De refozuil is gedoemd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

De refozuil is gedoemd

Berichtdoor Broeder » 05 okt 2022 20:32

Ja, de topictitel is clickbait en de soep wordt niet zo heet gegeten....
En toch...

Overvalt het jullie weleens? Dat gevoel dat de discussies in de reformatorische hoek in vermoeiende cirkels gaan. Vrouw in ambt, homoseksualiteit, elkaar in orthodoxie de maat nemen alsof het 1834 is... En de lijst gaat door. Kijk alleen maar dit forum erop na. De onderwerpen zijn tot op het bot uitgekauwd volgens al te bekende oude lijnen. Er zit ook maar werkelijk geen graankorrel voortschrijdend inzicht in. Over dertig jaar zal er vast nog een krantenberichtje melding maken van een synode van wat mannenbroeders die hetzelfde hebben besproken als de laatste synode van dit jaar.

Klink ik bitter? Vast. Omdat ik ook wel een beetje bitter ben geworden. Is dit wat de reformatorische geloofsbeleving zal blijven typeren? Hoe komt het toch dat de aloude discussies maar de boventoon blijven voeren? Zit daar nu de Geest in, is dat wat geloof is, de leer tot op de komma kunnen verdedigen zonder dat het hart erin meekomt? Retorische vragen. Zeg maar dat ik het mis heb, maar op deze manier is de refozuil gedoemd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De refozuil is gedoemd

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2022 21:51

Broeder schreef:Ja, de topictitel is clickbait en de soep wordt niet zo heet gegeten....
En toch...

Overvalt het jullie weleens? Dat gevoel dat de discussies in de reformatorische hoek in vermoeiende cirkels gaan. Vrouw in ambt, homoseksualiteit, elkaar in orthodoxie de maat nemen alsof het 1834 is... En de lijst gaat door. Kijk alleen maar dit forum erop na. De onderwerpen zijn tot op het bot uitgekauwd volgens al te bekende oude lijnen. Er zit ook maar werkelijk geen graankorrel voortschrijdend inzicht in. Over dertig jaar zal er vast nog een krantenberichtje melding maken van een synode van wat mannenbroeders die hetzelfde hebben besproken als de laatste synode van dit jaar.

Klink ik bitter? Vast. Omdat ik ook wel een beetje bitter ben geworden. Is dit wat de reformatorische geloofsbeleving zal blijven typeren? Hoe komt het toch dat de aloude discussies maar de boventoon blijven voeren? Zit daar nu de Geest in, is dat wat geloof is, de leer tot op de komma kunnen verdedigen zonder dat het hart erin meekomt? Retorische vragen. Zeg maar dat ik het mis heb, maar op deze manier is de refozuil gedoemd.


En toch zie je als je naar gelijkwaardige zaken kijkt in het verleden dat het “inzicht wel voorschrijdt” ook al gaat het misschien langzamer dan je zou willen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De refozuil is gedoemd

Berichtdoor Lalage » 06 okt 2022 06:19

Zie je dat ook in de praktijk? Reformatorische mensen krijgen veel kinderen en er zullen er altijd wel een paar zijn die in de conservatieve zuil blijven. Ik dacht juist dat de zuil groeit, kijk maar naar de megakerken in Barneveld bijvoorbeeld.

En is het erg als het toch voorbijgaat? Alles gaat immers ooit voorbij...

Ik ben wel benieuwd wat het voor jezelf betekent als je je zo voelt. Ben jij nog actief lid van een reformatorische kerk?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De refozuil is gedoemd

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2022 13:10

Lalage schreef:Zie je dat ook in de praktijk? Reformatorische mensen krijgen veel kinderen en er zullen er altijd wel een paar zijn die in de conservatieve zuil blijven. Ik dacht juist dat de zuil groeit, kijk maar naar de megakerken in Barneveld bijvoorbeeld.

En is het erg als het toch voorbijgaat? Alles gaat immers ooit voorbij...

Ik ben wel benieuwd wat het voor jezelf betekent als je je zo voelt. Ben jij nog actief lid van een reformatorische kerk?


Het aantal leden is de laatste 10 jaar ongeveer gelijkgebleven. Op termijn zal dat ook wel wat gaan teruglopen. Dat het soms lijkt dat het groeit is omdat mensen meer clusteren op de grote plekken omdat daar veel gelijkgestemden zijn en dus is daar ook een kerk met een predikant, scholen binnen de zuil etcetera.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De refozuil is gedoemd

Berichtdoor naamloos » 08 okt 2022 08:36

Broeder schreef:Ja, de topictitel is clickbait en de soep wordt niet zo heet gegeten....
En toch...

Overvalt het jullie weleens? Dat gevoel dat de discussies in de reformatorische hoek in vermoeiende cirkels gaan. Vrouw in ambt, homoseksualiteit, elkaar in orthodoxie de maat nemen alsof het 1834 is... En de lijst gaat door. Kijk alleen maar dit forum erop na. De onderwerpen zijn tot op het bot uitgekauwd volgens al te bekende oude lijnen. Er zit ook maar werkelijk geen graankorrel voortschrijdend inzicht in. Over dertig jaar zal er vast nog een krantenberichtje melding maken van een synode van wat mannenbroeders die hetzelfde hebben besproken als de laatste synode van dit jaar.

Klink ik bitter? Vast. Omdat ik ook wel een beetje bitter ben geworden. Is dit wat de reformatorische geloofsbeleving zal blijven typeren? Hoe komt het toch dat de aloude discussies maar de boventoon blijven voeren? Zit daar nu de Geest in, is dat wat geloof is, de leer tot op de komma kunnen verdedigen zonder dat het hart erin meekomt? Retorische vragen. Zeg maar dat ik het mis heb, maar op deze manier is de refozuil gedoemd.


