2 verschillende takken van sport. Wetenschap kan inderdaad niet beweren dat God niet bestaat. Maar gelovigen moeten ook niet gaan beweren dat Adam is geschapen, met of zonder navel, als volwassene of als 18 jarige, etc etc. Dat is het gebied van de wetenschap. en die weet steeds beter wat de oorsprong van de mens is. Dat wil niet zeggen dat de mens niet door God is gewild of dat God niet het begin van alles is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bestond menstruatie al voor de zondeval?

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2022 18:40

Herbster schreef:Volgens mij probeer ik wetenschap en geloof niet tegen elkaar uit te spelen. Wetenschap en geloof zijn 2 verschillende takken van sport. Wetenschap kan inderdaad niet beweren dat God niet bestaat. Maar gelovigen moeten ook niet gaan beweren dat Adam is geschapen, met of zonder navel, als volwassene of als 18 jarige, etc etc. Dat is het gebied van de wetenschap. en die weet steeds beter wat de oorsprong van de mens is. Dat wil niet zeggen dat de mens niet door God is gewild of dat God niet het begin van alles is.


Maar als God bestaat kan hij ook een keer de aarde hebben geschapen inclusief mensen. De wetenschap heeft nooit bewezen dat dat niet gebeurt is. Over wanneer dat precies was, hoe het precies ging, de verdere evolutie van mens en dier enz valt dan best te praten want Genesis is geen wetenschappelijk boek maar een verhaal dat generaties lang is overgedragen. Maar je stelt dat ik dat niet mag geloven. God mag het wel bedacht hebben maar Hij mag het niet gemaakt hebben.
Laatst gewijzigd door Marnix op 13 nov 2022 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: Bestond menstruatie al voor de zondeval?

Berichtdoor Herbster » 12 nov 2022 22:34

Beste Marnix, ik stuur je een pb.

pat24
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2020 12:49

Re: Bestond menstruatie al voor de zondeval?

Berichtdoor pat24 » 03 dec 2022 14:31

Het is een hele goede vraag. Jullie hebben veel aangehaald. Maar ik lees nergens in Genesis hierover. Maar wel: Tegen de vrouw zei Hij: "Voortaan zul je veel meer problemen hebben als je in verwachting bent. En als je kinderen worden geboren, zal dat veel pijn doen. Altijd zul je naar je man verlangen en hij zal over je heersen."Genesis 3. Eva ging met Adam naar bed en raakte in verwachting. Ze kreeg een zoon: Kaïn. Ik begrijp hieruit dat de menstruatie reeds bestond. Vrouwen krijgen meer problemen met de zwangerschap.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bestond menstruatie al voor de zondeval?

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2022 19:02

pat24 schreef:Het is een hele goede vraag. Jullie hebben veel aangehaald. Maar ik lees nergens in Genesis hierover. Maar wel: Tegen de vrouw zei Hij: "Voortaan zul je veel meer problemen hebben als je in verwachting bent. En als je kinderen worden geboren, zal dat veel pijn doen. Altijd zul je naar je man verlangen en hij zal over je heersen."Genesis 3. Eva ging met Adam naar bed en raakte in verwachting. Ze kreeg een zoon: Kaïn. Ik begrijp hieruit dat de menstruatie reeds bestond. Vrouwen krijgen meer problemen met de zwangerschap.


Aan de andere kant, als er geen lijden, pijn en dood was in het paradijs kan je uit het verhaal ook wel opmaken dat het er dus niet was of niet in de huidige vorm. Dat het niet bij name genoemd wordt wil niet zeggen dat het niet veranderd is. Er zijn wel meer dingen veranderd die niet letterlijk genoemd worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bestond menstruatie al voor de zondeval?

Berichtdoor naamloos » 04 dec 2022 06:28

Als je het verhaal letterlijk wilt nemen hoe kun je dan volhouden dat de paradijs-toestand lijden en pijn uitsluit?
"Je zult méér problemen krijgen .... volgens de S.V. het vermenigvuldigen van smart bij zwangerschap en het baren.."
Nul problemen/smart maal honderd (ik noem maar een willekeurig getal) blijft nog steeds nul.
Om iets te vermenigvuldigen heb je meer dan nul nodig.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bestond menstruatie al voor de zondeval?

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2022 08:30

naamloos schreef:Als je het verhaal letterlijk wilt nemen hoe kun je dan volhouden dat de paradijs-toestand lijden en pijn uitsluit?
"Je zult méér problemen krijgen .... volgens de S.V. het vermenigvuldigen van smart bij zwangerschap en het baren.."
Nul problemen/smart maal honderd (ik noem maar een willekeurig getal) blijft nog steeds nul.
Om iets te vermenigvuldigen heb je meer dan nul nodig.


Ik denk ook wel dat het er was, maar in een andere, veel minder vervelende vorm. Want je hebt helemaal gelijk. Op basis van de tekst kan je niet zeggen dat er niks was. En ook niet dat het toen net zo was als nu want als iets vermenigvuldigt blijft het ook bij lange na niet gelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 13 gasten