Je hebt nou eenmaal reformatorischen die blijven reformeren her-vormen bij voortschrijdend inzicht (de progressieven), en je hebt het conservative deel die het gedachtengoed van de reformatoren en de nadere reformatie volgt en conserveert.
In conserveren zit nou eenmaal weinig leven, da's nogal statisch. Ze weten alles al en hebben de waarheid in pacht.
Voortschrijdend inzicht wordt bestreden, daar kun je bitter van worden maar je kunt ook gewoon het stof van je voeten schudden en je ervan distantiëren. Je kunt een ander niet veranderen dus laat ze lekker in 1834 leven. Het is wat het is.
Als je die 2 bij elkaar wilt houden in 1 denominatie blijft het botsen. De conservatieven zien reformeren nou eenmaal niet als een w.w..
Ik ben van Luther, ik ben van Calvijn, ik van de nadere reformatie ... (grappig trouwens, zij waren in hun tijd ook progressief, net als Paulus en Jezus zelf).

In mijn optiek is een christen een volgeling van Jezus die gelooft in het gedachtengoed van Jezus.
Hij heeft ons een voorbeeld nagelaten, niet een Bijbel waar een soort van spoorboekje van gemaakt is wat we letterlijk moeten opvatten.
Een volgeling van de Bijbel noem ik een biblicist (al kun je daarnaast natuurlijk evengoed ook christen zijn).
Nee, het gaat om morele principes die we elke dag in onze eigen context van het leven kunnen toepassen in al die duizend kleine of soms ook grote dingen. Al is het maar een beker koud water dan zegt hij 'kom in gij gezegende'.
Het gaat niet om de Schrift, theologische concepten en dogma's o.i.d. die je moet geloven omdat je anders geen 'echte' christen zou zijn.
Jezus zegt dat wie de wil van de Vader DOET zijn koninkrijk zal ingaan. Ook Paulus zegt dat zij (heidenendie de wet niet kennen) die met volharding het goede doen eeuwig leven zullen ontvangen. En wat goed is weten we, daar heb je geen Bijbel of leerstukken of dogma's voor nodig.
Wie goed doet en trouw betracht kent Jezus naar de Geest, zelfs als je hem niet naar de letter kent.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: De refozuil is gedoemd

Berichtdoor Prisma23 » 08 okt 2022 14:40

naamloos schreef:Je hebt nou eenmaal reformatorischen die blijven reformeren her-vormen bij voortschrijdend inzicht (de progressieven), en je hebt het conservative deel die het gedachtengoed van de reformatoren en de nadere reformatie volgt en conserveert.
In conserveren zit nou eenmaal weinig leven, da's nogal statisch. Ze weten alles al en hebben de waarheid in pacht.
Voortschrijdend inzicht wordt bestreden, daar kun je bitter van worden maar je kunt ook gewoon het stof van je voeten schudden en je ervan distantiëren. Je kunt een ander niet veranderen dus laat ze lekker in 1834 leven. Het is wat het is.
Als je die 2 bij elkaar wilt houden in 1 denominatie blijft het botsen. De conservatieven zien reformeren nou eenmaal niet als een w.w..
Ik ben van Luther, ik ben van Calvijn, ik van de nadere reformatie ... (grappig trouwens, zij waren in hun tijd ook progressief, net als Paulus en Jezus zelf).


Dat is nu juist de charme van de PKN, daar leven en kerken wel meerdere lijnen met/naast elkaar!

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De refozuil is gedoemd

Berichtdoor Cicero » 13 okt 2022 17:15

Broeder schreef:Ja, de topictitel is clickbait en de soep wordt niet zo heet gegeten....
En toch...

Overvalt het jullie weleens? Dat gevoel dat de discussies in de reformatorische hoek in vermoeiende cirkels gaan. Vrouw in ambt, homoseksualiteit, elkaar in orthodoxie de maat nemen alsof het 1834 is... En de lijst gaat door. Kijk alleen maar dit forum erop na. De onderwerpen zijn tot op het bot uitgekauwd volgens al te bekende oude lijnen. Er zit ook maar werkelijk geen graankorrel voortschrijdend inzicht in. Over dertig jaar zal er vast nog een krantenberichtje melding maken van een synode van wat mannenbroeders die hetzelfde hebben besproken als de laatste synode van dit jaar.

Klink ik bitter? Vast. Omdat ik ook wel een beetje bitter ben geworden. Is dit wat de reformatorische geloofsbeleving zal blijven typeren? Hoe komt het toch dat de aloude discussies maar de boventoon blijven voeren? Zit daar nu de Geest in, is dat wat geloof is, de leer tot op de komma kunnen verdedigen zonder dat het hart erin meekomt? Retorische vragen. Zeg maar dat ik het mis heb, maar op deze manier is de refozuil gedoemd.

De refozuil wortelt in het anti-elitaire ressentiment van de gereformeerde tokkies van de 19e eeuw. Daarom móét de refozuil wel 50-100 jaar achter de samenleving al tegenstribbelend voortgetrokken worden, omdat ze anders nergens meer hun bestaansrecht aan kunnen ontlenen. Zolang er voldoende kinderen geboren worden en de geestelijke dwingelanden die de dienst uitmaken voldoende indoctrinatie uitvoeren zal de refozuil wel blijven bestaan.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten